ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1 інстанції - Головіна К.І.
Суддя-доповідач - Ляшенко Д.В.
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2010 року справа №2а-11018/10/0570
( Додатково див. ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду (rs11992819) ) ( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs21835273) )
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі:
судді - доповідача: Ляшенко Д.В.
суддів: Колеснік Г.А., Ястребової Л.В.
при секретарі судового засідання: Агейченковій К.О.
за участю представників:
від позивача: Деяк А.В., дов. № юр/2260 від 20.08.2010 року;
від відповідача: Нікітіна Ю.В., дов. № 10/122-1740 від 21 липня 2010 року.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненрго" на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07 липня 2010 року по справі № 2а-11018/10/0570 за адміністративним позовом Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненрго" до Державної інспекції з енергозбереження "про визнання недійсною та скасування постанови № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЄС від 23.12.2009 року про застосування економічних санкцій", -
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2010 року Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненрго" звернулось до суду із позовом до Державної інспекції з енергозбереження про визнання недійсною та скасування постанови № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЄС від 23.12.2009 року про застосування економічних санкцій.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Державною інспекцією з енергозбереження в особі територіального управління по Донецькій області була проведена планова перевірка стану підготовки до роботи в осінньо-зимовий період виробничої одиниці "Дружківкатепломережа" ОКП "Донецьктеплокомуненерго", за результатами якої складено акт № 15-6/09-17-028 ОЗП від 15.05.2009 року. Згідно вказаного акту відповідачем встановлено порушення пунктів "е", "є" ст. 11, ст. ст. 17, 20, 27 Закону України "Про енергозбереження", наказу Міністерства палива та енергетики України № 19 від 17.01.2002 року (z0093-02) , п. 11.2, абз. 6 Правил користування електричною енергією (z0417-96) , що виявилось у неповній компенсації позивачем реактивної потужності по котельнях № 13, 14 ВО "Дружківкатепломережа".
На підставі акту перевірки державним інспектором був складений припис від 15.05.2009 року, у якому з метою усунення недоліків та підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів, виявлених перевіркою, позивачу запропоновано виконати 8 заходів.
23 грудня 2009 року відповідачем була проведена позапланова перевірка виконання припису від 15.05.2009 року та встановлено, що з восьми пунктів припису підприємством виконано сім, у зв’язку з чим в акті перевірки № 15-6/09-20-74 від 23.12.2009 року зазначено невиконання пункту № 6 припису.
На підставі акту перевірки № 15-6/09-20-74 від 23.12.2009 року Державною інспекцією з енергозбереження за невиконання припису було винесено постанову № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЕС від 23.12.2009 року про застосування до обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" економічних санкцій (підвищеної плати за нераціональне використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів) у сумі 5 732,37 грн.
Позивач не згоден із постановою про застосування економічних санкцій, оскільки у порушення вимог п. п. 6, 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", акт перевірки від 15.05.2009 року № 15-6/09-17-028 ОЗП не містить детального опису виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства, а пункт № 6 припису до вказаного акту перевірки, який позивач не виконав, зовсім не містить конкретних вказівок щодо об’єктів, на яких потрібно усунути порушення. Таким чином, позивач не мав можливості виконати цю вимогу державного інспектора.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07 липня 2010 року адміністративний у задоволення позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
Позивач вважаючи, що це судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального права, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду скасувати та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити. Представник відповідача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував та просив залишити її без задоволення.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, а судове рішення таким, що підлягає залишенню без змін, з наступних підстав.
Позивач – Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" є юридичною особою, зареєстроване 23.02.2001 року виконавчим комітетом Донецької міської ради та діє на підставі статуту, згідно якого до складу підприємства входять 20 структурних підрозділів – теплопостачальних виробничих одиниць, в тому числі "Дружківкатепломережа".
Відповідач – Державна інспекція з енергозбереження України є урядовим органом державного управління, що діє у складі НАЕР і йому підпорядковується. Інспекція в своїй діяльності керується Конституцією (254к/96-ВР) та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, Положенням про Державну інспекцію з енергозбереження, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 2000 р. № 1039 (1039-2000-п) , та наказами НАЕР. Інспекція є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.
Територіальне управління Державної інспекції з енергозбереження по Донецькій області є територіальним органом Державної інспекції з енергозбереження України, створеним відповідно до п. 9 Положення про Державну інспекцію з енергозбереження, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 2000 р. № 1039 (1039-2000-п) .
На підставі плану проведення перевірок на 2009 рік 15.05.2009 року територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Донецькій області було проведено планову перевірку стану підготовки підприємства до роботи в осінньо-зимовий період теплопостачальної одиниці "Дружківкатепломережа" ОКП "Донецьктеплокомуненерго", за результатами якої було складено акт № 15-6/09-17-028 ОЗП.
