ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2009 р.
№ 32/342
( Додатково див. постанову Київського апеляційного господарського суду (rs2867843) )
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді
Добролюбової Т.В.,
суддів
Гоголь Т.,
Швеця В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційне подання
Заступника військового прокурора Військово-морських сил України в інтересах держави в особі:
1) Міністерства оборони України,
2)Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі
на постанову
Київського апеляційного господарського суду від 20 січня 2009 року
у справі
№ 32/342
господарського суду
міста Києва
за позовом
Заступника військового прокурора Військово-морських сил України в інтересах держави в особі
1) Міністерства оборони України,
2)Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі
до за участю третіх осіб на стороні відповідача 1)
1) Севастопольської міської державної адміністрації,
2) Військової частини А 0225
1) комунальне підприємство "Генеральна дирекція Київської міської ради з обслуговування іноземних представництв",
2) ТОВ "Компанія "Інфант"
про
визнання незаконним і скасування розпорядження, спонукання до вчинення дій
В судовому засіданні оголошувалася перерва до 04 червня 2009 року.
за участю представників сторін від:
позивача: Рубан Д.В. (Генеральна прокуратура України, посв. № 59),
відповідача 1): Карпичов О.В. (дов. від 06.05.09),
відповідача 2): не з'явилися, належно повідомлені про час та місце розгляду касаційного подання,
третьої особи 1): Цупікова О.Ф. (дов. від 16.02.09),
третьої особи 2): Карпичов О.В. (дов. від 18.03.09),
ВСТАНОВИВ:
У липні 2008 року заступник військового прокурора Військово-Морських сил України в інтересах Міністерства України та Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі звернувся з позовом до Севастопольської міської державної адміністрації та військової частини АО225 про визнання незаконним і скасування розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації № 3021-р від 29.12.01 "Про припинення права самостійного користування земельною ділянкою військової частини А 1716 ВМС ЗС України", а також зобов'язання Севастопольську міську державну адміністрацію скасувати державний акт на право постійного землекористування на земельну ділянку площею 3, 105 га № 005748 серії 11-КМ від 30.12.01. Обґрунтовуючи заявлений позов, заступник військового прокурора ВМС України вказав, що спірне розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації наносить шкоду державним інтересам, яка полягає в незаконному вилученні земель оборони, зменшенні активів оборонного відомства та заподіянні шкоди обороноздатності країни.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.09.08, винесеним суддею Хрипун О.О., у задоволенні позову відмовлено. Рішення вмотивовано посиланням на статтю 1, 24 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (586-14) , на підставі яких суд дійшов висновку, що приймаючи спірне розпорядження Севастопольська міська державна адміністрація діяла в межах наданих їй законом повноважень. Суд вказав, що в силу статті 27 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року підставою для припинення права власності на землю або права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова власника або землекористувача, що провадиться за його заявою на підставі рішення відповідної ради народних депутатів.
Київський апеляційний господарський суд, колегією суддів у складі: Євсікова О.О. –головуючого, Борисенка І.В., Шипка В.В., постановою від 20.01.09 перевірене рішення господарського суду першої інстанції залишив без змін з тих же підстав.
Не погоджуючись з постановленими у справі судовими актами, заступник військового прокурора Військово-Морських сил України звернувся до Вищого господарського суду України з касаційним поданням, в якому просить рішення Господарського суду міста Києва від 17.09.08 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 20.01.09 скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції. Касаційне подання вмотивоване доводами щодо порушення судами приписів статей 12, 35, 43 Господарського процесуального кодексу України, статей 60, 61 Земельного кодексу України і статті 90 Водного кодексу України.
Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Швеця В.О., пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, переглянувши матеріали справи і доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом приписів чинного законодавства, відзначає наступне.
Як установлено судами обох інстанцій та підтверджено матеріалами справи, розпорядженням голови Севастопольської міської державної адміністрації № 3021-р від 29.12.01 "Про припинення права постійного користування військової частини А1716 ВМС України на частину земельної ділянки і надання в постійне користування КП "Генеральна дирекція Київської міської державної адміністрації з обслуговування іноземних представництв" земельної ділянки в районі південно-західної частини бухти Кругла для котеджної забудови з обслуговування іноземних представництв припинено право постійного користування військової частини А-1716 ВМС України на частину земельної ділянки площею 1,1101 га у військовому містечку № 485, та знаходиться у складі земельної ділянки, площею 4,3322 га в районі південно-західної бухти Кругла. Вказану земельну ділянку було переведено до земель запасу державної власності. Спірним розпорядженням також було затверджено проект відводу земельної ділянки для котеджної забудови з обслуговування іноземних представництв в районі південно-західної бухти Кругла КП "Генеральна дирекція Київської міської державної адміністрації з обслуговування іноземних представництв" та надано останньому із земель запасу державної власності в постійне користування вищезазначену земельну ділянку для котеджної забудови з обслуговування іноземних представництв з віднесенням цієї земельної ділянки до категорії земель населених пунктів, наданого для іншого громадського призначення згідно з Українським класифікатором цільового використання земель (п. 1.12.9 УКЦВЗ). Предметом заявленого позову є вимога заступника військового прокурора Військово-морських сил України заявлена в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі до Севастопольської міської державної адміністрації і Військової частини А0225 про визнання незаконним і скасування розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації № 3021-р від 29.12.01 "Про припинення права самостійного користування земельною ділянкою військової частини А 1716 ВМС ЗС України", а також зобов'язання Севастопольську міську державну адміністрацію скасувати державний акт на право постійного землекористування на земельну ділянку, площею 3, 105 га № 005748 серії 11-КМ від 30.12.01.