Пенсійна реформа



 

9 липня 2003 р. Верховна Рада України ухвалила закони України № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та № 1057-IV «Про недержавне пенсійне забезпечення», які набирають чинності з 1 січня 2004 р.

У чому принципова різниця між новою та існуючою пенсійними системами?

Однорівнева солідарна система пенсійного забезпечення склалася в Україні історично i тривалий час в цілому задовольняла потреби суспільства. Проте в умовах розвитку ринкових відносин та на тлі об’єктивного процесу старіння населення така система не спроможна ефективно виконувати покладені на неї соціально-економічні функції. Сьогодні ми говоримо, що людина може i повинна отримувати пенсію відповідно до стажу роботи та розміру заробітної плати, обчисленого за всі періоди її трудового життя.
Принциповою різницею нової пенсійної системи є перехід від пенсійного забезпечення до системи пенсійного страхування, яка базуватиметься на чіткому розподілі матеріального забезпечення в старості залежно від трудової участі громадян у здійсненні соціального внеску до системи пенсійного страхування. Іншими словами, ті, хто працював та сплачував пенсійні внески до Пенсійного фонду, матимуть право на забезпечення в старості за загальнообов’язковим державним пенсійним страхуванням (пенсія залежно від сплачених внесків), а ті, хто не працював та не сплачував внески до Пенсійного фонду, отримають підтримку за рахунок державних коштів відповідно до законодавства про державну соціальну допомогу.

Якою буде структура пенсійної системи в Україні?

Відповідно до ст. 2 Закону № 1058-IV система пенсійного забезпечення складається з трьох рівнів.
Перший рівень — солідарна система пенсійного страхування, що базується на засадах субсидування та здійснення пенсійних виплат за рахунок коштів Пенсійного фонду.
Другий рівень — накопичувальна система, яка функціонуватиме на засадах накопичення коштів застрахованих осіб у Накопичувальному фонді.
Третій рівень — система недержавного пенсійного забезпечення, яка грунтуватиметься на засадах добровільної участі громадян, роботодавців та їх об’єднань у формуванні пенсійних накопичень з метою отримання громадянами пенсійних виплат, передбачених законодавством про недержавне пенсійне забезпечення.
Запровадження такої системи пенсійного забезпечення розширить можливості для підвищення добробуту людей та економічного зростання в Україні.

На кого не поширюється Закон № 1058-IV? Як будуть нараховувати пенсії?

Положення зазначеного Закону виключають із системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування:
військовослужбовців офіцерського складу, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Служби безпеки України, Прикордонних військ України, управління державної охорони України, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ України, кримінально-виконавчої системи України, осіб начальницького складу податкової міліції, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, яким пенсії будуть призначатися відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького i рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб»;
осіб, які досягли 18 років та навчаються у вищих або професійно-технічних закладах на денній (очній) формі навчання, а також осіб, які навчаються в аспірантурі, докторантурі, інтернатурі або клінічній ординатурі. Вони мають право брати добровільну участь у системі пенсійного страхування.

Як буде визначатися страховий стаж у солідарній системі?

До страхового стажу враховуватимуться:
періоди трудового стажу до набрання чинності Законом № 1058-IV;
періоди роботи після набрання чинності Законом № 1058-IV — за умови сплати страхових внесків;
час догляду за дітьми до досягнення трирічного віку;
час догляду за дитиною-інвалідом, інвалідом І групи, за престарілим, який потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо працездатні особи, які здійснюють догляд за зазначеними особами, отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства;
час професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації з відривом від виробництва за направленням підприємств, установ, організацій (без збереження заробітної плати та з отриманням стипендії);
час від дня визнання особи інвалідом до дня досягнення цією особою пенсійного віку — до страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком інваліда;
час від дня смерті годувальника до дня, коли годувальник досягнув би пенсійного віку, — до страхового стажу для обчислення розміру пенсії у зв’язку з втратою годувальника.
Страховий стаж обчислюватиметься територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до запровадження системи персоніфікованого обліку — на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності Законом № 1058-IV.
Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи зараховується до страхового стажу за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Періоди до набрання чинності Законом враховуватимуться у тому ж порядку, що передбачений чинним законодавством, тобто з урахуванням пільгового обчислення стажу. Після набрання чинності Законом № 1058-IV, тобто з 1 січня 2004 р., всі періоди страхового стажу враховуватимуться в одинарному розмірі.

Як визначатиметься розмір заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії?

Відповідно до ст. 40 Закону № 1058-IV для обчислення розміру пенсій враховуватиметься заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 р., незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 р.
У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж зазначено, враховуватиметься заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
За вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховуватиметься заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключатиметься період до 60 календарних місяців підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 р. враховуватиметься для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 р., — за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до ст. 41 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховуватиметься заробітна плата у розмірі, що не перевищує сім середніх заробітних плат, але не менше ніж максимальна величина заробітку, з якого сплачувалися внески до Пенсійного фонду (з 1 травня 2003 р. — 2660 грн.). За періоди до запровадження максимального обмеження розміру заробітної плати, з якої сплачувалися внески до соціальних фондів, для обчислення пенсії враховуватиметься заробіток у сумі, що не перевищує 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання заробітку.
Для того щоб визначити заробітну плату, з якої буде обчислюватися розмір пенсії, фактична заробітна плата, яку подає особа для обчислення пенсії, порівнюється із середньою заробітною платою в Україні за відповідний місяць. Фактично шляхом ділення заробітної плати особи на середню заробітну плату в Україні у розрізі кожного місяця періоду, поданого особою для обчислення пенсії, визначатимуться щомісячні коефіцієнти заробітку.

Як розраховуються сьогодні i як розраховуватимуться за новим Законом пенсії за віком у солідарній системі?

