І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

                          Р І Ш Е Н Н Я
                   КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

               Рішення Конституційного Суду України
          у справі за конституційним поданням Світязької
        сільської ради Шацького району Волинської області
         про офіційне тлумачення терміна "передача", який
        вживається у підпункті 5.1.17 пункту 5.1 статті 5
         Закону України "Про податок на додану вартість"
             (справа про тлумачення терміна "передача
                       земельних ділянок")


м. Київ                                          Справа N 1-5/2004
5 лютого 2004 року
N 2-рп/2004


     Конституційний Суд України у  складі  суддів  Конституційного
Суду України:

     Селівона Миколи Федосовича - головуючий,
     Вознюка Володимира Денисовича,
     Євграфова Павла Борисовича,
     Іващенка Володимира Івановича,
     Костицького Михайла Васильовича,
     Малинникової Людмили Федорівни,
     Мироненка Олександра Миколайовича,
     Пшеничного Валерія Григоровича,
     Розенка Віталія Івановича,
     Савенка Миколи Дмитровича - суддя-доповідач,
     Скоморохи Віктора Єгоровича,
     Тимченка Івана Артемовича,
     Тихого Володимира Павловича,
     Ткачука Павла Миколайовича,
     Чубар Людмили Пантеліївни,
     Шаповала Володимира Миколайовича,

     розглянув на  пленарному  засіданні   справу   про   офіційне
тлумачення  терміна "передача",  який вживається у словосполученні
"звільняються від  оподаткування  операції  з  передачі  земельних
ділянок,   що   знаходяться   під   об'єктами   нерухомості,   або
незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1 статті  5  Закону
України "Про  податок  на  додану вартість" від 3 квітня 1997 року
N 168/97-ВР (  168/97-ВР  )  (Відомості  Верховної  Ради  України,
1997 р., N 21, ст. 156).

     Приводом для  розгляду  справи  відповідно  до статей 39,  41
Закону України "Про Конституційний  Суд  України"  (  422/96-ВР  )
стало  конституційне  подання  Світязької  сільської ради Шацького
району Волинської області.

     Підставою для розгляду справи згідно  зі  статтею  93  Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) є практична
необхідність  у  з'ясуванні  змісту   терміна   "передача",   який
вживається   у  словосполученні  "звільняються  від  оподаткування
операції  з  передачі  земельних  ділянок,  що   знаходяться   під
об'єктами  нерухомості,  або незабудованої землі" підпункту 5.1.17
пункту  5.1  статті  5  Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (далі - Закон).

     Заслухавши суддю-доповідача   Савенка   М.Д.   та  дослідивши
матеріали справи, Конституційний Суд України

                        у с т а н о в и в:

     1. Суб'єкт  права  на  конституційне  подання   -   Світязька
сільська  рада  Шацького  району Волинської області - звернувся до
Конституційного  Суду  України   з   клопотанням   дати   офіційне
тлумачення  терміна  "передача",  що вживається у підпункті 5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ), і роз'яснити, чи охоплює
передача земельних ділянок продаж або передачу в оренду зазначених
у підпункті земельних ділянок.

     У конституційному поданні  стверджується,  що  відповідно  до
цієї  норми  звільняються  від  оподаткування  операції з передачі
земельних ділянок,  що знаходяться під об'єктами нерухомості,  або
незабудованої землі у разі, коли така передача дозволена Земельним
кодексом України ( 2768-14 ) (далі - Кодекс).

     Необхідність в  офіційному  тлумаченні   терміна   "передача"
суб'єкт  права  на конституційне подання обгрунтовує неоднозначним
застосуванням органами державної влади положень  підпункту  5.1.17
пункту 5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ).

     2. У  листі  до Конституційного Суду України Голова Верховної
Ради України наголошує на тому, що термін "передача", застосований
у  підпункті  5.1.17  пункту  5.1  статті  5 Закону ( 168/97-ВР ),
включає операції платників  податку  щодо  об'єктів  оподаткування
податком на додану вартість, передбачені Кодексом ( 2768-14 ). Цей
термін не стосується операцій,  які не  є  об'єктом  оподаткування
відповідно  до  Закону,  та  операцій  з купівлі-продажу земельних
ділянок, що регулюються підзаконними актами.

     Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики  та
земельних   відносин   стверджує,   що   термін  "передача",  який
вживається в Законі (  168/97-ВР  ),  охоплює  випадки  відчуження
земельної  ділянки  із земель державної та комунальної власності у
приватну власність,  якщо така передача здійснюється відповідно до
положень Кодексу ( 2768-14 ).

     Державна податкова  адміністрація  України у своєму поясненні
зазначає,  що передача земельних ділянок згідно зі  статтями  121,
124, 128, 129 Кодексу ( 2768-14 ) "підпадає під визначення терміна
"передача" підпункту 5.1.17 пункту 5.1 статті 5 Закону".

