ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.12.10 Справа № 19/297
( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs14415591) ) ( Додатково див. постанову Вищого господарського суду України (rs24303238) )
Суддя Косенко Т.В., за участю секретаря судового засідання Скрипник М.С., розглянув матеріали справи за позовом
Державного підприємства "Донецька залізниця" в особі Луганської дирекції залізничних перевезень Державного підприємства "Донецька залізниця", м.Луганськ
до Відкритого акціонерного товариства "Стахановська збагачувальна фабрика", м.Теплогірськ, м.Стаханов Луганської області
3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне відкрите акціонерне товариство "Стахановпромтранс", м.Стаханов Луганської області
про стягнення 35908 грн. 80 коп.
в присутності представників сторін:
від позивача – Крайнюкова С.В., довіреність № 412/732 від 02.11.2010; Федорова О.А., довіреність № Н-01/3308 від 28.09.2009;
від відповідача –Алексюк С.М., довіреність № б/н від 0505.2010;
від 3-ї особи –Чумак Т.В, довіреність № 01-404 від 25.08.2010.
В С Т А Н О В И В:
Обставини справи: заявлено вимогу про стягнення з відповідача на користь позивача збору за зберігання вантажів в сумі 35908,80 грн.
В судових засіданнях 25.11.2010, 02.12.2010, 09.12.2010, на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, були оголошені перерви.
В судовому засіданні 10.11.2010 представник позивача надав письмові пояснення по справі, де пояснив, що відповідач був повідомлений про прибуття вагонів з вантажем телефоном, що зафіксовано у книзі повідомлень станції Стаханов та він не мав змоги вивезти зі станції вантаж, оскільки на під"їздній колії стався сход вагонів, у зв"язку з чим проводились ремонтні роботи.
В цьому ж судовому засіданні представник відповідача подав заяву № 1811 від 09.11.2010 про залучення до участі у справі третьої особи, в якій зазначив, що з позовними вимогами не згоден, а саме не визнає вини за затримку подавання-забирання вагонів з вантажем зі ст.Стаханов на адресу відповідача, оскільки затримка вагонів відбулася з вини ДВАТ "Стахановпромтранс", тому що на під"їздній колії проводилися ремонтні роботи у зв"язку зі сходом 8 вагонів 29.04.2010. На підставі вищевикладеного, відповідач просить залучити до участі у справі № 19/297 ДВАТ "Стахановпромтранс".
Дане клопотання було розглянуто у судовому засіданні 10.11.2010 та задоволено, судом залучено Державне відкрите акціонерне товариство "Стахановпромтранс" до участі у справі у якості 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
В судовому засіданні 25.11.2010 відповідач надав відзив на позовну заяву № б/н від 25.11.2010, в якому проти позовних вимог заперечує, оскільки власником залізничної колії є ДВАТ "Стахановпромтранс", а відповідач є контрагентом. 24.06.2005 між ДВАТ "Стахановпромтранс" та останнім був укладений договір на подання і прибирання вагонів (транспортне обслуговування) № 795, умови якого були порушені ДВАТ "Стахановпромтранс".
Також відповідач зазначив, що накопичувальна картка йому на підпис не надавалась, а акти загальної форми № 17 та № 18 від 06.07.2010 складені з порушенням Інструкції по веденню станційної та комерційної звітності, затвердженої наказом УЗ від 04.06.2003 № 147-ц.
Третя особа також надала відзив на позовну заяву № 01-764 від 24.11.2010, в якому повідомила про укладення між ДВАТ "Стахановпромтранс" та залізницею договору № 3/51 на експлуатацію залізничного під"їздного шляху. Зазначив, що відсутнє документальне підтвердження про здачу вагонів залізницею та прийняття їх ДВАТ "Стахановпромтранс", у зв"язку з чим вважає плату за зберігання вантажу незаконною та необгрунтованою, оскільки останній міг прийняти зазначені вагони на під"їздний шлях.
01.12.2010 позивач надав заперечення на відзиви відповідача та третьої особи, де проти доводів останніх заперечив та зазначив, що саме відповідач повинен сплачувати залізниці збір за зберігання вантажів.
02.12.2010 відповідач надав доповнення до відзиву, в якому повідомив про відсутність актів про затримку вагонів та акту загальної форми, які повинен був скласти позивач, у зв"язку з чим вважає відсутніми підстави для задоволення позовних вимог.
В цьому ж судовому засіданні представник 3-ї особи також подав доповнення до відзиву № 08-99 від 01.12.2010, в якому зазначив, що позивач не здав спірні вагони 3-й особі, у зв"язку з чим 3-я особа не вивезла їх.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, які прибули у судове засідання, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов до наступного.
