Головуючий у 1 інстанції - Стойка В.В.
Суддя-доповідач - Міронова Г.М.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2012 року справа №2а/0570/4383/2012
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs33407053) )
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Міронової Г.М., суддів: Блохіна А.А., Юрко І.В., секретарі судового засідання Манаєві М.В., за участі представника позивача: Липова Т.А., представників відповідача: Сорокотяга Н.О., Олійникова С.І., розглянула у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2012 р. у справі № 2а/0570/4383/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасугольстрой" до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач з зазначеним позовом звернувся до суду 10.04.2012 року, мотивуючи свої вимоги тим, що вважає висновки, викладені відповідачем у акті перевірки, на підставі якого приймались спірні податкові повідомлення-рішення, суперечать чинному законодавству. Стаття 198 ПК України передбачає, аби всі оплачені суми були обов'язково підтвердженні належним чином оформленими документами, зокрема податковою накладною, зареєстрованою (якщо реєстрація є обов'язковою) в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідач, приймаючи спірні податкові повідомлення-рішення, керувався тим, що придбання основних засобів або їх ремонт провадяться не за рахунок платника податку, а за рахунок сум капітальних інвестицій, що отримані таким платником з бюджету та мають цільове призначення, то в цілях оподаткування суми ПДВ, сплачені у зв'язку з такими витратами, не можуть бути включені до складу податкового кредиту. Підприємство отримало кошти на створення нових робочих місць у кількості 42 осіб для працевлаштування незайнятого населення, а не на придбання безпосередньо основних фондів. Позивач вважає, що ним було дотримано всі вимоги щодо формування податкового кредиту та надані відповідачу в підтвердження усі необхідні первинні документи, тому просить суд визнати нечинними та скасувати податкове повідомлення - рішення № 0000492341 від 26 березня 2012 року та податкове повідомлення - рішення № 0000502341 від 26 березня 2012 року.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2012 р. позовні вимоги задоволено частково.
Скасовано податкове повідомлення - рішення № 0000492341 від 26.03.2012 року про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 101296 грн. та податкове повідомлення - рішення № 0000502341 від 26.03.2012 про зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 70 962,25 грн.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з даною постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що вважає постанову суду першої інстанції прийнятою з порушенням норм матеріального права - п.198.3 ст.198, п.200.1 ст.200 розділу У, п.п.135.5.10, п.135.5 ст. 135, п.п.136.1.16 п.136.1 ст. 136, п.137.2 ст.137 Податкового кодексу України та порушенням норм процесуального права - ст. 159 КАС України. Апелянт вказує, що позивачем в порушення п.198.3 ст.198, п.200.1 ст. 200 ПК України завищено суму податкового кредиту за червень, серпень та вересень 2011 р. за рахунок віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ по податкових накладних, який складається з сум податків, не сплачених платником податку, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням основних фондів (основних засобів, у т.ч. інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи) та здійснено за рахунок, капітальних інвестицій із фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів, а саме грошових коштів, отриманих на виконання державної програми по створенню нових робочих місць відповідно до Порядку спрямування у 2011 р. коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення вугледобувних регіонів, затвердженого Постановою КМУ від 30.06.2010 р. № 527 (527-2010-п) . В бухгалтерському обліку зроблено запис: Дт 152 Кт 631 на загальну суму отриманих основних фондів Дт 64 «ПДВ» Кт 631 «Розрахунки з постачальниками» на суму ПДВ. Дане порушення було встановлено при перевірці журналу - ордеру по рахунку 631 з первинними документами та рахунку 152. Кошти, що виділяються з бюджету як капітальні трансфери підприємствам, зокрема, на придбання об'єкта інвестування (основного засобу, нематеріального активу) мають цільове призначення.
Апелянт вважає, що суд першої інстанції не надав належної правової оцінки зазначеним обставинам у справі, що призвело до порушення норм процесуального права.
Представники відповідача у судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги.
Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення і доводи представників сторін, вивчивши матеріали справи і доводи апеляційної скарги та надані письмові заперечення, вважає апеляційну скаргу такою, що підлягає задоволенню, а постанову суду першої інстанції такою, що підлягає скасуванню з винесенням нового рішення, виходячи з наступного.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» згідно свідоцтва про державну реєстрацію є юридичною особою, включено до ЄДРПОУ за № 36022689 та перебуває на обліку в Слов'янській об'єднаній державній податковій інспекції Донецької області Державної податкової служби як платник податків, є платником податку на додану вартість.