     Позиція Державного комітету  України  по  земельних  ресурсах
полягає в тому,  що не підлягають оподаткуванню податком на додану
вартість операції з  передачі  земельних  ділянок  та  операції  з
продажу земельних ділянок,  суб'єктом яких є фізичні особи, які не
займаються діяльністю, віднесеною до підприємницької.

     Під передачею  земельних  ділянок,  як   зазначають   фахівці
інституту  держави  і  права  імені  В.М.  Корецького Національної
академії  наук  України,  слід  розуміти  набуття  громадянами  та
юридичними  особами  права власності на земельні ділянки із земель
державної і комунальної власності шляхом передачі  їх  у  приватну
власність  будь-яким  дозволеним  Кодексом способом.  Закріплені в
Кодексі ( 2768-14 ) види і форми набуття громадянами та юридичними
особами права на землю із земель державної і комунальної власності
є передачею земельної ділянки згідно з  підпунктом  5.1.17  пункту
5.1 статті 5 Закону ( 168/97-ВР ).

     Фахівці Київського  національного  університету  імені Тараса
Шевченка та  Національної  академії  державної  податкової  служби
України  додержуються  думки,  що  передача  земельних  ділянок на
платній чи безоплатній основі є операцією,  яка  звільняється  від
оподаткування податком  на  додану  вартість.  Передбачені Законом
( 168/97-ВР ) податкові  пільги  обмежуються  сферою  дії  Кодексу
( 2768-14  ),  тому  передача  земельних  ділянок поза межами його
чинності повинна оподатковуватися податком на додану вартість.

     3. Законом України "Про Державний бюджет України на 2004 рік"
( 1344-15  )  дію  підпункту  5.1.17  пункту  5.1  статті 5 Закону
( 168/97-ВР ) зупинено  на  2004  рік  (пункт  49  частини  першої
статті 80).

     4. Вирішуючи  порушене  в  конституційному  поданні  питання,
Конституційний Суд України виходить  із  того,  що  відповідно  до
статей 78,  80 Кодексу ( 2768-14 ) земля в Україні може перебувати
у приватній,  комунальній та  державній  власності,  а  суб'єктами
права  власності  на  землю  відповідно  є:  громадяни та юридичні
особи;   територіальні   громади,   які   реалізують   це    право
безпосередньо або через органи місцевого самоврядування;  держава,
яка реалізує це право через  відповідні  органи  державної  влади.
Кодекс  (  2768-14  ) встановлює підстави та порядок набуття права
на землю у власність або в користування.

     Закон ( 168/97-ВР )  визначає  платників  податку  на  додану
вартість,  об'єкти  оподаткування,  перелік  неоподатковуваних  та
звільнених  від   оподаткування   операцій   тощо.   До   об'єктів
оподаткування Законом ( 168/97-ВР ) віднесено,  зокрема,  операції
платників податку з продажу  товарів  (робіт,  послуг)  на  митній
території України,  в тому числі операції з оплати вартості послуг
за договорами  оренди  (лізингу)  та  операції  з  передачі  права
власності   на   об'єкти   застави  позичальнику  (кредитору)  для
погашення кредиторської заборгованості заставодавця (стаття 3). За
змістом  Закону  ( 168/97-ВР ) до об'єктів оподаткування віднесено
також операції, пов'язані із земельними ділянками.

     Поняттям "продаж товарів" охоплюються будь-які  операції,  що
здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу,  міни,  поставки
та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу
прав власності на такі товари за компенсацію незалежно від строків
її надання,  а також операції з безоплатного  надання  товарів  та
операції  з  передачі майна орендодавцем (лізингодавцем) на баланс
орендаря (лізингоотримувача) згідно з договорами фінансової оренди
(лізингу) або надання майна згідно з будь-якими іншими договорами,
умови яких передбачають  відстрочення  оплати  та  передачу  права
власності  на таке майно не пізніше дати останнього платежу (пункт
1.4 статті 1 Закону ( 168/97-ВР ).

     5. Конституційний  Суд  України   вважає,   що   порушене   в
конституційному  поданні  питання  про офіційне тлумачення терміна
"передача" має розглядатися у  словосполученні  "звільняються  від
оподаткування   операції   з   передачі   земельних   ділянок,  що
знаходяться під об'єктами нерухомості,  або незабудованої землі" у
контексті  статті  5  Закону  (  168/97-ВР ),  яка містить перелік
операцій,  що  звільнені  від  оподаткування  податком  на  додану
вартість.

