ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2009 р.
№ 2/58
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддів:
М.Остапенка,
Є.Борденюк, В.Харченка,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу
Комунального підприємства (КП) "Облтепло"
на постанову
від 25.11.2008
Луганського апеляційного господарського суду
у справі
№ 2/58
за позовом
КП "Облтепло"
до
Луганської обласної клінічної лікарні
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні
відповідача
Головне управління Державного казначейства України у Луганській області
про
стягнення 569 986 грн. 55 коп.
В судове засідання прибули представники сторін:
позивача
Бугайов Ю.В. (дов. від 04.10.2008)
відповідача
Вершиніна О.Л. (дов. від 23.08.2007)
Заслухавши суддю-доповідача –Є. Борденюк, пояснення представників сторін та перевіривши матеріали справи, Вищий господарський суд України
В С Т А Н О В И В :
За уточненими позовними вимогами, прийнятими судом у відповідності до вимог ст. 22 Господарського процесуального кодексу України Комунальне підприємство "Облтепло" м. Луганськ звернулося до суду про стягнення з Луганської обласної клінічної лікарні заборгованості у сумі 566767 грн. 07 коп. за фактично спожиту, але недовраховану вузлом обліку теплову енергію за період з 18.10.2007 по 01.02.2008.
Позовні вимоги мотивовані наступним.
Правовідносини сторін з постачання теплової енергії врегульовані укладеним 15.10.2007 договором № 115-б, з подальшою пролонгацією його строку дії. Відповідно до п.3.4 договору оплата при наявності засобів обліку теплової енергії здійснюється за показниками засобу обліку, а при відсутності засобів обліку теплової енергії розрахунок фактично спожитої теплової енергії здійснюється відповідно до норм споживання.
Облік спожитої відповідачем теплової енергії здійснювався за допомогою засобу обліку. Однак, передбачений проектом вузла обліку теплолічильник НМВ 93.02 був замінений відповідачем на теплолічильник СВТУ-10М (М2). Покази обліку заміненого теплолічильника викликали у позивача сумнів щодо відповідності цього лічильника стандартам, у зв’язку з чим у березні 2008 року позивач звернувся до ДП "Луганськстандартметрологія" про проведення позачергової метрологічної атестації вузла обліку теплової енергії Луганської обласної клінічної лікарні.
Питання допуску вузла обліку теплової енергії у споживача регулюється Правилами технічної експлуатації систем теплопостачання комунальної енергетики України, затвердженим наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 9 від 19.01.1999 та Правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України № 71 від 14.02.2007 (z0197-07) .
Згідно з п.7.2.9 Правил № 71 (z0197-07) установлене обладнання засобів контролю та вимірювань, автоматичних пристроїв, приладів обліку теплової енергії та об’єму (маси) теплоносія має відповідати погодженій в установленому порядку проектно-технічній документації.
У разі потреби заміни обладнання засобів контролю та вимірювань, автоматичних пристроїв дозволяється встановлювати прилади іншого типу з аналогічними технічними характеристиками.
У разі потреби заміни обладнання приладів обліку теплової енергії та витрати теплоносія на прилади інших типів необхідно в установленому порядку внести відповідні зміни до проектно-технічної документації.
Пунктом 10.5.1 Правил № 9 зазначено, що допуск до експлуатації вузла обліку теплової енергії у споживача здійснюється представником енергопостачальної організації в присутності представників споживача та представника територіального органу Держспоживстандарту, про що складається відповідний акт.
За результатами проведеної ДП "Луганськстандартметрологія" позачергової метрологічної атестації вузла обліку теплової енергії Луганської обласної клінічної лікарні складений Припис від 03.03.2008, відповідно до висновку якого вузол обліку теплової енергії не відповідає вимогам НТД та не є госпрозрахунковим, оскільки не було внесено змін до проекту вузла обліку з новими технічними умовами з урахуванням нового лічильника. А тому у строк до 15.10.2008 споживач повинен виконати проектні та монтажні роботи на вузлі теплової енергії.
Акт про допуск до експлуатації вузла обліку теплової енергії складений за відсутності представника Держспоживстандарту.
У зв’язку з встановленими порушеннями замінений споживачем теплолічильник не може виконувати функцій розрахункового, а тому позивач у відповідності до п.п. 2 п. 20 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1198 від 03.10.2007 (1198-2007-п) здійснив розрахунок оплати відповідно до визначених у договорі навантажень з урахуванням середньомісячної фактичної температури теплоносія в теплових мережах теплопостачальної організації, середньомісячної температури зовнішнього повітря та кількості годин (діб) роботи тепловикористовувального обладнання у розрахунковому періоді. Різниця між розрахунком позивача та фактичною оплатою відповідачем є ціною позову.