Слов'янською ОДПІ було проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ «Донбассугольстрой» з питань використання грошових коштів у 2011 році, отриманих на виконання державної програми по створенню нових робочих місць та повноти відображення в податковому обліку господарських операцій за період з 01 квітня 2011 р. по 31 грудня 2011 р., за результатами якої було складено акт № 1128/23-2-36022689 від 06 березня 2012 р. та встановлено порушення п.198.3 ст.198, п.200 ст.200 ПК України в результаті чого:
- занижено податок на додану вартість, який підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 81 371 грн. за червень - за листопад 2011 р. ;
- завищено залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду, на загальну суму 586714грн., за червень, серпень, вересень 2011 р.
Слов'янською ОДПІ Донецької області Державної податкової служби було прийнято податкові повідомлення-рішення:
- № 0000492341 від 26 березня 2012 р., яким ТОВ «Донбассугольстрой» згідно з п.п. 54.3.2 п.54.3 ст.54 та п.123.1 ст.123 ПК України збільшено суму грошового зобов'язання за платежем на податок на додану вартість: за основним платежем у сумі 81371 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у сумі 19925 грн.;
- № 0000502341 від 26 березня 2012 р., яким ТОВ «Донбассугольстрой» згідно з п.54.3 ст.54, п.58.1 ст.58 та п.123.1 ст.123 ПК України зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 586 714 грн.
З матеріалів справи вбачається, що 25 травня 2011 року було укладено договір про створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Донецької області № 01/05-11 між Головним управлінням регіонального розвитку, залучення інвестицій і зовнішньоекономічних відносин Донецької облдержадміністрації (далі - Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» (далі - підприємство), відповідно до умов якого його укладено відповідно до ст. 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», постанови Кабінету Міністрів України від 30.06.2010 р. № 527 (527-2010-п) «Про створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення вугледобувних регіонів», розпоряджень голови облдержадміністрації від 15 квітня 2011 р. № 205 «Про визначення замовника створення нових робочих місць» та від 22 квітня 2011 р. № 222 «Про Програму створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Донецької області у 2011 році» із змінами, внесеними розпорядженням голови облдержадміністрації від 23 травня 2011 р. № 291 (а.с. 26-29).
Предметом цього договору є створення 42 нових робочих місць у ТОВ «Донбассугольстрой» для працевлаштування незайнятого населення Донецької області, в т.ч. такого, що перебуває на обліку в державній службі зайнятості за переліком професій та в терміни згідно Програми та затвердженого Графіку перерахування грошових коштів.
Замовник зобов'язується перерахувати Підприємству кошти на створення нових робочих місць для працевлаштування незайнятого населення відповідно до Постанови № 527 (527-2010-п) та Програми за умови надання відповідних звітів та належним чином завірених копій документів, що підтверджують цільове використання коштів і створення нових робочих місць для працевлаштування незайнятого населення Донецької області, в т.ч. такого, що перебуває на обліку в державній службі зайнятості.
Підприємство зобов'язується створити 42 нових робочих місць для працевлаштування на постійну роботу незайнятого населення Донецької області, в т.ч. такого, що перебуває на обліку в державній службі зайнятості за переліком професій та в терміни згідно Програми та затвердженого Графіку перерахування коштів; зберігати створені робочі місця не менше, ніж два роки; створити гідні умови праці на нових робочих місцях; забезпечити на нових робочих місцях своєчасну виплату заробітної плати та перспективи її росту відповідно до рівня середньої заробітної плати в Донецькій області та темпів її підвищення, відповідний соціальний пакет, у разі необхідності - професійне навчання, перенавчання, стажування та підвищення кваліфікації працівників.
26 липня 2011 року між Головним управлінням регіонального розвитку, залучення інвестицій і зовнішньоекономічних відносин Донецької облдержадміністрації (далі-Замовник) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» (далі - підприємство) було укладено додаткову угоду № 1 до договору про створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення Донецької області від 25 травня 2011 р. № 01/05-11, відповідно до якої було змінено редакцію п.2.1, п.3.2.1 (а.с. 30-31).
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання умов зазначеного договору позивачем було відкрито розрахунковий рахунок 26004332846700, на який отримано грошові кошти в сумі 4 000 000 грн. по цільовому фінансуванню з Головного управління регіонального розвитку, залучення інвестицій і зовнішньоекономічних відносин Донецької обласної державної адміністрації.
