Оподаткування забруднених земель


Законом № 2535-ХІІ (ст. 12) визначено, що не справляється земельний податок за хімічно забруднені сільськогосподарські угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства. Чи поширюється ця норма на підприємство — сільськогосподарського товаровиробника, земельну ділянку якого хімічно забруднено (залито бардою в зоні відстійників спиртозаводу), і обласним державним проектно-технологічним центром охорони родючості грунтів та якості продукції з цього приводу надано висновок про штучне хімічне забруднення грунтів?

(Фермерське господарство «Комунар». Кіровоградська обл.)


Статтею 12 Закону № 2535-ХІІ встановлено, що не справляється плата за хімічно забруднені сільськогосподарські угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства; за землі, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння.

Порядок використання техногенно забруднених земель сільськогосподарського призначення визначено Земельним кодексом. До техногенно забруднених земель відносяться землі радіаційно небезпечні та радіоактивно забруднені, землі, забруднені важкими металами, іншими хімічними елементами тощо; до деградованих — земельні ділянки з еродованими, перезволоженими, з підвищеною кислотністю або засоленістю, забрудненими хімічними речовинами грунтами тощо (статті 169 і 171 Земельного кодексу).

Деградовані та малопродуктивні землі, господарське використання яких є екологічно небезпечним й економічно неефективним, а також техногенно забруднені земельні ділянки, на яких неможливо одержати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров'я, підлягають консервації. Консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін і залуження або заліснення за рішеннями органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування на підставі договорів з власниками земельних ділянок (ст. 172 Земельного кодексу).

Таким чином, висновок про штучне хімічне забруднення грунтів, що перебувають у зоні відстійників спиртозаводу, наданий підприємству — сільськогосподарському товаровиробнику обласним державним проектно-технологічним центром охорони родючості грунтів та якості продукції, не може бути підставою для звільнення від сплати земельного податку.

Виходячи з викладеного та відповідно до ст. 186 Земельного кодексу для вирішення зазначеного питання підприємству — сільськогосподарському товаровиробнику слід звернутися з клопотанням до органів виконавчої влади та місцевого самоврядування про прийняття рішення щодо особливого режиму і порядку використання техногенно забруднених земель, на підставі якого воно може звільнятися від сплати земельного податку.

КОНСУЛЬТУЮТЬ ФАХІВЦІ ДПА УКРАЇНИ

Відповіді підготовлено за сприяння фахівців Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України: Володимира ГОРОХОВА - заступника начальника управління місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів — начальника відділу моніторингу застосування нормативно-правових актів та Віктора ФІНАШКА - головного державного податкового ревізора-інспектора відділу моніторингу застосування нормативно-правових актів

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 42 / 2004