ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2009 р.
№ 27/35
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді
Кривди Д.С.,
суддів:
Жаботиної Г.В., Волковицької Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційне подання
Першого заступника військового прокурора Західного регіону України
на постанову
Київського апеляційного господарського суду від 09.02.2009р.
у справі
№27/35 господарського суду міста Києва
за позовом
Військового прокурора Івано-Франківського гарнізону в інтересах держави, уповноваженим органом якої здійснювати відповідні функції в спірних відносинах є Міністерство оборони України в особі Військової частини А0807
до
Львівської обласної державної адміністрації
третя особа
Управління з питань надзвичайних ситуацій Львівської обласної державної адміністрації
про
стягнення суми,
позивача:
не з’явились
відповідача:
не з’явились
третьої особи:
не з’явились
прокуратури:
Рубан Д.В. –прокурор відділу ГП України (посв.№59 від 08.04.2008р.)
Згідно розпорядження В.о. Голови судової палати Кравчука Г.А. від 09.06.2009р. розгляд касаційної скарги здійснюється у складі колегії суддів: Кривда Д.С. (головуючий), Жаботина Г.В., Волковицька Н.О.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду міста Києва від 22.10.2008р. (суддя Нарольський М.М.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 09.02.2009р. (судді Студенець В.І. –головуючий, Буравльов С.І.), в позові про стягнення 42502,08грн., витрачених на подолання наслідків аварії у Львівській області, відмовлено повністю.
Перший заступник військового прокурора Західного регіону України в касаційному поданні просить скасувати рішення та постанову судів попередніх інстанцій, і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, посилаючись на порушення норм матеріального права та невідповідність висновків суду матеріалам справи.
Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали (фактичні обставини) справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення прокурора, дійшла висновку, що касаційне подання задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, під час руху вантажного поїзду на перегоні Красне-Ожидів Львівської залізниці у Львівській області 16.07.2007 сталася аварія, яка призвела до витікання та загорання фосфору. Указом Президента України "Про невідкладні заходи щодо подолання наслідків аварії у Львівській області" від 17.07.2007 №646/2007 (646/2007) з метою подолання наслідків аварії у Львівській області, що сталася 16 липня 2007 року під час руху вантажного поїзду на перегоні Красне-Ожидів Львівської залізниці і призвела до витікання та загорання фосфору, та стабілізації ситуації, Кабінету Міністрів України, зокрема, доручено розробити та затвердити у триденний строк комплексний план заходів щодо забезпечення ліквідації наслідків аварії, що сталася 16 липня 2007 року у Львівській області; забезпечити ліквідацію в десятиденний строк наслідків аварії та вирішити питання щодо фінансування в повному обсязі відповідних заходів.
Цим же Указом Президента України доручено Львівській обласній державній адміністрації вжити у тижневий строк у межах компетенції невідкладних вичерпних заходів щодо захисту населення і територій, зокрема рослинного, тваринного світу та інших природних об'єктів, від наслідків, спричинених аварією.
Для розслідування причин аварії з вантажним поїздом, що сталася 16.07.2007р. у Бузькому районі Львівської області на перегоні Красне-Ожидів, ліквідації її наслідків та надання допомоги потерпілим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.07.2007 № 530-р (530-2007-р) утворено Урядову комісію у складі згідно з додатком.
Зазначеним розпорядженням голові Урядової комісії надано право вносити у разі потреби зміни до її складу, залучати до роботи Комісії в установленому порядку працівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій.
З метою виконання розпорядження Начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України, наказу командира 13 Армійського корпусу № 316 від 17.07.2007 та у зв’язку з обстановкою, що склалась внаслідок аварії техногенного характеру з перекиданням цистерн з хімічною речовиною залізничної колії поблизу населеного пункту Ожидів Бузького району Львівської області, та для оперативного реагування на можливі наслідки розповсюдження отруйної речовини наказом Командира військової частини А0807 від 17.07.2007 №257 "Про створення зведеного підрозділу для ліквідації наслідків аварії техногенного характеру, яка сталась в Бузькому районі Львівської області" в військовій частині А 0807 створено зведений загін ліквідації наслідків аварії техногенного характеру. В склад загону включено особовий склад та військову техніку.
