Центральний районний суд м. Сімферополя Автономної Республіки Крим
Справа № 2-396/10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(вступна та резолютивна частина)
27 липня 2010 р. м. Сімферополь
( Додатково див. ухвалу Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ (rs17680032) )
Центральний районний суд м. Сімферополя Автономної Республіки Крим у складі: головуючого судді - Благодатної О.Ю.,
при секретарі - Вишнякової К.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа", третя особа Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" про стягнення моральної шкоди,
в с т а н о в и в:
Позивач звернувся до суду з позовом до Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа", третя особа Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" про стягнення моральної шкоди в сумі 250000 гривень. Свої вимоги мотивує наступним.
ІНФОРМАЦІЯ_1 трагічно загинув батько позивачів ОСОБА_3, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 виданого Центральним відділом РАЦС Сімферопольського міського управління юстиції АРК.
Смерть ОСОБА_3 сталася у зв’язку з тим, що за час доставки вахтової бригади на нову установку "Таврида" з вертолітного майданчика "Ярилгач", вертоліт, який належить відповідачеві зачепив хвостовим вінтом опорну колону бурової установки, після чого увійшов до повороту зі зниженням, розвернувся на 180 градусів, зіткнувся із огорожею та стойкою, перевернувся на правий бік, розрушився та згорів.
ІНФОРМАЦІЯ_1 з приводу гибелі ОСОБА_3 було складено акт по формі Н-1, затверджений 14.06.2008 року. Даним актом встановлено, що ОСОБА_3 є працівником державного Акціонерного товариства "Чорноморнафтогаз", що його смерть настала на роботі, встановлені основні причини нещасного випадку (непідготовленість екіпажу до польотів), за результатами якого настала смерть.
Згідно акту державної комісії спеціального розслідування причиною нещасного випадку при виконанні рейсу з перевезення вахтового персоналу ІНФОРМАЦІЯ_1 вказано, що рейс виконувався непідготовленим екіпажем, котрий при посадці на бурову установку не урахував силу вітру, також згідного особової думки членів державної комісії з розслідувань нещасного випадку причиною нещасного випадку була не тільки не підготовленість екіпажу до польоту, а і відсутність на борту штурману, перед відправкою екіпаж не перевірявся на зміст алкоголю.
Вина ДАП "Універсал-Авіа" в смерті членів вахтової бригади встановлена постановою Кримської Транспортної прокуратури від 08.08.2008 року про закриття провадження по справі, розслідуванням факту групового нещасного випадку було виявлено, що екіпаж для виконання польоту відповідачем сформований без урахування складності виконання посадки на бурову установку. Один з членів екіпажу не мав опиту польотів на бурові майданчики, не пройшов необхідних тренувань, він мав на даному типі вертольоту усього 57 часів льоту, у той час як повинен був мати 300 часів.
Екіпажем не булі ураховані метеорологічні умови: сила вітру, допущені помилки при посадки, що привело к падінню вертольоту та смерті членів екіпажу вертольота.
Гибель батька стала для позивачів потрясінням від якого вони не можуть оправитись до теперішнього часу, залишились без твердої опори, без підтримки близької людини, він був з одних поважних працівників компанії ДАТ "Чорноморнафтогаз", однак відповідач, за чиєю виною сталася катастрофа, не інтересувався матеріальним та моральним станом сімей загиблих членів вахтової бригади, у зв’язку з чим позивачі звернулись до суду з позовом про стягнення моральної компенсації з ДАП "УніверсалАвіа"
У судовому засіданні представник позивачів ОСОБА_4 підтримала позовні вимоги повністю просила суд задовольнити позов.
Позивач ОСОБА_1 позов підтримала у повному обсязі. У судовому засіданні 12.03.10 року пояснила, що ІНФОРМАЦІЯ_1 загинув її батько ОСОБА_3. Відповідач КДАП "Універсал Авіа", ніякої допомоги не надавало, нічим не цікавилося. Третя особа – ДАТ "Черноморнафтогаз" сплатило компенсацію. У неї двоє дітей, яки любили свого діда, на літо приїжали до нього. Моральна шкода виразилася також в тому, що відповідач жодного разу не потурбувався про сім’ї загиблих, не надав ніякої допомоги. Позов просила задовольнити.
