СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Ухвала
Іменем України
Справа № 2а-389/11/0114
28.07.11 м. Севастополь
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs27220392) )
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Горошко Н.П.,
суддів Санакоєвої М.А.,
Єланської О.Е.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим на постанову Нижньогірського районного суду Автономної Республіки Крим (суддя Чернецька В.В. ) від 05.04.11 у справі № 2а-389/11/0114
за позовом ОСОБА_2 (АДРЕСА_1,97100)
до Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим (вул. Лісова, буд.5, смт.Нижньогірський, Автономна Республіка Крим,97100)
про перерахунок пенсії
ВСТАНОВИВ:
Постановою Нижньогірського районного суду Автономної Республіки Крим від 05.04.11 позовні вимоги ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим про перерахунок пенсії задоволено.
Визнано неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим при здійсненні перерахунку пенсії позивачу із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік в розмірі 1197,91 грн.
Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим здійснити перерахунок пенсії позивачу з 15 липня 2010 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, за 2009 рік в розмірі 1650,43 грн., відповідно до ч.4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Не погодившись з даною постановою, відповідач: звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Справа розглядається в порядку письмового провадження відповідно до статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши справу в порядку статей 195, 197 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правову оцінку обставин у справі та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій є Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) .
Питання перерахунку пенсії особі, яка після призначення пенсії продовжувала працювати, регулюється частиною четвертою статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Згідно статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Відповідно до підпункту "а" підпункту 10 пункту 35 розділу II Закону України від 28.12.2007 №107-VI (107-17) "Про Державний бюджет України на 2008 рік" частину четверту статті 42 викладено в наступній редакції: "У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії."
Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 (v010p710-08) у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) вказані зміни визнані неконституційними.
Відповідно до частини другої статті 40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою:
Зп = Зс х (Ск : К), де:
Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;
Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії;
Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзn);
К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи.
У разі відсутності на момент призначення пенсії даних про середню заробітну плату працівників, зайнятих у галузях економіки України, за попередній рік для визначення заробітної плати (доходу) враховується наявна середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за місяці попереднього року з наступним перерахунком заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії після отримання даних про середню заробітну плату працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Судова колегія встановила, що позивач після призначення пенсії продовжував працювати, отже має право на перерахунок пенсії відповідно до статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
Аналогічний статтям 40, 42 Закону порядок перерахунку пенсій встановлено також пунктом 11 постанови Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 (530-2008-п) "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян".
Пунктом 11 Постанови Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 (530-2008-п) "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" встановлено, що у разі коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період, що настає після призначення пенсії, не підлягає виключенню.
Таким чином, позивач має право на перерахунок пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2009 рік.
Підстав для незастосування Постанови Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 (530-2008-п) "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" немає, так як частина друга статті 42 Закону №1058-ІV кореспондується з частиною четвертою цієї статті та частиною першою статті 40 цього Закону.
Судова колегія критично ставиться до посилань відповідача по справі на Лист Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України №4096/02-01 від 11.03.2009 (v_039203-09) , оскільки він не може бути підставою для обмеження прав позивача щодо застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік при перерахунку пенсії за 2010 рік.
Застосування при проведенні перерахунку пенсії працюючому пенсіонеру органом ПФУ листа Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України, згідно з яким перерахунок пенсії у 2009 році проводяться із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону (1058-15) враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік (1197,91 грн.), є неправомірним, оскільки зазначений лист не є вищим законодавчим або підзаконним актом, тоді як викладені в ньому положення містять лише рекомендаційний характер.
Крім того, судова колегія не приймає до уваги посилання відповідач на відсутність законодавчого врегулювання питання визначення показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, оскільки відповідно до статті 73 Закону України "Про Конституційний Суд України", в разі якщо акти або їх окремі положення визнаються такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) , вони оголошуються нечинними і втрачають чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Статтею 152 Конституції України передбачено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Отже, стаття 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"№1058-ІV від 09.07.2003 діє в попередній редакції з 22.05.2008. Постанова Кабінету Міністрів України №530 від 28.05.2008 (530-2008-п) "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" та Порядок визначення показників середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) враховується для обчислення пенсії, врегулювали ті питання, які не врегульовані Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) і які Закон відніс до компетенції Кабінету Міністрів України.
Крім того, Листом Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України №4096/02-01 від 11.03.2009 (v_039203-09) разом з показником середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії за 2007 рік вказаний також показник за 2008 рік, який має застосовуватись для призначення та перерахунку пенсії у 2009 році (абзац другий зазначеного листа).
Відповідачем не підтверджено належними та допустимими доказами правомірність та обґрунтованість своїх дій щодо відмови позивачу в перерахунку пенсії з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії.
Виходячи з вищенаведеного суд першої інстанції прийшов до обґрунтованих висновків про наявність підстав для задоволення вимог позивача.
Враховуючи обставини справи постанова суду першої інстанції прийнята з додержанням норм процесуального та матеріального права, підстав для скасування і ухвалення нового рішення не вбачається.
Відповідно до статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З урахуванням викладеного, судом першої інстанції винесене законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст.195; ст.196; п.1 ч.1 ст.198; ст.200; п.1 ч.1 ст.205; ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
1.Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Нижньогірському районі Автономної Республіки Крим - залишити без задоволення.
2. Постанову Нижньогірського районного суду Автономної Республіки Крим від 05.04.11 у справі № 2а-389/11/0114 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення. Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України у порядку та в строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя
Судді
підпис Н.П.Горошко
підпис М.А.Санакоєва
підпис О.Е.Єланська
З оригіналом згідно
Головуючий суддя Н.П.Горошко