ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2009 р.
№ 30/231-08-4792
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Карабаня В.Я. –головуючого,
Ковтонюк Л.В.,
Чабана В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційних
скарг
Одеської міської ради Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради
на
постанову Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2009р.
у справі
господарського суду Одеської області №30/231-08-4792
за позовом
Одеської обласної ради
до треті особи
Одеської міської ради Виконавчого комітету Одеської міської ради Управління охорони об'єктів культурної спадщини облдержадміністрації Комунальне підприємство "Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості" Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради
про
визнання недійсним свідоцтва та визнання права власності
У справі оголошувалась перерва з 27.07.09р. по 29.07.09р.
за участі представників сторін: 27.07.09р. 29.07.09р.
від позивача – Поповська І.П. ; не з'явилися;
від відповідачів – Кіхтенко О.С.; не з'явилися;
від третіх осіб - не з'явилися; не з'явилися.
У С Т А Н О В И В:
16.02.2009р. рішенням господарського суду Одеської області (суддя Рога Н.В.), залишеним без змін 09.04.2009р. постановою Одеського апеляційного господарського суду (судді: Гладишева Т.Я. – головуючий, Савицька Я.Ф., Лавренюк О.Т.) позов Одеської обласної ради задоволено, визнано недійсним свідоцтво про право власності від 28.02.2007р., видане виконавчим комітетом Одеської міської ради на домоволодіння, розташоване за адресою: м.Одеса, вул. Пушкінська,77. Визнано право власності на частину домоволодіння, розташованого за адресою м.Одеса, вул. Пушкінська,77, під літ.А, загальною площею 519,6кв.м. за територіальними громадами сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради.
У касаційній скарзі Одеська міська рада посилалась на неповне встановлення попередніми судовими інстанціями фактичних обставин справи, що призвело до неправильного застосування норм матеріального і процесуального права та ухвалення незаконних судових рішень, тому просили їх скасувати, а справу направити для нового розгляду.
Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради також не погоджувались з рішеннями суду першої та апеляційної інстанції, просили їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши представників сторін та проаналізувавши касаційні скарги на предмет її обґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, колегія суддів дійшла висновку про відхилення вимог скарг виходячи з наступного.
Як убачається із матеріалів справи та установлено попередніми судовими інстанціями, 29.06.2005р. виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення №259 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності міста Одеси", до якого 22.08.2006р. рішенням №395 виконавчого комітету Одеської міської ради було внесено зміни, зокрема щодо назви –"Про реєстрацію об'єктів нерухомості –пам'яток архітектурної спадщини, що розташовані у м.Одесі", та п.2 - доручено КП "Одеське МБТІ та РОН" оформити та видати свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомості у відповідності до вимог чинного законодавства.
28.02.2007р., на виконання рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №259 від 29.06.2005р., виконавчим комітетом Одеської міської ради видано свідоцтво про право власності, згідно якого об'єкт (будівля), що розташований у місті Одеса по вул. Пушкінська, 77, належить на праві комунальної власності територіальній громаді м.Одеси в особі Одеської міської ради.
Предметом позову Одеської обласної ради були вимоги про визнання недійсним зазначеного свідоцтва про право власності, а також визнання права власності на частину домоволодіння, розташованого за адресою м.Одеса, вул. Пушкінська,77, під літ.А, загальною площею 519,6кв.м. за територіальними громадами сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради.
При ухваленні рішень про задоволення позовних вимог, суди установили, що постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.91 № 311 (311-91-п) "Про розмежування майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" затверджено перелік державного майна України, яке передається у власність областей, міст Києва і Севастополя та зазначено, що подальше розмежування майна між власністю областей, міст Києва та Севастополя і власністю районів, міст обласного підпорядкування, районів міст Києва та Севастополя проводиться облвиконкомами за участі виконкомів нижчестоящих Рад народних депутатів. Відповідно до цієї постанови Одеською обласною Радою народних депутатів прийнято рішення від 25.11.91 №266-XXI "Про розмежування державного майна між власністю обласної Ради, міст обласного підпорядкування і районів області", яким затверджено Перелік державного майна, що передається у власність міст обласного підпорядкування, зокрема, у власність міста Одеси. Згідно цього переліку нерухомі пам’ятки історії і культури як окремі об’єкти права власності та об’єкти соціальної сфери до комунальної власності міст обласного підпорядкування не передавалися.
27.12.1991р. рішенням виконавчого комітету Одеської обласної ради народних депутатів №580 "Про затвердження переліку об'єктів, що підлягають прийняттю під охорону як пам'ятки містобудування та архітектури місцевого значення", будівлю по вул.Пушкінська,77 у м.Одесі прийнято під охорону держави як пам'ятку містобудування та архітектури місцевого значення.
12.05.1993р. рішенням Одеської обласної Ради №449-XXII "Про заходи для охорони і використання нерухомих пам’яток історії і культури в Одеській області" нерухомі пам’ятки історії та культури в Одеській області, які перебували у державній власності прийняті у комунальну власність Одеської обласної Ради. В подальшому, рішенням Одеської обласної ради від 24.04.2003 №154-XXIV "Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада" затверджено Перелік об’єктів спільної власності територіальних громад області станом на 01.04.03, зокрема, до якого увійшла спірна будівля. В цій частині перелік об’єктів спільної власності територіальних громад області, рішенням Одеської обласної ради від 22.09.06 №73-V залишений без змін.
Згідно розділу 5 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) здійснюють районні і обласні ради.
Тому, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що при здійсненні розмежування загальнодержавної та комунальної власності Одеська обласна рада як орган місцевого самоврядування, котрий представляє спільні інтереси територіальних громад області у встановленому законодавством порядку отримала у спільну власність територіальних громад області об’єкти культурної спадщини, зокрема, спірну будівлю-пам’ятку.
Також, як вірно зазначено судами, відповідач не надав доказів, які б свідчили, що Одеська обласна рада приймала рішення про передачу цієї будівлі до комунальної власності територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради. Крім того, постановою господарського суду Одеської області від 09.10.2006р. у справі №15/290-06-7734А, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10.12.2008р., визнано нечинним та скасовано рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №259 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності міста Одеси" від 29.06.2005р., зі змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №395 від 22.08.2006р. У зв'язку з чим, попередні судові інстанції правильно дійшли висновку, що рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №259 від 29.06.2005р. "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності міста Одеси" не могло бути підставою для оформлення свідоцтва про право власності від 28.02.2007р., та правомірно визнали останнє недійсним.
Беручи до уваги, що при ухваленні рішень попередні судові інстанції, здійснили всебічний, повний та об’єктивний розгляд у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, надали належну правову оцінку всім наявним у матеріалах справи доказам, правильно застосували норми матеріального та процесуального права, колегія суддів не вбачає підстав для їх зміни чи скасування.
Викладені заявниками у касаційних скаргах доводи не заслуговують на увагу та спростовуються мотивованими висновками суду першої й апеляційної інстанцій, що ґрунтуються на доказах, наявних у матеріалах справи та вимогах закону.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Касаційні скарги Одеської міської ради та Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 09.04.2009р. та рішення господарського суду Одеської області від 16.02.2009р. у справі №30/231-08-4792 - без змін.
Головуючий суддя
В.Я. Карабань
Суддя
Л.В. Ковтонюк
Суддя
В.В. Чабан