Позивач ОСОБА_2 до судового засідання не з’явилася, надала суду заяву розглядати справу у її відсутність.
Представник відповідача - Гнездов О.В. у судовому засіданні позовні вимоги не визнав просив суд у задоволені позовних вимог відмовити, т.я. спірні правовідносини виходять з договору №324 на авіаційне обслуговування, укладеного між КДАП "Універсал Авіа" та ДАТ "Чорноморнафтогаз" від 12.02.2001 року. Даний договір включає положення про перевозку пасажирів які загиблі. Аварія сталась при взаємодії двох джерел підвищеної небезпеки- вертольоту Мі-8Т, UR 24-275, який знаходиться у власності КДАП "УніверсалАвіа" та підйомно-бурової установки "Таврида", яка знаходиться у власності ДАТ "Чорноморнафтогаз" та у відповідності із постановою КМУ від 15.10.2003року №1631 (1631-2003-п) , згідно ч. 2 ст. 1188 ЦК України, якщо внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки було спричинено шкоду іншим особам, особи які сумісно спричинили шкоду, зобов’язані його відшкодувати незалежно від вини. Крім того позивачі не пред’являли позов до ДАТ "Чорноморнафтогаз" та вважають що виконали перед ними обов’язки з компенсації моральної шкоди. Крім того усім родичам загиблих членів екіпажу булі виплачені страхові стягнення.
Представник відповідача Карпюк Ю.В. у судовому засіданні позовні вимоги не визнала, та просила залишити без задоволення.
Представник третьої особи ОСОБА_7 позовні вимоги підтримав, вважаючи, що позов заснований на законі та підлягає задоволенню.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши представлені докази по справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково по наступних підставах.
Судом встановлено, що згідно свідоцтва про народження ОСОБА_2 народилась ІНФОРМАЦІЯ_2, у графі батько вказаний ОСОБА_3, актовий запис № 122.
Відповідно до довідки від 03.08.2004 року за № 285/03-3.46 після реєстрації шлюбу між ОСОБА_9 та ОСОБА_2, актовий запис №102 від 20.06.1995 року, було привласнено прізвище ОСОБА_2, згідно свідоцтва про розірвання шлюбу 04.07.2002 року, шлюб між ОСОБА_9 та ОСОБА_2. було розірвано, актовий запис №2142, згідно свідоцтва про укладення шлюбу ОСОБА_2. уклала шлюб із ОСОБА_11 12.04.2007 році, актовий запис №714 та привласнено прізвище ОСОБА_2
Згідно свідоцтва про народження ОСОБА_12 народилась ІНФОРМАЦІЯ_3 актовий запис №796, у графі батько вказаний ОСОБА_3.
Згідно свідоцтва про укладення шлюбу ОСОБА_12, 11.06.1999 році уклала шлюб із ОСОБА_13, актовий запис №412.
Відповідно до свідоцтва про смерть ОСОБА_3, помер ІНФОРМАЦІЯ_1, актовий запис №2024.
Відповідно до договору на авіаційне обслуговування № 324від 12.02.2001року, Кримське державне підприємство "Універсал-Авіа", в особі директора з одного боку та Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" в особі голови правління уклали договір про забезпечення авіаційного обслуговування по вантажопасажирським перевозками вертольотами КДП "Універсал-Авіа".
Згідно додаткової угоди №2 від 09.10.2001року Виконання КДП "Універсал-авіа" робот оформлюється актом про виконання робот, котрий підписується уповноваженими представниками сторін. Згідно додаткової угоди № 3 від 12.02.2002 року сторони продовжили строк дії договору на авіаційне обслуговування №324 від 12.02.2001 року до 12.02.2003 року. Відповідно до додаткової угоди №4 сторони продовжили строк дії договору на авіаційне обслуговування №324 від 12.02.2001року до 12.02.2004 року.
