ПДВ при ввезенні товарів
на території пріоритетного розвитку



  Реформування соціально-економічного становища в Україні вимагає застосування нових форм регіонального розвитку, які базуються на можливостях регіонів повніше й ефективніше використовувати наявні ресурси i переваги сприятливого економіко-географічного та геополітичного розташування. Найдієвішими формами регіональної політики... є... здійснення комплексу заходів, що проводяться центральними i місцевими органами виконавчої влади шляхом запровадження
спеціальних режимів інвестиційної діяльності.
(Програма розвитку в Україні спеціальних (вільних) економічних зон i територій
із спеціальним режимом інвестиційної діяльності на період до 2010 р.)
 

На сьогодні спеціальний режим інвестиційної діяльності, тобто спеціальний митний, податковий та інші режими економічної діяльності, згідно з указами Президента України, виданими відповідно до п. 4 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України, або з відповідними законами, прийнятими Верховною Радою України, запроваджено в 9 регіонах України: Автономній Республіці Крим, Волинській, Донецькій, Закарпатській, Житомирській, Луганській i Чернігівській областях, а також у містах Харкові та Шостці (Сумська область).
Однією із складових зазначеного режиму інвестиційної діяльності є надання пільги щодо ПДВ при ввезенні на митну територію України — на території пріоритетного розвитку — визначених товарів (за умови виконання певних умов).
Насамперед розглянемо загальні засади застосування таких пільг.

Спеціальний режим інвестиційної діяльності

Запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку у більшості випадків здійснювалося згідно з указами Президента України, виданими відповідно до п. 4 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України, яким Президенту України було надано право видавати укази з економічних питань, не врегульованих законами, протягом трьох років після набрання чинності Конституцією України.
Водночас відповідно до цього ж пункту Президентом України подавалися до Верховної Ради України відповідні проекти законів: перший — за змістом аналогічний вищезазначеному Указу (з набранням чинності такого закону Указ втрачає чинність), другий — про внесення змін до Закону України від 03.04.97 р. № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» (зі змінами та доповненнями).
Указами Президента України або відповідними законами України спеціальний режим інвестиційної діяльності, тобто спеціальний митний, податковий та інші режими економічної діяльності, запроваджено на територіях Автономної Республіки Крим, Волинської, Донецької, Закарпатської, Житомирської, Луганської i Чернігівської областей, міст Харкова та Шостки Сумської області.
Спеціальний режим інвестиційної діяльності передбачає встановлення пільг для суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують схвалені відповідним органом інвестиційні проекти на цих територіях у пріоритетних видах економічної діяльності.

Звільнення від сплати ПДВ

Зазначеним спеціальним режимом інвестиційної діяльності передбачено звільнення на період реалізації інвестиційних проектів або на період до здачі об’єкта інвестування в експлуатацію, але не більше ніж на п’ять років, від обкладання ПДВ під час ввезення в Україну — на території пріоритетного розвитку — устаткування та обладнання (а на деякі території — i комплектуючих до них), крім підакцизних товарів, суб’єктами підприємницької діяльності, які згідно з укладеними з відповідними органами місцевого самоврядування (їх виконавчими комітетами) чи місцевими державними адміністраціями договорами (контрактами) реалізують на цих територіях інвестиційні проекти у пріоритетних видах економічної діяльності.
Зверніть увагу! Обмеження терміну!
Спеціальний правовий режим інвестиційної діяльності запроваджується на тривалий час (15 — 30 років), а пільги щодо ПДВ обмежені періодом реалізації’інвестиційних проектів або періодом до здачі об’єкта інвестування в експлуатацію, але цей період не може перевищувати п’яти років.

Пріоритетні види економічної діяльності

Види економічної діяльності, які визнаються пріоритетними на територіях пріоритетного розвитку областей (міст), для яких встановлюється спеціальний режим інвестиційної діяльності, визначаються Кабінетом Міністрів України, а для кожної території пріоритетного розвитку Автономної Республіки Крим — Радою міністрів АРК за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Інвестиційні проекти

