ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2011 р.
Справа № 85844/09
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs21834419) )
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді: Улицького В.З.
суддів: Олендера І.Я., Каралюса В.М.
при секретарі судового засідання: Стецків І.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Мукачівської об’єднаної податкової інспекції на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 26.10.2009 року у справі за позовом ВАТ "Закарпатнафтопродук-Мукачево" до Мукачівської об’єднаної податкової інспекції про визнання протиправними та скасування рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій,–
встановила:
У серпні 2009 року ВАТ "Закарпатнафтопродук-Мукачево" звернулося з позовом до Мукачівської об’єднаної податкової інспекції про визнання протиправними та скасування рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Позивач свої позовні вимоги мотивував тим, що Мукачівською ОДПІ прийнято рішення про застосування штрафних 9фінансових) санкцій, а саме: від 12.06.2009 р.: № 0002832343, № 0002812343, № 0002932343, № 002902343, №0002672343, № 0002882343, № 0002802343, № 0002942343, № 0002862343, №0002842343, № 0002872343. № 0002852343, № 000282243, № 0002892343, №0002962343, № 0002912343, № 0002922343, № 0002952343 та від 30 червня 2009 року №0003272343, № 0003242343, № 0003312343, № 0003342343, № 0003402343, № 00033202343, № 0003372343, № 0003352343, №0003362343, № 0003302343, № 0003282343, № 0003232343, № 0003382343, №0003392343, № 0003222343, якими до нього застосовано штрафні фінансові санкції у розмірі 340 грн. по кожному, на підставі того, що ним на автозаправних станціях використовувались не належним чином опломбовані реєстратори розрахункових операцій (далі - РРО), а саме: відсутні пломби (засоби контролю) в місці підключення кабелів (стиків) між РРО та пультом управління паливно-роздавальними колонками (фіскальним блоком РРО та блоком управління), мотивуючи тим, що такі прийнятті без врахування того, що жодний з використаних ним РРО не є блочного типу, а тому на місцях підключення з'єднувальних кабелів не повинні бути засоби контролю.
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 26.10.2009 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002832343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002812343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002932343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002902343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002672343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002882343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002942343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002862343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002842343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002872343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002852343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002822343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002892343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002962343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002912343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002922343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 12.06.2009р. №0002952343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003272343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003242343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003312343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003342343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №00034023043 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003262343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №00033202343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003372343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003352343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003362343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003252343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003302343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003232343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003382343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003392343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Визнано протиправним та скасовано рішення Мукачівської об'єднаної державної податкової інспекції Закарпатської області від 30.06.2009р. №0003222343 про застосування до Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт - Мукачево" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340 грн.
Постанову суду оскаржив відповідач. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з’ясуванням обставин, що мають значення для справи, з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Судова колегія заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши підстави апеляційної скарги, вважає, що така задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у період з 22.05.2009р. по 03.07.2009р. відповідачем проводилась комплексна планова виїзна перевірка Відкритого акціонерного товариства "Закарпатнафтопродукт-Мукачево" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, зокрема щодо контролю за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) по господарським одиницям, що йому належать.
За результатами перевірки складено однотипні акти та прийнято однотипні рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення п. 1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", які мотивовані тим, що позивачем на автозаправних станціях використовувались не належним чином опломбовані реєстратори розрахункових операцій, а саме відсутні пломби (засоби контролю) в місці підключення кабелів (стиків) між РРО та пультом управління паливно-роздавальними колонками (фіскальним блоком РРО та блоком управління). Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 6 липня 1995 року N 265/95-ВР (265/95-ВР) визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Статтею 1 зазначеного Закону регламентовано, що реєстратори розрахункових операцій застосовуються фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності або юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами) (далі - суб'єкти підприємницької діяльності), які здійснюють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також уповноваженими банками та суб'єктами підприємницької діяльності, які виконують операції купівлі-продажу іноземної валюти.
Відповідно до п. 1, п. 2 ст. 3 даного Закону суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом (265/95-ВР) , із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; застосовувати реєстратори розрахункових операцій, що включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням встановленого порядку їх застосування.
Пунктом 2 статі 17 Закону України встановлено, що за порушення вимог цього Закону (265/95-ВР) до суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів державної податкової служби України застосовуються фінансові санкції у розмірі двадцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі застосування при здійсненні розрахункових операцій непереведеного у фіскальний режим роботи, незареєстрованого, неопломбованого або опломбованого з порушенням встановленого порядку реєстратора розрахункових операцій.
