• Придбання основних засобів переробним підприємством

Як переробне підприємство повинно розподіляти суми ПДВ, що був нарахований (сплачений) при придбанні основних засобів, між окремою та бюджетною податковими деклараціями з ПДВ?

 
 


До 1 січня 2004 р. сума ПДВ, що повинна сплачуватися до бюджету переробними підприємствами усіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко i м’ясо в живій вазі (абзац перший п. 11.21 ст. 11 Закону № 168/97-ВР). Тобто Закон № 168/97-ВР визначає цільовий порядок спрямування сум податку, обчислених як різниця між податковими зобов’язаннями i податковим кредитом, отриманих платником у результаті продажу встановленого переліку видів продукції, яку, в свою чергу, виготовлено з сировини, придбаної у встановленої категорії постачальників.
У зв’язку з цим переробні підприємства зобов’язані вести окремий податковий i бухгалтерський облік реалізації молока, молочної продукції, м’яса i м’ясопродуктів, виготовлених з молока та м’яса в живій вазі, проданих на переробку сільськогосподарськими товаровиробниками, i окремий облік реалізації іншої продукції, що визначено Порядком виплати дотацій.
Порядок виплати дотацій визначає, що переробні підприємства обчислюють суми податкових зобов’язань i податкового кредиту, які виникають у зв’язку з переробкою та продажем зазначеної продукції, відповідно до вимог Закону № 168/97-ВР.
До складу податкового кредиту включаються суми ПДВ, сплаченого (нарахованого) платником податку у звітному періоді у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що підлягають амортизації (п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР). При цьому у разі коли виготовлені або придбані товари (роботи, послуги) використовуються частково в оподатковуваних операціях (за якими здійснюються розрахунки з бюджетом), а частково ні (розрахунки з бюджетом не здійснюються), до складу податкового кредиту включається та частка сплаченого (нарахованого) при їх виготовленні (придбанні) податку, яка відповідає частці їх використання в оподатковуваних операціях звітного періоду.
Враховуючи те, що при застосуванні спеціального режиму оподаткування платник також здійснює операції, за результатами яких провадяться розрахунки з бюджетом, та операції, за якими розрахунки з бюджетом не провадяться (ПДВ має бути перерахований на окремий рахунок), повинен застосовуватися принцип розподілу податкового кредиту, передбачений Законом № 168/97-ВР для оподатковуваних i неоподатковуваних операцій.
Отже, у разі одночасного здійснення переробним підприємством операцій, за якими повинні бути проведені розрахунки з бюджетом i за якими ПДВ повинен перераховуватися на спецрахунок для виплати дотацій (операції з продажу молока, молочної продукції, м’яса i м’ясопродуктів, виготовлених з молока та м’яса в живій вазі, що продані на переробку сільськогосподарськими товаровиробниками), i в процесі здійснення таких операцій використовуються одночасно одні й ті самі товари (роботи, послуги) та основні фонди, розподіл сум ПДВ, які відносяться до складу податкового кредиту таких операцій, здійснюється в порядку, передбаченому пп. 7.4.3 п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР.
Таким чином, переробне підприємство у разі придбання основних фондів, які підлягають амортизації i одночасно використовуються у виробництві продукції, за якою ПДВ сплачується до бюджету i спрямовується на виплату дотацій, повинно розподілити суму ПДВ, сплачену (нараховану) у зв’язку з придбанням таких основних фондів, пропорційно часткам використання цих основних фондів у зазначених видах виробництва. Розподіл здійснюється з урахуванням коефіцієнта, визначеного із частки молока та м’яса в живій вазі, закупленого у сільськогосподарських товаровиробників (як за нульовою ставкою, так i за ставкою 20%, якщо розрахунок з сільськогосподарським товаровиробником провадиться не в грошовій формі) в загальному обсязі молока i м’яса, закупленого в усіх категорій постачальників.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 31 серпень 2003 року