ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2009 р.
№ 5/29-07
( Додатково див. постанову Господарського суду Дніпропетровської області (rs881664) )
Вищий господарський суд України в складі колегії суддів:
Бернацької Ж.О. –головуючої (доповідач),
Плюшка І.А.,
Разводової С.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції на ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2008 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.11.2008 в справі № 5/29-07 за скаргами відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" на неправомірні дії відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції за позовом відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" до Нікопольського комунального підприємства "Нікопольтеплоенерго" про стягнення суми
за участю представників сторін:
від позивача: не з’явилися,
від відповідача: не з’явилися,
від ВДВС Нікопольського МРУЮ: не з’явилися, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач –відкрите акціонерне товариство "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" у грудні 2006 року звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до відповідача –Нікопольського комунального підприємства "Нікопольтеплоенерго" про стягнення заборгованості за спожиту активну електричну енергію в сумі 718,81грн., пені в сумі 16,4грн., трьох процентів річних в сумі 2,89грн., інфляційних втрат в сумі 18,69грн.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2007, дата підписання –25.01.2007 (суддя ШевченкоС.Л.), позов задоволено; стягнуто з Нікопольського комунального підприємства "Нікопольтеплоенерго" на користь відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" суму 718,81грн. основного боргу на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання, 16,4грн. пені, 2,89грн. три проценти річних, 18,69грн. інфляційних втрат.
Відкрите акціонерне товариство "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" 10.07.2008 звернулося зі скаргами на постанову відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції від 13.06.2008 про зупинення виконавчого провадження з виконання наказів господарського суду Дніпропетровської області від 06.02.2007 в справі №5/29-07 про стягнення 257,98грн. боргу, постанову відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції від 13.06.2008 про зупинення виконавчого провадження з виконання наказів господарського суду Дніпропетровської області від 06.02.2007 в справі №5/29-07 про стягнення 718,81грн. боргу, просить їх визнати недійсними, скасувати та зобов'язати відділ державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції поновити виконавче провадження з примусового виконання наказів господарського суду Дніпропетровської області від 06.02.2007 № 5/29-07 в повному обсязі.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2008 (ШевченкоС.Л.) скарги позивача задоволені, визнано недійсними, скасовані постанови відділу державної виконавчої служби Нікопольського міжрайонного управління юстиції від 13.06.2008 про зупинення виконавчого провадження з примусового виконання наказів господарського суду Дніпропетровської області від 06.02.2007 та зобов'язано відділ державної виконавчої служби Нікопольського міжрайонного управління юстиції поновити виконавче провадження та виконати накази господарського суду Дніпропетровської області від 06.02.2007 в повному обсязі.
Ухвала мотивована тим, що наказ Міністерства палива та енергетики України № 497 від 18.10.2007 не зареєстрований у Міністерстві юстиції України, тому постанови, прийняті на підставі вказаного наказу, підлягають скасуванню.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.11.2008 (судді: ПрокопенкоА.Є. –головуючий, ДмитренкоА.К., КрутовськихВ.І.) ухвала залишена без змін з тих самих підстав.
Не погоджуючись з прийнятими ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2008 та постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.11.2008, відділ державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою про їх скасування.
В обґрунтування касаційних вимог скаржник посилається на порушення судами обох інстанцій норм процесуального права.
Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2007 стягнуто з Нікопольського комунального підприємства "Нікопольтеплоенерго" на користь відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" 718,81грн. основного боргу на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання, 16,4грн. пені, 2,89грн. три проценти річних, 18,69грн. інфляційних втрат, 220 грн. судових витрат.
На виконання рішення господарського суду Дніпропетровської області 06.02.2007 видані накази, які пред'явлені позивачем до виконавчої служби для виконання.
Відділом державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції за наказами господарського суду Дніпропетровської області прийнята постанова 02.04.2007 про відкриття виконавчого провадження.
