ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2009 р.
№ 8/474/08
( Додатково див. постанову Запорізького апеляційного господарського суду (rs3193758) )
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого судді
Овечкіна В.Е.,
суддів
Чернова Є.В.,
Цвігун В.Л.,
розглянув касаційну скаргу
РВ ФДМ України по Запорізькій області
на постанову
від 11.03.09 Запорізького апеляційного
господарського суду
у справі
№ 8/474/08 господарського суду Запорізької
області
за позовом
РВ ФДМ України по Запорізькій області
до
ВАТ "Гамма" та
Запорізької міської ради
про
зобов'язання вчинити дії
У справі взяли участь представники сторін:
від позивача: не з'явились
від відповідача-1: не з'явились
від відповідача -2: не з'явились
ВСТАНОВИВ:
РВ ФДМ України по Запорізькій області звернулося до господарського суду Запорізької області з позовом про зобов'язання ВАТ "Гамма" підготувати акт приймання-передачі гуртожитку, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 та зобов'язання передати його до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя, а Запорізьку міську раду зобов'язати прийняти до комунальної власності цей гуртожиток .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що гуртожиток не увійшов до статутного фонду ВАТ "Гамма" у процесі приватизації, але перебуває на його балансі, є державним майном та підлягає передачі до комунальної власності.
За заявою позивача до участі у справі в якості відповідача -2 залучено Запорізьку міську раду та відповідно до ст. 22 ГПК України частково задоволено клопотанням про збільшення розміру позовних вимог.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 р. у справі № 8/474/08 (суддя Попова І.А.), залишеним без змін постановою Запорізького апеляційного господарського суду від 11.03.09 (колегія суддів у складі: Кагітіна Л.П., Мойсеєнко Т.В., Шевченко Т.М.) у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятими судовими актами, РВ ФДМ України по Запорізькій області звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати прийняті судові акти та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судами норм матеріального права. Зазначає, що судами не було застосовано ст. 26 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", згідно якого, усі види майнових активів банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквід. процедури та виявлені в ході ліквід.процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в т.ч. гуртожитків та інш., які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку. На ВАТ "Гама" була введена процедура санації згідно ухвали господарського суду Запорізької області від 22.08.01 у справі 5/5/101.
Судами не взято до уваги Положення постанови КМУ від 21.09.1998 №1482 (1482-98-п) "Про передачу об"ектів права державної та комунальної власності, ст. ст. 47, 144 Конституції України .
Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм попередніми судовими інстанціями належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин, дотримання норм процесуального права, згідно з вимогами ст. 111-5 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Відповідно ст. 111-7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
08.10.2002 р. РВ ФДМ України по Запорізькій області видано наказ №547 про безоплатну передачу у комунальну власність територіальної громади м.Запоріжжя житлового фонду, що знаходиться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Гамма", але не увійшов до його статутного фонду, разом з інженерною інфраструктурою, призначеною для обслуговування цих будинків, згідно з додатком 1, крім двох вбудованих і прибудованих приміщень, які включені до переліку об'єктів приватизації згідно з додатком 2.
Вказаний наказ видано відповідно до Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності"від 03.03.1998 р. №147/98-ВР (147/98-ВР) зі змінами та доповненнями, на підставі рішення сьомої сесії двадцять третього скликання Запорізької міської ради від 28.04.1999 р. № 25 "Про затвердження переліку підприємства, які готують до передачі в 1999 році в комунальну власність м. Запоріжжя державний житловий фонд"та згідно ухвали господарського суду Запорізької області від 22.08.2001 р. №5/5/2001, оскільки на Відкритому акціонерному товаристві "Гамма"введена процедура санації.
Запорізька міська рада неодноразово надавала згоду на прийняття до комунальної власності державного житлового фонду, що перебуває на балансі Відкритого акціонерного товариства "Гамма", про що були постановлені відповідні рішення.
Попередніми судовими інстанціями було встановлено, що гуртожиток за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 143 не увійшов до статутного фонду ВАТ "Гамма"у процесі приватизації, але перебуває на його балансі.
