ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2009 р.
№ 33/310(05-5-33/5060)
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді
Кривди Д.С.,
суддів:
Чернова Є.В., Уліцького А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги
Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м.Києва, Української аграрної біржі та Міністерства фінансів України
на постанову
Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2009 року
у справі
№33/310 господарського суду міста Києва
за позовом
Державної податкової інспекції у Голосіївському районі м.Києва
до
Української аграрної біржі
треті особи
1) Міністерство фінансів України 2) Державне казначейство України 3) ВАТ "Державний експортно-імпортний банк України
за участю
Прокуратури Голосіївського району м.Києва
про
стягнення суми,
за участю представників сторін від:
позивача:
Шаліна С.І. –за довіреністю від 05.05.2009р., Ясніцька Т.С. –за довіреністю від 17.03.2009р.
відповідача:
Протасова М.В. –виконавчий директор, Гладишко Ю.П. –за довіреністю від 24.07.2009р., Лавров С.Е. –за довіреністю від 24.07.2009р., Арбузов О.О. –за довіреністю від 24.07.2009р.
третіх осіб:
1) Наталич А.А. –за довіреністю від 02.07.2008р. 2) не з’явились 3) Черненко Є.В. –за довіреністю від 27.10.2008р.
прокуратури:
Івченко О.А. –прокурор відділу ГП України (посвідчення від 04.10.2004р.)
Згідно розпорядження Заступника голови Вищого господарського суду України Осетинського А.Й. від 28.07.2009р. розгляд касаційної скарги здійснюється у складі колегії суддів: Кривда Д.С. (головуючий), Чернов Є.В., Уліцький А.М.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду міста Києва від 04.12.2008р. (судді Шевченко Е.О. –головуючий, Мудрий С.М., Смирнова Ю.М.) позов задоволено; стягнуто з Української аграрної біржі на користь Державного бюджету України 642497081,65грн., з яких 262538215,47грн. основного боргу, 379735078,34грн. пені за прострочення виконання зобов’язань, 19088,37грн. відсотків, 25500грн. державного мита та 118грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2009р. (судді Капацин Н.В. –головуючий, Калатай Н.Ф., Пашкіна С.А.) рішення господарського суду міста Києва від 04.12.2008р. у справі № 33/310 змінено; резолютивну частину рішення викласти в новій редакції: позов Державної податкової інспекції у Голосіївському районі міста Києва задоволено частково; стягнуто з Української аграрної біржі на користь Державного бюджету України 182946850,53грн. основного боргу, 25500грн. державного мита та 118грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. В іншій частині позову відмовлено.
Державна податкова інспекція у Голосіївському районі м.Києва в касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а рішення місцевого господарського суду –залишити без змін.
Українська аграрна біржа в касаційній скарзі, з урахуванням заяви про доповнення касаційних вимог, просить скасувати рішення та постанову судів попередніх інстанцій та припинити провадження у справі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права. На думку відповідача, даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах України, оскільки позивачем у справі виступає суб’єкт владних повноважень, а спірні правовідносини є публічно-правовими.
Міністерство фінансів України в касаційній скарзі просить скасувати постанову апеляційного господарського суду, залишивши в силі рішення суду першої інстанції, оскільки апеляційним судом неповно з’ясовані обставини, що мають значення для справи, висновки, викладені в рішенні суду, не відповідають обставинам справи та неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
У відзивах на касаційні скарги позивача та третьої особи-1 відповідач спростовує їх доводи і просить відмовити в задоволенні скарг.
Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали (фактичні обставини) справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб та прокурора, дійшла висновку, що касаційні скарги задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 08.05.1996 року між Українською аграрною біржею і компанією "Кейс Корпорейшн" (США) укладено зовнішньоекономічний контракт купівлі-продажу №6/3076 UKR, за умовами якого Українська аграрна біржа придбала зернозбиральні комбайни, запасні частини і іншу сільськогосподарську техніку. Згідно з додатковою угодою №8 від 20.12.1999 до контракту №6/3076 UKR від 08.05.1996 поставка сільськогосподарської техніки мала здійснюватися до 31.12.2000 року.
