Об'єднання співвласників
                    багатоквартирного будинку

     Відповідно до    ст.   4   Закону   N   2866-III   об'єднання
співвласників  багатоквартирного  будинку  (за  текстом  -   ОСББ)
визначено  неприбутковою  організацією,  воно  не є постачальником
комунальних  послуг  власникам  житла.   Кошти,   що   сплачуються
власниками  приміщень  за  надані  їм  комунальні послуги згідно з
укладеними договорами, можуть надходити на рахунок для накопичення
і   наступного   перерахування  підприємствам,  організаціям,  які
надають такі послуги.
     Податкові органи на місцях вважають, що ОСББ є постачальником
комунальних послуг,  відмовляються реєструвати їх як  неприбуткові
організації  та  вимагають реєструватися як платники ПДВ.  Просимо
надати  роз'яснення  з  цього  питання   відповідно   до   чинного
законодавства.


     Законом N 2866-III  (  2866-14  ),  що  визначає  правові  та
організаційні засади створення,  функціонування,  реорганізації та
ліквідації  об'єднань  власників  жилих   та   нежилих   приміщень
багатоквартирного   будинку,   захисту  їхніх  прав  та  виконання
обов'язків щодо  спільного  утримання  багатоквартирного  будинку,
передбачено,  що зазначене об'єднання є неприбутковою організацією
і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами
об'єднання (ст. 4 Закону N 2866-III).
     Водночас з метою оподаткування доходів, одержаних зазначеними
об'єднаннями, застосовуються     норми    Закону    N    334/94-ВР
( 334/94-ВР ).
     Так, пп.7.11.1 п.7.11 ст.  7 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР )
визначено перелік установ і організацій,  які можуть бути включені
до  Реєстру неприбуткових установ і організацій,  згідно з абзацом
"є"  якого  житлово-будівельні  кооперативи,  ОСББ,   створені   у
порядку,   визначеному   законом,   віднесено   до   неприбуткових
організацій.
     Доходи таких  неприбуткових  організацій,  отримані у вигляді
внесків,  коштів або  майна,  які  надходять  таким  неприбутковим
організаціям для забезпечення потреб їх основної діяльності,  та у
вигляді пасивних доходів,  звільняються від оподаткування податком
на прибуток.
     А п.7.11 ст.  7 Закону N 334/94-ВР ( 334/94-ВР )  встановлено
інші вимоги, за умови дотримання яких установа чи організація може
бути включена до Реєстру неприбуткових установ  і  організацій  та
відповідно скористатися податковими пільгами.
     Так, зокрема,  вимогами  пп.7.11.11  п.7.11  ст.   7   Закону
N 334/94-ВР  (  334/94-ВР  )  передбачено,  що  у  разі ліквідації
неприбуткової організації її активи повинні  бути  передані  іншій
неприбутковій  організації  відповідного  виду  або  зараховані до
доходу бюджету.
     Таким чином,   якщо    статутні    документи    неприбуткових
організацій  містять  положення  щодо  ліквідації,  які суперечать
вищезазначеному пп.7.11.11   п.7.11   ст.  7  Закону  N  334/94-ВР
( 334/94-ВР ),  то у таких організацій немає підстав для включення
до  Реєстру  неприбуткових  установ  і  організацій  та пільгового
оподаткування згідно з п.7.11 ст. 7 Закону N 334/94-ВР.
     Щодо питання обкладання ПДВ житлово-комунальних  послуг,  які
надаються   мешканцям   через  ОСББ,  а  також  щодо  зобов'язання
реєстрації ОСББ платниками ПДВ,  то виходячи з економічної природи
ПДВ  є  непрямим  загальнодержавним податком на споживання товарів
(робіт, послуг).  Відповідно  до  Закону N 168/97-ВР ( 168/97-ВР )
оподаткуванню ПДВ підлягають товари  (роботи,  послуги)  незалежно
від   того,   хто   їх   споживає  (держава  за  рахунок  бюджету,
підприємство за рахунок прибутку,  населення  за  рахунок  власних
коштів),    яким   способом   вони   виготовлені   або   придбані,
фінансово-господарських результатів  діяльності,  продавці товарів
(робіт,  послуг) уповноважені здійснювати утримання та внесення до
бюджету податку, сплаченого кожним наступним споживачем.
     Платником ПДВ є суб'єкт підприємницької діяльності  або  інша
юридична  особа,  що  не  є  суб'єктом підприємницької діяльності,
обсяг оподатковуваних операцій з продажу товарів  (робіт,  послуг)
