КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
                  від 23 квітня 2003 р. N 224-р
                               Київ


               Про схвалення Концепції екологічного
            оздоровлення басейну р. Сіверський Донець


     1. Схвалити   Концепцію   екологічного   оздоровлення басейну
р. Сіверський Донець (додається).

     2. Мінекоресурсів розробити і в установленому порядку  подати
у  листопаді  2004  р.  Кабінетові Міністрів України проект Закону
України "Про затвердження Загальнодержавної програми  екологічного
оздоровлення басейну р. Сіверський Донець".


 Прем'єр-міністр України                                В.ЯНУКОВИЧ

 Інд. 33


                                          СХВАЛЕНО
                         розпорядженням Кабінету Міністрів України
                               від 23 квітня 2003 р. N 224-р

                            КОНЦЕПЦІЯ
      екологічного оздоровлення басейну р. Сіверський Донець


                           1. Проблема

     Ця Концепція   розроблена   з  метою  запобігання  збільшенню
антропогенного впливу на довкілля басейну  р.  Сіверський  Донець,
сприяння   розвитку   екологічно   безпечних   видів   діяльності,
визначення головних напрямів дій щодо раціонального  використання,
охорони  та  відтворення  водних  ресурсів.  Забезпечення  сталого
функціонування екосистеми басейну  р.  Сіверський  Донець  повинно
стати  одним з пріоритетів у реалізації державної політики у сфері
охорони довкілля.

     Сучасний екологічний стан  басейну  р.  Сіверський  Донець  у
цілому  та його водних ресурсів можна визначити як катастрофічний;
він суттєво ускладнює  соціально-економічний  розвиток  регіону  і
негативно впливає на стан здоров'я населення.  Подальше зволікання
з  вжиттям  дієвих  заходів,  спрямованих   на   стабілізацію   та
поліпшення  екологічної  ситуації у басейні р.  Сіверський Донець,
може  призвести  до  екологічної   катастрофи,   сповільнити   або
унеможливити економічний розвиток регіону.

     Основними   причинами    ситуації,   що  склалася  у  басейні
р. Сіверський Донець, є:

     високий рівень  забруднення  водних  об'єктів  та  деградація
водних екосистем внаслідок надмірного антропогенного навантаження;

     відсутність або  неефективна  робота  каналізаційних  очисних
споруд,  зумовлена їх перевантаженням та застосуванням  застарілих
технологій;

     зношення каналізаційних мереж;

     застосування застарілих  технологій  виробництва  з надмірною
водоємністю та матеріаломісткістю;

     значний обсяг надходжень забруднюючих речовин  з  поверхневим
стоком  від  населених  пунктів  та  сільськогосподарських угідь у
водні об'єкти;

     відсутність стратегічного плану охорони та відтворення водних
об'єктів,  недостатня  узгодженість першочергових і довгострокових
планових завдань;

     відсутність інтегрованого басейнового підходу до  розв'язання
екологічних проблем.

                        2. Істотні фактори

     Територія басейну  р.  Сіверський  Донець  -  один з найбільш
урбанізованих та індустріальних  регіонів  України  з  інтенсивним
веденням    сільського    господарства,    що    зазнає   значного
антропогенного впливу.  У регіоні розташовано  понад  600  великих
підприємств   (у  тому  числі  близько  100  водоємних  екологічно
небезпечних хімічних і металургійних).

     Однак водозабезпеченість басейну р.  Сіверський Донець  нижча
від  середньої  по Україні у 3 рази,  а без урахування транзитного
стоку - майже у 8 разів.

     У середній за водністю рік  інтенсивність  використання  вод,
які формуються у межах басейну р. Сіверський Донець, становить 1,2
раза,  а в маловодні роки - 3,5  раза  (в  середньому  по  Україні
відповідно 0,6 і 1,4 раза).

     Внаслідок значного   антропогенного   навантаження  у  водних
об'єктах,  вода   яких   використовується   для   потреб   рибного
господарства,   спостерігається  перевищення  гранично  допустимих
концентрацій  речовин  (за  вмістом  легкоокислюваних   органічних
сполук - у 5 разів, азоту амонійного у 5-15 разів, нафтопродуктів,
фенолів,  іонів металів - у 10-100 разів). Це призвело до того, що
більшість  річок басейну втратили здатність до самовідтворення,  а
річки  Вовча,  Уда,  Казенний  Торець,   Кривий   Торець,   Лугань
перебувають під загрозою знищення як природні водні об'єкти.

     Щорічний водозабір  з  басейну  р.  Сіверський Донець у межах
України досягає 3,9  куб.  кілометра,  що  у  1,3  раза  перевищує
місцевий   стік   у  середній  за  водністю  рік,  а  безповоротне
водоспоживання становить 1,6 куб.  кілометра. Найбільшою проблемою
є забруднення річки шахтними водами та стічними водами комунальних
і промислових підприємств.  Загальний обсяг водовідведення у річки
басейну  становить  майже  2  куб.  кілометра.  Щороку із стічними
водами  до  р.  Сіверський  Донець  надходить   2110   тис.   тонн
забруднюючих  речовин,  зокрема нафтопродуктів,  завислих речовин,
сульфатів,   хлоридів,   фосфору,   азоту   амонійного,   фенолів,
пестицидів, детергентів, заліза, міді, цинку, хрому тощо.