Між Державним підприємством Донецька залізниця в особі Луганської дирекції залізничних перевезень (залізниця, позивач) та Відкритим акціонерним товариством "Стахановська збагачувальна фабрика" (вантажовласник, відповідач) 01.01.2010 був укладений договір про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги № 412/839, за умовами якого залізниця надає вантажовласнику послуги, пов"язані з перевезенням вантажів, та проведення розрахунків за ці послуги.
Відповідно до п.2.1-2.2 договору вантажовласник зобов"язується пред"являти залізниці у визначені терміни місячні плани перевезень, заявки на подачу вагонів (контейнерів) та здійснювати навантаження (вивантаження) вантажів, що відправляються ним, або прибувають на його адресу. За домовленістю сторін замовлення на перевезення та їх узгодження буде надаватися в електронному вигляді.
А залізниця, в чергу, зобов"язується приймати до перевезення та видавати вантажі вантажовласника, подавати під навантаження (вивантаження) вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами і заявками вантажовласника та надавати йому додаткові послуги, пов"язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатку до цього договору.
Вантажовласник зобов"язується здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та додаткові послуги шляхом перерахування коштів у сумах, відповідних до обсягу перевезення та вагонообігу на під"їздній колії на доходно-розподільчий рахунок залізниці в ЄТЕХПД Ясинувата р/р № 260360300019 у Донецькій філії АБ "Експрес-Банк" МФО 335838, код за ЄДРОПУ 01074957. Адреса: 86000 Донецька область, м.Ясинувата, вул.Скрипника, б.97а. Одержані кошти залізниця зараховує на особистий рахунок вантажовласника (п.2.4 договору).
Згідно п.3.1 договору розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається вантажовласником, виходячи із очікуваного обсягу перевезень та послуг на підставі діючих тарифів.
Плата за перевезення списується залізницею на підставі перевізних документів та визначається у відповідності до розділу 2, 4 Збірника тарифів з урахуванням коефіцієнтів, оголошених Укрзалізницею.
Плата за додаткові послуги за регульованими тарифами визначається у відповідності до розділу 3 Збірника тарифів з урахуванням коефіцієнтів.
Плата за додаткові послуги, які виконуються залізницею за вільними тарифами, перелік яких надається в розділі 2 п.32 табл.5 Збірника тарифів визначається згідно з затвердженими калькуляціями та за домовленістю сторін зазначається в додатковій угоді до цього договору.
Розмір плати за користування вагонами та контейнерами наданими на під"їздній колії, встановлюється згідно з розділом 6 Правил перевезень вантажів та визначається у відповідності до розділу 5 табл. 1, 2 Збірника тарифів.
Збори за виконання інших додаткових операцій встановлюються, згідно розділу 3 п.10 Збірника тарифів.
У міру виконання перевезень та надання послуг залізниця відображає в особовому рахунку використання вантажовласником коштів для оплати перевезень вантажів, за користування вагонами (контейнерами), подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг, а також штрафів на підставі відповідних документів і т.ін. (п.3.2 договору).
Відповідно до п.7.1 договору за цим договором залізниця надає вантажовласнику послуги на станції Стаханов Донецької залізниці за умови наявності коштів на його особовому рахунку.
На виконання умов договору позивачем були надані відповідачу деякі послуги.
У складі вантажних поїздів № 3542 та № 3534 в період з 30.04.2010 по 02.05.2010 пробули 108 вагонів з вугіллям у кількості 7481 тон. Зазначені вагони прямували на адресу Відкритого акціонерного товариства "Стахановська збагачувальна фабрика".
Відповідно до п.34 Статуту залізниць України (457-98-п) про час подачі вагонів під завантаження, вивантаження засобами відправника, одержувача начальник станції зобов'язаний повідомити їх не пізніше ніж за 2 години до подачі.
Пунктом 42 Статуту залізниць України (457-98-п) передбачено, що залізниця зобов'язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня. Порядок і способи повідомлення встановлюються начальником станції. Одержувач може визначити спосіб повідомлення.
Якщо залізниця не повідомить про прибуття вантажу, одержувач звільняється від внесення плати за користування вагонами (контейнерами) і за зберігання вантажу до того часу, як буде надіслано повідомлення.
За угодою між одержувачем і станцією вагони (контейнери) можуть подаватися без попереднього повідомлення.
Правилами видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (z0861-00) , встановлено, що про прибуття вантажу на станцію призначення залізниця зобов'язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу, але не пізніше 12-ї години наступного дня, із зазначенням найменування та кількості вантажу, а також роду й кількості вагонів (контейнерів).
Порядок і способи повідомлення встановлюються начальником станції, який повинен передбачити використання в першу чергу радіо, телефонного, телеграфного та поштового зв'язку. В окремих випадках повідомлення може провадитися шляхом вивішування об'яв у товарній конторі або через посильних. Одержувач письмово повідомляє начальника станції про спосіб повідомлення, прізвища відповідальних за приймання повідомлень працівників та номери телефонів (факсів), за якими надаються повідомлення.
