• Застосування податкової застави
до установ, що фінансуються з бюджету



Чи правомірно застосування податкової застави до неприбуткових установ, що фінансуються з бюджету?

Преамбулою Закону України від 21.12.2000 p. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181-III), який вважається спеціальним законом з питань оподаткування, встановлено єдиний порядок погашення зобов’язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків i зборів (обов’язкових платежів).
Статтею 8 Закону № 2181-III визначено, що право податкової застави розповсюджується на будь-які види активів платника податків, що має податковий борг, а саме: які перебували в його власності (повному господарському віданні) у день виникнення такого права, а також будь-які інші активи, на які платник податків набуде прав власності у майбутньому, до моменту погашення його податкових зобов’язань або податкового боргу.
Податкова застава розглядається як самостійний інститут i специфічний вид податкових правовідносин, оскільки вона виникає не внаслідок договору, як звичайна застава відповідно до Закону України від 02.10.92 p. № 2654-ХІІ «Про заставу», а внаслідок наявності боргу перед бюджетами всіх рівнів та державними цільовими фондами.
Доцільно наголосити, що Закон № 2181-III поширюється на всіх платників податків, а тому не може робити виключення для установ, що фінансуються з бюджету.
Отже, правомірність застосування податковими органами податкової застави до установ, які фінансуються з бюджету, підтверджується наявністю відповідної законодавчої норми.
Найчастіше такі підприємства з метою захисту своїх активів вважають, що на них поширюється дія Закону України від 29.11.2001 p. № 2864-III «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» (далі — Закон № 2864-III), незважаючи на те, що податкова застава виникає в силу Закону № 2181-III та процесуально передує реалізації майна.
Мораторій же на примусову реалізацію майна взагалі не відноситься до зазначеного питання, оскільки в цілях Закону № 2864-III відчуження таких об’єктів застосовується лише при зверненні стягнення на майно боржника за рішеннями, що підлягають виконанню Державною виконавчою службою України, а також при продажу майна в процесі провадження у справі про банкрутство згідно із Законом України від 14.05.92 p. № 2343-ХІІ «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Консультують фахівці Головного управління стягнення податкового боргу ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 8 лютий 2003 року