Відповідно до додаткової угоди №6 КДП "Універсал-авіа" зобов’язується забезпечити в період дії договору безопарне авіаційне обслуговування вертольотами Мі-8, Мі-8 МТВ та Мі-2 по раніш узгодженим маршрутам польотів та його заявкам на території України. Згідно додаткової угоди №7 сторони продовжили строк дії договору на авіаційне обслуговування №324 від 12.02.2001року до 12.02.2006 року. Відповідно до додаткової угоди №8 сторони прийшли до погодження, що предметом договору є забезпечення авіаційного обслуговування по вантажопасажирським перевозкам та транспортування вантажу на зовнішній підвісці вертольотами. Відповідно до додаткової угоди №9 сторони продовжили строк дії договору на авіаційне обслуговування №324 від 12.02.2001року до 12.02.2010 року.
Відповідно до акту розслідування катастрофи з вертольотам Мі-8Т UR – 24275,що належить КДАП "Універсал Авіа", яка мала місце ІНФОРМАЦІЯ_1, під час посадки на само підйомному плавучу бурову установку "Таврида" у Чорному морі від 13.05.2008 року: Катастрофа вертольоту МІ-8Т б/н ІЖ-24275 сталася внаслідок: порушення екіпажем вимог пункту 5.5.12.1 НПП ГА-85 в частині встановлених обмежень на посадковий майданчик СПБУ "Таврида" щодо (граничних значень по вітру, що встановлені пунктом 5.4.3КЛЕ вертольоту МІ-8Т; Неправильної оцінки командиром повітряного судна місця вертольоту МЇ-8Т відносно розмітки на вертолітній палубі СПБУ "Таврида" (посадовому майданчику); Не прийняття рішення екіпажем вертольоту МІ-8Т про відхід на друге коло, та переміщення вертольоту на висінні для виконання посадки при знаходженні хвостового гвинта у закритому секторі; незадовільної організації льотної роботи Кримського ДАП "Універсал-Авіа" щодо виконання вимог передбачених у КВП авіакомпанії частина Д, задача 9 "Виконання польотів на СПБУ".
Незадовільного забезпечення безпеки польотів на СПБУ "Таврида" збоку керівного складу ДАТ "Чорноморнафтогаз" в частині невиконанні вимог розділу 11 документу "Загальні авіаційні вимоги до засобів забезпечення вертольотів на судах та при піднятих платформах" (ОАТ ГА-90) затверджених заступником міністра цивільної авіації СРСР 26 грудня 1989 року;невиконання вимог діючих в Україні нормативно-правових актів щодо підготовки до експлуатації вертолітних майданчиків, що розташовані на СПБУ; Відсутності посадових осіб на СПБУ "Таврида",які мають відповідну у спеціальну підготовку, в частині спостереження за погодою та експлуатацією метеообладнання у відповідності до вимог розділу 9.5; впливу бокового вітру, бокова складова якого перевищувала максимально допустимий, в кінцевій фазі виконання заходу на посадку в процесі зависання над майданчиком.
Відповідно до повідомлення від 23.01.2008 року за № 1.10-116 за результатами проведеного розслідування з вертольотам Мі-8Т №UR -24218 на МБУ Архангельська 10.01.2008 року встановлено деформацію 2-х лопаток першого ступеню компресора, а також слід від соудару поверхні лопаток з твердими частками. Інцидент з вертольотам відбувся з причини незадовільного стану посадочного майданчику на центральної технічної платформі ЦТП-7. Відповідно до плану профілактичних дій по забезпеченню безпечних польотів КДАП "Універсал-Авіа" начальникам платформ перед початком польотів використовуя телефонний та радіо зв'язок надає інформацію про стан посадових майданчиків диспетчер замовника, також екіпажам вертольотам знайомитись з даною інформацією екіпажам вертольотів виконуючих польоти на МБУ ти ПБУ при огляді майданчику перед посадкою призводити зниження до Н= 20 м на рівні майданчику для детального огляду поверхні майданчику. Згідно висновку про катастрофу від 27.06.2008 року є людський фактор та середовище(перевищення параметрів бокового вітру на МБУ).
