СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а-9729/09/9/0170
12.10.10
м. Севастополь
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24372331) )
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Щепанської О.А.,
суддів Курапової З.І.,
Яковенко С.Ю.
секретар судового засідання Шкурлатов Д.Г.
за участю сторін:
представник позивача, Державного акціонерного товариства "Чорноморнафтогаз"- Шостак Євген Анатолійович, паспорт серії НОМЕР_1, виданий Якимівським РВ УМВС України в Запорозькій області, від 19.03.1996 р., довіреність № 11/6 від 02.08.10
представник відповідача, Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі Автономної Республіці Крим- Вітченко Василь Валентинович, паспорт серії НОМЕР_2, виданий Сімферопольським РВ ГУ МВС України в Криму, від 30.06.1998 р., довіреність № 42/10-0 від 04.10.10
представник відповідача, Державної податкової інспекції у м. Сімферополі Автономної Республіки Крим- не не з’явився, про дату, час та місце судового розгляду сповіщений належним чином та своєчасно, про причини неявки суд не повідомив
розглянувши апеляційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Цикуренко А.С.) від 11.03.2010 у справі № 2а-9729/09/9/0170
за позовом Державного акціонерного товариства "Чорноморнафтогаз" (пр. Кірова/пров. Совнаркомовський, 52/1, м.Сімферополь, Автономна Республіка Крим, 95000)
до Державної податкової інспекції у м.Сімферополі АР Крим (вул. М.Залки, 1/9, м.Сімферополь, Автономна Республіка Крим, 95053)
Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим (вул. М. Залки, 1/9, м.Сімферополь, АР Крим, 95000)
про скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 11.03.2010 позовні вимоги Державного акціонерного товариства "Чорноморнафтогаз" задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м.Сімферополі АР Крим від 14.07.2009 року № 0009102301/0 в частині визначення (донарахування) податкового зобов'язання з податку на додану вартість у сумі 1000,00 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 500,00 грн.
Не погодившись з зазначеною постановою суду, Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим подала на адресу суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 11.03.2010 та прийняти нове рішення, якою в задоволенні позовних вимог Державному акціонерному товариству "Чорноморнафтогаз" відмовити.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2010 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим .
Представник відповідача Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Представник відповідача Державної податкової інспекції у м.Сімферополі АР Крим в судове засідання не з’явився, про дату, час та місце судового розгляду сповіщений належним чином та своєчасно, про причини неявки суд не повідомив.
Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.
Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
При викладених обставинах, враховуючи те, що представник Державної податкової інспекції у м.Сімферополі АР Крим викликався в судове засідання, але в суд не з’явилися, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності представника відповідача.
На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів встановила наступне.
Позивач - Державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в м. Сімферополь АР Крим про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення № 0009102301/0 від 14.07.2009 року в частині визначення (донарахування) податкового зобов’язання з податку на додану вартість у сумі 1000,00 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 500,00 грн.
Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив.
Рішення суду мотивовано тим, що відповідачем не було надано належних доказів того, що позивачем було порушено порядок визначення звичайної ціни на природний газ для потреб населення при укладенні договору від 27.12.2007 року № 654-ПГ-2008 з ЗАТ "Джурчі" про купівлю-продаж природного газу.
Судова колегія, вислухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Між ДАТ "Чорноморнафтогаз" (покупцем) та Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" (постачальником) 21.02.2008 року укладено договір № 2051-ПГ-2008 поставки природного газу.
Відповідно до вказаного договору постачальник передає покупцеві у 2008 року у власність природний газ для потреб населення з ресурсів видобутих у минулих роках, що знаходяться на зберіганні в Глібовському ПСГ, а покупець приймає та оплачує газ на умовах цього договору.
Згідно з п. 4.1 договору від 21.02.2008 року № 2051-ПГ-2008 ціна газу за 1000 куб.м відповідно до постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 31.01.2008 року № 157 становить: 289,00 грн. без ПДВ, крім того ПДВ 57,80 грн., разом з ПДВ –346,80 грн.
