СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а-13789/09/1/0170
14.09.10
м. Севастополь
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24125300) ) ( Додатково див. постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (rs8706827) )
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Дадінської Т.В.,
суддів Єланської О.Е.,
М.А.Санакоєва
секретар судового засідання Божко О.О.
за участю сторін:
представник позивача, Державного підприємства "Феодосійський морський торговельний порт" - не з’явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,
представник відповідача, Державної податкової інспекції у м. Феодосії АР Крим- не з’явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,
розглянувши апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Феодосії АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя ' Довідник ' Трещова О.Р. ) від 18.03.10 по справі № 2а-13789/09/1/0170
за позовом Державного підприємства "Феодосійський морський торговельний порт" (вул. Горького, 14, Феодосія, Республіки Крим, 98100)
до Державної податкової інспекції у місті Феодосії Автономної Республіки Крим (вул. Кримська 82-в, Феодосія, Республіки Крим, 98112)
про скасування рішень
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 18.03.2010 позовні вимоги Державного підприємства "Феодосійський морський торговельний порт" до Державної податкової інспекції у місті Феодосії Автономної Республіки Крим про скасування рішень - задоволені. Визнано протиправним та скасовано рішення Державної податкової інспекції у місті Феодосії Автономної Республіки Крим від 22.09.2008 року № 001872 (001202301) про застосування до Державного підприємства "Феодосійський морський торговельний порт"фінансових санкцій в розмірі 21404 гривень. Стягнуто на користь позивача Державного підприємства "Феодосійський морський торговельний порт" з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 3,40 гривень.
Не погодившись із зазначеною постановою суду, Державна податкова інспекція у місті Феодосії Автономної Республіки Крим подала апеляційну скаргу, в якій просить постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 18.03.2010 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована невідповідністю судового рішення суду першої інстанції нормам матеріального та процесуального права.
Представники позивача та відповідача в судове засідання не з'явилися, про час та місце розгляду справи були сповіщені належним чином.
Відповідно до частини 4 статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Колегія суддів, обговоривши у відкритому судовому засіданні доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування Окружним адміністративним судом АР Крим норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що 10.09.2008 року посадовими особами ДПІ в м. Феодосія АРК була проведена планова виїзна перевірка з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2007 року до 30.06.2008 року.
На підставі перевірки був складений акт від 10.09.2008 року № 2382/23-1/01125577, відповідно до якого були виявлені наступні порушення вимог законодавства.
Під час проведення перевірки встановлено несвоєчасне надходження готівки з бару судна "Кожухарь" до установи банку, а саме за 10.07.2007 року, 22.07.2007 року, 23.07.2007 року, 24.07.2007 року, 25.07.2007 року на суму 10702,00 грн.
За наслідками перевірки ДПІ м. Феодосії прийнято рішення від 22.09.2008 року №001202301/0 про застосування штрафних (фінансових санкцій) до ДП "Феодосійський морський торговельний порт" в розмірі 20578,00 гривень.
У зв’язку з виявленою арифметичною помилкою зазначене рішення було відкликано відповідачем та прийнято рішення від 22.09.2008 року № 001202301/0 про застосування штрафних (фінансових санкцій) до ДП "Феодосійський морський торговельний порт" в розмірі 21404,00 гривень.
Згідно розрахунку фінансових санкцій за результатами планової перевірки рішення прийнято з розрахунку двократного розміру суми, на яку виявлено перевищення ліміту каси (10702 грн. х 2).
Перевіряючи законність висновків по акту та рішення про застосування штрафних санкцій судовою колегією встановлено наступне.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) визначений Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (Типові форми NN КО-1, КО-2, КО-3, КО-4, КО-5), затвердженим постановою Національного банку України № 637 від 15.12.2004 року (z0040-05) (далі Положення).
Відповідно до пункту 2.1. Положення (z0040-05) підприємства (підприємці), які відкрили поточні рахунки в банках і зберігають на цих рахунках свої кошти, здійснюють розрахунки за своїми грошовими зобов'язаннями, що виникають у господарських відносинах, пріоритетно в безготівковій формі, а також у готівковій формі (з дотриманням чинних обмежень) у порядку, установленому законодавством України.
