ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1 інстанції - Смішлива Т.В.
Суддя-доповідач - Юрко І.В.
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2010 року справа №2а-1241/10/1270
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs17310828) )
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Нікуліна О.А., суддів Губської Л.В., Юрко І.В.,
при секретарі Дегтярьовій А.М.,
за участю представників позивача : Шамичкова П.В., Харабара Н.А., Провозіной Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2010 року по справі № 2а - 1241/10/1270 за позовом Відділу Держкомзему у Марківському районні Луганської області до Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області про скасування рішення про застосування економічних санкцій № 17 від 05.02.2010 року та припису № 28 від 05.02.2010 року,
встановила:
Відділ Держкомзему у Марківському районні Луганської області звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області про скасування рішення про застосування економічних санкцій № 17 від 05.02.2010 року та припису № 28 від 05.02.2010 року. Під час розгляду справи позивач уточнив позовні вимоги та зазначив, що одночасно з винесенням оскаржуваного рішення відповідачем також внесено припис № 28 від 05.02.2010, яким зобов'язано Відділ Держкомзему у Марківському районі Луганської області у місячний термін усунути порушення державної дисципліни цін, причин та умов, що їм сприяли шляхом приведення переліку платних послуг у відповідність з діючим законодавством.
В обгрунтування вимог позивач зазначив, що відповідачем у січні 2010 року проведено перевірку з питань дотримання підрозділами Державного комітету по земельним ресурсам державної дісципліни цін при формуванні встановленні та застосуванні тарифів (плати) на землевпорядні роботи, роботи та послуги, пов’язані з оформленнім документів, в тому числі, які посвідчують право власності на хемельні ділянки при переді їх безоплатно у власність громадян. За результатами перевірки Держінспекцією з контролю за цінами в Луганскій області зроблено висновок про те, що позивачем у період з 01 січня 2009 року по 26 січня 2010 року безпідставно стягувалась плата за надання послуг з "Надання земельно – кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", які повинні надаватись безкоштовно, а під час надання послуг "Оформлення проекту договору оренди землі", "Надання інформації про грошову оцінку земельної ділянки" та "Надання довідки про правовий статус земельної ділянки" необгрунтовано завищувалась вартість послуг, в результаті чого необгрунтовано одержано виручку у сумі 15990 грн., про що було винесено рішення № 17 про вилучення вказаної суми та застосовано санкції у вигляді штрафу у розмірі 31980 грн. Просив скасувати вказане рішення, оскільки стягнення плати за надання вищевказаниз послуг та видачу довідок передбачено спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах України, Міністерства фінансів України та Міністерства економіки України від 15.06.2001 року № 97/298/124 "Про затвердження плати розмірів оплати земельно – кадастрових робіт та послуг" (z0579-01) .
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2010 року позов Відділу Держкомзему у Марківському районні Луганської області до Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області був завдоволенний частково, скасоване рішення Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області № 17 від 05.02.2010 року в частині вилечення необгрунтовано отриманої виручки у сумі 15100 грн., штрафних санкцій у сумі 30220 грн. та скасований припис Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області № 28 від 05.02.2010 року про усунення порушень державної дісципліни цін. У решті позовних вимог було відмовлено за необґрунтованістю.
Відповідач не погодився з постановою суду і подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову, так як вона винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права та постановити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В апеляційній скарзі відповідач посилається на те, що позивачем допущено порушення вимог пунктів 5, 6 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 № 1619 (1619-2000-п) , підпункту 8.1. таблиці 6.1. пункту 6 Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених спільним наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 15.06.2001 № 97/298/124 (z0579-01) та порядок застосування цін, а саме: у період з 03.02.2009 по 26.01.2010 необґрунтовано стягувалась вартість послуг "Надання земельно-кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", "Оформлення проектів договорів оренди землі", "Надання інформації про правовий статус земельної ділянки", плата за які не передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.200 №1619 (1619-2000-п) , та загальна сума необґрунтовано одержаної виручки склала 15990,00 грн.
В запереченні на апеляційну скаргу позивач просить залишити скаргу без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16.04.2010 року - без змін. Вважає, що відповідачем в апеляційній скарзі не доведено правомірності своїх дій щодо прийняття спірного наказу.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, заперечення на апеляційну скаргу представників позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові суду 1-ї інстанції, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що відділ Держкомзему у Марківському районі Луганської області є юридичною особою, згідно свідоцтва про державну реєстрацію серії А00 № 337516 зареєстровано Марківською районною державною адміністрацією 24.09.2008 за номером 1368 145 0000 000193 (л.с. 33 т. 1).