     Підпункт 5.1.17  пункту  5.1  статті  5  Закону ( 168/97-ВР )
звільняє від оподаткування операції з передачі земельних  ділянок,
що знаходяться під об'єктами нерухомості,  або незабудованої землі
у випадках, передбачених Кодексом ( 2768-14 ).

     Слово "передача" у загальному розумінні  означає:  віддавати,
вручати щось кому-небудь у чиєсь відання,  володіння; передавати у
власність і т. ін.

     У Кодексі ( 2768-14 ) термін "передача" вживається в багатьох
нормах  і  пов'язується  з  набуттям (виникненням) права на землю.
Зокрема,  громадяни та юридичні особи набувають права власності та
права   користування  земельними  ділянками  за  рішенням  органів
виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в  межах  їх
повноважень  шляхом  передачі  земельних  ділянок  у власність або
надання їх у користування (стаття 116),  в  постійне  користування
(статті 122, 123), в оренду (стаття 124), шляхом продажу земельних
ділянок державної та комунальної власності (стаття 127),  а  також
на  підставі  інших  цивільно-правових  угод  -  міни,  дарування,
успадкування тощо  (стаття  131).   Отже,   вживаний   у   Кодексі
( 2768-14  )  термін  "передача" охоплює всі види набуття права на
землю як у  власність  на  підставі  відповідних  рішень  власника
землі,  цивільно-правових угод,  договорів купівлі-продажу, в тому
числі на  конкурентних  засадах,  міни,  безоплатної  приватизації
земельних ділянок та земельних паїв,  так і надання у користування
(постійне або тимчасове), за договорами оренди тощо.

     Виходячи з того,  що в підпункті 5.1.17 пункту 5.1  статті  5
Закону  ( 168/97-ВР ) немає застережень щодо конкретних операцій з
передачі земельних  ділянок  і  міститься  відсилання  до  Кодексу
( 2768-14  ),  терміном  "передача",  який  вживається  у  Законі,
охоплюється   набуття   (виникнення)   права   власності,    права
користування земельними   ділянками   у   випадках,   передбачених
Кодексом,  зокрема  на   підставі   рішення   власника,   договору
купівлі-продажу, міни, інших цивільно-правових угод.

     Разом з   тим   терміном   "передача",   який   вживається  у
словосполученні  "звільняються  від   оподаткування   операції   з
передачі   земельних   ділянок,   що   знаходяться  під  об'єктами
нерухомості,  або незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1
статті 5  Закону  (  168/97-ВР ),  не охоплюється передача землі в
оренду,  оскільки Закон не  відніс  операції  з  оренди  землі  до
об'єктів оподаткування податком на додану вартість (підпункт 3.2.2
пункту  3.2  статті  3),   безоплатна   приватизація   присадибних
земельних  ділянок  та  земельних  паїв,  а  також  надання послуг
(робіт),  операції з яких звільнені від податку на додану вартість
підпунктом 5.1.19 пункту 5.1 статті 5 Закону.

     Таким чином,    термін    "передача",   який   вживається   у
словосполученні  "звільняються  від   оподаткування   операції   з
передачі   земельних   ділянок,   що   знаходяться  під  об'єктами
нерухомості,  або незабудованої землі" підпункту 5.1.17 пункту 5.1
статті 5   Закону   України   "Про  податок  на  додану  вартість"
( 168/97-ВР ),  необхідно розуміти як набуття (перехід)  права  на
вказані земельні ділянки (права власності,  права користування) на
підставі відповідних юридичних актів,  у тому числі за  договорами
купівлі-продажу, коли    така    передача    дозволена    Кодексом
( 2768-14 ).

     Враховуючи викладене   та   керуючись   статтями   147,   150
Конституції України ( 254к/96-ВР ),  статтями 63,  65,  67  Закону
України   "Про   Конституційний   Суд   України"  (  422/96-ВР  ),
Конституційний Суд України

                          в и р і ш и в:

     1. В аспекті конституційного подання термін "передача",  який
вживається   у  словосполученні  "звільняються  від  оподаткування
операції  з  передачі  земельних  ділянок,  що   знаходяться   під
об'єктами  нерухомості,  або незабудованої землі" підпункту 5.1.17
пункту  5.1  статті  5  Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" (  168/97-ВР  ),  означає  набуття  (перехід)  права  на
вказані земельні ділянки (права власності,  права користування) на
підставі відповідних юридичних актів,  у тому числі за  договорами
купівлі-продажу,  коли  така передача дозволена Земельним кодексом
України ( 2768-14 ).

     2. Рішення  Конституційного  Суду  України  є обов'язковим до
виконання  на  території  України,  остаточним  і  не  може   бути
оскаржене.

     Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у
"Віснику  Конституційного  Суду  України"  та  в  інших  офіційних
виданнях України.


                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