Судами встановлено, що за період з 1999 року (надання Запорізькою міською радою згоди на прийняття державного житлового з балансу ВАТ "Гамма" до комунальної власності) до теперішнього часу відповідачем-1 не здійснено передачу майже усіх об'єктів соціальної інфраструктури.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" об'єктами передачі є, зокрема, житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Пунктом 3 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (затв. Постановою КМУ від 06.11.1995 р. 891 (891-95-п) ) встановлено, що разом з відомчим житловим фондом передаються відповідним комунальним підприємствам зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання тощо). Передача будинків (у тому числі гуртожитків) відомчого житлового фонду в комунальну власність провадиться комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність, яка утворюється Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями або виконкомами відповідної Ради.
До складу цієї комісії входять представники відповідних місцевих комунальних підприємств, житлово-експлуатаційної організації, на баланс якої передаються будинки відомчого житлового фонду, регіонального відділення (представництва) Фонду державного майна, місцевого фінансового органу, бюро технічної інвентаризації, спеціалізованого проектного інституту, підприємства, установи чи організації, що передає відомчий житловий фонд, та представники інших заінтересованих підприємств, установ і організацій.
Комісія з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність визначає технічний стан житлового будинку та об'єктів комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до правил оцінки фізичного зносу житлових будинків, затверджених Держжитлокомунгоспом.
Якщо житловий будинок та об'єкти комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до висновків цієї комісії визнані такими, що потребують ремонту, орган, який утворив комісію, приймає рішення про джерела фінансування і термін виконання робіт, у тому числі з залученням в установленому порядку коштів підприємств, установ і організацій, які передають житловий фонд у комунальну власність.
У 2005 році здійснено обстеження технічного стану спірного гуртожитку, про що складено акт від 14.04.2005 р., визначено перелік необхідних робіт, їх вартість, які мають передувати передачі об'єкта у комунальну власність. Передбачені актом обстеження роботи поступово виконуються, частково передані відповідним комунальним підприємствам зовнішні комунікаційні мережі.
Суди також встановили, що в наказі РВ ФДМ України по Запорізькій області №547 строки передачі об'єкта у комунальну власність не встановлювались, як і рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.02.206 р. № 65 про створення комісії з приймання-передачі гуртожитку по вул. Гоголя, 143.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновками попередніх судових інстанцій про те, що передача житлового фонду з державної у комунальну власність не є лише дією, пов'язаною із складанням акта приймання-передачі, оскільки цій дії передує комплекс відповідних дій не тільки сторін, що передає та приймає майно, а й інших органів, без вчинення яких не є можливим складення акту.
Тому вимоги про зобов'язання ВАТ "Гамма" підготувати акт приймання-передачі гуртожитку та зобов'язати передати його до комунальної власності, є передчасними.
Що стосується вимог до Запорізької міської ради.
Відповідно ст. 22 Господарського процесуального кодексу України позивачі вправі до прийняття рішення по справі змінити підставу або предмет позову, збільшити розмір позовних вимог. Під збільшенням позовних вимог слід розуміти зміну кількісних показників, в яких виражається позовна вимога. Під зміною розміру позовних вимог не може розумітися заявлення ще однієї чи кількох вимог додатково до викладених у позовній заяві. Однак по клопотанню позивача суд залучив до справи другого відповідача і прийняв до розгляду додаткові вимоги до нього. Тому лист позивача від 17.11.2008 (арк. 27) по суті є не уточненням позовних вимог, а заявленням додаткової вимоги до другого відповідача. Слід також звернути увагу на те, що у справу залучена міська рада, а в заяві позивач просить зобов’язати територіальну громаду прийняти гуртожиток до комунальної власності.
Крім цього, суду слід з’ясувати за нормами якого процесуального законодавства слід розглядати вимогу одного суб’єкта владних повноважень (ФДМУ) до іншого (міська рада).
З огляду на викладене рішення та постанова, прийняті у справі, підлягають скасуванню в частині позовних вимог до міської ради.
При повторному розгляді справи необхідно усунути зазначені порушення норм процесуального права і винести в скасованій частині законне рішення.
Керуючись ст. ст. 1115 –11112 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу РВ ФДМ України по Запорізькій області задовольнити частково, рішення господарського суду Запорізької області від 18.12.2008 та постанову Запорізького апеляційного господарського суду від 11.03.2009 у справі № 8/474/08 скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог до Запорізької міської ради та направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
В іншій частині рішення та постанову залишити в силі.
Головуючий, суддя В.Овечкін
Судді: Є.Чернов
В.Цвігун