РІШЕННЯ
 
                          ІMEHEM УКРАЇНИ
 
23.03.2004 р.       
 
Печерський районний суд м. Києва в складі:
 
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві
цивільну справу за скаргою К.О.П.,  Б.О.В. про визнання незаконним
та скасування Рішенні Міжвідомчої комісії з  міжнародної  торгівлі
"Про   застосування   спеціальних  заходов  щодо  імпорту  цементу
походження     з    Російської    Федерації"   ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
           N
СП-49/2002/52-48  від 07 жовтня 2002 року,  визнання незаконним та
скасуванні наказу Мінітерства економіки та з  питань  європейської
інтеграції України від 23 жовтня 2002 року N 296 "Про застосування
спеціальних заходів щодо імпорту в Україну  цементу" ( z0871-02 ) (z0871-02)
        ,
визнання  неправомірними  дій  Міжвідомчої  комісії  з міжнародної
торгівлі з ухвалень  рішень  07 березня 2002 року ( v2-48324-02 ) (v2-48324-02)
        ,
19  червня  2002  року  ( va-48324-02 ) (va-48324-02)
          та  12  липня  2002  року
( v52-4324-02 ) (v52-4324-02)
        , про визнання  неправомірним  і  скасування  листа
Державної   митної   служби   України  від  10  квітня  2002  року
( v3287342-02 ) (v3287342-02)
         та 18 жовтня 2002 року ( v9696342-02 ) (v9696342-02)
        ,
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Представник заявників Ш.Т.О.,  яка одночасно  представлє  інтереси
третьої  особи  ТОВ  "ХХХ" просить визнати незаконними і скасувати
Рішення Міжвідомчої комісії з Міжнародної торгівлі  від  7  жовтня
2002  року  "Про  застосування попередніх спеціальних заходів щодо
імпорту цементу походження з Російської Федерації" ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
        
наказ Міністерства eкономіки та з питанань європейської інтеграції
України  від  23  жовтня  2002  року  N  296   "Про   застосування
спеціальних   заходов   щодо  і  імпорту   в    Україну   цементу"
( z0871-02 ) (z0871-02)
        ,  дії Міжвідомчої комісії з  міжнародної  торгівлі  з
ухвалень  рішень  від 07 березня 2002 року ( v2-48324-02 ) (v2-48324-02)
        , та  19
червня 2002 року  ( va-48324-02 ) (va-48324-02)
           якими   застосовано  попередні
спеціальні  заходи  щодо  імпорту  цементу походження з Російської
Федерації,  та 12 липня 2002 року ( v52-4324-02 ) (v52-4324-02)
        , яким продовжено
термін   застосування   попередніх  спеціальних  заходів,  визнати
неправомірними і скасувати листи Державної митної  служби  від  10
квітня  2002 року "Про застосування попередніх спеціальних заходів
щодо   імпорту   цементу   походження   з  Російської   Федерації"
( v3287342-02 ) (v3287342-02)
         та від  18 жовтня 2002 року "На  виконання рішення
Міжвідомчої коміcії з  міжнародної  торгівлі"  ( v9696342-02 ) (v9696342-02)
        .  В
обгрунтування  вимог  представник посилається на те,  що рішення с
незаконним,  прийнято органом  не  уповноваженим  на  застосування
функцій  державної  влади,  з  порушенням  порядку попереднього та
спеціального розслідування.  Прийнятими рішеннями  порушено  права
заявників  на працю та створено перепони для його реалізації.  Так
представник стверджує,  що оскаржувані рішення та дії призвели  до
негативних   наслідків   у   вигляді   втрати  роботи  не  з  вини
роботодавця,  а з вини  державного  органу,  оскльки  роботодавцем
звільнено   заявників  правомірно,  але  на  підставі  незаконного
рішення.  Представник зазначає, що ТОВ "ХХХ" вимушено не займатись
тим  видом  діяльности,  яке  було обрано відповідно до установчих
документів.
 