Рішенням господарського суду Луганської області від 30.10.2008 (колегія суддів: Т. Василенко, Б. Яресько, А. Ворожцов) позовні вимоги задоволені з огляду на їх обґрунтованість.
Постановою Луганського апеляційного господарського суду від 25.11.2008 (колегія суддів: К. Бойченко, С. Єжова, І. Семендяєва) рішення у справі скасоване, у позові відмовлено.
Постанова суду мотивована наступним.
Заміна відповідачем теплолічильника НМВ 93-02, передбаченого проектно-технічною документацією на теплолічильник СВТУ-10М (модифікація М2), зав. № 11421 проведена у 2006р., що не спростовує позивач. Теплолічильник СВТУ-10М (М2) зав. № 11421 пройшов повірку, за результатами якої він визнаний придатним та допущений до застосування згідно з вимогами ДСТУ 3339-96 по класу 2.5, про що ДП "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" видане Свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки від 23.11.2006 № 24-2/6286.
Сторони 18.10.2007 підписали та скріпили своїми печатками акт вводу в експлуатацію приладу обліку теплової енергії, встановленого після держповірки в Луганській обласній клінічній лікарні. Цим актом сторони зазначили, що теплолічильник справний і годний для госпрозрахункового використання; з моменту установки розрахунок витрат теплової енергії здійснювати за показниками теплолічильника. Теплолічильник опломбований пломбами КП "Облтепло". Відомості щодо пошкодження або неправильної роботи теплолічильника, а також щодо зриву чи пошкодження відповідачем пломб, у матеріалах справи відсутні.
18.10.2007 та 07.11.2007 сторонами підписані акти на включення опалення на об’єктах відповідача.
Господарський суд апеляційної інстанції, погодившись з доводами позивача про необхідність внесення відповідних змін до проектно-технічної документації при заміні теплолічильника, посилається на застосування при цьому положень п.7.2.9 Правил № 71 (z0197-07) , а не Положень п.10.5 Правил №9, яким регулюється допуск до експлуатації вузла обліку теплової енергії у споживача, який є загальною нормою права.
На виконання припису Держспоживстандарту позивачем 27.03.2008 видані відповідачу Технічні умови № 7 на встановлення вузла обліку теплової енергії, згідно з п.4.1 яких для реалізації функцій системи обліку теплової енергії в системі теплозабезпечення об’єкту, проектом прийнятий до установлення двоканальний ультразвуковий лічильник води і тепла СВТУ-10М.
ПНВП "Спецпромавтоматика" розроблений Робочий проект на установлення вузла обліку теплової енергії, який погоджений з ДП "Луганськстандартметрологія", КП "Облтепло" і Луганською обласною клінічною лікарнею.
Зважаючи на викладене, господарський суд апеляційної інстанції не знайшов підстав для застосування нарахування плати за спожиті теплоносії у відповідності до ч.2 п. 10 Правил №1198 (1198-2007-п) .
Звертаючись до суду з касаційною скаргою, позивач посилається на неправильне застосування судом при ухваленні оскаржуваного рішення норм права, просить постанову скасувати, залишивши без зміни рішення.
Перевіряючи юридичну оцінку встановлених судом фактичних обставин справи та їх повноту, Вищий господарський суд України дійшов висновку, що підстав для задоволення касаційної скарги не вбачається, виходячи з такого.
Відповідно до п.7.2.31 Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 14.02.2007 за № 71 допуск до експлуатації вузла обліку теплової енергії у споживача здійснюється представником енергопостачальної організації в присутності представників споживача та ТО УОВМ, про що складається відповідний акт у трьох примірниках.
Відповідно до п.10.5.1 Правил технічної експлуатації системи теплопостачання комунальної енергетики України, затверджених наказом Держбуду України від 19.01.1999 за № 9 (v0009241-99) (із змінами від 29.12.2004 за № 234) допуск до експлуатації вузлів обліку у споживача здійснюється представником енергопостачальної організації в присутності представника споживача, про що складається відповідний акт у двох примірниках.
Незалежно від застосування цих нормативних актів у часі, спеціальної та загальної норми, обидва нормативних акти покладають обов’язок здійснення допуску до експлуатації вузла обліку на представника енергопостачальної організації.
Підписаний представником енергопостачальної організації акт вводу в експлуатацію прилади обліку теплової енергії, виключає покладення на споживача відповідальності за недотримання процедур оформлення та проведення заміни теплолічильника. Крім того, позивачем не доведено, що недотримана процедура оформлення та проведення заміни теплолічильника спричинила порушення обліку спожитої теплової енергії.
Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-9 –111-12 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Комунального підприємства "Облтепло" м. Луганськ залишити без задоволення.
Постанову Луганського апеляційного господарського суду від 25.11.2008 у справі № 2/58 залишити без зміни.
Головуючий, суддя М. Остапенко Судді : Є. Борденюк В. Харченко