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди обох інстанцій виходили з того, що в період прийняття спірного розпорядження № 3021-р від 29.12.01 повноваження Севастопольської міської адміністрації визначалися Указом Президента України № 640/95 від 24.07.95 "Про обласні, Київську та Севастопольську міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації" (640/95) , Указом Президента України № 760/95 від 21.08.95 (760/95) "Положення про обласну, Київську, Севастопольську міську державну адміністрацію і Положення про районну, районної в містах Києві і Севастополі державних адміністраціях". Пунктом 3 Указу Президента України № 640/95 від 24.07.95 (640/95) визначено, що державні адміністрації є правонаступниками виконавчих комітетів відповідних рад з їх зобов'язань, прав і обов'язків. Згідно з пунктом "в" підпункту 5 пункту 18 Положення про обласну, Київську, Севастопольську міську державну адміністрацію і Положення про районну, районну у містах Києві і Севастополі державних адміністраціях, затвердженого Указом Президента України № 760/95 від 21.08.95 (760/95) Севастопольська міська державна адміністрація надає, вилучає земельні ділянки, видає висновки про надання або вилучення земельних ділянок у випадках, передбачених законодавством. 20.02.01 набув чинності прийнятий Севастопольською міською державною адміністрацією та Севастопольською міською радою Тимчасовий регламент взаємодії міської ради і міської державної адміністрації з питань надання в користування, передачі в оренду та у власність земельних ділянок, а також їх вилучення і викупу. Пунктом 3.1 Регламенту визначено, що припинення права користування (власності) на земельні ділянки на підставах, передбачених статтями 27, 28 Земельного кодексу України 1990 року здійснюється міською державною адміністрацією. Згідно з пунктом 3.3 вказаного Регламенту вилучення землі для державних потреб, для надання ділянок в користування (передачу у власність) громадянам, підприємствам, установам і організаціям проводиться розпорядженнями міської державної адміністрації. Пунктом 1 статті 27 Земельного кодексу України 1990 року передбачено припинення права власності на землю або права користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови власника землі або землекористувача провадиться за його заявою на підставі рішення відповідної ради народних депутатів. Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що приймаючи спірне розпорядження Севастопольська міська державна адміністрація діяла в межах, наданих їй законом повноважень.
Як установлено судами та підтверджено матеріалами справи, 22.12.97 Міністром оборони України видано наказ № 483 "Про затвердження Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями і керівництва з обліку земель (земельних ділянок) в органах квартирно-експлуатаційної служби Збройних Сил України" (v0483322-97) . Пунктом 44 вказаного Положення (v0483322-97) встановлено, що за відсутності необхідності, землі, передані для потреб Збройних Сил України підлягають передачі місцевим органам влади згідно зі статтею 27 Земельного кодексу України 1990 року з відома Міністра оборони України. Відповідно до пункту 45 Положення (v0483322-97) передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва - начальником Головного, управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України. Судами також установлено, що 16.10.00 Міністром оборони України листом № 11/1-990 було погоджено передачу частини земельної ділянки в розмірі 10640 кв.м. в районі південно-західної частини бухти Кругла військового містечка № 485 іншій особі у зв'язку з не використанням її Військово-морськими силами України. Згода на передачу спірної земельної ділянки підтверджується також резолюцією Міністра оборони України Кузьмука О.І. від 17.10.00, що відповідає вимогам п. 45 Положення "Про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями", затвердженого Наказом Міністра оборони України 22.12.97 № 483 (v0483322-97) . Крім того, судами зазначено, що Головнокомандувач Військово-Морських Сил Збройних Сил України листом від 01.11.01 № 154/11/1-1001, адресованим Севастопольській міській державній адміністрації, повідомив про згоду на відчуження спірної земельної ділянки в районі південно-західної частини бухти Кругла. Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що розпорядження голови Севастопольської міської державної адміністрації № 3021-р від 29.12.01 "Про припинення права самостійного користування земельною ділянкою військової частини А 1716 ВМС ЗС України, видане в межах повноважень, встановлених статтею 11 Земельного кодексу України 1990 року та з дотриманням порядку, передбаченого статтями 27, 29 вказаного Кодексу, а відтак обґрунтовано відмовили у задоволенні позовних вимог.
Доводи касаційного подання, не можуть бути підставою для скасування судових рішень у справі, оскільки спростовуються встановленими судами попередніх інстанцій обставинами. Колегія суддів також зазначає, що скаржник в касаційному поданні вказує і на питання які, стосуються оцінки доказів. Проте, оцінка доказів, на підставі яких суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про встановлення тих чи інших обставин справи, не віднесена до компетенції касаційної інстанції. Отже, з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені господарськими судами на підставі повного і об’єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і при вирішені спору суди правильно застосували норми матеріального та процесуального права, тому підстав для задоволення касаційного подання і скасування постанови апеляційної інстанції колегія суддів не вбачає.
За таких обставин, колегія суддів визнає, що постанова апеляційної інстанції відповідає вимогам чинного законодавства України, а доводи касаційного подання визнаються непереконливими, оскільки не спростовують встановленого судами.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 1115, 1117, 1118, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційне подання Заступника військового прокурора Військово-морських сил України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України і Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 20 січня 2009 року у справі Господарського суду м. Києва № 32/342 –без змін.
Головуючий суддя
Судді
Т. Добролюбова
Т. Гоголь
В. Швець