Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2013 року м. Київ
( Додатково див. ухвалу Апеляційного суду Львівської області (rs32347989) )
Колегія суддів судової палати у цивільних справах
Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у складі:
головуючого Дьоміної О.О.,суддів: Дем'яносова М.В.,Коротуна В.М.,Кафідової О.В.,Попович О.В.,розглянувши в судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, треті особи: ОСОБА_8, Львівська міська рада, Шевченківська районна у м. Львові адміністрація, Львівське комунальне підприємство "Збоїща-408", про зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_6, ОСОБА_7 на рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 18 березня 2013 року та ухвалу апеляційного суду Львівської області від 2 липня 2013 року,
в с т а н о в и л а:
ОСОБА_6 і ОСОБА_7 звернулися до суду з позовом про зобов'язання Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради провести ремонт у квартирі АДРЕСА_1 шляхом включення квартири до титульного списку реконструкції житлового фонду на перший квартал 2013 року.
Рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 18 березня 2013 року, залишеним без змін ухвалою апеляційного суду Львівської області від 2 липня 2013 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись із вищезазначеними судовими рішеннями, ОСОБА_6 і ОСОБА_7 звернулися до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ з касаційною скаргою, в якій просили скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і порушення норм процесуального права.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 на праві спільної сумісної власності належить квартира АДРЕСА_1 загальною площею 56,9 кв. м (а.с. 70).
19 травня 2009 року в житловому будинку по АДРЕСА_1 відбулася пожежа, найбільш ймовірною причиною якої є занесення стороннього джерела запалювання невідомою особою (а.с. 39-44).
З матеріалів справи вбачається, що позивачі неодноразово зверталися до Департаменту житлового господарства та інфраструктури і Львівської міської ради із вимогою провести капітальний ремонт їх квартири. Зважаючи на те, що їм було відмовлено, ОСОБА_6 і ОСОБА_7 звернулися до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з відсутності підстав зобов'язання Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради провести капітальний ремонт квартири позивачів шляхом включення її до титульного списку реконструкції житлового фонду на перший квартал 2013 року.
Однак з таким висновком судів у повній мірі погодитися не можна, оскільки він не відповідає вимогам закону.
Згідно з частинами 1, 3 статті 15 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Відповідно до частини 2 статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму, зокрема на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності (частина 1, пункт 1 частини 2 статті 17 КАС України).
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 3 КАС України справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, в якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремонті; сприяння створенню об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Ухвалою сесії Львівської міської ради № 3704 від 8 липня 2010 року, якою внесено зміни до ухвали Львівської міської ради № 219 від 19 жовтня 2006 року "Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради", що набрала чинності з 1 вересня 2010 року, передбачені повноваження Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради.
Пунктами 29, 31 розділу XII зазначеної ухвали сесії Львівської міської ради передбачено, що підготовка та подання на затвердження міською радою титульного списку об'єктів капітального ремонту житлового фонду. Укладення угод та організація виконання робіт з капітального ремонту житлового фонду, що є у комунальній власності міста; видача замовлення на виготовлення технічної документації на капітальний ремонт житлового фонду і організація прийняття в експлуатацію об'єктів житлового фонду після завершення капітального ремонту.
До повноважень районної державної адміністрації відносяться формування титульних списків об'єктів капітального ремонту житлового фонду для департаменту житлового господарства та інфраструктури міської ради і здійснення контролю та нагляду за його проведенням; проведення за рахунок бюджетних коштів та на пайових засадах реконструкцій, капітальних ремонтів і ремонтів об'єктів житлово-комунального господарства і соціально-культурного призначення (пункти 2.16., 3.1. розділу VI ухвали сесії Львівської міської ради).
Враховуючи вищевикладене, спір про зобов'язання Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради провести капітальний ремонт у квартирі шляхом її включення до титульного списку реконструкції житлового фонду на перший квартал 2013 року є публічно-правовим і відноситься до юрисдикції адміністративних судів.
Відповідно до частини 1 статті 340 ЦПК України судове рішення підлягає скасуванню в касаційному порядку із закриттям провадження у справі або залишенням заяви без розгляду з підстав, визначених статтями 205 і 207 ЦПК України. Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 205 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
За таких обставин оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню із закриттям провадження в справі у зв'язку з тим, що справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Керуючись статтями 205, 336, 340 ЦПК України, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ,
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу ОСОБА_6, ОСОБА_7 задовольнити частково.
Рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 18 березня 2013 року та ухвалу апеляційного суду Львівської області від 2 липня 2013 року скасувати, провадження у справі закрити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді:
О.О. Дьоміна
М.В. Дем'яносов
О.В. Кафідова
В.М. Коротун
О.В. Попович