а) порядок розгляду та схвалення
Порядок схвалення інвестиційних проектів у пріоритетних видах економічної діяльності в областях затверджено постановами Кабінету Міністрів України, а на територіях пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим — встановлено Радою міністрів АРК за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Суб’єкт підприємницької діяльності, який має намір реалізувати інвестиційний проект, або уповноважена ним у встановленому порядку особа, зобов’язаний подати до відповідного органу виконавчої влади у складі пакету документів, необхідних для схвалення інвестиційного проекту, довідку органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням про стан розрахунків зі сплати податків, зборів (обов’язкових платежів).
Заборгованість цього суб’єкта перед бюджетами та державними цільовими фондами є однією з підстав для відмови у схваленні інвестиційного проекту.
Необхідно зазначити, що 3аконом України від 07.02.2002 р. № 3036-III «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення та функціонування спеціальних (вільних) економічних зон i запровадження спеціальних режимів інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку» законодавчі акти щодо спеціального режиму інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку в Автономній Республіці Крим, Закарпатській, Донецькій, Волинській, Житомирській, Луганській областях та у м. Харкові доповнено нормами, згідно з якими:
перелік та обсяги ввезення на митну територію України устаткування (обладнання) та комплектуючих до них (залежно від того, при ввезенні яких товарів передбачено пільги щодо ПДВ) для реалізації інвестиційного проекту є невід’ємною частиною цього інвестиційного проекту;
під терміном «устаткування (обладнання)» слід розуміти машини (крім транспортних засобів), механізми, прилади, пристрої, призначені для використання у технологічному процесі, що здійснюється під час реалізації інвестиційного проекту;
під терміном «комплектуючі до устаткування (обладнання)» слід розуміти частини, виготовлені згідно із самостійним комплектом документів i призначені для застосування у складі цього устаткування (обладнання).
Відповідні зміни також внесено Кабінетом Міністрів України до порядків розгляду i схвалення інвестиційних проектів, що реалізуються на територіях пріоритетного розвитку. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 р. № 896 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України щодо функціонування спеціальних економічних зон i територій пріоритетного розвитку» (далі — постанова № 896) порядки схвалення інвестиційних проектів, що реалізуються у пріоритетних видах економічної діяльності на територіях пріоритетного розвитку Донецької, Луганської, Житомирської, Чернігівської областей, міст Харкова та Шостки, доповнено нормою, згідно з якою у випадку, коли інвестиційний проект передбачає ввезення на митну територію України сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них, обов’язковим є подання органу, до повноважень якого входять розгляд та схвалення інвестиційних проектів (у складі вищезазначеного пакету документів) інформації щодо переліків та обсягів сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них із зазначенням коду товару згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), що ввозитимуться в Україну виключно для реалізації інвестиційного проекту, які є його невід’ємною частиною, а також обгрунтування обсягів ввезення сировини, матеріалів, устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них.
Також доцільно звернути увагу на зміни, внесені до порядків розгляду та схвалення інвестиційних проектів, що реалізуються у пріоритетних видах економічної діяльності на територіях пріоритетного розвитку у Волинській, Житомирській, Луганській, Чернігівській областях та містах Харкові та Шостці постановою Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 р. № 9 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань функціонування спеціальних економічних зон i територій пріоритетного розвитку», а саме:
з метою запобігання негативним наслідкам реалізації інвестиційного проекту, зокрема щодо виконання державних програм економічного, науково-технічного та соціального розвитку, обсягів надходжень до бюджетів, а також з метою визначення джерел покриття можливих втрат копія заяви про розгляд інвестиційного проекту та копія інвестиційного проекту надсилаються органом, до повноважень якого входять розгляд та схвалення інвестиційних проектів, до Мінекономіки України для проведення за участю Мінфіну України, Мінпромполітики України, Державної податкової адміністрації України експертизи інвестиційного проекту у відповідній області.
Згідно з порядками схвалення інвестиційних проектів у пріоритетних видах економічної діяльності документом, який підтверджує факт схвалення інвестиційного проекту, а також є підставою для укладання органами місцевого самоврядування (їх виконавчими комітетами) чи місцевими державними адміністраціями договору (контракту) із суб’єктом підприємницької діяльності (інвестором), є свідоцтво чи інший документ (далі — свідоцтво) про схвалення інвестиційного проекту за встановленою формою. Водночас орган, який видав таке свідоцтво, повинен поінформувати про це органи державної податкової служби.
Зверніть увагу! Наявність свідоцтва обов’язкова!
Однією з умов застосування пільгового режиму обкладання ПДВ є наявність свідоцтва про схвалення інвестиційного проекту.

