ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 грудня 2010 р.
Справа № 22-а-6961/08
Категорія: 6.7
Головуючий в 1 інстанції: Аблов Є.В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого
судді -
Семенюк Г.В.
судді -
Коваль М.П.
судді -
Зуєва Л.Є.
при секретарі
Капустинській А.М.
за участю сторін:
ВАТ "Одеська ТЕЦ"
Зуб О.Ю. (довіреність)
КРУ
Санжарук Т.О.
(довіреність)
Голомазова І.І.
(довіреність)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Одеського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"на Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року по справі за позовом Контрольно –ревізійного управління в Одеській області до відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"про стягнення 525626,57 грн., -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Контрольно – ревізійне управління в Одеській області, звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"про стягнення 525 626,57 грн.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року позов Контрольно –ревізійного управління в Одеській області задоволено частково. Стягнуто з відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"на користь Державного бюджету незаконно використанні 525626,57 грн. В решті позовних вимог відмовлено.
Відкрите акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ"не погодившись з постановою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просило суд апеляційної інстанції змінити постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року.
Згодом, ВАТ "Одеська ТЕЦ"подало змінену апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року по справі № 22-а-6961/08 та прийняти нову постанову, якою в позові КРУ в Одеській області відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що постанова суду прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного:
Як встановлено судом першої інстанції, згідно з планом роботи контрольно-ревізійного управління в Одеській області на 1-й квартал 2007 року, управлінням проведено ревізію фінансово-господарської діяльності з дотримання вимог законодавства ВАТ "Одеська теплоелектроцентраль" за період 2005 - 2006 роки. За результатами ревізії складено акт № 05-23/85 від № 27.03.2007 року.
Ревізією встановлені порушення законодавства, а саме: ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна"від 10.04.1992 №2269-ХІІ, відповідно до якої, єдиним орендодавцем державного майна, яке перебуває на балансах, але не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації, є Фонд державного майна України, його регіональні відділення і представництва.
Згідно договору оренди нежитлового приміщення від 04.01.1993 року, укладеного між ВАТ "Одеська ТЕЦ"(орендодавець) та ЗАТ "Комбінат" (орендар), ВАТ "Одеська ТЕЦ"надавало в оренду нежитлове приміщення в будинку № 4/6 по вул. Загубанського загального площею 383,14 кв. м. з метою розміщення виробництва. Строк дії цього договору з 01.01.1993 року по 01.01.2018 рік.
За орендоване майно орендар сплачував договірну ціну в валюті України із урахуванням за 1 кв. м. 0,1 долара США.
Відповідно до додаткової угоди вищезазначеного договору орендар з 01.02.2005 року сплачував 4637,0 грн. (т.ч. ПДВ) в місяць з урахуванням індексу інфляції.
Згідно даних бухгалтерського рахунку 377 "Розрахунки з іншими дебіторами"за 2005 - 2006 роки було нараховано орендну плату до договору на загальну суму 116 798,03 грн. з ПДВ (в т.ч. 2005 році - 54 057,17 грн., в 2006 році - 62 740,86 грн.).
Суд не може погодитись із вимогою позивача про стягнення грошових коштів у сумі 116 798,03 грн. на підставі того, що договір оренди від 04.01.93 року нежитлового приміщення укладено без відповідного погодження з Фондом державного майна України, або його регіональними відділеннями та представництвами, у зв'язку з тим, що зміни до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна'якими передбачено отримання відповідних погоджень ФДМУ внесені Законом України від 13.09.01 року №608-111 "Про внесення змін до деяких законів України за результатами парламентських слухань "Проблеми інформаційної діяльності, свободи слова, дотримання законності та стан інформаційної безпеки України" (2680-14) .
Але враховуючи, що відповідач відповідно до Постанови КМУ від 04.10.1995 року №786 (786-95-п) (із змінами та доповненнями) "Про Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна", п. 11 ст. 54 Закону України "Про державний бюджет на 2005 рік"від 23.12.2004 р. № 3235-ІV, п.42 ст. 2 та п.32 ст. 11 Закону України "Про державний бюджет на 2006 рік"від 20.12.2005 року №3235-IV повинен був сплачувати 30 % з отриманої орендної плати до Державного бюджету України, суд вважає необхідним стягнути до бюджету 35 039,41 грн. (30% від 116 798,03 грн.).