Ціна газу, закупленого постачальником у 2007 році, що знаходиться на зберіганні у Глібовському ПСГ, за 1000 куб.м становить: 244,20 грн. без ПДВ, крім того ПДВ 48,84 грн., разом з ПДВ –293,04 грн. До того ж, покупцеві нараховується вартість витрат постачальника, пов’язаних із зберіганням природного газу: у І кварталі у розмірі 13,20 грн. без ПДВ, крім того ПДВ –2,64 грн., разом з ПДВ –15,84 грн. за 1000 куб. м; у ІV кварталі у розмірі 25,20грн. без ПДВ, крім того ПДВ –5,04грн., разом з ПДВ –30,24грн. за 1000 куб.м.
Загальна розрахункова сума договору орієнтовно складає 123557260,00 грн. без ПДВ, крім того ПДВ –24711452,00 грн., разом –148268712,00 грн.
Передачу природного газу для потреб населення з ресурсів видобутих у минулих роках відповідно до договору від 21.02.2008 № 2051-ПГ-2008 було оформлено актом приймання-передачі природного газу № 8.1 від 31.08.2008.
Між ДАТ "Чорноморнафтогаз"(продавцем) та ЗАТ "Джурчі"(покупцем) 27.12.2007 року було укладено договір № 654-ПГ-2008 купівлі-продажу природного газу.
Відповідно до п.1. вказаного договору продавець зобов’язується передати у власність покупцеві в 2008 році природний газ для потреб населення в обсягах, передбачених щомісячним "Розрахунковим балансом надходження та розподілу природного газу по Україні", затвердженим НАК "Нафтогаз України", а покупець прийняти та оплатити природний газ на умовах даного договору.
Згідно з п. 2.1 вказаного договору продавець передає покупцеві в 2008 році газ в об’ємі 3972,000 тис. м. куб.
Розділом 4 вказаного договору встановлені ціни на природний газ, так за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м3 на рік за наявності газових лічильників становить 153,53 грн., крім того ПДВ –30,71 грн., всього –184,24 грн.
Термін дії вказаного договору встановлений до 31.12.2008 року.
До договору № 654-ПГ-2008 від 27.12.2007 року були підписані додаткова угода № 1 від 19.02.2008 року, додаткова угода № 2 від 29.12.2008 року, додаткова угода № 3 від 30.03.2008 року, а також додаткова угода № 4 від 29.04.2008 року.
Відповідно до додаткової угоди № 3 від 30.03.2008 року з 01.04.2008 року згідно до змін Постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 року № 1723 "Про встановлення розміру збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (1723-2006-п) від 19.12.2007 року № 1401 (1401-2007-п) та від 27.02.2008 року № 111 (111-2008-п) ціна реалізації для потреб населення становить за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м. куб. за наявності газових лічильників становить 150,58 грн., крім того ПДВ –30,12 грн., всього –180,70 грн.
До договору № 654-ПГ-2008 від 27.12.2007 року були складені податкові накладні № 168 від 31.03.2008 року, № 169 від 31.03.2008 року та № 555/4 від 31.03.2008.
Факт сплати коштів за вказаними накладними підтверджується платіжним дорученням № 13428 від 24.04.2008, наявним в матеріалах справи.
Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим 03.07.2009 року було проведено планову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2008 року по 31.03.2009 року.
За результатами перевірки складено акт № 6143/23-7/00153117 від 03.07.2009 року, в якому зафіксовано реалізацію ДАТ "Чорноморнафтогаз" природного газу по цінам, що є нижчими за ціни його придбання у ВАТ "Нафтогаз України", тобто встановлені факти реалізації природного газу по цінам, що є нижчими за звичайні, різниця між вартістю придбання природного газу та вартістю його продажу за 2008 рік склала 6345545,00 грн. Вказана сума була включена ДАТ "Чорноморнафтогаз"до складу податкового періоду за 2008 рік. В акті зафіксовано порушення позивачем, зокрема п.п.7.2.6 п.7.2, п.п.7.4.1 п.7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість", у зв’язку з чим було донараховано податку на додану вартість у загальній сумі 74200,55 грн.