19.09.1996 між Кабінетом Міністрів України, представленим Міністерством фінансів України та Державним експортно-імпортним банком України, як фінансовим агентом, укладена агентська угода, згідно якої Кабінет Міністрів України доручає, а фінансовий агент приймає на себе обов’язки виконувати агентські (посередницькі) функції по залученню зовнішніх кредитів (іноземних кредитів, кредитних ліній), що залучаються та/або обслуговуються фінансовим агентом згідно з відповідним рішенням Кабінету Міністрів України та наданню позичальникам внутрішніх кредитів, повернення яких іноземним кредиторам гарантовано Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України, з метою підтримки вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників та забезпечення сільського господарства високопродуктивними комбайнами та тракторами, 15.07.1997 прийняв Постанову №753 (753-97-п) "Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів та тракторів", якою постановив надати гарантії Кабінету Міністрів України на суму кредиту 66,3млн. дол. США на користь Експортно-імпортного банку США в рамках Гарантійної структурної угоди від 10.05.1995, укладеної між Міністерством фінансів України, що діяло від імені Кабінету Міністрів України, та Експортно-імпортним банком США, що діяв від імені Уряду США за зобов’язаннями Державного експортно-імпортного банку України як агента Кабінету Міністрів України згідно з міжбанківською кредитною угодою з американським банком (з урахуванням відсотків та всіх витрат, пов’язаних з обслуговуванням кредиту), в рамках якої буде здійснюватись фінансування 85 відсотків зовнішньоторговельного контракту купівлі-продажу №6/3076 UKR від 08.05.1996, укладеного між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн" на поставку сільськогосподарської техніки.
Пунктом 7 вказаної Постанови зобов’язано Українську аграрну біржу за погодженням з Міністерством фінансів України укласти з Державним експортно-імпортним банком внутрішню кредитну угоду про умови та порядок обслуговування кредитів, що залучаються для фінансування зовнішньоторговельного контракту купівлі-продажу №6/3076 UKR від 08.05.1996 на суму 72,3млн. дол. США, передбачивши забезпечення зобов’язань щодо повернення кредиту шляхом укладення угоди про заставу сільськогосподарської техніки, що повинна надійти згідно з контрактом, та сільськогосподарської продукції майбутніх врожаїв, зобов’язано Українську аграрну біржу у двотижневий термін після підписання внутрішньої угоди укласти відповідні договори з користувачами техніки.
Пунктом 8 цієї ж Постанови на відповідача покладено функції державного агента із залучення кредитів для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", поставки її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання і укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на п’ять років.
При цьому сільськогосподарські товаровиробники та інші суб’єкти господарювання, які отримують сільськогосподарську техніку компанії "Кейс Корпорейшн", розраховуються з Українською аграрною біржею шляхом поставки до державних ресурсів зерна (п.9 Постанови від 15.07.1997).
Також судами встановлено, що 24 липня 1997 року Українська аграрна біржа, як державний агент із залучення кредиту для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", уклала кредитну угоду з Державним експортно-імпортним банком України №18/03-149 для фінансування 85% контракту №6/3076 UKR від 08.05.1996, 100% страхової премії, 85% вартості комісії за надання кредиту та 85% вартості юридичних послуг.
За умовами розділу 4 кредитної угоди Кредитор (Укрексімбанк) надає Позичальнику (Украгробіржа) кредит, а Позичальник повертає кредит, сплачує відсотки, комісії та відшкодовує витрати, пов’язані з обслуговуванням кредиту, на умовах, викладених у внутрішній кредитній угоді.
Розмір кредиту складає 66300000дол.США (п.2.6 кредитної угоди). Розділом 8 цього договору визначено порядок погашення кредиту, а саме з 15.06.1998 по 2002 рік 10-ма рівними піврічними платежами. За умовами кредитної угоди Украгробіржа мала повернути кредитні кошти до 31.12.2002 року.
Використання Українською аграрною біржею іноземного кредиту здійснювалось шляхом оплати експортеру іноземним кредитором товаророзпорядчих документів за відвантажену експортером сільськогосподарську техніку за зовнішньоторговельним контрактом купівлі-продажу № 6/3076 UKR від 08.05.1996, укладеним між Українською аграрною біржею та компанією "Кейс Корпорейшн", згідно з умовами безвідзивного документарного акредитиву, що був відкритий банком за заявою Української аграрної біржі, який авізувався та виконувався в Нью-Йоркському відділенні банку Сос’єте Женераль.
За рахунок кредитних коштів компанії "Кейс Корпорейшн" за поставлену техніку були здійснені платежі на загальну суму 66299999,48дол. США, а з урахуванням округлень на 52 цента сума платежу складає 66300000дол. США.