В наступному па підставі пункту 15 частини 1 статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" та Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) 13.06.2008 винесена постанова про зупинення виконавчого провадження у зв'язку з тим, що наказом Міністерства палива та енергетики № 497 від 18.10.2007 боржника внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , а згідно статті 3 цього закону строк закінчення процедури погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу продовжено до 01.01.2009.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що в справі №А 18/305-07, на підставі наказу Міністерства палива та енергетики України №568 від 10.11.2005 "Про затвердження переліку підприємств" Нікопольське комунальне підприємство "Нікопольтеплоенерго" було внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) . Відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України №39 від 31.01.2007 Нікопольське комунальне підприємство "Нікопольтеплоенерго" виключено з вказаного реєстру. На підставі постанови господарського суду Дніпропетровської області від 10.08.2007 в справі №А18/305-07 Міністерством палива та енергетики України видано наказ №497 від 18.10.2007, яким поновлено боржника у зазначеному реєстрі.
Наказ Міністерства палива та енергетики України є підставою для внесення до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, який визначає перелік підприємств паливно-енергетичного комплексу, на які поширюється процедура погашення заборгованості відповідно до положення Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) .
Пунктами 1-3 Указу Президента України від 03.10.1992 №493/92 (493/92) "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" встановлено, що з 01.01.1993 нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи та законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. Державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю здійснює Міністерство юстиції України. Державна реєстрація провадиться в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 1 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731 (731-92-п) , державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні правової експертизи на відповідність його Конституції України (254к/96-ВР) та законодавству України, прийнятті рішення про державну реєстрацію цього акта, присвоєнні йому реєстраційного номера та занесенні до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Відповідно до пунктів 2, 3 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. На державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться.
В силу пункту 4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації; мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
Як встановлено пунктом 15 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.
Норми наказу Міністерства палива та енергетики України №497 (v0497558-07) від 18.10.2007 мають неперсоніфікований та міжвідомчий характер, тому що вони є обов'язковими не лише для юридичних осіб, що входять до сфери управління Міністерства палива та енергетики України, але й для інших установ, у тому числі органів виконавчої служби.
Крім того, вони також є обов'язковими, зачіпають права та інтереси всіх кредиторів підприємств, які увійшли до затвердженого наказом переліку.
Враховуючи вищезазначене суди обох інстанцій дійшли правильного висновку, що наказ Міністерства палива та енергетики України "Про затвердження переліку підприємств" №497 (v0497558-07) від 18.10.2008 підлягає державній реєстрації Міністерством юстиції України.
Відповідно до пункту 15 Постанови Кабінету Міністрів України №731 (731-92-п) міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, органи господарського управління і контролю направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.
Враховуючи вказане, суди обох інстанцій дійшли правильного висновку, що відповідна державна реєстрація наказу Міністерства палива та енергетики України №497 (v0497558-07) від 18.10.2007 Міністерством юстиції не здійснювалась, тому він є таким, що не набув чинності і не може вважатися нормативно-правовим актом та не підлягає обов'язковому виконанню.
Відтак, суди обох інстанцій дійшли правильного висновку, що відділом державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції виконавче провадження з примусового виконання наказів від 06.02.2007 в справі № 5/29-07 зупинено неправомірно, у зв'язку з чим постанови відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції від 13.06.2008 підлягають скасуванню.
Інші доводи касаційної скарги про порушення під час прийняття оскаржуваних судових актів норм матеріального та процесуального права свого підтвердження не знайшли.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли вичерпних висновків щодо обставин справи і правильно застосували до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Таким чином, рішення господарського суду та постанова апеляційного господарського суду є законними і обґрунтованими, тому підстав для їх скасування не вбачається.
Керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу відділу державної виконавчої служби Нікопольського міськрайонного управління юстиції залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2008 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.11.2008 в справі № 5/29-07 залишити без змін.
Головуючий, суддя:
Ж. Бернацька
Судді:
І. Плюшко
С. Разводова