КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 11/611 (2а-11669/08) 
Головуючий у 1-й інстанції: Винокуров К.А.
Суддя-доповідач: Мельничук В.П.
У Х В А Л А
Іменем України
"09" листопада 2010 р. м. Київ
( Додатково див. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва (rs7217224) ) ( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24580149) )
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.
суддів: Шведа Е.Ю., Попович О.В.
при секретарі: Плаксі В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу представника Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний Банк України"–Торкай Лариси Михайлівни на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2009 року у справі за адміністративним позовом Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний Банк України"до Національного банку України про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У жовтні 2008 року Відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний Банк України"звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Національного банку України про скасування рішення та зобов?язання вчинити дії. Свої вимоги мотивує тим, що на момент прийняття Рішення НБУ № 123, яким ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК" ліквідовано, залишились нерозглянутими судові справи № 2/433-30/205-45/113 про стягнення заборгованості в сумі 28941402,13 грн., в якій ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"був відповідачем; № 10/181 про зобов'язання акцептувати кредиторські вимоги ВАТ "Ощадбанк"в сумі 28941402,13 грн., в якій відповідачем є ліквідатор ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК". Провадження у справі № 2/433-30/205-45/113 ухвалою від 02.07.2008 року було припинено, у зв'язку з виключенням ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"з Державного реєстру банків і як наслідок, позовні вимоги щодо стягнення з ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"заборгованості в сумі 28941402,13 грн., з якими ВАТ "Ощадбанк" звернувся до суду у справі № 2/433-30/205-45/113, залишились нерозглянутими судом, внаслідок передчасної ліквідації ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК". За твердженням позивача спірне рішення відповідача підлягає скасуванню, оскільки на момент його прийняття нерозглянутими ліквідатором були вимоги ВАТ "Ощадбанк" на загальну суму 28941402,13 грн., заявлені останнім у порядку, передбаченому Законом "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) , а також здійснювалось провадження в господарських справах про стягнення з ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"заборгованості та про зобов'язання ліквідатора ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"акцептувати кредиторські вимоги ВАТ "Ощадбанк", рішення за якою є підставою для внесення змін до реєстру вимог кредиторів ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК". При цьому позивач вказує на те, що законом не передбачена можливість ліквідувати банк при наявності нерозглянутих ліквідатором та судом вимог кредиторів, а також законом не передбачено процесуального правонаступництва у випадку ліквідації банку, що є підставою для припинення провадження у всіх судових справах, стороною в яких був ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК", після виключення його з Державного реєстру банків.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2009 року у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням представник Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний Банк України"–Торкай Лариса Михайлівна подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нову, якою задовольнити позов повністю.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду –без змін.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду –без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено наступне.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що спірне рішення відповідача прийняте відповідно до вимог чинного законодавства та в межах його повноважень, а позивачем не доведено яким саме чином відповідач даним рішенням порушив його права та охоронювані законом інтереси, а тому позов задоволенню не підлягає.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що Рішенням Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків Національного банку України № 123 від 15.04.2008 року вирішено виключити Державно-акціонерний спеціалізований імпортно-експортний банк України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"(м. Київ) з Державного реєстру банків, Департаменту
реєстрації та ліцензування банків доручено здійснити запис про виключення банку з
Державного реєстру банків.
Процедура ліквідації Державно-акціонерного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"була ініційована Національним банком України згідно з постановою Правління Національного банку України від 25.07.2003 року № 314 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Державно акціонерного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК" (м. Київ)".
Рішенням Господарського суду м. Києва від 11.12.2003 року у справі № 15/192 підтверджено відповідність процедури ліквідації вимогам Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) та підтверджено кандидатуру ліквідатора ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК", в порядку, передбаченому ст. 88 зазначеного закону, оголошення про відкликання банківської ліцензії опубліковано 05.08.2003 року в газеті "Голос України".
Відповідно до статті 87 Закону України "Про банки і банківську діяльність"ліквідація банку з ініціативи Національного банку України здійснюється відповідно до Закону "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) та нормативно-правових актів Національного банку України.
Згідно з п. 3.2 глави 3 розділу 6 Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 369 (z0845-01) , процедура ліквідації банку має бути завершена в строк, визначений ч. ч. 13, 14 ст. 88 Закону "Про банки і банківську діяльність". Правління Національного банку України має право прийняти рішення про продовження процедури ліквідації банку, зокрема, якщо: наслідком завершення ліквідації банку будуть значні втрати для вкладників та інших кредиторів банку; спроби ліквідатора продати активи виявилися невдалими і немає юридичної особи, що відповідає вимогам глави 15 цього розділу, якій за договором ці активи можуть бути передані в управління.
Так, статтею 88 Закону "Про банки і банківську діяльність"передбачено, що процедура ліквідації банку повинна бути завершена не пізніше трьох років з дня відкликання банківської ліцензії.
Національний банк України має право продовжувати процедуру ліквідації банків на термін до одного року, а системоутворюючих банків - на термін до двох років.
Враховуючи, що ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК" не є системоутворюючим банком, НБУ, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що в силу положень статті 88 Закону "Про банки і банківську діяльність", мав право продовжити процедуру його ліквідації не більше ніж на рік, у зв'язку з чим Постановою Правління Національного банку України від 28.07.2006 року № 284 "Про заходи щодо подальшого здійснення процедури ліквідації Державно-акціонерного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"(м. Київ)" продовжено процедуру ліквідації цього банку до 29.07.2007 року.
При цьому колегія суддів зауважує, щодо відсутності у Законі "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) норм, згідно із якими допускається продовження процедури ліквідації на інший, більш тривалий термін.
Крім цього, згідно із ст. 96 Закону України "Про банки і банківську діяльність"у разі, якщо на момент закінчення строку ліквідації залишилися непроданими активи банку і негайний продаж матиме наслідком істотну втрату їх вартості, ліквідатор передає такі активи в управління визначеній Національним банком України юридичній особі, яка зобов'язана вжити заходів щодо продовження погашення заборгованості кредиторів банку за рахунок отриманих активів.
Судом першої інстанції встановлено, що 19 грудня 2007 року договір № 1 про передачу непроданих (нереалізованих) активів, що залишилися на час закінчення строку ліквідації ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"в управління ТОВ КБ "Місто Банк" для продовження погашення заборгованості кредиторам ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"за рахунок отриманих активів, що відповідає наведеним положенням закону, а також в порядку передбаченому главою 15 розділу VI Положення № 369 (z0845-01) укладено між ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК" в особі ліквідатора, Національним банком України та Комерційним банком товариством з обмеженою відповідальністю "Місто Банк" (управитель).
Згідно із статтею 98 Закону "Про банки і банківську діяльність" ліквідація банку вважається завершеною, а банк ліквідованим з моменту внесення запису про це до Державного реєстру банків після ухвалення звіту ліквідатора.
Порядок завершення процедури ліквідації визначений у Главі 17 розділу 6 Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 369 (z0845-01) , згідно з п. 17.1 якого ліквідатор після вжиття відповідно до законодавства України всіх можливих заходів щодо формування ліквідаційної маси та задоволення вимог кредиторів складає ліквідаційний баланс і звіт ліквідатора. Ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора разом з актами про приймання-передавання документів банку до відповідних архівів, які передавалися ним протягом ліквідаційної процедури, оригіналами установчих документів банку та свідоцтвом про державну реєстрацію банку передаються територіальному управлінню (підрозділу центрального апарату, що здійснює контроль за діяльністю ліквідаторів, якщо накопичувальний рахунок банку відкритий в Операційному управлінні Національного банку).
У разі передавання активів, які залишилися непроданими на момент закінчення ліквідаційної процедури, в управління визначеній Національним банком юридичній особі ліквідатор також додає: перелік вимог кредиторів, які були включені до переліку (реєстру) вимог кредиторів і залишилися незадоволеними на час завершення ліквідаційної процедури банку; акт про передавання активів іншій юридичній особі; копію реєстру акціонерів банку засвідчену реєстратором або копію статуту з усіма змінами, якщо ліквідовується банк, створений у формі товариства з обмеженою відповідальністю.