             3. Організаційне та наукове забезпечення
                      впровадження Концепції

     Для забезпечення  впровадження  природоохоронних  заходів   у
басейні  р.  Сіверський  Донець необхідно протягом 2003-2004 років
розробити  проект  закону   про   затвердження   Загальнодержавної
програми екологічного оздоровлення басейну р. Сіверський Донець.

     Організаційне забезпечення   та   координація   діяльності  з
реалізації положень Концепції повинні здійснюватися за  басейновим
принципом.   Слід   також   забезпечити   координацію   діяльності
центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, наукових та громадських організацій щодо виконання
заходів Концепції.

     Видатки, спрямовані   на   реалізацію   Концепції,    повинні
здійснюватися  за  рахунок  коштів державного і місцевих бюджетів,
ефективного  використання  коштів  фондів  охорони   навколишнього
природного середовища  всіх  рівнів.  Важливим  фактором  успішної
реалізації Концепції є залучення  для  виконання  природоохоронних
заходів  коштів  підприємств.  Фінансування заходів Концепції слід
також    передбачити    в    межах    видатків     на     розвиток
паливно-енергетичного    комплексу,   комунального   господарства,
реструктуризацію вугільної промисловості.

     З метою    забезпечення   реалізації   басейнового   принципу
управління  водними  ресурсами  (далі  -  басейновий  принцип)   у
розв'язанні   екологічних  проблем,  розроблення  та  впровадження
першочергових заходів з реалізації Концепції необхідно створити як
постійно  діючий міжгалузевий дорадчий орган Раду з екологічних та
водогосподарських проблем басейну р. Сіверський Донець.

     Необхідно провести дослідження,  спрямовані  на  забезпечення
басейнового   принципу   охорони,   використання   та  відтворення
природних ресурсів басейну р. Сіверський Донець, визначити цільові
показники і встановити екологічні нормативи якості води,  прийняти
рішення  щодо  зменшення  рівня  забруднення  вод,  збереження   і
відтворення водної екосистеми.

     Одним з   важливих  аспектів  успішної  реалізації  Концепції
повинно стати створення системи екологічного виховання,  освіти та
інформування населення.

     З метою  підвищення  рівня екологічного виховання,  освіти та
інформування  населення,  що  проживає  у  басейні  р.  Сіверський
Донець,   слід   розробити   відповідні  нормативно-правові  акти,
програми  екологічного  виховання  та  освіти,  збільшити  видання
науково-популярної      та      іншої      літератури,      випуск
науково-пізнавальних теле- і радіопрограм.

         4. Основні заходи щодо екологічного оздоровлення
                   басейну р. Сіверський Донець

       Охорона поверхневих і підземних вод від забруднення

     Для упорядкування   водовідведення  із  сільськогосподарських
угідь,   на   господарських   об'єктах,   у   житлово-комунальному
господарстві передбачається виконання таких заходів:

     збільшення потужності очисних споруд, насосних станцій шляхом
їх  реконструкції,  впровадження  більш  досконалих  технологій  і
ефективного обладнання,  підвищення ефективності їх роботи, заміни
аварійних каналізаційних мереж;

     будівництво і реконструкція очисних споруд:

     - на  промислових  підприємствах,  насамперед   у   вугільній
промисловості;

     - зливової  каналізації  та  споруд  передачі частки дощового
стоку на міські очисні споруди;

     будівництво протиерозійних   гідротехнічних   споруд   (валів
земляних,  канав,  терас,  доріг,  лотоків-перепадів,  водоскидів,
загат, протиерозійних ставків-накопичувачів твердого стоку тощо);

     завершення будівництва  природоохоронних  об'єктів   високого
ступеня будівельної готовності та введення їх у дію;

     проектування та    реконструкція    мулових    комплексів   з
утилізацією метану, що виробляється на метантенках;

     проведення паспортизації  каналізаційних  очисних  споруд   з
метою  інтенсифікації  їх  роботи  та інвентаризації накопичувачів
промислових відходів і стоків;

     застосування засобів економічного та адміністративного впливу
до промислових підприємств з метою виконання ними природоохоронних
заходів за рахунок власних коштів та інших джерел фінансування;

     сприяння оснащенню виробничих об'єктів засобами для  контролю
за  якістю  та  обсягом  скидання  стічних  вод  і  попереднім  їх
очищенням;

     підвищення екологічної безпеки та експлуатаційної  надійності
нафто-, газо- та продуктопроводів;

     забезпечення здійснення     природоохоронних    заходів    на
екологічно небезпечних об'єктах;

     впровадження контурно-меліоративної   організації   території
сільськогосподарських угідь;

     проведення агротехнічних        протиерозійних       заходів,
рекультивації   порушених   земель,   консервації   еродованих   і
техногенно  забруднених  земель,  організаційно-технічних  заходів
щодо  запобігання  винесенню  у   водні   об'єкти   органічних   і
мінеральних добрив, отрутохімікатів, нафтопродуктів тощо;

     створення водоохоронних та захисних лісових насаджень;

     встановлення контролю  за  станом  розчищення  і  благоустрою
територій міст, підприємств;

     розроблення системи оцінки діючих очисних  споруд  та  обліку
міських  зливових  стоків  із створенням відповідної інформаційної
бази даних.

