Підприємство отримало  товар  30 жовтня.  Оплату здійснено 26
листопада.  Продавець  виписав  податкову  накладну,  датовану  27
листопада.  У  якому  періоді підприємство має право на податковий
кредит, якщо воно звітує щомісяця?
                                                     (м. Дрогобич)

     Здійснюючи операції  з  продажу товарів,  продавець згідно із
Законом N  168/97-ВР ( 168/97-ВР ) збільшує податкові зобов'язання
поточного  звітного  періоду,  а  покупець  відповідно  має  право
збільшити податковий кредит у разі виконання умов, передбачених п.
7.4 ст. 7 цього Закону.

     При цьому  податкові  зобов'язання у продавця товарів (робіт,
послуг)  виникають  на  дату,  що  сталася  раніше,  а  саме  дату
відвантаження  товарів,  виконання  робіт,  надання послуг чи дату
отримання коштів як компенсації їх вартості.

     Отже, якщо покупець отримав товари 30 жовтня,  то у  продавця
цих  товарів  податкові  зобов'язання  повинні були б виникнути не
пізніше цієї дати.

     Згідно з   пп.   7.2.3  п.  7.2  ст.  7  Закону  N  168/97-ВР
( 168/97-ВР ) податкова накладна продавцем товарів (робіт, послуг)
складається  в  момент  виникнення  податкових  зобов'язань,  а  у
випадку,  що розглядається,  продавець, порушуючи зазначену норму,
фактично   виписав  податкову  накладну  пізніше  (27  листопада).
Платник податку-продавець несе відповідальність за  правопорушення
у  сфері  оподаткування  відповідно  до ст.  17 Закону України від
21.12.2000 р.  N 2181-III  (  2181-14  )  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  перед  бюджетам  та  державними  цільовими
фондами".

     Щодо формування податкового кредиту у платника ПДВ -  покупця
товарів (робіт,  послуг),  то відповідно до пп. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7
Закону N  168/97-ВР  (  168/97-ВР  )  податковий  кредит  звітного
періоду  складається  із  сум  податків,  сплачених  (нарахованих)
платником  податкуву  звітному  періоді  у  зв'язку  з  придбанням
товарів  (робіт,  послуг),  вартість  яких  відноситься  до складу
валових  витрат  виробництва  (обігу)  та   основних   фондів   чи
нематеріальних активів, що підлягають амортизації.

     Але ж  згідно  з пп.  7.4.5 п.  7.4 ст.  7 Закону N 168/97-ВР
( 168/97-ВР ) до податкового  кредиту  не  дозволяється  включення
будь-яких  витрат зі сплати податку,  не підтверджених податковими
накладними  чи  митними  деклараціями,  а  в  разі  імпорту  робіт
(послуг)   -   актом   принняття  робіт  (послуг)  чи  банківським
документом,  що засвідчує перерахування коштів в  оплату  вартості
таких робіт (послуг).

     Таким чином,  дата  отримання   товарів   (30   жовтня)   без
супроводження  їх податковою накладною не дає законодавчих підстав
покупцю для віднесення до  податкового  кредиту  сум  ПДВ,  які  в
складі вартості  фактично  було  оплачено 26 листопада.  І лише на
дату отримання податкової накладної (у цьому  разі  не  раніше  27
листопада)   платник   ПДВ-покупець   має   переносити  відповідні
реквізити податкової накладної до книги придбання товарів  (робіт,
послуг),  порядок  ведення  якої  затверджено  наказом ДПА України
30.05.97 р.  N 165 ( z0233-97 ), зареєстрованим у Мін'юсті України
23.06.97 р. за N 233/2037.

     Відповідь підготовлено  за  сприяння   начальника   Головного
управління Володимира СИЧЕВСЬКОГО, заступника начальника Головного
управління  -  начальника  управління  ПДВ  Людмили  КОСМІНОЇ   та
заступника   начальника   управління   ПДВ  -  начальника  відділу
особливих режимів оподаткування Людмили ПОНОМАРЕНКО.