Спеціальний режим обкладання ПДВ сільськогосподарських підприємств

З 1 січня 2005 р. Законом № 1878-IV запроваджується спеціальний режим обкладання ПДВ сільськогосподарських підприємств. У статті йдеться про умови, за яких сільськогосподарське підприємство може бути визнано суб'єктом спеціального режиму оподаткування в наступному році.

Законом № 1878-IV доповнено Закон № 168/97-ВР статтею 8-1, згідно з якою для діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства починаючи з наступного року запроваджується спеціальний режим оподаткування.

Згідно із зазначеним режимом тимчасово, до 01.01.2007 p., сільськогосподарські підприємства застосовуватимуть до операцій з продажу (поставки) власної виготовленої (вирощеної) сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки, виготовлених із власної сільськогосподарської сировини, ставку ПДВ у розмірі 10%, а починаючи 3 01.01.2007 р. — диференційовані ставки цього податку окремо для операцій з продажу (поставки) товарів лісового господарства та рибальства і супутніх їм послуг, а також окремо для операцій з продажу (поставки) товарів сільського господарства і супутніх їм послуг. Крім того, суми ПДВ, отримані сільськогосподарськими підприємствами завдяки застосуванню зменшеної до 10% ставки ПДВ, залишатимуться у їх власності та використовуватимуться для відшкодування сум ПДВ, сплачених (нарахованих) у складі ціни товарів (послуг), що придбаваються такими підприємствами для їх використання у виробництві сільськогосподарської продукції, включаючи придбання основних фондів, які переважно використовуються для такого виробництва.

Будь-яка юридична або фізична особа, яка здійснює підприємницьку діяльність у сфері сільського господарства, лісового господарства, рибальства, з обробки чи переробки такої виробленої нею продукції, а також надання супутніх послуг, визначених ст. 8' Закону № 168/97-ВР (далі — сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим обкладання ПДВ.

Сільськогосподарські підприємства відповідно до п. 8-1, 9 ст. 8-1 Закону № 168/97-ВР самостійно прийматимуть рішення щодо використання законодавчо наданого їм права зареєструватися суб'єктами спеціального режиму оподаткування, реалізація якого здійснюється шляхом подання до відповідного податкового органу заяви про відповідну реєстрацію та видачу Свідоцтва про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування (за текстом — Свідоцтво). При цьому видача зазначеного Свідоцтва не виключає таке сільськогосподарське підприємство з Реєстру платників ПДВ.

Податковий орган зобов'язаний або зареєструвати сільськогосподарське підприємство як суб'єкт спеціального режиму оподаткування, або відмовити йому в реєстрації.

Реєстрація платників податку як суб'єктів спеціального режиму оподаткування відповідно до п. 8-1,10 ст. 8-1 Закону № 168/97-ВР здійснюється за правилами і в строки, які визначено ст. 9 з урахуванням положень ст. 2 Закону № 168/97-ВР

Зокрема, статусу платників — суб'єктів спеціального режиму оподаткування набуватимуть сільськогосподарські підприємства:

Наприклад: заяву про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб'єкта спеціального режиму оподаткування платник подає до податкового органу до 20 грудня 2004 р. При визначенні обсягів поставки товарів (послуг), відмінних від сільськогосподарської продукції, включатимуться обсяги оподатковуваних операцій з сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки за дванадцять попередніх місяців, починаючи з листопада 2004 р. й закінчуючи груднем 2003 p., який є останнім з дванадцяти календарних місяців, що передують грудню (за наявності такого перевищення протягом будь-якого періоду з останніх дванадцяти календарних місяців кількість попередніх звітних періодів може бути меншою);

які не підпадають під визначення п. 2.1 ст. 2 Закону № 168/97-ВР (у зв'язку з обсягами оподатковуваних операцій з поставки товарів, робіт, послуг), але за власним бажанням зареєструвалися як платники ПДВ; новостворені у 2005 р. та сільськогосподарські підприємства, які існують менш як дванадцять календарних місяців, за умови, якщо за період фактичної діяльності (за календарні місяці), що передує місяцю, в якому подано заяву про таку реєстрацію, оподатковувані операції з поставки товарів (послуг), відмінних від сільськогосподарської продукції, не перевищували 3600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Своєчасно подана заява та отримане Свідоцтво надають право платнику на застосування спеціального режиму оподаткування з моменту набрання чинності Законом № 1878-IV у разі, якщо за результатами дванадцятимісячного періоду, що передує 01.01.2005 р. (тобто з 01.01.2004 р. по 31.12.2004 p., або іншого фактичного періоду діяльності — для підприємств, які існують на 01.01.2005  р. менш як дванадцять місяців), такий платник не втратив право на застосування спеціального режиму оподаткування відповідно до закону.

Таким чином, якщо на 01.01.2005 р. за результатами попередніх дванадцяти календарних місяців (або іншого фактичного періоду діяльності — для підприємств, які існують на 01.01.2005 р. менш як 12 місяців) обсяг операцій платника з товарами (послугами), відмінними від сільськогосподарської продукції і супутніх їй послуг, перевищить 3600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, такий платник відповідно до п. 8-1.11 ст. 8-1 Закону № 168/97-ВР має перейти з 1 січня 2005 р. на загальний режим оподаткування.

Особливо слід звернути увагу на те, що до обсягів оподатковуваних операцій з поставки товарів (послуг), властивих діяльності у сфері сільського господарства, включаються обсяги операцій з поставки (продажу) сільськогосподарської продукції (крім підакцизної), виробленої внаслідок діяльності у сфері сільського господарства, лісового господарства чи рибальства, та послуг, супутніх сільськогосподарській продукції а також обсяги з поставки (продажу) продуктів діяльності з обробки чи переробки, одержаних в результаті діяльності у сфері сільського господарства, якщо такі продукти виготовлено з власної сільськогосподарської сировини безпосередньо таким сільськогосподарським підприємством (пгї. 8-1.13.7 п. 8-113 ст. 8-1 Закону № 168/97-ВР).

Визначення термінів «сільськогосподарська продукція» та «послуги, супутні сільськогосподарській продукції» наведено відповідно в підпунктах 8-1.13.2 та 8-1.13.3 п. 8-1.13 ст. 8-1 Закону № 168/97-BР а згідно з пп. 8-1.13.8 п. 8-1.13 ст. 8-1 Закону № 168/97-ВР терміни, визначені п. 8і.13, використовуються з урахуванням класифікації видів економічної діяльності Державного класифікатора України за групами 01.1 —01.4 розділу 01, а також розділів 02 та 05 (групи 01.1 — 01.4 включають рослинництво, тваринництво, вирощування культур у поєднанні зтваринництвом та надання послуг у рослинництві й тваринництві; розділ 02 включає лісове господарство та пов'язані з ним послуги, а розділ 05 — риболовство, діяльність риборозплідників і рибних ферм та послуги, пов'язані з рибним господарством).

Таким чином, для визначення обсягів операцій з поставки (продажу) сільськогосподарської продукції сільськогосподарське підприємство включає власну вирощену, розведену, виготовлену сільськогосподарську продукцію та не включає придбану (покупну) сільськогосподарську продукцію.

Підпунктом 8-1.13.8 п. 8-1.13 ст. 8і Закону № 168/97-ВР) передбачено, що Кабінет Міністрів України визначає та оприлюднює повний перелік видів діяльності, які підпадають під дію ст. 8-1.

Податковий орган зобов'язаний:

Сільськогосподарське підприємство зобов'язане:

Зауважимо також, що з 1 січня 2005 р. втрачають чинність норми пп. 6.2.6 п. 6.2 ст. 6, а також пунктів 11.21 та 11.29 ст. 11 Закону № 168/97-BR

Людмила ПОНОМАРЕНКО - заступник начальника управління ПДВ Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 44 / 2004