ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 2а/2470/2924/12
Головуючий у 1-й інстанції: Боднарюк О.В.
Суддя-доповідач: Боровицький О. А.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2013 року м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Боровицького О. А.
суддів: Гонтарука В. М. Драчук Т. О.
при секретарі: Александровій К.В.
за участю :
представника відповідача: Дячінського В.В.
представника відповідача: Джурока Г.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Експорт-імпорт транс "Фелічіта" до Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства про визнання протиправними відмови у формуванні та видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлення з них пиломатеріалів, зобов'язання оформити та видати сертифікат, -
В С Т А Н О В И В :
В листопаді 2012 року приватне підприємство "Експот-Імпорт Транс "Фелічіта" в заявленому до Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства адміністративному позові просив суд: визнати протиправною відмову Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства від 20.11.2012 року у видачі приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта"сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року; зобов'язати Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства оформити та видати приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта"сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року.
20 грудня 2012 року Чернівецьким окружним адміністративним судом постановлено зазначений вище адміністративний позов задовольнити повністю.
Не погодившись з ухваленим судом першої інстанції рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, я якій просить скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року та ухвалити нове рішення яким в задоволенні позову відмовити за безпідставністю.
Аргументуючи доводи апеляційної скарги апелянт посилається на те, що позивачем не дотримано вимог пункту 5 та пункту 7 Тимчасового порядку видачі сертифіката про проходження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операціяй, затвердженого наказом Держкомлісгоспу №528 від 07.09.2007 року, крім того, відповідач не повідомляв у видачі Сертифікатів, а тому підстав для задоволення позовних вимог відсутні.
До суду апеляційної інстанції прибули представники відповідачів, які повністю підтримали доводи апеляційної скарги, просили її задовольнити.
Позивач до суду апеляційної інстанції свого уповноваженого представника не направлено, при цьому заявлено клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, мотивуючи клопотання хворобою представника (вх. №74911/13 від 19.02.2013 року).
Оскільки, суд апеляційної інстанції не визнавав обов'язковою явку в судове засідання представників сторін, а справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, колегія суддів вважає, що клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи задоволенню не підлягає.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення осіб, які з'явились до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що 06 серпня 2012 року між позивачем та покупцем -фірмою "ТРАНСБІГСЕРВІЧЕ", яка є резидентом республіки Молдова, укладений зовнішньоекономічний контракт № 30 на поставку лісоматеріалів(а.с. 10-12).
В межах вказаного зовнішньоекономічного контакту між позивачем та фірмою "ТРАНСБІГСЕРВІЧЕ" було підписано чотири рахунки-проформи № 27 від 01.11.2012 року, № 28 від 02.11.2012 року, № 29 від 02.11.2012 року та № 31 від 12.11.2012 року, відповідно до яких позивач зобов'язався поставити покупцю в режимі експорту з території України чотири партії пиломатеріалів обрізних у загальній кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) на загальну суму 17920 доларів США(а.с. 17-20).
20 листопада 2012 року позивач звернувся до відповідача з заявою на видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів на відповідну кількість партій товару відповідно до доданих рахунків-проформ із підтвердженням законності походження лісоматеріалів у складі накладних на придбання лісо продукції у власних постачальників та з наданням разом із заявою вище вказаних накладних-специфікацій та товарно-транспортних накладних в підтвердження законності придбання лісоматеріалів(а.с. 56).
За результатами розгляду заяви позивача та доданих до неї документів, відповідач листом б/н від 20.11.2012 року повідомив позивача про те, що деревина є сировиною, яка від тривалого зберігання втрачає свої технічні якості, тому, згідно листа Державного комітету лісових ресурсів України від 10.02.2011 року № 04-04/603, починаючи з 15.02.2012 року, Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства не приймає від експортерів заявки на видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів до яких надаються товарно-транспортні накладні або залізничні накладні, дата оформлення яких перевищує один календарний рік та рекомендує позивачу звернутися до торгово-промислової палати України з метою отримання експертного заключення для підтвердження відповідності такої сировини та лісо продукції (а.с. 57).
Позивач вважаючи, що йому протиправно відмовлено в у видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізаних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно завнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року, звернувся з цим позовом до суду.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі, як наслідок, визнав протиправною відмову Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства від 20.11.2012 року у видачі приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта"сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року та зобов'язав Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства оформити та видати приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта"сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року.
Колегія суддів частково погоджується з таким висновком суду першої інстанції та зважає на таке.
Відповідно до положень статті 3 Закону України від 08.09.2005 року № 2860-IV "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" (далі-Закон №2860) право експорту певної партії лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтею 2 цього Закону, має суб'єкт підприємницької діяльності, що отримав сертифікат про походження на партію лісоматеріалів, зазначену у відповідному сертифікаті.
Судом першої інстанції правильно зазначено, що порода придбаної позивачем лісопродукції (ялина, ялиця) не підпадає під перелік цінних та рідкісних порід дерев, що визначений статтею 1 Закону №2860 та заборонених для вивезення за межі митної території України лісоматеріалів згідно з статтею 2 вказаного Закону.
У відповідності до статті 3 Закону №2860 сертифікат про походження лісоматеріалів видається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері лісового господарства або його територіальним органом і підтверджує законність придбання лісоматеріалів.
