АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
 
                          Р І Ш Е Н Н Я
 
                            01.10.2004
 
 
     Апеляційний суд   Одеської   області  у  складі:  головуючого
Бабія А.П., суддів: Кварталової А.М., Парапана В.Ф., при секретарі
Повар О.В.,  за участю: Козицького С.В., довіреної особи кандидата
на пост Президента України Ющенка В.А.;  Веніцького  С.Т.,  голови
виборчої  комісії територіального виборчого округу N 136 з виборів
Президента України;  Лисевича С.В.,  представника виборчої комісії
територіального  виборчого  округу  N  136  з  виборів  Президента
України,  розглянувши у відкритому судовому засіданні в  м.  Одесі
цивільну   справу   за   скаргою  Козицького  Сергія  Васильовича,
довіреної особи кандидата на пост Президента України  Ющенка  В.А.
на рішення виборчої комісії територіального виборчого округу N 136
по виборах Президента України про  створення  дільничних  виборчих
комісій   і   затверджені   квоти   керівних  постів,  затверджені
протоколом засідання  комісії  територіального  виборчого   округу
N 136   по   виборах   Президента   України   від  22.09.2004  р.,
В С Т А Н О В И В:
 
     Козицький С.В.,  довірена особа кандидата на пост  Президента
України Ющенка  В.А.,  звернувся  до  суду  зі скаргою з проханням
скасувати рішення комісії територіального виборчого округу  N  136
по  виборах  Президента  України про створення дільничних виборчих
комісій  та  затвердження   їх   керівного   складу,   затверджені
протоколом засідання   комісії  територіального  виборчого  округу
N 136 по виборах Президента України від 22.09.2004 р.
 
     У судовому засіданні  заявник  змінив  свої  вимоги  і  подав
письмове доповнення до скарги,  в якому просив скасувати постанову
виборчої  комісії  лише   в   частині   прийняття   рішення   щодо
затвердження  керівного  складу дільничних виборчих комісій N 1-77
територіального виборчого  округу  N  136  по  виборах  Президента
України.  Вказав, що при вирішенні цього питання членам комісії не
було  надано  проект  рішення  комісії  про  створення  дільничних
виборчих  комісій  та  затвердження  їх керівного складу,  а також
подання від довірених осіб кандидатів на пост Президента  України,
не   було   необхідного   кворуму  для  розгляду  питання,  як  це
передбачено п.п. 4, 6 ст. 28 Закону України "Про вибори Президента
України"  ( 474-14 ) (474-14)
        ,  що вважає підставою для визнання вказаного
рішення незаконним і таким, яке підлягає скасуванню.
 
     Представники територіальної виборчої комісії вимоги заяви  не
визнали.
 
     Суд, заслухавши  заявника,  голову  і  представника  виборчої
комісії  територіального  виборчого  округу  N   136   з   виборів
Президента  України,  дослідивши  надані  суду  докази і матеріали
справи та розглядаючи справу в межах скарги заявника,  вважає,  що
скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Постановою Центральної виборчої комісії N 375 ( v0375359-04 ) (v0375359-04)
        
від 11.08.2004 р. "Про утворення територіальних виборчих комісій з
виборів Президента України" утворено територіальну виборчу комісію
виборчого округу N 136 в Малиновському районі м.  Одеси  в  складі
46 осіб,  в тому числі голови комісії Веніцького С.Н.,  заступника
голови комісії Савенко Н.К., секретаря комісії Агапової Н.І.
 
     Як встановлено  судом,  22.09.2004   р.   в   залі   засідань
Малиновської  районної адміністрації м.  Одеси відбулося засідання
територіальної виборчої комісії виборчого округу N 136  з  виборів
Президента України  в  Малиновському  районі  м.  Одеси  в  складі
33 осіб з порядком денним щодо затвердження квоти  керівних  посад
дільничних виборчих комісій,  керівного складу і складу дільничних
виборчих комісій N 1-77.
 
     Постановою вказаної  комісії   N   1   22.09.2004   р.   "Про
затвердження  квоти  керівних  посад"  затверджено  квоти керівних
посад дільничних виборчих  комісій  N  1-77  (голосували:  "за"  -
25 осіб, "проти" - 6 осіб, "утрималось" - 2 особи).
 
     Аналіз кількості загального складу виборчої комісії (46 осіб)
і кількості фактично присутніх на засіданні (33 особи)  вказує  на
те,  що  засідання  виборчої комісії було повноважним,  оскільки в
ньому брало участь більше двох третин складу комісії, тобто більше
31 особи.
 
