Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Ухвала
Іменем України
17 серпня 2016 року м. Київ
Колегія суддів судової палати у цивільних справах
Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у складі:
Іваненко Ю.Г., Кафідової О.В., Савченко В.О., розглянувши в попередньому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до Публічного акціонерного товариства "Кранобудівна фірма "Стріла" про зобов'язання видати довідку про заробітну плату, отриману в зоні відчуження Чорнобильської атомної електростанції, за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Кранобудівна фірма "Стріла" на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 09 червня 2015 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 05 квітня 2016 року,
в с т а н о в и л а:
У квітні 2015 року ОСОБА_4 звернувся до суду з указаним позовом, мотивуючи його тим, що у 1986 році перебував у трудових відносинах із Броварським ремонтно-механічним заводом, правонаступником якого є Публічне акціонерне товариство "Кранобудівна фірма "Стріла" (далі - ПАТ "КФ "Стріла"), де працював електрозварником, був призваний на військові збори як військовозобов'язаний.
У період з 10 по 28 травня 1986 року, 31 травня 1986 року був відкомандирований для участі в роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції (далі - ЧАЕС) в м. Чорнобиль, с. Копачі та на даний час є ліквідатором наслідків аварії на Чорнобильської АЄС в 1986 році категорії 1.
Згідно із довідкою про заробітну плату за травень 1986 року в період ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС йому нарахували заробітну плату за 20 днів травня 1986 року в розмірі 473,52 крб.
Після аварії на ЧАЄС 26 квітня 1986 року уряди колишнього СРСР та Української PCP ухвалили безліч рішень із грифом "секретно" щодо оплати праці осіб ліквідаторів, про що йому не було невідомо, незважаючи на те, що "секретність" зняли у 2001 році.
Разом з тим, у зв'язку з прийняттям постанови Кабінетом Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (1210-2011-п) позивачу стало відомо, що розрахунок та виплата заробітної плати за період праці в зоні ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС в 1986 році зроблені невірно, без врахування вимог Законів Уряду, з яких знято гриф "таємно" та "Для службового користування", які регламентували порядок оплати праці у 30-ти км зоні відчуження, а саме: відповідно до підпункту 3 п. 1 Постанови РМ УРСР і Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7 (207с-86-п) (порядок виплати премії визначено Розпорядженням РМ СРСР від 24 червня 1986 року № 1512-р) запроваджувалась одноразова премія за рахунок коштів, що виділялись Мінфіном СРСР і Держпланом СРСР і розпорядження Міненерго СРСР для заохочення працівників підприємств, незалежно від їх відомчого підпорядкування. Розмір премії, що виплачувалась одному працівнику, не повинен був перевищувати 400 крб, яка враховується при призначенні пенсії.
Отже його праця, за період ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 10 по 28 травня 1986 року та 31 травня 1986 року повинна бути оплачена з врахуванням всіх вище вказаних постанов та розпоряджень.
З метою відновлення порушеного права, він звернувся до відповідача із заявою про перерахунок заробітної плати в період часу перебування в зоні ЧАЄС із застосуванням вищезазначених нормативних актів та видачі довідки про її розмір для надання в Пенсійний фонд для подальшого перерахунку пенсії та 16 березня 2015 року отримав відмову у включенні в довідку про заробітну плату одноразову винагороду в розмірі 400 крб, та з урахуванням цієї премії видати довідку.
Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 09 червня 2015 року, залишеним без змін ухвалою апеляційного суду Київської області від 05 квітня 2016 року, позов задоволено.
Визнано неправомірними дії посадових осіб Публічного акціонерного товариства "Кранобудівна фірма "Стріла" щодо відмови ОСОБА_4 у включення в довідку про заробітну плату премії в розмірі 400 крб та у видачі довідки за роботу в зоні відчуження Чорнобильської АЕС.
Зобов'язано Публічне акціонерне товариство "Кранобудівна фірма "Стріла" здійснити перерахунок заробітної плати ОСОБА_4 відповідно до норм нормативно-правових актів колишнього Союзу PCP, Кабінету Міністрів УРСР, Держкомпраці України та Укрпрофради відносно оплати праці в зоні відчуження ЧАЕС під час ліквідації наслідків аварії та зобов'язано видати для пред'явлення в Пенсійний фонд України довідку про заробітну плату за роботу в зоні відчуження Чорнобильської АЕС з 10.05.1986 по 28.05.1986 року, 31.05.1986 року в сумі 873,52 крб із застосування кратності 3.