Суди прийняли до уваги висновок судово-бухгалтерської експертизи Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №172/506/507 від 18.04.2008р. у господарській справі №37/424 і копії платіжних документів, згідно яких Міністерством фінансів України з державного бюджету на погашення іноземного кредиту, крім суми основного боргу 66300000дол. США, оплачено 11563254,01дол. США відсотків, 9297,29дол. США комісії за зобов’язаннями (винагорода на користь Експортно-імпортного банку США за надання гарантії), 32363дол. США комісія на користь іноземного кредитора за надання кредиту.
За рахунок бюджетних коштів іноземному кредитору на його вимогу було сплачено відсотки за прострочені платежі на суму 466283,52 дол. США, на конвертацію валюти і оплату одного відсотка до Пенсійного фонду України здійснені платежі в загальній сумі 204925,29дол. США.
За вказаним експертним висновком № 172/506/507 від 18.04.2008р., складеним на підставі первинних документів, видатки із державного бюджету на оплату сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн" за контрактом 6/3076 UKR від 08.05.96 і пов’язані з цим інші видатки склали загальну суму 78576123,11дол. США.
Відповідно до п.12.1.2 кредитної угоди № 18/03-149 облік заборгованості по кредиту, відсотків, комісії та інших платежів, які пов’язані з обслуговуванням кредиту веде ВАТ "Державний експортно-імпортний банк".
ВАТ "Державний експортно-імпортний банк" надав детальну розшифровку видатків із державного бюджету за кредитною угодою, укладеною між ВАТ "Державний експортно-імпортний банк", Кабінетом Міністрів України, банком Сос"єте Женераль та Експортно-імпортним банком США, позичальником за якими є Українська аграрна біржа. Згідно з цією довідкою платежі складають суму 78543760,11дол. США, із яких 66300000дол. США основний борг, 11563254,01дол. США відсотки, 9297,29дол. США комісія, 671208,81дол. США інші (платежі інобанку по реструктуризованій частині боргу, відсотки за прострочку).
Приписами ст. 24 Закону України "Про державний бюджет України на 2005 рік" передбачено визнати в 2005 році органи державної податкової служби України органом стягнення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та бюджетними позичками.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 № 753 "Про надання гарантій Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України щодо забезпечення погашення кредитів, які залучаються для фінансування закупівлі Українською аграрною біржею зернозбиральних комбайнів та тракторів" (753-97-п) Міністерство агропромислового комплексу України, Міністерство фінансів України, Державна акціонерна компанія "Хліб України" 30.01.1998 видали наказ № 28/23/9, зареєстрований в Мінюсті України 31.03.1998 за №215/2655 (z0215-98) , яким затверджено Порядок передачі сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб’єктам господарювання сільськогосподарської техніки компанії "Кейс Корпорейшн", проведення розрахунків за отриману ними техніку і поставки до державних ресурсів сільськогосподарської продукції (далі Порядок), згідно з яким Украгробіржа куплену сільськогосподарську техніку мала поставити сільськогосподарським товаровиробникам шляхом укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на 5 років.
Пункти 2.1, 2.2 Порядку встановлюють, що користувачі техніки розраховуються з Украгробіржею за отриману техніку шляхом поставки до державних ресурсів продовольчого зерна, а у разі відсутності продовольчого зерна користувачі техніки можуть проводити розрахунки з Украгробіржею за отриману техніку непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром і іншою сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки.
Відповідальність за поставку техніки користувачам, своєчасні розрахунки за отриману техніку та своєчасні повні розрахунки за надані іноземні кредити покладаються на Українську аграрну біржу (п.6 Порядку).
Між Українською аграрною біржею та Головним управлінням Державного казначейства України складені акти про підтвердження надходження до державного бюджету грошових коштів на погашення іноземного кредиту, залученого під державні гарантії за період з 1998 року по 2004 рік та листи Державного казначейства України про надходження коштів до державного бюджету в рахунок погашення заборгованості Української аграрної біржі.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 19.03.2004 у справі №41/127 зобов’язано Державну акціонерну компанію "Хліб України" підписати реєстр зведених актів передачі-приймання сільськогосподарської продукції на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.05.2003 №735 "Про затвердження Порядку зарахування вартості поставленої сільськогосподарської продукції в рахунок погашення простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії" (735-2003-п) .