У разі відсутності у суб’єкта підприємницької діяльності зазначеного свідоцтва пільговий режим обкладання ПДВ не застосовується, оскільки:
відсутнє підтвердження факту схвалення такого проекту;
за наявності певних причин (наприклад, порушення суб’єктами підприємницької діяльності законодавства України, установчих документів, терміну укладання контракту з органом місцевого самоврядування та умов його виконання) орган, до повноважень якого входять розгляд i схвалення інвестиційних проектів та видача свідоцтва, має право прийняти рішення про анулювання виданого свідоцтва;
за згодою обох сторін, які уклали договір (контракт) щодо реалізації інвестиційного проекту, такий договір (контракт) може бути розірвано достроково. У такому разі рішення про схвалення (затвердження) інвестиційного проекту скасовується.
Зверніть увагу! Наявність договору обов’язкова!
Наявність свідоцтва про схвалення інвестиційного проекту без наявності договору (контракту) щодо його реалізації не є підставою для отримання пільг, адже на укладання договору відведено ще певний термін, а суб’єкти підприємницької діяльності мають право на застосування спеціального режиму інвестиційної діяльності лише після укладання зазначеного договору (контракту).
б) мінімальна кошторисна вартість проекту
Для окремих територій існують умови щодо мінімальної кошторисної вартості інвестиційних проектів.

Договір (контракт) про реалізацію інвестиційного проекту

Договір (контракт) про реалізацію інвестиційного проекту має бути складений відповідно до Типового договору (контракту) на реалізацію інвестиційного проекту на території пріоритетного розвитку, в спеціальній (вільній) економічній зоні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.99 р. № 1199 «Про затвердження Типового договору (контракту) на реалізацію інвестиційного проекту на території пріоритетного розвитку, в спеціальній (вільній) економічній зоні (зі змінами та доповненнями).
При цьому варто зазначити, що постановою № 896 змінено п. 2.5 зазначеного Типового договору (контракту), тому інформація щодо імпорту продукції, що здійснюватиметься під час реалізації інвестиційного проекту, повинна містити перелік устаткування, обладнання та комплектуючих виробів до них; а також сировини, матеріалів згідно з УКТЗЕД, робіт, послуг, які імпортуватимуться в Україну, їх обсягів та вартісної оцінки як у доларах США за офіційним (обмінним) курсом, установленим Нацбанком України на день укладання договору (контракту), так i у гривнях.
Пунктом 2.3 Типового договору (контракту) передбачено включення до договору (контракту) зобов’язання інвестора забезпечити цільове використання сировини, матеріалів, предметів, устаткування та обладнання, що ввозяться в Україну для реалізації інвестиційного проекту.

Використання товарів, ввезених без оподаткування

Необхідно звернути увагу, що ввезені без обкладання ПДВ товари повинні використовуватися такими суб’єктами підприємницької діяльності лише для реалізації зазначених інвестиційних проектів.
Ці суб’єкти у порядку та у терміни, визначені відповідними нормативними документами, зобов’язані складати та подавати до митного та податкового органів, а також до органу управління територіями пріоритетного розвитку звіт про цільове використання ввезених без оподаткування товарів.
Окремими нормативно-правовими актами щодо запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності для окремих територій передбачається, що у разі нецільового використання товарів, ввезених без сплати ПДВ, несплачені суми податку та встановлена відповідними актами пеня сплачуються до бюджету, тобто суми податку, не сплачені при ввезенні товарів на митну територію України, повинні бути включені платником до декларації з цього податку i внесені до бюджету (з відповідним нарахуванням i сплатою пені).
Якщо ж факти нецільового використання таких товарів виявлено під час перевірок податковим органом, i за цими операціями суми податку не включено платником до податкової звітності або ж не нараховано відповідних сум пені, орган державної податкової служби здійснює донарахування та стягнення несплачених сум податку із застосуванням передбачених законодавством фінансових санкцій.
Також необхідно звернути увагу, що у разі виявлення органом державної податкової служби нецільового використання суб’єктом територій пріоритетного розвитку товарів, які ввезено у пільговому режимі — без сплати ПДВ, цей податковий орган провадить донарахування та стягнення несплачених сум цього податку із застосуванням передбачених законодавством фінансових санкцій та повинен поінформувати про це митницю, що здійснила їх митне оформлення.
У наступному номері «Вісника» буде надруковано матеріали про особливості застосування пільг щодо ПДВ при ввезенні товарів на територію пріоритетного розвитку в Донецькій області.

Любов ТЕРЛЕЦЬКА,
заступник начальника відділу методології ПДВ
Департаменту методології ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 22 червень 2003 року