В ході перевірки проведено контрольний обмір фактично орендованої площі ЗАТ "Комбінат", відповідно до визначеного договору оренди, в результаті якого встановлено розбіжність між фактичною площею, що використовується, з площею зазначеною в договорі оренди нежитлового приміщення на 50,0 кв.м.
В договорі площа, що орендувало ЗАТ "Комбінат", визначена 383,14 кв.м., а фактично ЗАТ "Комбінат"орендувало - 433,14 кв. м.
В порушення ст. 283 Господарського кодексу України від 16.01.2003р. № 436-ІV, та ст. 4, 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна"внаслідок безоплатного користування ЗАТ "Комбінат"майном, площею 50,0 кв. м., державним бюджетом недоотримано орендної плати за період з 01.02.2005 року по 01.01.2007 року з урахуванням індексу інфляції на загальну суму 15 086,78 грн. з ПДВ (в т. ч. в 2005 році - 6903,54грн., в 2006 році - 8183,24 грн.).
В порушення ст. 4 п.1, ст. 5, ст. 9 ч.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", п.17 "Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна", затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 (786-95-п) p., відповідачем укладені інші договори оренди і отримані кошти, які повинні бути спрямовані до Державного бюджету України, а саме:
Згідно договору від 22.04.2005 року, укладеного між ВАТ "Одеська ТЕЦ"(орендодавець) та АКБ "ІМЕКСБАНК"(орендар), ВАТ "Одеська ТЕЦ"надавало в оренду нежитлові приміщення в будинку по вул. Пастера, 21, загальною площею 213,0 кв. м., для розміщення відділення банку. Строк дії договору з 22.04.2005 року по 22.03.2006 року.
За орендоване майно орендар сплачував 9721,72 грн. (в т.ч. ПДВ) в місяць з урахуванням індексу інфляції.
Згідно договору від 02.08.2005 року №1 про внесення змін до договору від 22.04.2005 року б/н, орендована площа складає 144,6 кв.м. З орендною платою в місяць 7 725,0 грн. без ПДВ.
Відповідно до договору від 29.01.2006 року укладеного між ВАТ "Одеська ТЕЦ"(орендодавець) та АКБ "ІМЕКСБАНК"(орендар), ВАТ "Одеська ТЕЦ"надавало в оренду нежитлові приміщення в будинку по вул. Пастера, 21, загальною площею 213,0 кв.м. для розміщення відділення банку, вартістю 9721,72 грн. (в т.ч. ПДВ) в місяць з урахуванням індексу інфляції. Строк дії договору з 29.01.2006 року по 26.11.2006 року.
Внаслідок ремонтних робіт, проведених в жовтні 2006 року в приміщенні, яке орендує АКБ "ІМЕКСБАНК"по вул. Пастера, 21 площа зменшилась до 110,77 кв.м., що підтверджено обміром та зафіксовано протоколом встановлення розмірів орендованого приміщення від 01.11.2006 року.
Згідно договору індивідуально визначеного (нерухомого) майна від 01.11.06 p., укладеного між ВАТ "Одеська ТЕЦ"(орендодавець) та АКБ "ІМЕКСБАНК"(орендар), ВАТ "Одеська ТЕЦ"надавало в оренду нежитлове приміщення в будинку по вул. Пастера, 21 загальною площею 110,77 кв.м розміщення відділення банку.
За орендоване майно орендар сплачував 4 661,57 грн. без ПДВ в місяць урахуванням індексу інфляції.