ТОВ «Донбассугольстрой» за отримані грошові кошти за договором № 01/05-11 від 25 травня 2011 про створення нових робочих місць, придбало обладнання, спеціальну техніку та вантажні транспортні засоби:
- за контрактом, укладеним з ПП «Фірма «Каменяр», № 27-05 від 27 травня 2011 року було придбано каменедробильне обладнання на загальну суму 1040000грн., в т.ч. ПДВ - 173333,33 грн.;
- за договором купівлі-продажу, укладеному з ТОВ «Гідрекс», № 149/26 від 20 червня 2011 року було придбано гідромолот КОМАС КВ 1000У на суму 156504,05 грн., в т.ч. ПДВ - 26084,00 грн.;
- за договорами купівлі-продажу, укладеними з ТОВ «Кондор Д5», № 31 від 27 травня 2011 року, № 32 від 21 червня 2011 року, № 33 від 21 червня 2011 року, № 34 від 21 червня 2011 року, № 38 від 19 серпня 2011 року було придбано обладнання на загальну суму 2 803 494,95грн., в т.ч. ПДВ - 467 249,16грн.
Колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
Згідно договору № 01/05-11 від 25.05.11 року та додаткової угоди № 1 від 26.07.11 року ТОВ «Донбассугольстрой» було отримано грошові кошти в сумі 4 000 000 грн. по цільовому фінансуванню з Головного управління регіонального розвитку, залучення інвестицій і зовнішньоекономічних відносин Донецької обласної державної адміністрації.
Перевіркою податкового орагну встановлено, що ТОВ «Донбассугольстрой» по взаємовідносинах з контрагентами ПП "Фірма "Каменяр", ТОВ "Гідрекс", ТОВ "Кондор Д5" у червні, серпні, вересні 2011 року отримав податкові накладні та сформував податковий кредит за червень, серпень, вересень 2011 р. на загальну суму 666 653 грн.
Позивачем в порушення п. 198.3 ст.198, п. 200.1 ст. 200 розділу V Податкового Кодексу України ТОВ «Донбассугольстрой» завищено суму податкового кредиту за червень, серпень та вересень 2011 року за рахунок віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ по податкових накладних, який складається з сум податків, не сплачених платником податку, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи) та здійснено за рахунок, капітальних інвестицій із фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів, а саме грошових коштів, отриманих на виконання державної програми по створенню нових робочих місць відповідно до Порядку спрямування у 2011 році коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на створення нових робочих місць для забезпечення зайнятості населення вугледобувних регіонів, затвердженого Постановою КМУ від 30.06.10 року № 527 (527-2010-п) .
Податковим кодексом України не визначено поняття "капітальні трансферти". Проте, в абз. "а" пп. 14.1.81 ПК України (2755-17) .є визначення терміна "капітальні інвестиції", а це - господарські операції, що передбачають придбання будинків, споруд, інших об'єктів нерухомої власності, інших основних засобів і нематеріальних активів, що підлягають амортизації відповідно до норм ПК України (2755-17) Разом з тим, кошти, що виділяються з бюджету як капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям), зокрема, на придбання об'єкта інвестування (основного засобу, нематеріального активу), мають цільове призначення.
Порядок оподаткування таких доходів визначається п. 137.2 ст.137 ПК України, який змістує: дохід, що враховується при обчисленні об'єкта оподаткування, визнається на суму коштів, що дорівнює частині амортизації об'єкта інвестування (основних засобів, нематеріальних активів), пропорційній долі отриманого платником податку з бюджету цільового фінансування капітальних інвестицій у загальній вартості таких інвестицій в об'єкті, у тому звітному періоді, у якому здійснено нарахування амортизації на такі об'єкти.
Пунктом 198.3 ст.198 розділу V ПК України зазначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 ПК України, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст.193 ПК України, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Згідно із пп.135.5.10 п.135.5 ст.135 розділу III ПК України суми дотацій, субсидій, капітальних інвестицій із фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів, отримані платником податку, включаються до інших доходів такого платника податку.
Відповідно до п. 144.1 ст.144 розділу III ПК України амортизації підлягають капітальні інвестиції, отримані платником податку з бюджету, у вигляді цільового фінансування на придбання об'єкта інвестування (основного засобу, нематеріального активу) за умови визнання доходів пропорційно сумі нарахованої амортизації по такому об'єкту відповідно до положень пп.137.2.1 п.137.2 ст.137 ПКУ.
Отже, якщо придбання основних засобів або їх ремонт провадяться не за рахунок платника податку, а за рахунок сум капітальних інвестицій, що отримані таким платником з бюджету та мають цільове призначення, то в цілях оподаткування суми ПДВ, сплачені у зв'язку з такими витратами, не можуть бути включені до складу податкового кредиту.
Колегія суддів приходить до висновку про те, що судом першої інстанції постановлене судове рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права, що є підставою для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 195, 196, 198, 199, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби у справі № 2а/0570/4383/2012 - задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2012 р. у справі № 2а/0570/4383/2012 - скасувати.
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасугольстрой" до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до ч. 3 статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Повний текст складено 20 серпня 2012 року.
Головуючий суддя
Судді
Міронова Г.М.
Юрко І.В.
Блохін А.А.