            Забезпечення екологічної безпеки у басейні
                       р. Сіверський Донець

     Для   розв'язання   проблем  екологічної  безпеки  у  басейні
р. Сіверський Донець передбачається виконання таких заходів:

     розроблення та  впровадження  ефективних  технологічних  схем
знесолення високомінералізованих стічних вод;

     реконструкція споруд водопостачання суб'єктів господарювання,
які відповідатимуть сучасним вимогам;

     здійснення заходів,  спрямованих  на  зменшення   негативного
впливу  на  довкілля,  зумовленого  діяльністю військових та інших
спеціальних об'єктів;

     впровадження системи аварійного оповіщення та  реагування  на
надзвичайні ситуації.

             Відтворення і охорона екосистеми басейну
                       р. Сіверський Донець

     Для забезпечення   підтримання   екологічної   рівноваги   та
відтворення екосистеми басейну р. Сіверський Донець передбачається
виконання таких заходів:

     встановлення та облаштування прибережних захисних смуг  річок
басейну;

     вжиття заходів  для відтворення рослинного покрову на берегах
водних об'єктів;

     забезпечення дотримання встановленого режиму господарювання в
межах водоохоронних зон та прибережних захисних смуг,  підтримання
сприятливого гідрологічного режиму та санітарного стану річок;

     продовження робіт  із   створення   територій   та   об'єктів
природно-заповідного  фонду,   збереження  біорізноманіття  водних
екосистем;

     заборона або обмеження  будівництва  систем  централізованого
водопостачання на промислових та інших господарських підприємствах
у населених  пунктах,  не  забезпечених  необхідними  потужностями
систем каналізації;

     удосконалення системи  обліку  та  контролю  за використанням
водних  ресурсів,  у  тому  числі  шляхом   поетапного   оснащення
житлового  фонду  засобами обліку та регулювання споживання води і
теплової енергії;

     забезпечення водою виробництв за рахунок  доочищених  стічних
вод  населених  пунктів,  мінералізованих підземних і шахтних вод,
повторного використання промислових стічних вод після  відповідної
їх підготовки, колекторно-дренажних вод після їх очищення тощо;

     застосування мало-   і  безводних  технологій,  запровадження
повторного використання стічних вод, замкнутих (безстічних) систем
виробничого водопостачання;

     впровадження на       основі       басейнового       принципу
програмно-цільових  методів  планування  розвитку  та   управління
водоохоронним комплексом;

     створення організаційних   структур   і  функціональних  схем
управління  водними  ресурсами,  розроблення   нормативно-правових
актів  щодо  запровадження басейнового принципу управління водними
ресурсами тощо;

     створення інтегрованої   басейнової   (міжвідомчої)   системи
моніторингу  довкілля  та  збору  даних  (включаючи транскордонний
моніторинг),  басейнової геоінформаційної системи з  банком  даних
еколого-водогосподарської інформації;

     розроблення та  впровадження  екологічних  нормативів  якості
води,  екологічно  обгрунтованого  стоку   річок   з   урахуванням
особливостей басейну р. Сіверський Донець;

     активізація роботи  Міжрегіональної  комісії  з  екологічного
оздоровлення  басейну  р.  Сіверський  Донець  із  залученням   до
співпраці   відповідних   органів   виконавчої   влади  Донецької,
Луганської, Харківської  областей,  а   також   Бєлгородської   та
Ростовської  областей  Російської  Федерації  у таких пріоритетних
напрямах,  як розроблення та впровадження міжрегіональної програми
екологічного оздоровлення басейну р.  Сіверський Донець, створення
міжрегіональної системи моніторингу довкілля  та  міжрегіонального
органу управління програмою.

           5. Очікувані результати реалізації Концепції

     Виконання передбачених Концепцією заходів дасть змогу:

     суттєво зменшити антропогенний вплив на водні об'єкти басейну
р.  Сіверський  Донець  та  його   екосистему   шляхом   обмеження
негативного впливу екологічно небезпечних об'єктів;

     створити та  впорядкувати  водоохоронні  зони і захисні смуги
водних  об'єктів  з   метою   зменшення   рівня   забруднення   та
оздоровлення довкілля;

     зменшити обсяги   надходження   забруднення  з  господарських
об'єктів, забудованих територій та сільськогосподарських угідь;

     поліпшити якість  води  водних  об'єктів  шляхом   екологічно
прийнятного,    невиснажливого   використання   водних   ресурсів,
впровадження нормативів екологічної безпеки,  що сприятиме сталому
водозабезпеченню,        належному       задоволенню       питних,
господарсько-побутових та інших потреб населення,  а також  потреб
рибного господарства;

     створити ефективну систему управління у галузі використання і
охорони вод та відтворення водних ресурсів у басейні річки;

     удосконалити економічний механізм водоохоронної діяльності.