Відповідно до данного акту, при підготовці до осінньо-зимового періоду 2009-2010 рр. підприємством не передбачені заходи по ізолюванню корпусів запірної арматури, розташованої в котельнях та на вулиці, а також заходи по додатковому утепленню бокових поверхонь котлів типу ТВГ-8М та ДКВРв-10/13; своєчасно не проводяться режимно-налагоджувальні роботи котлів; до теруправління не надаються усі звіти налагоджувальних робіт на перевірку якості; використовується теплова ізоляція теплопроводів з малоефективною характеристикою; по котельним №№ 13, 14 не повністю компенсується реактивна потужність.
15 травня 2009 року до вказаного акту перевірки державним інспектором складено припис, у якому позивачу запропоновано усунути недоліки та підвищити ефективність використання паливно-енергетичних ресурсів шляхом виконання 8 заходів, вказаних Інспекцією.
23 грудня 2009 року відповідно до графіку та плану перевірок виконання приписів на ІІ півріччя 2009 року відповідачем було перевірено стан виконання припису від 15.05.2009 року та встановлено, що з восьми пунктів припису виконано сім, що зафіксовано актом перевірки № 15-6/09-20-74 від 23.12.2009 року. Також в акті відзначено невиконання ВО "Дружківкатепломережа" пункту № 6 припису, який передбачав у строк до листопада 2009 року по котельнях, у яких недостатній коефіцієнт реактивної потужності, задіяти до роботи додаткові компенсуючі пристрої або ввести їх в автоматичний режим роботи і довести коефіцієнт потужності підприємства до нормативного значення з метою зменшення втрат активної електроенергії, зумовлених перетіканням реактивної потужності.
На підставі чого винесено постанову № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЕС від 23.12.2009 року про застосування до ОКП "Донецьктеплокомуненерго" економічних санкцій (підвищеної плати за нераціональне використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів) у сумі 5 732,37 грн. за невиконання припису від 15.05.2009 троку, що потягло за собою перевитрати електричної енергії в електричних мережах за рахунок неповної компенсації реактивної потужності в 2009 році, що є порушенням пунктів "е", "є" ст. 11, ст. ст. 17, 20 Закону України "Про енергозбереження", п. 10.2.7, п. 10.2.8 Правил користування електричною енергією (z0417-96) , наказу Міністерства палива та енергетики України від 17.01.2002 року № 19 (z0093-02) .
Крім того, за результатами перевірки відповідачем складено повторний припис від 23.12.2009 року, у якому запропоновано по котельнях підприємства №№ 1, 8, 13, - у яких недостатній коефіцієнт реактивної потужності задіяти до роботи додаткові компенсуючі пристрої або увести їх в автоматичний режим роботи і довести коефіцієнт потужності по вказаних вводах підприємства до нормативного значення з метою зменшення втрат активної електроенергії, зумовлених перетіканням реактивної потужності.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а також п. 2 Порядку здійснення державного контролю за ефективним (раціональним) використанням паливно-енергетичних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.10.2008 року № 935 (935-2008-п) , планова перевірка стану ефективного (раціонального) використання паливно-енергетичних ресурсів проводиться інспекцією та її територіальними органами згідно з річним планом-графіком.
Перевірка окремих структурних виробничих підрозділів чи філій юридичної особи може проводитися за окремим графіком за їх місцезнаходженням із складанням акта за кожним об’єктом.
Відповідно до п. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) у разі виявлення порушень вимог законодавства складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складання акту; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім’я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи прізвище, ім’я по батькові фізичної особи – підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб’єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб’єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Також відповідно до п. п. 12, 13 наказу Державного комітету України з енергозбереження № 64 від 04.08.2000 року "Про затвердження Порядку проведення перевірок ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах, в установах та організаціях та усунення фактів їх неефективного використання" (z0653-00) за результатами перевірки інспектор складає акт. Акт підписується працівником Інспекції, що проводив перевірку та керівником (головним інженером) підприємства, яке перевірялося. У разі незгоди керівництва підприємства з висновками акта, воно може оскаржити його у Національному агентстві України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів. У разі виявлення порушень з питань енергозбереження складається припис, який обов'язковий для виконання підприємством.
Рішення про сплату підвищеної плати за неефективне використання енергоресурсів приймається відповідно до законодавства України на підставі акта перевірки підприємства, складеного інспектором і оформлюється постановою про сплату підвищеної плати
Як вбачається з акту перевірки від 15.05.2009 року, відповідач зазначив виявлені ним порушення на ВО "Дружківкатепломережа", зокрема, порушення по котельнях № 13, 14, у яких неповністю компенсується реактивна потужність, та у своєму приписі від 15.05.2009 року вказав на заходи, які позивачу необхідно виконати для усунення виявлених порушень.
Слід зазначити, що акт перевірки від 15.05.2009 року відповідачем складений у відповідності до вимог діючого законодавства, він підписаний директором ВО "Дружківкатепломережа" ОКП "Донецьктеплокомуненерго" без зауважень, у зв’язку з чим суд приймає його (акт) у якості належного та допустимого доказу.
Згідно п. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п’яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до п. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" припис – це обов’язкова для виконання у визначенні строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб’єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб’єкта господарювання.