Положенням про Державне агентство лісових ресурсів України, яке затверджено Указом Президента України від 13.04.2011 року № 458/2011 року (458/2011) , Державне агентство лісових ресурсів України визначено спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері лісового господарства.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1364 від 28.12.2011 року (1364-2011-п) утворено як юридичну особу публічного права територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів, в тому числі Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства, до компетенції якого, зокрема, віднесено оформлення та видача сертифікатів про походження лісоматеріалів. Постановою Кабінету Міністрів України № 1260 від 21.12.2005 року (1260-2005-п) затверджений Тимчасовий порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій.
За правилами пункту 5 Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів передбачено, для отримання сертифіката експортери подають територіальному органові Держлісагентства заяву за встановленою Агентством формою, до якої додається копія (з обов'язковим пред'явленням оригіналу) товарно-транспортної або залізничної накладної про придбання лісо- та пиломатеріалів, або лісорубного квитка (для постійних лісокористувачів).
Відповідно до пункту 7 Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів - сертифікат видається у день подання документів. У разі наведення неповної або недостовірної інформації у документах, передбачених пунктом 5 цього Порядку, експортерам в одноденний строк письмово повідомляється про відмову у видачі сертифіката з обґрунтуванням причин.
Як встановлено з матеріалів справи позивач, звернувшись до відповідача з заявою на отримання сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів та додав до заяви документи про підтвердження законності походження лісоматеріалів у складі накладних та товарно-транспортних накладних, згідно з укладеним зовнішньоекономічним контрактом та рахунками-проформами на кожну партію товару.
Таким чином, за правилами пункту 7 Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, відповідач на основі поданої позивачем заяви та доданих до неї документів в одноденний строк був зобов'язаний прийняти одне з двох можливих рішень: 1) видати сертифікати про проходження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, або 2) відмовити у видачі сертифікатів з обгрунтуванням причин.
Оскільки відповідачем в порушення наведених вище норм не прийнято встановленого порядком рішення, а лист від 20.11.2012 року, носить рекомендаційний характер, колегія суддів вважає, що позовна вимога про визнання протиправною відмови Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства від 20.11.2012 року у видачі приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта"сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року задоволенню не підлягає.
Стосовно вимоги позивача про зобов'язання Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства оформити та видати приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічіта" сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року, колегія суддів виходить з такого.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що посилання відповідача на зміст листа Державного комітету лісових ресурсів України від 10.02.2011 року № 04-04/603 (v0603820-11) , як на правову підставу відмови у видачі сертифікатів не ґрунтується на вимогах закону з огляду на таке.
Відповідно до частини 4 статті 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України (254к/96-ВР) , закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Зважаючи на те, що зміст листа Державного комітету лісових ресурсів України від 10.02.2011 року № 04-04/603 (v0603820-11) щодо встановлення додаткової передумови для подання документів на отримання сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів у вигляді обмеження одним календарним роком у термінах дії товарно-транспортних або залізничних накладних суперечить приписам актів вищою юридичної сили - Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" (2860-15) та постанові Кабінету Міністрів України № 1260 від 21.12.2005 року (1260-2005-п) в частині порядку подачі і розгляду вказаних документів та їх переліку. Не передбачена також законом й вимога щодо підтвердження експортером якості пиломатеріалів будь-якими заключеннями або висновками торгово-промислової палати України.
За таких обставин, відмова в прийманні заяви на видачу сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, як і відмова у видачі такого сертифікату виключно на підставах, що викладені в листі Державного комітету лісових ресурсів України від 10.02.2011 року № 04-04/603 (v0603820-11) є протиправною внаслідок невідповідності таких вимог актам вищої юридичної сили.
Колегія суддів зважає на те, що за правилами частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки відповідачем не прийнято рішення стосовно заяви позивача від 20 листопада 2012 року на видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів на відповідну кількість партій товару відповідно до доданих рахунків-проформ із підтвердженням законності походження лісоматеріалів у складі накладних на придбання лісо продукції у власних постачальників та поданих до неї накладних-специфікацій та товарно-транспортних накладних в підтвердження законності придбання лісоматеріалів, колегія суддів вважає, що відповідачем допущено бездіяльність, яка суперечить вимогам частини 2 статті 19 Конституції України.
Враховуючи вищенаведене, для захисту прав позивача необхідно зобов'язати відповідача розглянути заяву позивача та доданих до неї документів і прийняти відповідне рішення згідно вимог Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" (2860-15) та Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1260 від 21.12.2005 року (1260-2005-п) , що є підставою для часткового задоволення позовних вимог.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу на підставі статті 202 КАС України підлягає частковому задоволенню, а постанова Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства задовольнити частково .
Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Експорт-імпорт транс "Фелічіта" до Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства про визнання протиправними відмови у формуванні та видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлення з них пиломатеріалів, зобов'язання оформити та видати сертифікат, - скасувати та ухвалити нову постанову .
Адміністративний позов задовольнити частково.
Зобов'язати Чернівецьке обласне управління лісового та мисливського господарства розглянути питання щодо оформлення та видачі приватному підприємству "Експорт-імпорт транс "Фелічита" сертифікати про проходження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експорту чотирьох партій пиломатеріалів обрізаних порід ялина, ялиця в кількості 128 куб.м. (по 32 куб.м. кожна партія) за кодом товару (УКТЗЕД) 4407109100, яка експортується згідно зовнішньоекономічного контракту №30 від 06.08.2012 року.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст 212 КАС України (2747-15) .
постанова суду складена в повному обсязі "25" лютого 2013 р. .
Головуючий суддя Боровицький О. А. Судді Гонтарук В. М. Драчук Т. О.