Представники Міжвідомчої  комісії  з   міжнародної   торгівлі   та
Міністерства   економіки   та  з  питань  європейської  інтеграції
заперечуючи проти задоволення заявлених вимог,  посилались на  те,
що  рішення  Міжвідомчої  комісії  з  міжнародної  торгівлі  не  є
предметом   оскарження   в   розумінні   ст. 248-2   ЦПК   України
( 1502-06 ) (1502-06)
        ,  оскільки Комісія не є органом виконавчої влади,  а є
колегіальним  органом  оперативного   державного   регулювання   у
зовнішньоекономічній  діяльності,  а  отже  акти Комісії не можуть
бути оскаржені.  Рішення про застосування  попередніх  спеціальних
заходів  скасовані  (припинені) у зв'язку з прийняттям рішення про
застосування спеціальних заходів.  Зазначене рішення було прийнято
07 жовтня 2002 року та опубліковано 10 жовтня цього ж року.  Також
зазначається,  що рішення та наказ  прийнято  у  відповідності  до
Закону  України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту
в  Україні" ( 332-14 ) (332-14)
        ,  оскільки   зростаючий  імпорт  іноземного
товару,  в  даному  випадку  цементу  з  РФ,  прямо наносить шкоду
національному товаровиробнику аналогічного (подібного) товару.
 
Представники Державної митної служби України в судовому  засіданні
заперечували проти задоволення вимог поданої скарги, пояснюючи, що
Державна митна  служба  України  забезпечує  реалізацію  державної
політики  у  сфері  митної  справи,  і  у  межах своїх повноважень
організовує виконання актів  законодавства.  Відповідно  до  цього
служба   інформаційними   листами   направила   копію  рішень,  що
оскаржується для керівництва всіма митницями  в  роботі.  Звертали
увагу, що листи, що оскаржуються не є нормативними актами.
 
Вислухавши пояснения   представників   cторін,  вивчивши  письмові
докази по справі, суд встановив наступні обставини справи.
 
ХХ листопада 2000 року К.О.П.  та Б.О.В.  прийнято на роботу в ТОВ
"ХХХ" на посаду митних брокерів.
 
ХХ квітня  2002  року  наказом  по ТОВ "ХХХ" з ХХ червня 2002 року
проведено звільнення з роботи митних брокерів - К.О.П. та Б.О.В. у
зв'язку  зі змінами на виробництві,  які пов'язані із введенням на
імпорт цементу з Російської Федерації  мита  (Рішення  Міжвідомчої
комісії з міжнародної торгівлі від 07.03.2002 р. ( v2-48324-02 ) (v2-48324-02)
        ),
і як результат - зупинення даяльності підприємства.
 
К.О.П. має диплом спеціаліста інженера-будівельника.
 
Б.О.В. має диплом спеціаліста вчителя фізичного виховання.
 
07 березня 2002 року Міжвідомчою комісією з  міжнародної  торгівлі
прийнято  рішення "Про застосування попередніх спеціальних заходав
щодо імпорту в Україну цементу походження з Російської  Федерації"
( v2-48324-02 ) (v2-48324-02)
        .
 
19 червня  2002  року  Міжвідомчою комісією з Міжнародної торгівлі
прийнято рішення "Про застосування попередніх спеціальних  заходів
щодо  імпорту в Україну цементу походження з Російської Федерації"
( va-48324-02 ) (va-48324-02)
        .
 
12 липня 2002 року Міжвідомчою  комісією  з  міжнародної  торгівлі
прийнято  рішення "Про продовження терміну застосування попередніх
спеціальних заходів щодо імпорту в Україну  цементу  походження  з
Російської Федерації" ( v52-4324-02 ) (v52-4324-02)
        .
 
07 жовтня  2002  року  Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі
прийнято  рішення  "Про  застосування  спеціальних  заходів   щодо
імпорту  в  Україну  цементу  походження  з  Російської Федерації"
( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
        .
 
23 жовтня  2002 року   Міністерством   економіки   та   з   питань
європейської   інтеграції   України   видало   наказ   N 296  "Про
застосування  спеціальних   заходів   щодо  імпорту   в   Україну"
( z0871-02 ) (z0871-02)
        .
 
Відповідно 10  квітня  2002 року ( v3287342-02 ) (v3287342-02)
         та 18 жовтня 2002
року ( v9696342-02 ) (v9696342-02)
          Державна   митна  служба  України  надіслало
начальникам  регіональних  митниць  та начальникам митниць рішення
Міжвідомчої   комісії  з  міжнародної  торгівлі  від   07  березня
( v2-48324-02  ) (v2-48324-02)
          та  07  жовтня  2002  року   ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
         для
керівництва в роботі.
 