Законом передбачено два варіанти обчислення розміру пенсії за віком, з яких особа може обирати найбільш вигідний для себе.
Перший варіант — за новою формулою, другий — за так званою двоскладовою формулою.
Основою для обчислення розміру пенсії за новою формулою є скоригована заробітна плата та коефіцієнт страхового стажу.
Розмір пенсії за віком визначається за формулою:
П = 3п х Кс,
де П — розмір пенсії (у грн.);
Зп — заробітна плата (дохід) застрахованої особи, з якої обчислюється пенсія (у грн.);
Кс — коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи.
Для визначення однієї зі складових цієї формули — Зп — заробітної плати необхідно визначити середньоарифметичний індивідуальний коефіцієнт заробітку. Його обчислюють шляхом ділення заробітної плати особи за кожен місяць періоду, за який враховується заробіток, на середню заробітну плату в галузях економіки за цей же місяць. Суму коефіцієнтів за весь період, за який враховують заробітну плату, ділять на кількість місяців, за які розраховано коефіцієнти заробітку.
Другий варіант — за двоскладовою формулою. Визначається розмір пенсії, яка складається із двох частин: частина, яка припадає на період стажу до набрання чинності Законом, та частина пенсії, яка припадає на період страхового стажу після набрання чинності Законом № 1058-IV. Перша із цих двох частин (стаж до 1 січня 2004 р.) визначається відповідно до Закону № 1788-XII та з обмеженням пенсії максимальним розміром, який діятиме на момент набрання чинності Законом № 1058-IV. Друга частина обчислюватиметься за нормами нового Закону без обмеження максимальним розміром. Частина пенсії, обчислена за період стажу до 1 січня 2004 р., буде проіндексована до моменту фактичного виходу на пенсію та підсумована з другою частиною пенсії, обчисленою за період страхового стажу після набрання чинності Законом № 1058-IV.

Як буде заохочуватися вихід на пенсію у більш пізньому віці?

Право на призначення пенсії за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058-IV матимуть застраховані особи, які досягли пенсійного віку: чоловіки — 60 років, жінки — 55 років та мають не менше 5 років страхового стажу.
У разі пізнішого виходу на пенсію та відмови від отримання виплати пенсії під час роботи (за умови сплати внесків до Пенсійного фонду) призначена після звільнення з роботи пенсія підвищуватиметься на певний відсоток за шкалою залежно від кількості років більш пізнього виходу на пенсію. Наприклад, за один повний рік пізнішого виходу на пенсію розмір пенсії буде підвищено на 3 відсотки, за три повних роки — на 11,83 відсотка, за п’ять років — на 27,07 відсотка, а за 10 повних років — на 85,32 відсотка. Неповні роки відстрочки виходу на пенсію для підвищення розміру пенсії за віком не враховуватимуться.

Яку пенсію отримуватиме офіцер, якщо він не вислужив 25 років, потрібних для призначення військової пенсії?

Військовослужбовцям офіцерського складу, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Служби безпеки України, Прикордонних військ України, управління державної охорони України, особам начальницького складу органів внутрішніх справ України, кримінально-виконавчої системи України, особам начальницького складу податкової міліції, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, пенсії призначатимуться відповідно до Закону № 2262-XII.
У випадках, коли військовослужбовці офіцерського складу не набудуть права на пенсію відповідно до зазначеного спеціального Закону, то при призначенні їм пенсії за Законом № 1058-IV період військової служби зараховуватиметься до страхового стажу за умови надання Пенсійному фонду державних дотацій з відповідних бюджетів, які покриватимуть суми несплачених страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за відповідні роки військової служби щодо цих осіб.

Хто, як, коли i навіщо перераховуватиме вже призначені пенсії?

Перерахунок пенсій за віком, по інвалідності, у зв’язку з втратою годувальника, за вислугу років, призначених до набрання чинності Законом № 1058-IV, здійснюватиметься за новими нормами на підставі документів про вік, страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час перерахунку в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло раніше, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду (ст. 43 Закону № 1058-IV).
Для перерахунку пенсій, призначених до набрання чинності цим Законом, враховується заробітна плата, з якої було раніше обчислено пенсію відповідно до Закону № 1788-XII, за документами, наявними у пенсійній справі.
Відповідно до Закону № 1058-IV пенсіонер може надати додаткові документи про заробітну плату за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 р., незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 р.
При перерахунку пенсій, призначених до набрання чинності цим Законом, базою для визначення скоригованої заробітної плати для обчислення пенсії визначено середню заробітну плату працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2002 р. (376,38 грн.). Тобто при перерахунку розмірів пенсій, призначених до 1 січня 2004 р., заробітна плата для обчислення розміру пенсії буде визначатиметься шляхом множення середньої заробітної плати в Україні за 2002 р. на середньоарифметичний коефіцієнт заробітку, визначений для особи, виходячи із даних про її заробітну плату.

За яких умов i як індексуватимуться пенсії?

У ст. 42 Закону № 1058-IV зазначено, що пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення.
Відповідно до Закону № 1282-XII та постанови № 1078 індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних i демографічних груп населення. Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних i демографічних груп населення, індексації не підлягає.
Крім індексації пенсії, у разі якщо величина середньої заробітної плати в Україні за даними спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі статистики за минулий рік зросла, то з 1 березня поточного року розмір пенсії підвищується на коефіцієнт, який відповідає не менш ніж 20 відсоткам темпів зростання середньої заробітної плати в Україні порівняно з попереднім роком.
Розмір та порядок такого підвищення пенсії визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України.
У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожен наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.

Ірина БАГНЮК,
заступник начальника Управління
пенсійного реформування Міністерства праці
та соціальної політики України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 37 жовтень 2003 року