Пунктом 2.2 Положення (z0040-05) передбачено, що підприємства (підприємці) здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами (громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності) через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів.
Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.
Згідно пунктів 2.7 та 2.8. Положення (z0040-05) виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення (z0040-05) .
Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) в межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства може здаватися до операторів поштового зв'язку та небанківських фінансових установ, які мають ліцензію Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України на здійснення переказу коштів.
Пунктом 3.7. Положення (z0040-05) передбачено, що приймання одержаної з банку готівки в касу та видача готівки з каси для здавання її до банку оформляються відповідними касовими ордерами (прибутковим або видатковим) з відображенням такої касової операції в касовій книзі.
Документом, що свідчить про здавання виручки до банку, є відповідна квитанція до прибуткового документа банку на внесення готівки, засвідчена підписами відповідальних осіб банку та відбитком печатки (штампа) банку. Документом, що свідчить про здавання виручки до банку через інкасаторів, є копія супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчена підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача. Документом, що свідчить про приймання готівки програмно-технічним комплексом самообслуговування для подальшого її переказу, є квитанція, яка містить обов'язкові реквізити документа на переказ готівки і підтверджує внесення відповідної суми готівки до цього програмно-технічного комплексу самообслуговування та здійснення ініціювання операції з переказу готівки.
Відповідно до пункту 5.10. Положення (z0040-05) готівкові кошти не вважаються понадлімітними в день їх надходження, якщо вони були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства.
Не вважаються понадлімітними в день їх надходження і ті готівкові кошти, що надійшли до кас підприємств у вихідні та святкові дні та були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного робочого дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства.
Згідно п. 5.1. Положення (z0040-05) строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до таких вимог:
а) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де є банки, - щодня (у день надходження готівкової виручки (готівки) до їх кас);
б) для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, - наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня;
в) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де немає банків, - не рідше ніж один раз на п'ять робочих днів.
Встановлені згідно із зазначеними вимогами строки здавання готівкової виручки (готівки) підприємствами узгоджуються з банком і визначаються в договорах банківського рахунку між підприємствами та банками.
Якщо підприємство в окремі дні не має перевищення ліміту каси, то таке підприємство може в ці дні не здавати в установлені строки готівку.
Пунктом 5.2. Положення (z0040-05) передбачено, що установлення ліміту каси проводиться підприємствами самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (додаток 8), що підписується головним (старшим) бухгалтером та керівником підприємства (або уповноваженою ним особою). До розрахунку приймається строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Для кожного підприємства та його відокремленого підрозділу складається окремий розрахунок встановлення ліміту залишку готівки в касі.
Встановлений ліміт каси затверджується внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства. Для відокремлених підрозділів ліміт каси встановлюється і доводиться до їх відома відповідними внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства - юридичної особи.
Відповідальність за порушення законодавства щодо встановлення ліміту каси визначена Указом Президента України № 436/95 від 12.06.1995 року "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" (436/95)
Пунктом 1 Указу (436/95) передбачено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, у тому числі - за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Відповідно до наказу № 240 ДП "Феодосійський морський торговельний порт" від 08.06.2007 року встановлений з 01.06.2007 року загальний ліміт по усім касам порту в національній валюті в розмірі 75000 гривень, у тому числі в касі порту –8000 гривень, в касі бару на т/х "Кожухарь" - 2000 гривень.
Здача виручки для барів судів портфлоту здійснюється на наступний робочий день шляхом внесення виручки інкасатором порту, або до центральної каси портфлоту, або до каси порту, або до установи банку.
Наказом ДП "Феодосійський морський торговельний порт" № 293-а від 02.07.2007 року внесені зміни до наказу № 240 від 08.06.2007 року в частині встановлення ліміту в касі бару на т/х "Кожухарь" в розмірі 3500 гривень.