Відповідно до ст. 248-1  ЦПК  України ( 1502-06 ) (1502-06)
          громадянин  має
право  звернутись  до суду із скаргою,  якщо вважає,  що рішенням,
дією або бездіяльністю органу державної  влади,  органу  місцевого
самоврядування,  посадової  і службової особи порушено його права,
свободи чи законні інтереси.
 
Відповідно до ст. 248-2 цього ж кодексу ( 1502-06 ) (1502-06)
         до рішень, дій
або бездаяльності,  що підлягають оскарженню, належать колегіальні
і одноособові рішення,  дії або бездіяльность,  у зв'язку з  якими
особа  вважає,  що  порушено або порушуються її права,  свободи чи
законні інтереси, створено або створюються перепони для реалізації
нею своїх прав, свобод чи законннх інтересів.
 
За  ст. 19  Закону  України  "Про застосування спеціальних заходів
щодо  імпорту  в  Україну"  ( 332-14 ) (332-14)
          рішення  про  застосування
спеціальних заходав може бути оскаржено в суді протягом місяця від
дати  запровадження   цих   заходів   у   порядку,   встановленому
законодавством України.
 
Відповідно  до  ст. 248-5  ЦПК  України ( 1502-06 ) (1502-06)
         скаргу до суду
може бути подано у двомісячний  строк  обчислюваний  з  дня,  коли
особі  стало відомо або її повинно було стати відомо про порушення
її прав, свобод чи законних інтересів.
 
Виходячи з того, що в судовому засіданні достовірно не встановлено
коли  заявникам  стало  відомо  або повинно було стати відомим про
порушення своїх прав,  суд вважає строки звернення такими,  що  не
порушені.
 
Відповідно  до   ст. 9  Закону  України  "Про  зовнішньоекономічну
діяльність" ( 959-12 ) (959-12)
         Міжвідомча комісія з  міжнародної  торгівлі
здійснює   оперативне  державне  регулювання  зовнішньоекономічної
діяльності в Україні відповідно до законодавства України;  приймає
рішення    про    порушення    і    проведения    антидемпінгових,
антасубсидиційних або спеціальних  розслідувань  або  застосування
відповідно   антидемпінгових,   компенсаційних   або   спеціальних
заходів.
 
Відповідно до  ст. 7 Закону України "Про застосування  спеціальних
заходів  щодо  імпорту  в Україну" ( 332-14 ) (332-14)
         порядок створення та
роботи  Комісії   визначається   Законом   України   "Про   захист
національного   товаровиробника    від    демпінгового    імпорту"
( 330-14 ) (330-14)
        .
 
Ст. 5 Закону України "Про захист національного товаровиробника від
демпінгового   імпорту"  ( 330-14 ) (330-14)
          визначає  персональний  склад
Комісії, форму та порядок її роботи.
 
З огляду на обставини,  які зумовили звернення до  суду  та  норми
Закону ( 332-14 ) (332-14)
        , що регулює питания про застосування спеціальних
заходов щодо імпорту в Україну, суд прийшов до висновку.
 
Застосування попередніх спеціальних заходів прийнято Koмісією, яка
відповідно  до  Закону  уповноважена вирішувати зазначені питания.
Дії щодо прийняття зазначених рішень прийнято Міжвідомчою комісією
у відповідості до ст.ст. 10, 11 Закону України " Про  застосування
спеціальних  заходів   щодо  імпорту   в  Україну"  ( 332-14 ) (332-14)
        ,  а
спеціальні заходи застосовані відповідно до ст.ст. 15 та 16  цього
ж  Закону ( 332-14 ) (332-14)
        .  Зазначене  грунтується  на  дослідженому  в
судовому   засіданні   звіті  Містерства  економіки  та  з  питань
європейської інтеграції України (а.с.  245 - 274)  із  зазначеного
звіту  вбачається,  що  підставою прийняття рішення про проведения
спеціального розслідування ХХ.12.2001 р.  стала заява та додані до
неї  інформація  та  документи,  які  були  визнані достатніми для
порушення спеціального розслідування.  Процедура прийняття рішення
про  порушення та проведения спеціального розслідування відповідає
вимогам ст. 9 Закону ( 332-14 ) (332-14)
         зазначеного вище.
 