У касаційній скарзі ПАТ "КФ "Стріла" просить скасувати судові рішення, провадження у справі закрити, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача у справі, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ вважає, що касаційна скарга підлягає відхиленню з огляду на наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 324 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч. 1 ст. 335 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що вимоги позивача є обґрунтованими, оскільки позивач має право на оплату праці за роботу з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у зоні відчуження в м. Чорнобиль в період з 10 по 28 травня 1986 року та 31 травня 1986 року по підвищеним до 100 % тарифним ставкам і посадовим окладам, а також право на виплату премії в розмірі 400 крб.
Доводи касаційної скарги про те, що преміювання працівника це право, а не обов'язок роботодавця, а у вказаних позивачем нормах йдеться про максимальну межу премії понад вже встановлені розміри не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.
Так, з 01 січня 2012 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (1210-2011-п) , якою затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Указаним нормативним актом проведено перерахунок пенсії за інвалідністю особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, виходячи із розміру заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження у 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.
Пунктом 7 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,передбачено, що пенсії призваних на військові збори військовозобов'язаних, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (позивач був призваний на військові збори як військовозобов'язаний) та працювали у зоні відчуження в 1986-1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати, яку вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди; за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4,1 - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами).
Разом з тим вимоги до заповнення довідок про заробітну плату встановлені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , затверджених постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (z1566-05) ; постановою Ради Міністрів УРСР, Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7 (207с-86-п) "Про умови оплати праці і матеріального забезпечення робітників підприємств, організацій і установ,зайнятих на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і запобіганням забруднення навколишнього середовища"; розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 17 травня 1986 року № 964-рс"Про виділення Міненерго СРСР додаткового фонду заробітної плати"; розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 23 травня 1986 № 1031-рс "Про оплату праці військовослужбовців-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС"; постановою Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 07 травня 1986 № 153/10-43 (v0-43400-86) ; постановою ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156 (v0524400-86) "Про умови оплати праці і матеріального забезпечення робітників підприємств і організацій зони Чорнобильської атомної електростанції"; постановою Ради Міністрів СРСР від 08 травня 1986 року № 168-5 (168с-86-п) "Про умови оплати праці і матеріального забезпечення робітників підприємств і організацій зони Чорнобильської атомної електростанції"; розпорядженням Ради Міністрів УРСР від 06 січня 1988 року № 12-р; постановою НКП СРСР від 02 квітня1930 року "Про середній заробіток і оплату за неповний місяць" і Основними положеннями по обліку праці та заробітної плати у промисловості і будівництві, затвердженими Держкомпраці СРСР, Мінфінансів СРСР і ЦСУ СРСР 27 квітня 1973 року.
Так, відповідно до підпункту 3 п. 1 Постанови РМ УРСР і Укрпрофради від 10.06.1986 року № 207-7 (207с-86-п) (порядок виплати премії визначено Розпорядженням РМ СРСР від 24 червня 1986 року № 1512-р) запроваджувалась одноразова премія за рахунок коштів, що виділялись Мінфіном СРСР і Держпланом СРСР і розпорядження Міненерго СРСР для заохочення працівників підприємств, незалежно від їх відомчого підпорядкування. Розмір премії, що виплачувалась одному працівнику, не повинен був перевищувати 400 крб, яка враховується при призначенні пенсії.
Пунктом 6 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 (1210-2011-п) встановлено, що в усіх випадках премія, передбачена підпунктом 3 пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР, Укрпрофради від 10 червня 1986 року № 207-7 (207с-86-п) (не більш як 400 крб на місяць), що була визначена умовами оплати праці для осіб, які безпосередньо брали участь у роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи і запобіганням забрудненню навколишнього природного середовища, після проведеного розрахунку додається до суми обчисленого заробітку.
З огляду на вищевикладене, доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та не дають підстав для висновку про порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 3 ст. 332 ЦПК України суд касаційної інстанції при попередньому розгляді справи відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст. 332 ЦПК України, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Кранобудівна фірма "Стріла" відхилити.
Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 09 червня 2015 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 05 квітня 2016 року залишити без змін.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді:
Ю.Г. Іваненко
О.В. Кафідова
В.О. Савченко