Згідно виписки з протоколу №18 засідання правління ДАТ "Чорноморнафтогаз" від 14.05.2008 року у відповідності до рішення Правління від 28.03.2008року №9 від 29.04.2008 року №15 виділено остаток матеріальної допомоги сім’ям загиблих членів екіпажу судна "Нафтогаз -67" в вертолітній катастрофі ОСОБА_1 30000 грн, ОСОБА_2 30000 грн; згідно виписки з протоколу №16 засідання правління ДАТ "Чорноморнафтогаз" "Про виплату сім’ям загиблих працівників Товариства у вертолітній катастрофі" вирішили у відповідності з рішенням Правління від 29.04.2008року виділити часткову матеріальну допомогу сім’ям загиблих у вертолітній катастрофі ОСОБА_2 5882,36 грн. Згідно виписки з протоколу №15 засідання правління "Чорноморнафтогаз" "Про виплату сім’ям загиблих працівників Товариства у вертолітній катастрофі" вирішили за рахунок коштів виділити сім’ям загиблих працівників УРіЕБ у вертолітній катастрофі ІНФОРМАЦІЯ_1 єдино разову матеріальну допомогу у розмірі 10000грн ОСОБА_2 у сумі 5882,36 грн. Згідно довідки від 29.10.2009 року №1.34-1938 прибуток КДАП "Універсал Авіа" у 2008 році склав 23000 грн.
Відповідно до повідомлення "страхової компанії "Гарант-Система" від 15.01.2010року за №06/43 ОСОБА_3 був зареєстрований за договором обов’язкового страхування робітників замовника авіаційних робіт та осіб, пов’язаних із забезпеченням технологічного процесу під час виконання авіаційних робіт № 05-03/000005/05/2/122/611 від 06.03. 2007 року. Страхова сума становить 100000,00 грн. ПрАТ "СК "Гарант-Система" булі відправлені за місцем реєстрації рекомендовані листи спадкоємцям загиблого у катастрофі вертольоту Мі-8Т працівника ДАТ "Чорноморнафтогаз" ОСОБА_3 з рекомендаціями по збору документів ОСОБА_2, ОСОБА_2, ОСОБА_1." та відповідно до платіжного доручення від 25.09.2009 року за №1664 "СК "Гарант-Система" було перераховано страхове відшкодування у розмірі 3333,33 грн на ім’я ОСОБА_2 на особовий рахунок. 29.12.2009року спадкоємиці ОСОБА_2 та ОСОБА_1 надали пакет документів на страхову виплату, які станом на 15.01.2010р.с розглядаються "СК "Гарант-Система".
Відповідно до постанови Залізничного районного суду м. Сімферополя від 19.04.2010 року кримінальну справу за обвинуваченням ОСОБА_15 та ОСОБА_16 по ч. 3 ст. 276 КК України закрито провадження, у зв’язку зі смертю. Також судом встановлено, що катастрофа вертольоту Мі-8Т, UR 24-275 сталась з вини екіпажу вертольоту ОСОБА_17 та ОСОБА_18, дії яких у сукупності знаходяться у прямий залежності з катастрофою вказаного вертольоту.
На підставі ч. 4 ст. 61 ЦПК України, вирок у кримінальної справі, що набрав законної сили, або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення обов’язкові для суду, що розглядає справу про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено вирок або постанову суду, з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою.
У відповідності із договором № 05-03/000004 обов’язкового страхування відповідальності повітряного перевізника за шкоду спричинену пасажирам про страховик ЗАТ "СК "Гарант-Система" в строки на умовах договору приймає на страхування відповідальність страхова теля (повітряного перевізника, маючого право здійснювати пасажирські та вантажні перевозки) за шкоду, нанесену пасажирам заказника.