Відділ Держкомзему у Марківському районі Луганської області у перевіряємий період здійснювало свою діяльність на підставі Положення про Відділ Держкомзему у Марківському районі Луганської області, затвердженого Наказом Держкомзему від 18.08.2008 №3 (л.с. 30 – 32 т. 1). Державною інспекцією з контролю за цінами в Луганській області проведено перевірку з питань дотримання підрозділами Державного комітету України по земельних ресурсах державної дисципліни цін при формуванні, встановленні та застосуванні тарифів (плати) на землевпорядні роботи, роботи та послуги, пов'язані з оформленням документів, в тому числі які посвідчують право власності на земельні ділянки при передачі їх безоплатно у власність громадян, результати якої вкладено в акті № 14 від 29.01.2010 року (л.с. 13 – 19 т. 1).
Під час перевірки встановлено, що Відділом Держкомзему у Марківському районі Луганської області протягом періоду з 01 січня 2009 року по 26 січень 2010 року включно надавались послуги "Надання земельно-кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", "Оформлення проекту договорів оренди землі", "Надання інформації про грошову оцінку земельної ділянки" та "Надання довідки про правовий статус земельної ділянки", за які стягувалась плата. Відповідно до п.5 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 №1619 (1619-2000-п) . визначено виключний перелік земельно-кадастрових робіт, які можуть надаватися на платній основі. В зазначеному переліку не передбачено платне надання послуг з "Надання земельно-кадастрової інформації" та "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки".
Таким чином, відповідачем зроблено висновок про те, що стягнення Відділом Держкомзему у Марківському районі Луганської області плати за видачу довідок "Надання земельно-кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", які повинні надаватись безкоштовно, а також надання послуг "Оформлення проекту договорів оренди землі", "Надання інформації про грошову оцінку земельної ділянки" та "Надання довідки про правовий статус земельної ділянки" та стягнення за це плати у розмірі, що перевищував одиницю послуги, передбаченої у таблиці 6.1 "Надання консультацій і довідок", до Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених спільним наказом Держкомзему, Мінфіну та Мінекономіки України від 15.06.2001 № 97/298/124 (z0579-01) є порушенням п.5, п.6 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 № 1619 "Про затвердження Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів" (1619-2000-п) .
Після розгляду матеріалів перевірки начальником Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області 05.02.2010 прийнято рішення № 17 про вилучення в доход державного бюджету з Відділу Держкомзему у Марківському районі Луганської області необгрунтовано одержаної виручки у розмірі 15990,00 грн. та стягнення штрафу у сумі 31980, 00 грн. ( л. с. 12 т. 1)
Згідно положення про Відділ Держкомзему у Марківському районі Луганської області, затвердженого Наказом Держкомзему від 18.08.2008 № 3 відділ організовує та здійснює в установленому порядку надання платних послуг згідно з переліком, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 року № 1619 (1619-2000-п) затверджено Порядок виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів (далі - Порядок).
П. 2 вказаного Порядку (1619-2000-п) передбачено, що виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг здійснюється на платній основі відповідно до поданих заяв та укладених договорів, (п. 2 Порядку (1619-2000-п) ).
Пунктом 5 Порядку (1619-2000-п) передбачено перелік видів земельно-кадастрових робіт і послуг, які Державні органи земельних ресурсів можуть виконувати та надавати на платній основі. Серед вказаного переліку відсутні послуги з "Надання земельно-кадастрової інформації" та "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки".
Відповідно до п. 6 Порядку (1619-2000-п) виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами.
Згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 року № 1619 (1619-2000-п) зобов'язано Державний комітет по земельних ресурсах разом з Міністерством фінансів і Міністерством економіки затвердити розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг.
На виконання зазначеної Постанови КМУ (1619-2000-п) спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 15.06.2001 № 97/298/124 (z0579-01) затверджено Розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за № 579/5770 (z0579-01) . (далі - Наказ від 15.06.2001)
Згідно п. З, 9 таблиці 6.1 розділу 6 Наказу від 15.06.2001 (z0579-01) вартість послуги "Надання земельно-кадастрової інформації" за один примірник документу становить 5 грн. для фізичних осіб та 15 грн. для юридичних осіб, вартість послуги "Висновки щодо умов надання земельної ділянки, технічних умов на рекультивацію земель" становить 80 грн. за один примірник документу для юридичних осіб, 30 грн. за один примірник документу для фізичних осіб.
Також передбачено, що розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг застосовуються державними органами земельних ресурсів та рекомендовані для застосування підприємствами, організаціями, проектними інститутами, вишукувальними експедиціями, госпрозрахунковими групами та іншими підприємницькими структурами незалежно від форм власності та відомчої належності на всій території України.
У п. 5 Порядку (1619-2000-п) виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів відсутні посилання на те, що наведений перелік платних послуг є вичерпним. Крім того, п. 6 Порядку (1619-2000-п) визначено, що виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами.