На підставі акту перевірки № 6143/23-7/00153117 від 03.07.2009 року Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим 14.07.2009 року було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0009102301/0, в якому визначено суму податкового зобов’язання позивача у розмірі 111300,83 грн., з них за основним платежем 74200,55 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями 37100,28 грн.
Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики від 19.12.2006 року № 1672, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 1330/13204 20.12.2006 року (z1330-06) (діяла на момент виникнення спірних правовідносин) затверджено роздрібні ціни на природний газ, що використовується для потреб населення. Так, відповідно до зазначеної постанови ціна природного газу з урахуванням ПДВ за 1м3 за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м3за наявності газових лічильників становить 31,5 грн.
Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики "Про затвердження ціни на природний газ для ДАТ "Чорноморнафтогаз" на 2008 рік"№ 157 від 31.01.2008 року (v0157227-08) затверджена ціна на природний газ власного видобутку у розмірі 289,00 грн. за 1000 м3 (без урахування ПДВ).
На підставі вказаних постанов позивачем при укладенні договору купівлі-продажу природного газу і було визначено ціну на газ та в подальшому розраховано суму податкового кредиту за відповідний звітний період.
Платники податку на додану вартість, об'єкти, база та ставки оподаткування, перелік неоподатковуваних та звільнених від оподаткування операцій, особливості оподаткування експортних та імпортних операцій, поняття податкової накладної, порядок обліку, звітування та внесення податку до бюджету визначені Законом України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) .
Вказаним Законом (168/97-ВР) передбачено право платника податку на отримання податкового кредиту, яким, відповідно до п.1.7. Закону (168/97-ВР) є сума, на яку платник податку має право зменшити податкове зобов'язання звітного періоду, визначена згідно з цим Законом (168/97-ВР) .
Виникнення права на податковий кредит, порядок його нарахування та визначення передбачені ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість".
Відповідно до п.п. 7.2.6 п. 7.2 ст. 7 Закону підставою для нарахування податкового кредиту є податкова накладна, що видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача.
Згідно з п.п 7.4.1 п.7.4 ст. 7 Закону податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1 статті 6 та статтею 81 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
- придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.
В п. 1.18 ст. 1 Закону зазначено, що звичайні ціни розуміються та застосовуються за правилами, визначеними пунктом 1.20 статті 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".
Згідно з п. 1.20.1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) , якщо цим пунктом не встановлено інше, звичайною вважається ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору. Якщо не доведене зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню справедливих ринкових цін.
У разі коли ціни на товари (роботи, послуги) підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, звичайною вважається ціна, встановлена згідно з принципами такого регулювання. Це правило не поширюється на встановлення мінімальної продажної ціни - у цьому випадку звичайною є справедлива ринкова ціна (п.1.20.5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) ).
Згідно з п. 1.20.9 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) додатково до правил визначення звичайної ціни, встановлених цим пунктом, Кабінет Міністрів України має право встановити методологію визначення звичайної ціни товарів (робіт, послуг), які продаються (надаються) платниками податку, визначеними як природні монополісти відповідно до закону, виходячи з таких правил:
а) у разі коли неможливо визначити ціну товарів (робіт, послуг) через відсутність або недоступність відповідної інформації, для визначення звичайної ціни використовується метод ціни перепродажу (наступного продажу) таких товарів (робіт, послуг). При цьому ціна товарів (робіт, послуг), що продаються платником податку, визначається на рівні ціни, за якою такі товари (роботи, послуги) перепродаються їх покупцем у разі наступного продажу, з урахуванням визначених за допомогою застосування звичайних цін фактичних витрат, понесених цим покупцем під час продажу та просування на ринок цих товарів (робіт, послуг), а також звичайного для даного виду діяльності прибутку покупця (без врахування ціни, за якою покупцем були придбані у продавця товари);
б) у разі неможливості використання методу ціни перепродажу товарів (робіт, послуг) використовується метод "витрати плюс"(витратний), за яким ціна товарів (робіт, послуг), що продаються платником податку, визначається як сума фактичних (понесених) витрат та звичайного для даного виду діяльності прибутку. При цьому враховуються визначені із застосуванням звичайних цін витрати на виробництво (придбання) та (або) продаж товарів, їх транспортування, зберігання, страхування або інші подібні витрати.