Згідно даних бухгалтерського обліку по рахунку 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" за 2005 - 2006 роки згідно вищезазначеного договору було нараховано орендну плату на загальну суму 180 486,08 грн. з ПДВ.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", орендодавцями є Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації. Відповідач, у порушення вимог ст. 5, ст. 9 ч.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", не надіслав до Фонду державного майна України заяву про укладення договору оренди, а самостійно, без відповідного погодження, уклав договір оренди від 22.04.05 року на площу 213 кв.м. нежитлового приміщення і отримав кошти у сумі 180 486,08 грн.. Таким чином суд застосовуючи дію ст. 240 Господарського кодексу України вважає, що доход, одержаний суб'єктом господарювання внаслідок порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності підлягає стягненню до Державного бюджету України в повному обсязі в сумі 180 486,08 грн.
В порушення Постанови КМУ від 04.10.1995 року №786 (786-95-п) (із змінами та доповненнями) "Про Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна", п. 11 ст. 54 Закону України "Про державний бюджет на 2005 рік"від 23.12.2004 p. № 3235-IV внаслідок неперерахування відповідачем відповідної частки орендної плати, державним бюджетом недоотримано коштів за оренду майна у 2005 році на загальну суму 125 175,98 грн., однак у судовому засіданні встановлено, що по причині сторнування юридично необгрунтованої нарахованої орендної плати сума зменшилась на 49 874,57 грн. тобто складає 75 301,41 грн. Представники позивача не довели правомірність стягнення сторнованої суми (49 874,57грн.) у зв'язку з чим суд не може погодитись із стягненням до бюджету грошових коштів у сумі 125 175,98 грн., та вважає правомірним стягнення грошових коштів у сумі 75 301,41 грн.
Відповідачем у письмових запереченнях визнано заборгованість у сумі 75301,41 грн. (125175,98 грн. - 49874,57 грн. = 75301,41 грн.)
В порушення Постанови КМУ від 04.10.1995 року №786 (786-95-п) (із змінами та доповненнями) "Про Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна"п.42 ст. 2 та п.32 ст. 11 Закону України "Про державний бюджет на 2006 рік"від 20.12.2005 року №3235-1V, внаслідок неперерахування відповідачем відповідної частки орендної плати, державним бюджетом недоотримано коштів за оренду майна у 2006 році на загальну суму 86 061,99 грн. Однак у судовому засіданні встановлено, що відповідно до платіжних доручень №167 від 13.06.06 року та №430від 27.06.06 ВАТ "Одеська ТЕЦ"сплатила 15 000 грн. орендної плати та сума зменшилась і складає 71 061,91 грн. Таким чином суд не може погодитись із стягненням до бюджету грошових коштів у сумі 86 061,99 грн., та вважає правомірним стягнення грошових коштів у сумі 71 061,91 грн.
Відповідачем у письмових запереченнях визнано заборгованість у сумі 71061,91 грн. (86061,99 грн. -15000 грн. = 71061,91 грн.)
Вибірковою перевіркою обґрунтованості відчуження основних засобів за січень-лютий, липень 2005 року встановлено, що в порушення п.5 ст. 22 Господарського кодексу України та п.2.4 Наказу Міністерства палива енергетики України від 25.11.2002 № 686 (v0686558-02) (із змінами, внесеними наказом Мінпаливенерго від 25.02.2004 № 113 (v0113558-04) ), відповідачем проведено відчуження шляхом продажу основних засобів без отримання на це дозволу Мінпаливенерго та без погодження з Фондом державного майна України.
На підставі договору купівлі-продажу від 24.12.2004 № Б/1 ТОВ "Будівельна фірма"реалізовано наступні основні засоби:
- трактор-бульдозер Т-180 Г2(ДЗ-35) - 22 674,0 грн.(у т.ч. ПДВ 3779,0 грн.) згідно накладної від 12.02.05 № 28 (первісна вартість - 33 866,0 грн., залишкова вартість 4 338,36 грн. 1985 року випуску, інвентарний номер302550);
- бульдозер ДЗ ПО А на базі трактору Т-130 - 21 658,0 грн. (у ПДВ 3 609,67 грн.) згідно накладної від 04.01.05 № 12 (первісна вартість 381,0грн., залишкова вартість 6 939,64 грн. 1986 року випуску, інвентарний номер 302920).
