Чи підлягають оподаткуванню операції з продажу громадянами об'єктів нерухомого майна у 2005 році?

Державна податкова адміністрація України листом від 19.04.2005 р. № 3679/л/17-3115 «Щодо оподаткування доходів фізичних осіб, одержуваних від продажу належної їм за правом власності нерухомості» дала роз'яснення, що згідно із Законом № 889 від 22.05.2003 року «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон), який набрав чинності з 1 січня 2004 року, дохід від продажу нерухомого майна, розташованого на території України, є доходом з джерелом походження в Україні і є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб (пп. «є» п. 1.3 ст. 1 Закону). Порядок оподаткування таких доходів визначено у ст. 11 Закону, якою, зокрема, встановлено, що операції з продажу фізичними особами належних їм за правом власності об'єктів нерухомого майна підлягають оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб за ставками від 1% до 15% (13% — на період 2004—2006 p.p.) залежно від конкретних умов, визначених у відповідних пунктах зазначеної статті Закону.

Разом з тим п. 8 р. 17 Закону України від 25.03.2005 р. № 2505 «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» (далі — Закон № 2505) встановлено, що ст. 11 Закону набирає чинності з 1 січня 2006 року.

Враховуючи те, що згідно з Прикінцевими положеннями Закону № 2505 він набирає чинності з моменту опублікування (опубліковано 31 березня 2005 p., газета «Урядовий кур'єр»), не підлягають оподаткуванню операції з продажу об'єктів нерухомого майна, які здійснено (посвідчено нотаріально) починаючи з 31 березня 2005 року.

Чи може громадянин оскаржити в суді неправомірні дії працівника податкової міліції?

Відповідно до ст. 248-І Цивільного процесуального кодексу України (далі — ЦПК) громадянин має право звернутися до суду зі скаргою на незаконні дії чи рішення податкової міліції та її посадових і службових осіб, якщо порушено його права.

До суб'єктів, дії яких можуть бути оскаржені згідно з даною правовою нормою, належать, зокрема, і органи державної виконавчої влади та їх посадові особи.

Отже, щоб подати скаргу до суду слід визначити громадянина, права якого порушено діями працівників податкової міліції — ним може бути, наприклад, засновник підприємства чи його керівник. Внаслідок неправомірних дій щодо юридичних осіб певною мірою порушуються права їх засновників як власників корпоративних прав — адже вони відповідають за борги підприємства у межах внесків до статутного фонду або у межах вартості акцій, що їм належать.

Порушення роботи підприємства працівниками податкової міліції призведе до того, що підприємство понесе збитки і власники не отримають доходи від свого майна.

Щодо процесуального моменту оскарження, то, відповідно до ст. 2484 ЦПК, скаргу може бути подано безпосередньо до суду або до суду після оскарження до органу, службовій особі вищого рівня по відношенню до того органа, службової особи, що постановили рішення чи здійснили незаконні дії або допустили бездіяльність. Скарга подається за місцезнаходженням суб'єкта оскарження у двомісячний строк, що обчислюється з дня, коли громадянин дізнався або повинен був дізнатися про порушення його прав чи свобод. Подання скарги зупиняє виконання оскаржуваного акта. Суд повідомляє про подання скарги відповідний державний орган чи посадову особу не пізніше наступного дня після її прийняття.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 44/2005