Згідно п. 10.2 Правил користування електричною енергією, затверджених Постановою НКРЕ № 928 від 22.08.2002 року (z0903-02) , споживач зобов’язаний раціонально використовувати електричну енергію, не допускати марнотратного (неефективного) використання електричної енергії; підтримувати параметри якості електричної енергії у своїх мережах відповідно до параметрів, визначених державними стандартами та умовами договору.
Відповідно до п. "є" ст. 11 Закону України "Про енергозбереження" економічні заходи для забезпечення енергозбереження передбачають застосування економічних санкцій за марнотратне витрачання палива та енергії внаслідок безгосподарної або некомпетентної діяльності працюючих.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про енергозбереження" на юридичних та фізичних осіб за невиконання чи несвоєчасне виконання приписів органів державного управління енергозбереженням щодо усунення фактів марнотратного витрачання паливно-енергетичних ресурсів накладаються економічні санкції.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо того, що постанова Державної інспекції з енергозбереження № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЕС від 23.12.2009 року прийнята відповідачем обґрунтовано.
Таким чином, слід зазначити, що відповідач у спірних правовідносинах діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Що стосується посилань позивача на те, що відповідач у приписі до акту планової перевірки № 15-6/09-17-028 ОЗП від 15.05.2009 року не зазначив конкретних об’єктів, на яких потрібно усунути порушення, а також на той факт, що державним інспектором безпідставно було здійснено перевірку інших об’єктів позивача, в той час, як предметом перевірки Держінспекції було виконання припису до акту перевірки від 15.05.2009 року № 15-6/09-17-028 ОЗП, у якому зафіксовано не повна компенсація реактивної потужності по котельням № 13, 14, то вони є безпідставними так як припис від 15.05.2009 року до акту планової перевірки № 15-6/09-17-028 ОЗП від 15.05.2009 року, який необхідно було виконати позивачу і виконання якого потім перевірялось відповідачем, передбачає обов’язок ВО "Дружківкатепломережа" усунути недоліки по всіх котельнях, у яких недостатній коефіцієнт реактивної потужності. Позивач вимоги п.6 припису у визначений строк не виконав, що потягло за собою перевитрати електричної енергії в електричних мережах за рахунок неповної компенсації реактивної потужності у 2009 році в розмірі 4714 кВт.год/рік. Постановою КМУ № 699 від 02.09.1993 року (699-93-п) "Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві" встановлені Розміри плати за газ, що тимчасово споживається на виробничі потреби понад встановлені середньодобові норми, а також у разі неефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів підприємствами (електростанціями).
Відповідно до розділу 2 вказаних Розмірів, за перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів внаслідок неефективного його використання, виявлені органами Державної інспекції з енергозбереження, сплачується підвищена плата.
Якщо перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів викликані недодержанням технологічної дисципліни (незадовільний стан устаткування, відсутність або недотримання роботи устаткування за режимними або технологічними картами, відсутність теплоутилізаційного устаткування, систем автоматики), споживач сплачує за річний обсяг перевитрат газу та інших паливно-енергетичних ресурсів у двократному розмірі встановленої на них ціни. Плата вноситься одразу після обстеження підприємства Державною інспекцією з енергозбереження.
Таким чином, оскільки на ВО "Дружківкатепломережа" були встановлені перевитрати паливно-енергетичних ресурсів у 2009 році, відповідач правомірно застосував такі економічні санкції у розмірі 5 732,37 грн.
Слід також зазначити, що позивач під час розгляду справи не заперечував факту наявності вказаних порушень на котельнях № 1, 8, 13, які були зазначені у приписі, та у подальшому ці порушення усунув згідно акту перевірки від 23.03.2010 року.
Крім того, постановою Дружківського міського суду Донецької області від 05.03.20210 року за невиконання законних вимог посадових осіб органів Державної інспекції з енергозбереження щодо усунення порушень законодавства про енергозбереження (невиконання п. 6 припису від 15.05.2009 року) до головного інженера ВО "Дружківкатепломережа" ОКП "Донецьктеплокомуненерго" ОСОБА_4 застосовано усне зауваження. Тобто судом визнано наявність в діях ОСОБА_4 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 188-14 КУпАП, але суд звільнив винну особу від адміністративного стягнення за малозначністю правопорушення, враховуючи особу порушника, ступінь вини, характер правопорушення, а також відсутність значної шкоди державним інтересам.
Зазначена постанова суду набрала законної сили 15.03.2010 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Приймаючи викладене до уваги апеляційний суд зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, керуючись ст. 195- 196, ст. 199, ст. 200, ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненрго" на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07 липня 2010 року по справі № 2а-11018/10/0570 за адміністративним позовом Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненрго" до Державної інспекції з енергозбереження про визнання недійсною та скасування постанови № 15-6/09-22-074 ПП-74 ЄС від 23.12.2009 року "про застосування економічних санкцій" – залишити без задоволення, а постанову суду без змін.
Вступна та резолютивна частини ухвали складені, підписані колегією суддів у нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 26 серпня 2010 року.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Ухвала складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 30 серпня 2010 року.
Колегія суддів: