Львівський апеляційний адміністративний суд
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2013 р. Справа № 9104/46154/11
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Дяковича В.П.,
суддів: Носа С.П., Рибачука А.І.,
з участю секретаря судового засідання: Дембіцької Х.М.
розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Сихівському районі міста Львова на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2011 року у справі за позовом Приватного підприємства "Колядки" до Державної податкової інспекції у Сихівському районі міста Львова про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
24.02.2010 року представник Приватного підприємства "Колядки" звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Сихівському районі м.Львова, в якому просить скасувати податкові повідомлення - рішення № 0000552321/0 від 03.04.2009 року, № 0000552321/1 від 23.06.2009 року, № 0000552321/2 від 07.09.2009 року, № 0000552321/3 від 02.12.2009 року.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що до перевірки ПП "Колядки" подало оригінали первинних бухгалтерських документів (договорів комісії, акти прийому-передачі товарів на комісію, тощо), які підтверджували факт отримання товару від комітента до комісіонера, а також те, що витребувані копії документів були надіслані на адресу ДПІ у Сихівському районі м. Львова, висновок контролюючого органу про те, що документально не підтверджено факт отримання товарів у межах договору комісії не відповідає дійсності та вимогам чинного законодавства України. Висновки контролюючого органу щодо заниження податку на прибуток в сумі 2 849 206,75 грн., в т.ч. за ІІІ квартал 2007 року в сумі 2 656 306,75 грн., за ІV квартал 2007 року в сумі 192 900,00 грн. не відповідають дійсності та чинному законодавству, що, в свою чергу, призвело до неправомірного прийняття податкових повідомлень-рішень № 0000552321/0 від 03.04.2009 року, № 0000552321/1 від 23.06.2009 року, № 0000552321/2 від 07.09.2009 року, № 0000552321/3 від 02.12.2009 року.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2011 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Сихівському районі м.Львова №0000552321/0 від 03.04.2009 року, № 0000552321/1 від 23.06.2009 року, №0000552321/2 від 07.09.2009 року, № 0000552321/3 від 02.12.2009 року.
Представник ДПІ у Сихівському районі міста Львова постанову суду першої інстанції оскаржив, подав апеляційну скаргу, зазначивши, що оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, не відповідає фактичним обставинам справи, просить її скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є правомірними. Представлені копії документів ПП "Колядки" до поданого заперечення на акт перевірки № 572/23-209/32262248 від 23.09.2009 року є необхідними, але недостатніми для факту отримання товару в межах, заключних з комітентами договорів комісій, оскільки відсутні первинні документи, які б підтверджували, в який спосіб здійснювалось оприбуткування товару. Оскільки, позивачем для перевірки не представлено необхідних документів для доказовості отримання товару в межах договору комісії, тому відповідно до п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», такий товар являється безоплатно отриманим, а отже підприємством недовключено до складу валових доходів за ІІ півріччя 2007 року 11278000,00 грн. в тому числі за ІІІ квартал 2007 року 10425200,00 грн. за IV квартал 2007 року на суму 825800,00 грн.
В судовому засіданні представник відповідача надав пояснення та підтримав доводи апеляційної скарги, а представник позивача заперечив проти них.
Суд, дослідивши матеріали цієї справи, перевіривши доводи апелянта у їх сукупності, приходить до переконання, що апеляційну скаргу необхідно відхилити з наступних підстав.
Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу чи постанову без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до договору комісії від 26.06.07 року №26/07/07, укладеному між ПП «Колядки»(Комісіонер) та ТзОВ "Бімаркет" (Комітент), Комітент доручає Комісіонерові, а Комісіонер зобов'язується укласти від свого імені та за рахунок Комітента зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу ягід заморожених, заготовлених в Україні, в кількості, асортименті, та за цінами, обумовленими в Додатках до договору, та передати все одержане за договором купівлі продажу Комітентові. Пунктом 2.1.5 договору передбачено, що Комісіонер зобов'язаний при виконанні договору купівлі продажу забезпечити митне оформлення товару, сплатити відповідні митні платежі та оформити необхідні для експорту сертифікати. Пунктом 2.1.7 договору передбачено, що Комісіонер зобов'язаний "після виконання доручення подати комітентові звіт і передати йому всі документи за виконаним дорученням".
Пунктом 3.1.3 договору обумовлено, що Комітент зобов'язаний забезпечити Комісіонера документами, необхідними для укладання договору купівлі продажу та митного оформлення (копія свідоцтва про державну реєстрацію, Свідоцтва платника ПДВ та ін.).
За виконання доручення відповідно до умов договору комітент сплачує Комісіонерові комісійну плату в розмірі 1% від загальної фактурної вартості товару(п.4.1 договору) Відповідно до п.6.1 договору Комітент відшкодовує комісіонерові транспортні витрати.
На виконання доручення Комітента в червні 2007 року ПП "Колядки" було укладено із фірмою "ІМ РЕ КО" GmbH", Німеччина, контракт № 28/06/07 від 27.06.07. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" приймає на себе обов'язок продати та поставити, а покупець приймає на себе обов'язок прийняти та оплатити ягоди чорниці мороженої для промислової переробки в мішках по 25 кг.. Загальна кількість по контракту 100000,0 кг. Загальна сума контракту 285000,0 євро. Відповідно до п.3.1 Поставка товару на умовах DDU м. Халм, Польща.
На виконання вищезгаданого контракту позивачем здійснено експорт товару чорниці замороженої кількістю 100000,0 кг на суму 1956775,53 грн. на підставі вантажних митних декларацій. Сума оплати комітенту ТзОВ "Бімаркет" відповідно до Звіту комісіонера від 11.07.2007 року склала 1944640,5 грн. Відповідно до договору комісії від 18.06.07 р. №18/06-07, укладеному ПП "Колядки" (Комісіонер) та ТзОВ "ГІППО Л" (ЄДРПОУ 33252410) (Комітент), Комітент передає Комісіонерові, а Комісіонер приймає від Комітента ягоди на комісію і зобов'язується реалізувати його на експорт третім особам нерезидентам.
На виконання доручення Комітента в жовтні 2007 року ПП "Колядки" було укладено із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 01/10/07- 1 від 01.10.07 в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" продав, а покупець- фірма "СВЗ Полант", купив ягоди чорниці мороженої врожаю 2007 року. Загальна кількість по контракту 40000, 0 кг. Загальна сума контракту 123000,0 євро. Ціна Товару включає в себе вартість упакування та маркування. Поставка товару на умовах DDU Томашув Любельські, Польща.
На виконання вищезгаданого контракту ПП "Колядки" здійснено експорт товару -чорниці замороженої кількістю 40000,0 кг на суму 878925,43 грн. на підставі вантажних митних декларацій. Сума оплати комітенту ТзоВ "ГІППО Л" відповідно до Звіту комісіонера від 07.11.2007 року складає 894906,27 грн.
На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП «Колядки» було укладено із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 14/07/07 від 14.07.07 в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" продав, а покупець - фірма "СВЗ Полант" купив ягоди чорниці мороженої врожаю 2007 року. Загальна кількість по контракту 300000, 0 кг. Загальна сума контракту 990000,0 євро.
На виконання вищезгаданого контракту ПП "Колядки" здійснено експорт товару -чорниці замороженої кількістю 60000,0 кг на суму 1372196,1 грн. на підставі вантажних митних декларацій.
Відповідно до договору комісії від 05.06.07 р. №05/06-07, укладеному позивачем (Комісіонер) та СП АТЗТ "Волиньпак" (Комітент), Комітент передає Комісіонерові, а Комісіонер приймає від Комітента замарожені ягоди на комісію і зобовязується реалізувати його на експорт третім особам нерезидентам.
На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП "Колядки" було укладено із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 10/07/07 від 10.07.07 в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" продав, а покупець- купив ягоди чорниці мороженої врожаю 2007 року. Загальна кількість по контракту 100000, 0 кг. Загальна сума контракту 285000,0 євро. На виконання вищезгаданого контракту ПП «Колядки»здійснено експорт товару-чорниці замороженої кількістю 100000,0 кг на суму 1984725,76 грн. на підставі вантажних митних декларацій.
Сума оплати комітенту СП АТЗТ "Волиньпак" відповідно до Звіту комісіонера від 26.07.2007 року складає 1962738,0 грн.
Відповідно до договору комісії від 12.07.07 р. №12-07-01, укладеному ПП "Колядки", (Комісіонер) та ТзОВ "Хюндай Центр" (Комітент), Комітент доручає Комісіонерові, а Комісіонер зобов'язується прийняти від Комітента та зобов'язується реалізувати на експорт, належних Комітенту на праві повної власності товаро-матеріальні цінності.
На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП "Колядки" було укладено із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 14/07/07-1 від 14.07.07 в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" продав, а покупець - фірма "СВЗ Полант" купив ягоди чорниці мороженої врожаю 2007 року. Загальна кількість по контракту 300000, 0 кг. Загальна сума контракту 990000,0 євро.( згідно із додатком №1 від 06.08.07р. до контракту загальна сума контракту 996000,0 євро, згідно із додатком №2 від 16.08.07р. до контракту загальна сума контракту 991800,0 євро).
На виконання вищезгаданого контракту ПП "Колядки" здійснено експорт товару -чорниці замороженої кількістю 80000,0 кг на загальну фактурну вартість 1803586,29 грн. на підставі вантажних митних декларацій.
Сума оплати комітенту ТзОВ "Хюндай Центр" відповідно до Звіту комісіонера від 07.09.2007 року складає 1796652,0 грн.
Відповідно до договору комісії від 16.07.07 р. №16-07-01, укладеному ПП "Колядки" "Комісіонер" та ТзОВ "Мега Моторс" (Комітент), Комітент доручає Комісіонерові, а Комісіонер зобов'язується прийняти від Комітента та зобов'язується реалізувати на експорт, належних Комітенту на праві власності товаро-матеріальні цінності
На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП "Колядки" укладено із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 14/07/07-1 від 14.07.07 в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець - ПП "Колядки" продав, а покупець- фірма "SVZ Poland Sp.z.o.o." купив ягоди чорниці мороженої. Загальна кількість по контракту 300000, 0 кг. Загальна сума контракту 990000,0 євро.( згідно із додатком №1 від 06.08.07р. до контракту загальна сума контракту 996000,0 євро, згідно із додатком №2 від 16.08.07р. до контракту загальна сума контракту 991800,0 євро) На виконання вищезгаданого контракту ПП "Колядки" здійснено експорт товару - чорниці замороженої кількістю 80000,0 кг на загальну фактурну вартість 1839342,71 грн. на підставі вантажних митних декларацій. Сума оплати комітенту-ТзОВ "Мега- Моторс" відповідно до Звіту комісіонера від 22.08.2007 року складає 1785208,2 грн.
Відповідно до договору комісії від 10.07.07р. №1007-01, укладеному ПП "Колядки" (Комісіонер) та ТзОВ "Мрія Авто" (Комітент), Комітент доручає Комісіонерові, а Комісіонер зобовязується прийняти від Комітента та зобовязується реалізувати на експорт, належних Комітенту на праві повної власності товаро-матеріальні цінності. На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП "Колядки" уклало із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 14/07/07-1 від 14.07.07року в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець-ПП "Колядки" продав, а покупець - фірма "SVZ Poland Sp.z.o.o." купив ягоди чорниці мороженої. Загальна кількість по контракту 300000, 0 кг. Загальна сума контракту 990000,0 євро.( згідно із додатком №1 від 06.08.07р. до контракту загальна сума контракту 996000,0 євро, згідно із додатком №2 від 16.08.07р. до контракту загальна сума контракту 991800,0 євро).
На виконання вищезгаданого договору ПП "Колядки" здійснено експорт товару - чорниці замороженої кількістю 60000,0 кг на загальну фактурну вартість 1367363,25 грн. на підставі вантажних митних декларацій. Сума оплати комітентуТзОВ "Мрія Авто" відповідно до Звіту комісіонера від 07.08.2007 року склала 1360260,0 грн.
Відповідно до договору комісії від 26.06.07 р. №26/06-07, укладеному ПП "Колядки" (Комісіонер) та ЗАТ "Волиньпак-Фор" (Комітент), Комітент доручає Комісіонерові, а Комісіонер зобов'язується прийняти від Комітента та зобов'язується реалізувати на експорт, належних Комітенту на праві повної власності товаро-матеріальні цінності.
На виконання доручення Комітента в липні 2007 року ПП "Колядки" уклало із фірмою "SVZ Poland Sp.z.o.o.", Польща контракт № 14/07/07-1 від 14.07.07 року в місті Томашув Любельські, Польща. Предмет контракту: продавець-ПП "Колядки" продав, а покупець-фірма «SVZ Poland Sp.z.o.o.» купив ягоди чорниці мороженої врожаю 2007 року. Загальна кількість по контракту 300000, 0 кг. Загальна сума контракту 990000,0 євро( згідно із додатком №1 від 06.08.07р. до контракту загальна сума контракту 996000,0 євро, згідно із додатком №2 від 16.08.07р. до контракту загальна сума контракту 991800,0 євро).
На виконання вищезгаданого контракту ПП "Колядки" здійснено експорт товару -чорниці замороженої кількістю 20000,0 кг на загальну фактурну вартість 460653,93 грн. на підставі: ВМД № 209030005/7/009448 від 24.07.2007р., на загальну фактурну вартість 460653,93грн.
На підставі направлень від 25.02.2009 року № 90 та від 12.03.2009 року № 154 працівниками ДПІ у Сихівському районі м.Львова проведено планову виїзну перевірку ПП "Колядки" ЄДРПОУ 32262248 з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2007 року по 30.09.2008 року, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2007 року по 30.09.2008 року.
За результатами її проведення складено Акт № 572/23-209/32262248 від 23.03.2009 року (далі по тексту - Акт перевірки), яким встановлено порушення п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4, п.5.1, п.п.5.2.1 п.5.2 ст.5, Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) заниження податку на прибуток в періоді, що перевірявся всього у сумі 2849206,75 грн., у тому числі за ІІІ квартал 2007 року в сумі 2656306,75 грн., за IV квартал 2007 року в сумі 192900,00 грн.
На підставі вищезазначеного акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000552321/0 від 03.04.20009 року, яким визначено суму податкового зобов'язання з податку на прибуток в сумі 5698413,5 грн., у тому числі основний платіж 2849206,75 грн. та штрафні санкції - 2849206,75 грн.
Позивачем 16.04.2009 року подано скаргу на зазначене рішення, проте така залишена без змін та 23.06.2009 року відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000552321/1 за результатами розгляду первинної скарги. За результатами повторних скарг ПП "Колядки" відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення № 0000552321/2 від 07.09.2009 року та № 0000552321/3 від 02.12.2009 року.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валовий доход - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.
Відповідно до пп. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валовий доход включає доходи з інших джерел, у тому числі, сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді, крім їх надання неприбутковим організаціям згідно з пунктом 7.11 статті 7 цього Закону та у межах таких операцій між платником податку та його відокремленими підрозділами, які не мають статусу юридичної особи.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валовий доход - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.