     При розгляді територіальною виборчою комісією в тому ж складі
(33  членів)  питання  відносно  затвердження   керівного   складу
дільничних  виборчих  комісій N 1-77 та складу дільничних виборчих
комісій  N  1-77  більшістю  її  членів  було   прийнято   рішення
розглядати  це  питання  без  роздачі письмових матеріалів з цього
питання,  як цього вимагали деякі члени комісії,  а грунтуючись на
усній доповіді  заступника  голови  комісії  Савенко Н.К.  Остання
почала зачитувати керівний склад дільничних виборчих комісій, а не
згодні  з розглядом питання без надання письмових матеріалів члени
територіальної виборчої комісії Чиджавадзе Н.А.,  Кириченко  І.М.,
Федотов В.В.,  Ковальчук Д.П.,  Соколовська В.В.,  Романенко М.В.,
Гаврушенко Г.І.,  Шепко І.Ф.  за закликом Чиджавадзе Н.А. залишили
приміщення засідання.
 
     За їх  відсутності  25  членів  виборчої  комісії одноголосно
постановою  вказаної  комісії  N  2   від   22.09.2004   р.   "Про
затвердження складу  керівних  посад  дільничних  виборчих комісій
N 1-77   та   складу   дільничних   виборчих   комісій   N    1-77
територіального  виборчого округу N 136" затвердили керівний склад
та склад дільничних виборчих комісій N 1-77.
 
     Вказані обставини  підтверджуються  показаннями  допитаних  в
судовому засіданні   свідків   Голомоза   О.С.,   Романенко  М.В.,
Гаврушенко Г.І.,  Федотова В.В.,  Чиджавадзе Н.А.,  Савченко Н.К.,
Орлова І.В.,  Ролл І.Р.,  Соколова С.О.,  Соцької Н.А.,  актом про
порушення  порядку  засідання  територіальної   виборчої   комісії
територіального   виборчого   округу  N  136  від  22.09.2004  р.,
протоколом  N  4   засідання   територіальної   виборчої   комісії
територіального  виборчого округу N 136 від 22.09.2004 р.,  іншими
матеріалами справи.
 
     При розгляді питання щодо правомірності  прийнятої  за  таких
обставин  постанови  вказаної  комісії N 2 від 22.09.2004 р.  "Про
затвердження складу керівних  посад  дільничних  виборчих  комісій
N 1-77    та   складу   дільничних   виборчих   комісій   N   1-77
територіального виборчого округу N  136"  в  частині  затвердження
складу  керівних  посад  дільничних  виборчих  комісій  N 1-77 суд
виходить з такого.
 
     У ст. 28 п. 18 Закону України "Про вибори Президента України"
( 474-14  ) (474-14)
         вказано,  що рішення виборчої комісії,  що суперечить
законодавству України або прийняте з перевищенням її  повноважень,
може бути скасовано виборчою комісією або судом.
 
     За змістом  цієї  статті рішення виборчої комісії не підлягає
обов'язковому  безумовному   скасуванню   у   будь-якому   випадку
встановленого  порушення  виборчого  законодавства,  а  це питання
повинно випрошуватися залежно від конкретних  обставин  відповідно
до вимог діючого законодавства.
 
     Згідно зі ст.  28 ч.  4 Закону України "Про вибори Президента
України" ( 474-14 ) (474-14)
         засідання виборчої комісії є повноважним, якщо
в  ньому  бере  участь  не  менш  як  дві  третини складу комісії.
Законодавством  України  не  передбачено  право  членів   виборчої
комісії  у  разі  незгоди  з  будь-чим зривати її засідання шляхом
покидання засідання в процесі розгляду питань і не  регламентовано
порядок  голосування  за  окремими  питаннями  засідання  виборчої
комісії  та  можливість  або  неможливість  голосування   виборчої
комісії  у  випадку  умисного зриву голосування меншою частиною її
членів у процесі розгляду окремих питань порядку денного на одному
її засіданні.
 
     Разом з тим,  ст.  28 ч.  15, ст. 29 ч. 6 п. 2 Закону України
"Про вибори Президента України" ( 474-14 ) (474-14)
         передбачають  обов'язок
члена виборчої комісії брати участь в засіданнях виборчої комісії,
а якщо член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не
згоден  з  рішенням,  прийнятим  комісією,  то  він  має  право  у
письмовій  формі  висловити  окрему  думку,   яка   додається   до
відповідного протоколу засідання виборчої комісії.
 