На виконання Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (265/95-ВР) розроблено Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 1 грудня 2000 р. N 614 (z0105-01) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 лютого 2001 р. за N 107/5298 (z0107-01) .
Пунктом 2.1 Порядку (z0105-01) встановлено, що до реєстрації приймаються РРО, модифікації яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з урахуванням сфер їх застосування та за умови, що термін служби, установлений у технічній документації на РРО, не вичерпався, а також з урахуванням термінів реєстрації, установлених Державним реєстром РРО. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 р. N 1315 (1315-2002-п) затверджено Положення про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій.
Відповідно до Положення N 1315 (1315-2002-п) Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій (далі - Державний реєстр) - перелік моделей реєстраторів розрахункових операцій, їх модифікацій вітчизняного та іноземного виробництва (далі - моделі), які відповідають вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, пройшли державну сертифікацію і дозволені для застосування під час здійснення розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Рішення про включення моделей до Державного реєстру приймає Державна податкова адміністрація за наявності позитивного висновку технічної комісії. Копія рішення надсилається уповноваженій організації.
Як правильно встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, що позивач використовує на АЗС РРО, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та відповідають Технічним вимогам до спеціалізованих контрольно-касових апаратів для автозаправочних станцій, затвердженим протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 27.06.2002р. №13. і забезпечують відпуск пального в єдиному циклі з друкуванням фіскального касового чеку.
Разом з цим відповідно до абз. 1 пункту 3.3. Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом ДПА України від 01.12.2000р. №614 (z0105-01) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.02.2001 р. за №107/5298 (z0107-01) , опломбування корпусу РРО або кожуха кожного з блоків РРО блочної конструкції здійснюється шляхом установлення двох засобів контролю в місцях стику корпусу РРО (кожуха блока) з верхньою кришкою на її протилежних боках таким чином, щоб унеможливити доступ до внутрішніх вузлів РРО без зняття або порушення цілісності засобу контролю. У РРО блочної конструкції засоби контролю встановлюються також на місця підключення з'єднувальних кабелів.
У документації виробника РРО повинні визначатися конкретні місця встановлення засобів контролю. При опломбуванні РРО слід керуватися цією документацією ч урахуванням додаткових вимог абзацу першого цього пункту. Центру сервісного обслуговування забороняється використовувати засоби контролю не за призначенням, а також передавати чи продавати їх без здійснення операції опломбування (абз. 2 пункту 3.3. Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом ДПА України від 01.12.2000р. №614 (z0105-01) . зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.02.2001р. за №107/5298 (z0107-01) ).
Усі РРО позивача опломбовані у відповідності до їх технічних паспортів та схем опломбування, зазначених у таких паспортах, що підтверджується відповідними довідками про опломбування центру сервісного обслуговування.
Згідно з п. 2 вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених Постановою КМУ від 18.02.2002р. № 199 (199-2002-п) , блочний реєстратор розрахункових операцій - реєстратор, виконаний у вигляді з'єднаних кабелями зв'язку окремих блоків, кожен з яких має свій кожух.
Крім того в матеріалах справи містяться листи, надані виробниками цих спірних РРО - МЧП "АВ плюс", ТОВ "Техногрейд", ТОВ "НД Датекс", згідно яких жодний з використовуваних позивачем РРО не є блочного типу. Вказані РРО вважаються належним чином опломбовані за умови установлення двох засобів контролю в місцях стику корпусу РРО (кожуха блока) з верхньою кришкою на її протилежних боках таким чином, щоб унеможливити доступ до внутрішніх вузлів РРО без зняття або порушення цілісності засобу контролю.
Відповідно до вище наведеного, що використовувані позивачем РРО опломбовані належним чином, а отже у відповідача не було жодних підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій, встановлених п. 1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а від так, спірні рішення відповідача є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до вище наведеного судом першої інстанції рішення винесено з повним з’ясуванням обставин, що мають значення для справи та з дотримання норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги являються безпідставним та необґрунтованим та не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувану постанову без змін.
Керуючись ст. ст. 195, 196, 197, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів –
ухвалила:
Апеляційну скаргу Мукачівської об’єднаної податкової інспекції залишити без задоволення, а постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2009 року у справі №2а-3729/09/0770 – без змін.
На ухвалу протягом двадцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий:
Судді:
В. Улицький
І. Олендер
В. Каралюс