Згідно із вимогами Постанови Пленуму Верховного Суду України №4 від 31.03.1995р. (v0004700-95) суди при розгляді цивільних справ про відшкодування моральної (немайнової) шкоди повинні керуватися наступним: п.4 – позивач повинен зазначити, в чому саме полягає шкода, якими неправомірними діями чи бездіяльністю її заподіяно позивачеві, з яких міркувань він виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується; п.5 ч.2 - відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов'язковому з'ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв'язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні; п.9 - розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. При цьому, суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.
Відповідно ч. 1 ст. 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
Відповідно ч. 2 ст. 23 ЦК України моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім’ї чи близьких родичів, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку із знищенням чи пошкодженням її майна, у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Відповідно ст. 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичної особі неправомірними діями, відшкодовується особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 1168 ЦПК України моральна шкода, завдана смертю фізичної особи, відшкодовується її чоловікові (дружині), дітям, а також особам які проживали з нею однією сім’єю.
На підставі ч. 2 ст. 1187 ЦК України, шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі ( право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об’єктом, використання, зберігання або утримання, зобов’язана відшкодувати її на загальних підставах.
Позивачі свої вимоги про відшкодування моральної шкоди обґрунтувала тим, що за результатами перевірки розслідування катастрофи з вертольотам Мі-8Т UR – 24275,що належить КДАП "Універсал Авіа", встановлено, що катастрофа вертольоту МІ-8Т б/н ІЖ-24275 сталася з вини льотного екіпажу, також постановою Залізничного районного суду м. Сімферополя встановлено, що катастрофа вертольоту Мі-8Т, UR 24-275 сталась з вини екіпажу вертольоту ОСОБА_17 та ОСОБА_18, дії яких у сукупності знаходяться у прямий залежності з катастрофою вказаного вертольоту та загибеллю їх батька.
Судом встановлено, що катастрофа вертольоту Мі-8Т, UR 24-275 сталась з вини екіпажу вертольоту ОСОБА_17 та ОСОБА_18, які є працівниками авіаційного підприємства "Універсал авіа". У наслідку даної катастрофи загинув батько позивачів, що завдало їм неймовірні моральні страждання, які виразилися у втраті близького, рідного чоловіка.
У зв’язку з тим, що втрата рідного чоловіка є непоправимим горем для близьких йому людей, суд вважає, що на користь позивачі слід стягнути моральну шкоду у розмірі 100000 грн. кожної.
В решті позовні вимоги залишити без задоволення.
Відповідно до наведеного суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі. На підставі Постанови Пленуму Верховного Суду України №4 від 31.03.1995р. (v0004700-95) , ст. ст. 23, 1167, 1168, 1187 ЦК України, керуючись ст.ст. 10, 11, 27, 60, 209, 212, 214- 215 ЦПК України, суд
В и р і ш и в :
Позовні вимоги ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа", третя особа Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" про стягнення моральної шкоди – задовольнити.
Стягнути з Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа" на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 100000 гривень ( сто тисяч гривень).
Стягнути з Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа" на користь ОСОБА_2 моральну шкоду в сумі 100000 гривень ( сто тисяч гривень).
В решті позовні вимоги залишити без задоволення.
Стягнути з Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа" на користь ОСОБА_1, ОСОБА_2 судові витрати у розмірі 15 грн.
Стягнути з Кримського Державного авіаційного підприємства "Універсал-Авіа" на користь держави державне мито у розмірі 1000 грн., та витрати на інформаційне технічне забезпечення розгляду справи у розмірі 37 грн.
Заява про апеляційне оскарження рішення суду, може бути подане до Апеляційного суду АРК протягом 10 днів з дня його проголошення через суд першої інстанції, а апеляційна скарга на рішення суду протягом 20 днів після подачі заяви про апеляційне оскарження.
Суддя