Експертна оцінка на вищевказані основні засоби була здійснена 13.12.2004 року ТОВ "Агентство оцінки нерухомості та бізнесу"(сертифікат суб'єкта оціночної діяльності від 20.05.02 № 414/2, сертифікат дійсний до 20.05.05).
На підставі договору купівлі-продажу від 15.12.2004р. ТОВ "Стікон"у лютому 2005 року реалізовано самохідний гусеничний дизель-електричний кран ДЕК-251 за ціною 51 934,0 грн. у т.ч. ПДВ 55,66 грн. (первісна вартість 446 082,0 грн., залишкова вартість 32 642,49 грн., 1985 року випуску, інвентарний номер 302580).
Експертна оцінка була здійснена 13.12.2004 року ТОВ "Агентство оцінки нерухомості та бізнесу"(сертифікат суб'єкта оціночної діяльності 20.05.02 № 414/2, сертифікат дійсний до 20.05.05).
На підставі договору купівлі-продажу від 12.07.2005р. № 05/73 ТОВ "Продовольча компанія АМ"19.07.2005 року реалізовано тепловоз ТГМ 23-48 за ціною 75 429,0 грн. у т.ч. ПДВ 12 571,50 грн. (первісна вартість 520 193,0 грн., залишкова вартість 54 853,53 грн., 1987 року випуску, інвентарний номер 65007).
Експертна оцінка проведена 01.02.2005 року ТОВ "Агентство оцінки нерухомості та бізнесу"(сертифікат суб'єкта оціночної діяльності від 20.05.02 № 414/2, сертифікат дійсний до 20.05.05).
З балансу Товариства згідно акту-списання основних засобів від 04.07.2005 за № 70 було списано ноутбук LG LM 50 - 36611 по залишковій вартості 5572,24 грн., первісна вартість його складала 9 551,0 грн., який надійшов на підприємство 10 серпня 2004 року. В акті на списання основних засобів не було вказано технічний стан та причину списання. Слід відмітити, що акт було підписано не всіма членами комісії.
Списаний ноутбук було придбано колишнім головою правління за ціною 6686,69 грн. (залишкова вартість 5572,24 грн. плюс ПДВ - 1114,45 грн.). Розрахунок проведено відрахуваннями із заробітної плати.
Відповідно до статуту відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"(нова редакція - 2004 року) ВАТ "Одеська ТЕЦ" засновано відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики "Про створення відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"від 16.07.01 року №326 шляхом перетворення державного підприємства "Одеська ТЕЦ" у відкрите акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ"в порядку, передбаченому Указом Президента України від 15.06.1993 року №210 "Про корпоратизацію підприємств" (210/93) (із змінами та доповненнями).
Відповідно до довідки №8723 з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України відкрите акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ"має державну форму власності.
Однак відповідачем в порушення п.5 ст. 22 Господарського кодексу України та п.2.4 Наказу Міністерства палива енергетики України від 25.11.2002 № 686 (v0686558-02) (із змінами, внесеними наказом Мінпаливенерго від 25.02.2004 № 113 (v0113558-04) ), який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин, проведено відчуження шляхом продажу основних засобів без отримання на це дозволу Мінпаливенерго та без погодження з Фондом державного майна України.
Згідно ст. 240 Господарського кодексу України, доход, одержаний суб'єктом господарювання внаслідок порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності підлягає вилученню в доход відповідного бюджету таким чином суд вважає правомірною вимогу позивача про стягнення до Державного бюджету України доходу отриманого відповідачем від продажу основних засобів без отримання на це дозволу Міністерства палива та енергетики в сумі 148 650,91 грн.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про часткове задоволення позовних вимог Контрольно –ревізійного управління в Одеській області.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Зважаючи на те, що Одеський окружний адміністративний суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а постанову суду - без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"на Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року по справі № 22-а-6961/08, - залишити без задоволення.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2008 року по справі за позовом Контрольно –ревізійного управління в Одеській області до відкритого акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"про стягнення 525 626,57 грн., - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Ухвалу складено у повному обсязі –23 грудня 2010 року.
Головуючий
суддя
Г.В. Семенюк
суддя
М.П. Коваль
суддя
Л.Є. Зуєва