Для запису повідомлень (як про прибуття, так і про подавання вагонів під вивантаження) на станції ведеться книга повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження. У цій книзі зазначаються: одержувач, назва вантажу, номер вагона (контейнера); дата й час передачі та прийняття інформації; прізвища тих працівників вантажовласників і станції, які передали та прийняли повідомлення, а також час, на який планується подача вагонів під вивантаження.
Порядок і терміни повідомлення про подачу вагонів на під'їзні колії передбачаються в договорах про експлуатацію під'їзних колій (договорах про подачу та забирання вагонів).
Про прибуття вагонів на станцію Стаханов відповідачеві було повідомлено телефоном, що підтверджується записом в Книзі повідомлень станції Стаханов. (а.с.23-29).
Згідно п.46 Статуту залізниць України (457-98-п) одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.
Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.
За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Пунктом 32 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (z0861-00) , також передбачено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти із станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів передбачені Правилами зберігання вантажів.
Спірні вагони були затримані на коліях станції в очікуванні подачі під вивантаження понад 24 години з вини відповідача.
Згідно до п.4 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999 (z0165-99) , час подачі та забирання вагонів указується у пам"ятці про користування вагонами (контейнерами), яка заповнюється під час подавання або забирання вагонів і контейнерів. Пам"ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника. Час подачі вагонів відповідачу під вивантаження зазначений у пам"ятках № 1209, 1214, 1215, 1221, 1224, 1225 (а.с.17-22). Тобто з книги повідомлень та пам"яток під вивантаження вбачається, що дійсно спірні вагони були затримані на коліях станції в очікуванні подачі під вивантаження понад 24 години.
Пунктом 10 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (z0861-00) , передбачено, що при подаванні вагонів на під'їзні колії передача їх провадиться в місцях, установлених договорами про подавання й забирання вагонів або договорами про експлуатацію під'їзної колії, і засвідчується підписами представників станції й одержувача в пам'ятці про подавання/забирання вагонів.
В п.5 Правил зберігання вантажів зазначено, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.
Відповідно до п.8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).
Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження.
Згідно до п.2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
У випадках, визначених чинним законодавством, на суми платежів і зборів, що підлягають сплаті, залізниця нараховує податок на додану вартість, сума якого відображається в особовому рахунку платника.
Залізницею була складена накопичувальна картка № 05070964 від 05.07.2010 в яку включена сума 29924,00 грн. без урахування ПДВ (а.с.31). Представник відповідача відмовився від підпису у накопичувальній картці, про що був складений акт загальної форми № 17 від 06.07.2010 (а.с.32), який представник відповідача також відмовився підписувати, у зв"язку з чим був складений акт загальної форми № 18 від 06.07.2010 (а.с.33).
Позивач на адресу відповідача направив претензію № 412/515 від 05.08.2010 про сплату збору за зберігання вантажу в сумі 35908,80 грн. (а.с.9-10), яка залишена останнім без відповіді та задоволення.
Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Статтею 918 Цивільного кодексу України передбачено, що завантаження (вивантаження) вантажу здійснюється організацією, підприємством транспорту або відправником (одержувачем) у порядку, встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Завантаження (вивантаження) вантажу, що здійснюється відправником (одержувачем) вантажу, має провадитися у строки, встановлені договором, якщо такі строки не встановлені транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов’язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог –відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Порушенням зобов’язання, у відповідності до ст. 610 Цивільного кодексу України, є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов’язання, тобто –неналежне виконання.
Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений до говором або законом.
Стосовно посилання відповідача на порушення строків перевезення вантажів у вагонах Державним відкритим акціонерним товариством "Стахановпромтранс" згідно укладеного між відповідачем та останнім договору на подачу та прибирання вагонів (транспортне обслуговування) № 795 від 24.06.2005, що стало підставою для затримки вагонів на ст.Стаханов, то відповідно до ч.1 ст. 1191 Цивільного кодексу України особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом.
За вказаних обставин вимоги позивача підтверджені матеріалами справи, відповідають фактичним обставинам та підлягають до задоволення повністю.
Керуючись ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
У судовому засіданні 10.12.2010 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Стахановська збагачувальна фабрика", Луганська область, м.Стаханов, м.Теплогірськ, вул.Єнісейська, б.1, код 20328151 на користь Державного підприємства "Донецька залізниця", м.Донецьк, вул.Артема, б.68, код 01074957 в особі Луганської дирекції залізничних перевезень Державного підприємства "Донецька залізниця", м.Луганськ, вул.Кірова, б.44, код 25926039 збір за зберіганнЯ вантажу в сумі 35908 грн. 80 коп., державне мито в сумі 359 грн. 09 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236 грн. 00 коп., видати наказ позивачу.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 15.12.2010.
Суддя
Т.В.Косенко