Судовою колегією встановлено, що всі касові операції в барі на т/х "Кожухарь" здійснюються із застосуванням реєстратора розрахункових операцій та обліковуються в Книзі обліку розрахункових операцій № 0111005367.
Оприбуткування операцій здійснюється шляхом внесення відомостей про виручку до КУРО без видачі прибуткових та видаткових ордерів, касова книга в цьому випадку позивачем не застосовується.
Так, відповідно до фіксованих звітних чеків в барі на т/х "Кожухарь" виручка позивача була отримана в наступних розмірах:
- за 07.07.2007 року в сумі 667 гривень, видана з каси о 21 годину 17 хвилин,
- за 08.07.2007 року в сумі 1273 гривень, видана з каси о 22 годину 21 хвилину,
- за 09.07.2007 року в сумі 1340 гривень, видана з каси о 21 годину 25 хвилин,
- за 10.07.2007 року в сумі 1560 гривень, видана з каси о 22 годині,
Загальна сума виручка за ці дні станом на 22 годину 10.07.2007 року склала 4840 гривень.
З матеріалів справи вбачається, що зазначена виручка щоденно видавалася з каси бару, про що свідчать звіти, але при цьому передана до установи банку 11.07.2007 року, що підтверджується:
- квитанцією № 12 від 11.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1340 гривень,
- квитанцією № 15 від 11.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 667 гривень,
- квитанцією № 18 від 11.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1273 гривень,
- квитанцією № 04 від 12.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1560 гривень,
Згідно п. "б"п.5.1. Положення (z0040-05) строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до таких вимог: для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, - наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня.
Аналогічне правило також передбачено наказом № 240 ДП "Феодосійський морський торговельний порт" від 08.06.2007 року, згідно якого здача виручки для барів судів портфлоту здійснюється наступного робочого дня шляхом внесення виручки інкасатором порту –або до центральної каси портфлоту, або до каси порту, або до установи банку.
Цей факт також був встановлений під час проведення перевірки, про що зазначено в акті.
Як було вірно встановлено судом першої інстанції, час закінчення робочого дня бару т/х "Кожухарь" не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, що підтверджується часом видачі готівки з каси, що зазначений у денних звітах РРО, тому норми наказу, що така виручка має здаватися до каси порту чи до банку на наступний робочий день повністю відповідає вимогам п. 5.1. Положення.
Пунктами 2.7. та 5.1. Положення (z0040-05) також встановлено, що, підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) в межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Якщо підприємство в окремі дні не має перевищення ліміту каси, то таке підприємство може в ці дні не здавати в установлені строки готівку.
Судом першої інстанції було вірно встановлено, що 07.07.2007, 08.07.2007, 09.07.2007 року готівка до банку не здавалася проте, загальний залишок готівки за ці дні склав 3280 гривень, що не перевищувало встановлений ліміт у розмірі 3500 гривень.
Лише 10.07.2007 року з урахування денної виручки в розмірі 1560 гривень, станом на 22 годину загальний залишок виручки в касі склав 4840 гривень (3280 гривень за 07.07.2007-09.07.2007 та 1560 гривень за 10.07.2007).
Але обов’язок щодо здачі виручки, що перевищує ліміт до банку у позивача виникає лише 11.07.2007 року, тобто наступного дня.
Судовою колегією встановлено, що саме 11.07.2007 року виручка в розмірі 3280 гривень була здана до банку, а тому станом на 11.07.2007 року, залишок готівки склав 1560 гривень (яка була здана 12.07.2007 року) та 1108 гривень (виручка отримана за 11.07.2007 року, що підтверджується"звітом № 27).
З урахуванням викладеного, судова колегія вважає вірними висновки суду першої інстанції, що 10.07.2007 року у позивача не було перевищення ліміту готівки в касі, так як позивачем своєчасно наступного дня виручка була здана до установи банку.