Правові, економічні та організаційні засади державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій в Україні визначені Законом України "Про природні монополії" (1682-14) .
Відповідно до п.1 ст. 1 вказаного Закону природною монополією є стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі - товари).
Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону України "Про природні монополії" перелік суб'єктів природних монополій складається та ведеться Антимонопольним комітетом України відповідно до його повноважень.
Перелік суб'єктів природних монополій затверджений розпорядженням Антимонопольного комітету України від 12.12.2006 року № 537-р, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.12.2006 року за № 1358/13232 (z1358-06) . До вказаного переліку ДАТ "Чорноморнафтогаз" не входить.
Враховуючи той факт, що ДАТ "Чорноморнафтогаз" не є природним монополістом, визначення звичайної ціни має відбуватись на підставі п. 1.20.1 ст. 1 закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", тобто ціна товарів (робіт, послуг) може бути визначена сторонами договору.
Приймаючи до уваги зазначене вище, визначення позивачем у договорі від 27.12.2007 року № 654-ПГ-2008 купівлі-продажу природного газу ціни реалізації природного газу для потреб населення за умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м3 за наявності газових лічильників у розмірі 180,70 грн., у тому числі ПДВ –30,12 грн., є правомірним, оскільки визначення ціни природного газу відбулось з застосуванням звичайних цін, з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення споживачів природним газом" № 1729 від 27.12.2001 року (1729-2001-п) , постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики від 19.12.2006 року № 1672, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 1330/13204 20.12.2006 року (z1330-06) та постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики "Про затвердження ціни на природний газ для ДАТ "Чорноморнафтогаз" на 2008 рік"№ 157 від 31.01.2008 року (v0157227-08) .
Згідно з п.1.20.8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) обов'язок доведення того, що ціна договору не відповідає рівню звичайної ціни у випадках, визначених цим Законом (334/94-ВР) , покладається на податковий орган у порядку, встановленому законом. При проведенні перевірки платника податку податковий орган має право надати запит, а платник податку зобов'язаний обґрунтувати рівень договірних цін або послатися на норми абзацу першого підпункту 1.20.1 цього пункту.
Враховуючи зазначене вище, вивчивши наявні у матеріалах справи документи, провівши їх співставлення з нормами чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідачем неправомірно донараховано позивачу податок на додану вартість у розмірі 1000,00 грн. та нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500,00 грн.
На підставі зазначеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що податкове повідомлення-рішення від 14.07.2009 року № 0009102301/0 в частині визначення (донарахування) податкового зобов’язання з податку на додану вартість у сумі 1000,00 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 500,00 грн. є таким, що прийнято Державною податковою інспекцією в м. Сімферополь АР Крим протиправно, у зв’язку з чим, скасував його в зазначеній частині.
Відповідно до статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судова колегія Севастопольського апеляційного адміністративного суду вважає, що суд першої інстанції повно з’ясував обставини, що мають значення для справи, викладені в судовому рішенні висновки відповідають обставинам справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а отже, підстави для його скасування та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись статтями 195, 196, пунктом 1 частини першої статті 198, статтею 200, пунктом 1 частини першої статті 205, статтею 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків в м. Сімферополі АР Крим –залишити без задоволення.
2. Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Цикуренко А.С.) від 11.03.2010 у справі № 2а-9729/09/9/0170 –залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п’ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 18 жовтня 2010 р.
Головуючий суддя
Судді
підпис О.А.Щепанська
підпис З.І.Курапова
підпис С.Ю. Яковенко
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.А.Щепанська