якої протягом будь-якого періоду з останніх дванадцяти календарних
місяців  перевищував  3600  неоподатковуваних  мінімумів   доходів
громадян (61  200  грн.)  (статті  1  і  2  Закону   N   168/97-ВР
( 168/97-ВР ).
     Продажем товарів    вважаються    будь-які    операції,    що
здійснюються   згідно   з   цивільно-правовими   договорами,   які
передбачають передачу прав власності на такі  товари,  а  продажем
робіт  (послуг) - будь-які операції цивільно-правового характеру з
надання послуг (результатів робіт),  включаючи  надання  права  на
користування   або   розпорядження   товарами  чи  нематеріальними
активами (п.1.4 ст. 1 Закону N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ).
     До компетенції   об'єднання   співвласників  багатоквартирних
будинків   відноситься   укладання    договорів    з    суб'єктами
підприємництва,   які  виконують  роботи,  послуги  та  здійснюють
контроль за їх виконанням,  а також ведення бухгалтерського обліку
та звітності  про діяльність об'єднання (ст.  10 Закону N 2866-III
( 2866-14 ).
     Деякими нормативно-правовими   актами,   зокрема   постановою
N 1497 ( 1497-97-п ),  житлово-експлуатаційні та інші підприємства
і організації (у тому числі ОСББ,  товариства співвласників житла,
які  безпосередньо   надають   споживачеві   комунальні   послуги)
визначено  виконавцями  послуг,  які  надаються у житловому фонді.
Цією  ж  постановою  визначено,  що  постачальник  послуг   -   це
підприємство,  що  одержує  послуги  від  виробника та постачає їх
виконавцю  (житлово-експлуатаційні   або   інші   підприємства   й
організації,  які  безпосередньо  надають  споживачеві  комунальні
послуги) або споживачеві (наймачу, власнику квартири).
     Таким чином,  ОСББ,  які є юридичними особами  незалежно  від
мети   діяльності   (отримання  прибутку  або  його  відсутність),
виконуючи функції  постачальника  послуг  (одержують  послуги  від
виробника  та безпосередньо передають їх споживачу),  за наявності
обсягів оподатковуваних операцій з продажу товарів (робіт, послуг)
у  вищезазначеному розмірі,  підпадають під визначення особи,  яка
згідно з  п.9.3  ст.  9  Закону  N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) повинна
зареєструватися як платник ПДВ,  на яку  поширюються  норми  цього
Закону як в частині податкових зобов'язань,  так і в частині права
на податковий кредит,  а до  бюджету  сплачується  лише  позитивна
різниця  між загальною сумою податкових зобов'язань,  що виникли у
зв'язку з будь-яким  продажем  товарів  (робіт,  послуг)  протягом
звітного періоду, та сумою податкового кредиту.
     Крім того,  п.11.11 ст.  11 Закону N 168/97-ВР ( 168/97-ВР  )
визначено,  що тимчасово, до набрання чинності Податковим кодексом
України,  платники податку,  які  продають  теплову  енергію,  газ
природний    (крім    скрапленого),    включаючи   вартість   його
транспортування,  надають послуги з водопостачання, водовідведення
чи  послуги,  вартість яких включається до складу квартирної плати
чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам,
не   зареєстрованим   як   платники   цього   податку,   а   також
житлово-експлуатаційним    конторам,     квартирно-експлуатаційним
частинам,   товариствам   співвласників   житла,   іншим  подібним
платникам податку,  які  здійснюють  збір  коштів  від  зазначених
покупців  з  метою  подальшого  їх  перерахування  продавцям таких
товарів (послуг)  як  компенсація  їх  вартості,  визначають  базу
оподаткування операцій з продажу таких товарів (послуг) за касовим
способом.   За   касовим   способом   визначається   також    база
оподаткування  операцій  з надання зазначених товарів (послуг) для
ЖЕКів та бюджетних установ,  що отримують ці товари  (послуги),  у
разі, якщо вони зареєстровані як платники ПДВ.
     У разі  несвоєчасної  реєстрації  як  платника  ПДВ  до особи
застосовуються санкції згідно зі ст. 15 Указу N 857/97 ( 857/97 ).

     Анатолій Богдан,   заступник   директора   Департаменту    та
начальник відділу розгляду звернень управління ПДВ Сергій Мережко.