Також за актами передачі-приймання на погашення видатків державного бюджету Українською аграрною біржею Міністерству фінансів України передані векселі на суму 3000000дол. США.
На підставі цих актів, листів Державного казначейства України, реєстрів Українською аграрною біржею складено зведений розрахунок з держбюджетом за період 1997-2008 роки станом на 01.09.2008 за сільськогосподарську техніку виробництва компанії "Кейс Корпорейшн", із якого слідує, що Українською аграрною біржею погашена сума 156476911,17грн.
Згідно рішення господарського суду міста Києва від 13.02.2007 у справі №35/8 у державну власність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 №362 (362-2004-п) передана сільськогосподарська техніка на загальну суму 13241623,96грн.
Згідно ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов’язки виконуються в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань" (543/96-ВР) передбачено, що за прострочку платежу платники грошових коштів на користь одержувачів сплачують пеню у розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, кредитна угода №18/03-149 від 24.07.1997 не передбачає нарахування і стягнення пені за несвоєчасне повернення кредитних коштів та інших платежів.
Також апеляційним господарським судом встановлено, що на момент звернення до суду з позовом у даній справі позивачем пропущено строк позовної давності для стягнення пені, визначений ч.2 ст. 258 Цивільного кодексу України, оскільки за умовами угоди передбачено строк погашення кредиту з 1998 року по 2002 рік, а позов подано 13.05.2005р.
Матеріалами справи підтверджено, що згідно зі зведеним реєстром здійснених розрахунків з державним бюджетом за сільськогосподарську техніку виробництва компанії "Кейс Корпорейшн" погашення заборгованості Українською аграрною біржею перед державним бюджетом здійснено шляхом оплати грошових коштів, поставки зерна до державного резерву, передачі векселів на загальну суму 158389637,58грн.
Також на погашення заборгованості Української аграрної біржі згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 №362 (362-2004-п) зарахована вартість сільськогосподарської техніки, переданої до державної власності на підставі рішення Господарського суду міста Києва від 13.02.2007 у справі №35/8 на загальну суму 13241623,96грн.
Таким чином, загальний розмір погашення Українською аграрною біржею заборгованості станом на 31.12.2008 складає суму 171631261,54грн., тоді як заборгованість за кредитним договором №18/03-149 від 24.07.1997 складає 182946850,53грн., яку цілком правомірно судом апеляційної інстанції вирішено стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України.
Разом з тим є безпідставними, про що зазначено правомірно апеляційним господарським судом, позовні вимоги про стягнення з відповідача грошових коштів оплачених Укрексімбанком за рахунок коштів держбюджету поза рамками кредитної угоди №18/03-149 від 24.07.1997 (в розмірі 15% вартості сільськогосподарської техніки, поставленої за контрактом №6/3076 UKR від 08.05.1996), оскільки обов’язок відшкодувати видатки державного бюджету на Українську аграрну біржу покладаються в силу кредитної угоди № 18/03-149.
Підставою для звернення з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, Українська аграрна біржа в заяві про доповнення касаційних вимог визначила те, що, на його думку, даний спір не є підвідомчим господарському суду, а тому провадження у справі підлягає припиненню.
Як установлено судами і вбачається з матеріалів справи, предметом позову є вимога позивача про стягнення заборгованості, яка ґрунтується на кредитній угоді, а відтак за своєю правовою природою правовідносини сторін у справі не засновані на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однією стороною над іншою. Таким чином, суди дійшли вірного висновку, що вирішення даного спору відноситься до компетенції саме господарського суду.
Згідно імперативних вимог ст.ст. 111-5, 111-7 ГПК України касаційна інстанція перевіряє на підставі вже встановлених фактичних обставин справи лише застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. При цьому касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що були встановлені у рішенні суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Твердження заявників про порушення судом норм матеріального права не знайшли свого підтвердження, суперечать матеріалам справи та зводяться до переоцінки доказів, що відповідно статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України не входить до компетенції касаційної інстанції, в зв’язку з чим підстав для зміни чи скасування постанови апеляційної інстанції колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-8, п.1 ч.1 ст. 111-9, ст. 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.04.2009 року у справі №33/310 залишити без змін, а касаційні скарги –без задоволення.
Головуючий суддя Д.Кривда Судді Є.Чернов А.Уліцький