У разі, коли після продажу товарів (робіт, послуг) здійснюється будь-яка зміна суми компенсації за такий продаж, включаючи перерахунок у випадках повернення проданих товарів чи права власності на такі товари продавцю, а також у зв'язку з визнанням боргу покупця безнадійним у порядку, визначеному законодавством України, податок, нарахований у зв'язку таким продажем, перераховується відповідно до змін бази оподаткування. При цьому продавець зменшує суму податкового зобов'язання на суму надмірно нарахованого податку, а покупець відповідно збільшує суму податкового зобов'язання на таку ж суму в період, протягом якого була зменшена сума компенсацій продавцю. У зворотному порядку відбувається перегляд сум податкових зобов'язань при збільшенні суми компенсації продавцю (п. 4.5 ст. 4 Закону "Про податок на додану вартість" від 03.04.1997 року № 168/97-ВР). Проте застосування цієї норми Закону не поширюється на названі операції за умови, якщо хоча б одна із сторін операції не є платником ПДВ (за винятком операцій з перегляду цін, пов'язаних з виконанням гарантійних зобов'язань).
Відносини між споживачами товарів і виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності регулює Закон "Про захист прав споживачів" від 12.05.1991 року № 1023-ХІІ, яким встановлено права споживачів та визначено механізм реалізації державного захисту їхніх прав.
Пунктом 1 ст. 14 Закону про захист прав споживачів передбачено, що споживач при виявленні недоліків чи фальсифікації товару протягом гарантійного терміну в порядку та строки, встановлені законодавством, і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою; заміни на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості; відповідного зменшення його купівельної ціни; заміни на такий самий товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) з відповідним перерахуванням купівельної ціни; розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав.
Продавець (підприємство, установа, організація або громадянин-під-приємець, які реалізують товари за договором купівлі-продажу), виробник (підприємство, що виконує їх функції) зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги (п. 3 ст. 14 Закону про захист прав споживачів).
Отже, якщо повернення товару продавцю — платнику ПДВ виникає у період дії гарантійних зобов'язань, то незалежно від того, чи є покупець платником ПДВ, чи ні, продавець матиме право зменшити податкові зобов'язання.
Якщо при виконанні гарантійного ремонту здійснюється операція з передачі запасних частин та комплектуючих для заміни бракованих запасних частин та комплектуючих, то така операція "підлягає обкладанню ПДВ на загальних підставах.