Відповідно до фіксованих звітних чеків на т/х "Кожухарь" виручка позивача була отримана в наступних розмірах:
- за 21.07.2007 року в сумі 1863 гривень, видана з каси о 22 годині 04 хвилини,
- за 22.07.2007 року в сумі 2050 гривень, видана з каси о 22 годині 01 хвилину,
- за 23.07.2007 року в сумі 1850 гривень, видана з каси о 22 годині 17 хвилин,
- за 24.07.2007 року в сумі 1080 гривень, видана з каси о 21 годині 58 хвилин.
Загальна сума виручка за ці дні станом на 25.07.2007 року склала 6843 гривень.
Зазначена виручка щоденно видавалася з каси бару т/х "Кожухарь", про що свідчать звіти, але при цьому передана до установи банку 26.07.2007 року, що підтверджується:
- квитанцією № 08 від 26.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1863 гривень,
- квитанцією № 10 від 26.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 2050 гривень,
- квитанцією № 12 від 26.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1850 гривень,
- квитанцією № 06 від 26.07.2007 року відділення "Промінвестбанку в м. Феодосія" на суму 1080 гривень,
Оскільки виручка за 21.07.2007 року, 22.07.2007 року, 23.07.2007 року, 24.07.2007 року була здана до установи банку 26.07.2007 року, а з 22.07.2007 року ліміт готівки в касі був перевищений, відповідачем вірно встановлено, що станом на 26.07.2007 року розмір перевищення каси склав 9362,00 гривень.
У той же час загальний розмір перевищення ліміту за 10.07.2007 року, 22.07.2007 року, 23.07.2007 року, 24.07.2007 року, 25.07.2007 року в розмірі 10702,00 визначений невірно, так як факт перевищення ліміту за 07.07.2007 –10.07.2007 рік в розмірі 1340,00 гривень не знайшов свого підтвердження в матеріалах справи.
Перевіряючи доводи заявника апеляційної скарги в частині дотримання останнім строків застосування фінансових санкцій, судовою колегією встановлено наступне.
В частини 1 статті 238 Господарського кодексу України дано визначення адміністративно-господарських санкцій, якою встановлено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Крім того, санкції можуть бути застосовані лише з дотриманням строків, встановлених статтею 250 цього Кодексу, - протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік з дня порушення суб'єктом установлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Таким чином, санкції за порушення законодавства у сфері обігу готівки є адміністративно-господарськими та можуть застосовуватися у межах строків, визначених статтею 250 ГК України.
Аналогічна позиція також викладена в листі Міністерства юстиції України від 02.12.2009 року № 870-0-2-09-22 (v0870323-09) , та оглядовому листі Вищого адміністративного суду України від 24.10.2008 року № 1776/100/13-08 (v1776760-08) .
Так, порушення касової дисципліни були вчинені позивачем в липні 2007 року, а саме 22.07.2007 року, 23.07.2007 року, 24.07.2007 року та 25.07.2007 року.
Тому санкції могли бути застосовані відповідачем відповідно не пізніше 22.07.2008 року, 23.07.2008 року, 24.07.2008 року, 25.07.2008 року за кожне порушення окремо.
Приймаючи до уваги, що фінансові санкції в розмірі 21404,00 гривень були застосовані рішенням ДПІ в м. Феодосія 10.09.2008 року, суд приходить до висновку, що відповідачем не дотримані строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України, а тому рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 22.09.2008 року №001872 (001202301) є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 1 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Частиною 2 даної статті встановлено, що законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. При вказаних обставинах Севастопольський апеляційний адміністративний суд дійшов до висновку про повне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, і їх достовірності, які суд першої інстанції визнав встановленими. Висновки, викладені в рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи. Порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права не встановлені.
Керуючись статтями 195, 198, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Феодосії Автономної Республіки Крим залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 18.03.2010 року у справі № 2а-13789/09/1/0170 залишити без змін.
Ухвала набирає законну силу з моменту проголошення.
Ухвала може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 17 вересня 2010 р.
Головуючий суддя
Судді
' підпис ' Т.В. Дадінська
' підпис ' О.Е.Єланська
' підпис ' М.А.Санакоєва
' З оригіналом згідно '
' Підпис ' ' Довідник працівників '