Відповідно до пп. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валовий доход включає доходи з інших джерел, у тому числі, сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку у звітному періоді, крім їх надання неприбутковим організаціям згідно з пунктом 7.11 статті 7 цього Закону та у межах таких операцій між платником податку та його відокремленими підрозділами, які не мають статусу юридичної особи.
Пунктом 5.1 статті 5 цього Закону встановлено, що валові витрати виробництва та обігу (валові витрати) це сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формі, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
Відповідно до п.п. 5.2.1 п.5.2 ст. 5 «Про оподаткування прибутку підприємств», до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.8 цієї статті.
За змістом пункту 5.1, підпункту 5.2.1 пункту 5.2 ст. 5 згаданого закону необхідною умовою для кваліфікації витрат платника податку як валових витрат є зв'язок таких витрат з його власною господарською діяльністю.
Відповідно до абзацу 4 п.п. 5.3.9 п.5.3 ст. 5 цього Закону не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
Отже, за своїм змістом наведені норми Закону № 334/94-ВР (334/94-ВР) передбачають як підставу для не включення до валових витрат лише випадок повної відсутності будь-яких розрахункових, платіжних та інших документів, а тому і неможливість віднесення до складу валових витрат підприємства нереальних сум, непідтверджених будь-якими документами взагалі.
Враховуючи, що в бухгалтерському обліку витрати були відображені в 2-му кварталі 2007 року на підставі рахунків, факсових копій актів, довідок про транспортні витрати по доставці вантажу, які надавалися транспортними організаціями для здійснення розмитнення імпортованих ПП "Колядки" товарів. Ці документи не були законодавчо визначеною підставою для включення витрат по перевезенню імпортованих товарів та інших витрат до складу валових витрат в податковому обліку 2-го кварталу 2007 р., а тому були включені до складу валових витрат у податковому обліку 3-го кварталу 2007 р. після отримання права на таке включення, а саме, після отримання необхідних оригіналів документів: актів виконаних робіт, міжнародних транспортних накладних СМR, наявних в матеріалах справи.
Крім цього, ПП "Колядки" також додатково долучено до матеріалів справи Порівняльну таблицю відображення валових витрат в бухгалтерському та податковому обліку за 1 Півріччя 2007р. та 3 квартал 2007р. Згідно Порівняльної таблиці відображення валових витрат в податковому та бухгалтерському обліку в 1 Півріччі 2007 р. позивачем відображено в бухгалтерському обліку витрати на придбання товарів, робіт, послуг у сумі 3252038,50 грн., а в р. 04.1 Декларації з податку на прибуток суму валових витрат 3052011,50 грн., при цьому позитивна різниця складає 200027 грн., яка знайшла відображення в податковому обліку 3 кв. 2007 року.
Таким чином, оскільки оригінали первинних документів, на підставі яких до складу валових витрат за 3-й квартал 2007р. було включено валові витрати в сумі 200 027,00 грн., були отримані позивачем саме в 3-му кварталі 2007р., одже дотримуючись вимог п.п. 5.3.9 п.5.3. ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ПП "Колядки" отримало право на включення цих витрат до складу валових витрат тільки в 3-му кв. 2007р., що і було відображено в декларації за цей період.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, до яких належать органи державної податкової служби та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дір бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Колегія суддів вважає, що позивач надав достатньо доказів, які засвідчують умови приймання-передачі товару та його транспортування, підтверджується договорами комісії та специфікаціями; міжнародними товарно-транспортними накладними CMR, які підтверджують факт транспортування чорниці замороженої; актами прийому передачі товару; вантажно-митними деклараціями форми МД-2, які свідчать про те, що товар перетнув митний кордон України, звітами комісіонера; актами про проведення митного огляду товарів, що переміщуються за вантажно-митними деклараціями.
Суд вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. ст. 206, 254 КАС України,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Сихівському районі міста Львова залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2011 року у справі № 2а-1702/10/1370 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В.П. Дякович Судді С.П. Нос А.І. Рибачук