     Виходячи з вищевказаних положень закону,  суд вважає, що і за
незгоди з процедурою рішення другого питання порядку денного  щодо
затвердження  керівного  складу дільничних виборчих комісій N 1-77
та за відсутності у кожного  члена  комісії  необхідних  письмових
документів члени виборчої комісії Чиджавадзе Н.А., Кириченко І.М.,
Федотов В.В.,  Ковальчук Д.П.,  Соколовська В.В.,  Романенко М.В.,
Гаврушенко Г.І., Шепко І.Ф. (всього 8 осіб) зобов'язані були брати
участь у засіданні комісії,  а свою незгоду за наявності підстав і
за  бажанням  вправі  були  у  письмовій формі висловити у вигляді
окремої думки,  яка додається до відповідного протоколу  засідання
виборчої комісії.
 
     Ст. 28  ч.  13 Закону України "Про вибори Президента України"
( 474-14 ) (474-14)
         встановлює,  що рішення  виборчої  комісії  приймається
відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.
 
     Як вказано  вище,  засідання  територіальної виборчої комісії
виборчого округу N 136 з виборів Президента України 22.09.2004  р.
було повноважним, оскільки в ньому брало участь більше двох третин
складу комісії,  тобто більше  31  особи,  і  оскаржуване  рішення
комісії  (постанова  N  2  від  22.09.2004  р.) прийняте більшістю
голосів від  складу  комісії  -  25  осіб  від  46  осіб,  з  яких
складається комісія.
 
     Що стосується  доводу  скарги  про  ненадання членам виборчої
комісії проекту рішення комісії та необхідних матеріалів,  то сама
по  собі  ця обставина за наявності згоди більшості членів комісії
на розгляд питання в такому порядку не є підставою для задоволення
скарги і скасування постанови виборчої комісії.
 
     За таких  обставин  суд  не  вбачає  підстав  для задоволення
скарги Козицького С.В.  про скасування постанови вказаної  комісії
N 2  від  22.09.2004  р.  "Про  затвердження складу керівних посад
дільничних виборчих комісій N 1-77 та складу  дільничних  виборчих
комісій  N  1-77 територіального виборчого округу N 136" в частині
затвердження складу керівних  посад  дільничних  виборчих  комісій
N 1-77.
 
     При прийнятті  рішення  про  відмову  в  скарзі суд виходив з
того,  що застосування у всіх без винятку випадках (без урахування
інших положень  законодавства  і  конкретних  обставин)  положення
ст. 28  ч.  4  Закону  України  "Про  вибори  Президента  України"
( 474-14  ) (474-14)
        ,  що засідання виборчої комісії є повноважним,  якщо в
ньому бере участь не  менш  як  дві  третини  складу  комісії,  за
наявності  прийнятого  рішення  більшістю  від  складу комісії,  є
формальним підходом і надає в подальшому можливість зриву засідань
виборчих  комісій  у  процесі  розгляду  необхідних  для вирішення
питань, а не досягненню справедливості і законності при проведенні
виборів.  Забезпечення ж дотримання вимог законодавства про вибори
передбачено,  зокрема,  розділом XII Закону  України  "Про  вибори
Президента  України"  щодо можливості і порядку оскарження рішень,
дій чи бездіяльності суб'єктів виборчого процесу, відповідальності
за порушення виборчого законодавства.
 
     При цьому суд керується положеннями ст. 8 Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , що в Україні визнається і діє принцип верховенства
права,  ст. 2 Закону України "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14)
        ,
що суд,  здійснюючи  правосуддя,  на  засадах  верховенства  права
забезпечує  захист  гарантованих  Конституцією України та законами
прав і свобод людини і  громадянина,  прав  і  законних  інтересів
юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
 
     На підставі наведеного,  керуючись ст. 98 Закону України "Про
вибори Президента України" ( 474-14 ) (474-14)
        , В И Р І Ш И В:
 
     Відмовити в задоволенні скарги Козицького Сергія Васильовича,
довіреної особи  кандидата на пост Президента України Ющенка В.А.,
на  постанову  територіальної  виборчої  комісії   територіального
виборчого  округу  N  136  з  виборів  Президента  України N 2 від
22.09.2004 р.  відносно затвердження керівного  складу  дільничних
виборчих комісій N 1-77.
 
     Рішення суду  може  бути  переглянуте  в апеляційному порядку
Верховним Судом України шляхом  подачі  апеляційної  скарги  через
апеляційний  суд  Одеської  області  протягом  двох  днів  з  дня,
наступного після дня одержання його копії.
 
 "Збірник рішень судів
 за результатами розгляду скарг
 та заяв суб'єктів виборчого процесу
 на виборах Президента України
 2004 року". Київ, 2005 р.