Судом першої інстанції встановлено, що 15.02.2008 року Комісією Головного управління Національного банку України по місту Києву і Київській області з питань нагляду та регулювання діяльності банків, відповідно до вимог пункту 17.6 глави 17 розділу VI вищевказаного Положення, в редакції, яка діяла на час прийняття рішення, за результатами розгляду звіту ліквідатора та інформації, пов'язаної з ліквідаційною процедурою, прийнято рішення № 08042 "Про затвердження ліквідаційного балансу ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК", яким, зокрема, було затверджено ліквідаційний баланс Державного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКС- БАНК"за станом на 26.12.2007 року, ухвалено звіт ліквідатора, вирішено вважати процедуру ліквідації банку завершеною.
Наслідком прийняття вказаного рішення згідно п.п. 17.7 глави 17 розділу VI Положення є прийняття рішення про виключення ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"з Державного реєстру банків, що відповідає ст. 98 Закону "Про банки і банківську діяльність"та свідчить про відповідність вимогам закону дій НБУ при прийнятті оспорюваного рішення.
При цьому судом першої інстанції було встановлено, що документи, що стали підставою для прийняття рішення № 123 від 15.04.2008р. "Про виключення Державно-акціонерного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"(м. Київ) з Державного реєстру банків", в тому числі: доповідна записка Департаменту припинення діяльності банків від 14.04.2008 року № 44-208/501, рішення Комісії Головного управління Національного банку України по місту Києву і Київській області з питань нагляду та регулювання діяльності банків від 15.02.2008 року № 08042 "Про затвердження ліквідаційного балансу ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"; висновок Головного управління НБУ по м. Києву і Київській області про роботу ліквідатора ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"від 05.03.2008 року № 09-304/5331 підтверджують наявність усіх передбачених законом підстав для прийняття рішення про виключення Державно-акціонерного спеціалізованого імпортно-експортного банку України "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"(м. Київ) з Державного реєстру банків.
При цьому колегія суддів вважає правильним критичне сприйняття судом першої інстанції посилання позивача на наявність підстав для скасування рішення відповідача № 123 від 15.04.2008 року у зв'язку з тим, що на момент прийняття вказаного рішення залишились нерозглянутими ліквідатором вимоги ВАТ "Ощадбанк" на загальну суму 28941402,13 грн., заявлені останнім в порядку, передбаченому Законом "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) та щодо яких здійснювалось провадження в господарських справах, судом не приймається, оскільки положеннями Закону "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) завершення процедури ліквідації банку не ставиться в залежність від розгляду відповідних судових справ за участю банку, що ліквідується.
Крім цього, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вимоги позивача щодо стягнення заборгованості ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"в розмірі 28941402, 13 грн. відповідно до умов генеральної угоди при здійсненні консорціумного кредитування від 25.10.1999 року так само і вимоги про зобов'язання ліквідатора ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК" акцептувати кредиторські вимоги ВАТ "Ощадбанк" є предметом розгляду судових справ, відповідно оцінка їх правомірності не може бути надана при вирішенні даного спору та якимось чином впливати на визначення факту порушення Національним банком прав позивача у зв'язку із прийняттям оскаржуваного рішення.
Окрім того, судом першої інстанції було встановлено, що ухвала суду у справі 2/433-30/205-45/113 від 02.07.2008 року, якою припинено провадження у справі за вимогами позивача з підстав ліквідації відповідача - ДАСІЕБУ "УКРСПЕЦІМПЕКСБАНК"скасована постановою Вищого господарського суду України від 26.03.2009 року з направленням справи на новий розгляд, а провадження у справі 2/433-30/205-45/113-34/230 зупинено ухвалою від 25.05.2009року за клопотанням ВАТ "Державний ощадний банк України".
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність дій відповідача та спірного рішення.
Таким чином колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги спростовуються вищевказаним, а тому вона є такою, що задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зі змісту ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим –ухвалене судом на підставі повного та всебічного з’ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 2, 159, 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів –
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу представника Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний Банк України"–Торкай Лариси Михайлівни – залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2009 року – без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя:
Судді:
В.П. Мельничук
Е.Ю. Швед
О.В. Попович