Наказ  Міністерства  економіки та з питань європейської інтеграції
від 23.10.2002 р. ( z0871-02 ) (z0871-02)
         грунтується на рішенні  Koміcії від
07.10.2002 р ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
        .
 
Листи Державної митної служби України не  є  предметом  оскарження
даної  скарги,  оскільки  не  створюють  перепон  та  базуються на
первинних  рішеннях  Koміcії,  які  є  обгрунтованими.  Крім  того
заявниками Державна митна служба України визначено процесуально як
третя особа,  а отже у відповідності до  ст.ст. 248- 1 , 248-2 ЦПК
України  ( 1502-06 ) (1502-06)
          зазначена  особа  не є суб'єктом оскарження,
рішення, дія та бездіяльність яких оскаржується поданою скаргою.
 
Застосування спеціальних заходів щодо імпорту  в  Україну  цементу
походження  з  Російськоі Федерації ніяким чином не порушує,  і не
створює перепони для реалізації прав заявників на працю.
 
Так, в   обгрунтування   зазначеного    ствердження    представник
посилається  на  порушення  суб'єктами  оскарження  права вільного
вибору   професії,  що   закріплено  ст. 43   Конституції  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , ст. 5-1 КЗпП України ( 322-08 ) (322-08)
        .
 
Із зазначеним твердженням суд не погоджується.
 
Так суд   прийшов   до   висновку,  що  рішення  про  застосування
спеціальних заходів щодо імпорту цементу походженням з  Російської
Федерації   ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
          прийнято  у  відповідності  до Закону
( 332-14 ) (332-14)
        .
 
Заявники звільнені  ТОВ   "ХХХ"   в   порядку   скорочення   штату
працівників, тобто  у  відповідності до п. 1 частини 1 ст. 40 КЗпП
України ( 322-08 ) (322-08)
        .
 
Заявниками не оскаржувався наказ про скорочення штату  працівників
у  зв'язку із змінами в організації виробництва,  що на погдяд ТОВ
"ХХХ" стало підставою для зупинення даяльності підприємства.
 
Таким чином   звільнення   в   порядку,    передбаченому    чинним
законодавством,  не  дає  підстави стверджувати про порушення прав
заявників  на  вільний  вибір  професії,   яким   останні   вправі
скористатись і в наступному.
 
На підставі викладеного та  керуючись  ст.ст. 15 ( 1501-06 ) (1501-06)
        , 15-1
( 1501-06 ) (1501-06)
        , 30 ( 1501-06 ) (1501-06)
        , 62 ( 1501-06 ) (1501-06)
        ,  202 ( 1502-06 ) (1502-06)
        , 203
( 1502-06 ) (1502-06)
        , 248-7 ( 1502-06 ) (1502-06)
           ЦПК   України,  Закону    України
"Про  застосувания  спеціальних  заходів  щодо  імпорту в Україну"
( 332-14 ) (332-14)
        , суд -
 
                             ВИРІШИВ:
 
Скаргу К.О.П.,  Б.О.В.  про  визнання  незаконним  та   скасування
Рішення   Міжвідомчої   коміcії   з   міжнародної   торгівлі  "Про
застосування спеціальних заходів щодо імпорту цементу походження з
Російської  Федерації"  ( v_52-324-02 ) (v_52-324-02)
          N 01-49/2002/52-48 від 07
жовтня  2002  року,  визнання  незаконним  та  скасування   наказу
Міністерства eкономіки та з питань європейської інтеграції України
від  23 жовтня  2002  року  N 296  "Про  застосування  спеціальних
заходів  щодо  імпорту  в Україну цементу" ( z0871-02 ) (z0871-02)
        ,  визнання
неправомірними дії Міжвідомчої комісії з  міжнародної  торгівлі  з
ухвалень  рішень  07 березня 2002 року ( v2-48324-02 ) (v2-48324-02)
        ,  19 червня
2002 року  ( va-48324-02 ) (va-48324-02)
         та  12 липня 2002 року ( v52-4324-02 ) (v52-4324-02)
        ,
про  визнання  неправомірним  і скасування листів Державної митної
служби  України  від 10 квітня 2002  року  ( v3287342-02 ) (v3287342-02)
          та  18
жовтня 2002 року ( v9696342-02 ) (v9696342-02)
        , залишити без задоволення.
 
Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду м. Києва протягом
місяця через районний суд.