Звертаючись з позовною заявою у даній справі про стягнення з Львівської облдержадміністрації на користь військової частини А0807 збитків на підставі ст.ст. 1158, 1160 ЦК України, військова прокуратура Івано-Франківського гарнізону виходила з того, що після подолання наслідків аварії у Львівській області, що склалася внаслідок аварії на залізничній колії на перегоні Красне-Ожидів, військова частина А0807 зазнала збитків, а саме: згідно довідки-розрахунку продовольства, яке було використане при ліквідації наслідків аварії, складає 4432,05грн.; розрахунок озброєння РХБ захисту, яке було використано в ході ліквідації наслідків техногенної аварії білого фосфору на загальну суму 18665,92 грн.; знос речового майна в грошовому виражені, яке використовувалось при ліквідації фосфору в населеному пункті Ожидів на суму 301,83 грн.; використання під час ліквідації паливо-мастильних матеріалів на загальну суму 7628грн.; кошти на відрядження, які використані при ліквідації фосфору на загальну суму 13475грн. Всього було витрачено коштів на подолання наслідків аварії у Львівській області на суму 42502,08грн.
Згідно ст. 1158 ЦК України якщо майновим інтересам іншої особи загрожує небезпека настання невигідних для неї майнових наслідків, особа має право без доручення вчинити дії, спрямовані на їх попередження, усунення або зменшення.
Особа, яка вчинила дії в майнових інтересах іншої особи без її доручення, зобов'язана при першій нагоді повідомити її про свої дії. Якщо ці дії будуть схвалені іншою особою, надалі до відносин сторін застосовуються положення про відповідний договір.
За приписами ст. 1160 ЦК України особа, яка вчинила дії в майнових інтересах іншої особи без її доручення, має право вимагати від цієї особи відшкодування фактично зроблених витрат, якщо вони були виправдані обставинами, за яких були вчинені дії.
Якщо особа, яка вчинила дії в майнових інтересах іншої особи без її доручення, при першій нагоді не повідомила цю особу про свої дії, вона не має права вимагати відшкодування зроблених витрат.
Відповідно до ст.ст. 32, 33 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Дослідивши матеріали справи та надавши їм правову оцінку, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що військова частина А0807 не вчиняла дій в майнових інтересах Львівської облдержадміністрації, і між ними не виникли цивільні права та обов’язки, врегульовані ст.ст. 1158, 1160 ЦК України, а тому положення цих норм не можуть застосовуватись до спірних правовідносин.
Також судами встановлено, що в діях Львівської облдержадміністрації відсутній склад цивільного правопорушення, за наявності якого настає відповідальність у вигляді відшкодування збитків. Зокрема, матеріалами справи не доведено противоправної поведінки відповідача, причинного зв’язку між противоправною поведінкою та збитками військової частини
З урахуванням вимог наведеного законодавства та з огляду на встановлені обставини щодо відсутності підстав для стягнення з відповідача суми, витраченої на подолання наслідків аварії у Львівській області, суди правомірно відмовили в задоволенні позову.
Згідно імперативних вимог ст.ст. 111-5, 111-7 ГПК України касаційна інстанція перевіряє на підставі вже встановлених фактичних обставин справи лише застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. При цьому касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що були встановлені у рішенні суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Доводи касаційного подання зводяться до оцінки доказів та переоцінки обставин справи, що суперечить вимогам статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України.
За таких обставин, переглянута у справі постанова апеляційного господарського суду відповідає приписам чинного законодавства, а доводи касаційного подання визнаються непереконливими.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-8, п.1 ч.1 ст. 111-9, ст. 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.02.2009р. у справі №27/35 залишити без змін, а касаційне подання –без задоволення.
Головуючий суддя Д.Кривда Судді Г.Жаботина Н.Волковицька