Колегія суддів зазначає, що судом 1-ї інстанції правильно зроблено висновок про правомірність стягнення плати за послуги "Надання земельно-кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", які не увійшли до п. 5 Порядку (1619-2000-п) переліку платних послуг, однак, зазначені у пунктах 8, 10 таблиці 6.1 розділу 6 Наказу від 15.06.2001 (z0579-01) , розробленого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 року № 1619 (1619-2000-п) .
Разом з цим, перевіркою виявлено, що під час надання послуги "Надання земельно-кадастрової інформації" Відділом Держкомзему у Марківському районі Луганської області за видачу 175 довідок фізичним особам стягнуто плату, як за надання 1149 послуг у сумі 5745 грн. та за видачу довідки ТОВ "Лотуре агро" № 814 від 13.07.2009 стягнуто плату у сумі 150 грн., а за видачу довідки ПП "Агроцентрнаука" № 1385 від 14.12.2009 стягнуто плату у сумі 315 грн.
А тому, враховуючи наведе вище, колегія суддів приходить до висновку, що суд 1-ї інстанції, діючи на підставі законодавства, правомірно частково погодився з відповідачем, щодо необґрунтованості завищення плати за вказані надані послуги.
Позивачем під час розгляду справи було надано до суду першої інстанції заяву ТОВ "Лотуре агро" про надання земельно-кадастрової інформації, договір про надання послуг, укладений між Відділом Держкомзему у Марківському районі Луганської області та ТОВ "Лотуре агро" та акт виконаних робіт від 13.04.2009 року, відповідно до якого ТОВ "Лотуре агро" отримало 10 примірників довідки про кадастровий номер та сплатило за надані послуги 150 грн. ( л.с. 194 – 196 т. 3).
На підставі заяви про надання земельно-кадастрової інформації, договору про надання послуг від 14.12.2009 року ПП "Агроцентрнаука" отримало від Відділу Держкомзему у Марківському районі Луганської області 21 примірник довідки про кадастровий номер, сплативши при цьому 315 грн., що підтверджено актом виконаних робіт від 14.12.2009 року (л.с. 197-199 т.3).
Згідно таблиці 6.1 розділу 6 Наказу від 15.06.2001 року (z0579-01) плата стягується за видачу кожного примірнику документу. Таким чином, стягнення з ТОВ "Лотуре агро" 150 грн. та з ПП "Агроцентрнаука" 315 грн. за видачу відповідно 10 та 21 примірників довідки про кадастровий номер земельної ділянки є обґрунтованим.
Суд першої інстанції на законних підставах погодився з позицією відповідача, що відповідно до п. 2 Порядку (1619-2000-п) виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг здійснюється на платній основі відповідно до поданих заяв та укладених договорів, тобто кількість примірників довідки про кадастровий номер повинно зазначатись не лише в актах виконаних робіт, а і у договорах. Однак, вказане порушення є незначним та не може бути підставою для висновку про ненадання відповідної кількості послуг.
Що стосується правомірності стягнення 5745 грн. за видачу 175 довідок фізичним особам, то у цій частині суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню лише частково.
Виходячи із матеріалів справи, позивачем надано договори про надання послуг фізичним особам та акти виконаних робіт, згідно до яких відділом надано послуги з видачі довідки про кадастровий номер 156 особам у кількості 959 примірників довідок про кадастровий номер та правомірно стягнуто 4795 грн. ( л.с. 4 – 248 т. 2, л. с. 1 – 165 т. 3).
Суд 1-ї інстанції правомірно не прийняв до уваги посилання позивача на те, що на підставі заяви ОСОБА_5 останньому видано 8 примірників довідки про кадастровий номер, так як договір про надання послуг від 22.12.2009 року не містить визначення кількості послуг, а акт виконаних робіт від 22.12.2009 року, у якому зазначено видачу 8 примірників довідки замовником не підписано, оскільки сторонами не оскаржується факт надання 497 особам по одному примірнику довідки про кадастровий номер, як не оскаржується і те, що ще 19 особам видано принаймні по 1 довідці. ( а.с. 56 т. 1).
Таким чином, позивачем доведено правомірність стягнення плати під час надання послуги "Надання земельно-кадастрової інформації" лише на суму 8755 грн. та не доведено стягнення плати за 171 послугу фізичним особам у сумі 855 грн.
Стягнення плати за надання послуг з видачі висновків щодо умов надання земельної ділянки у сумі 4380 грн. за видачу 146 висновків фізичним особам та 1120 грн. за видачу 14 висновків юридичним особам відповідає розміру плати, передбаченому у п. 9 таблиці 6.1 розділу 6 Наказу від 15.06.2001 (z0579-01) та підтверджено наданими позивачем копіями документів ( л.с. 170 – 207 т. 1, л.с. 1 – 249 т. 5, л.с. 1 – 98 т. 6).
За надання послуги з "Оформлення проекту договорів оренди землі" позивачем правомірно стягнуто за перевіряємий період 480 грн.
За таких обставин суд 1-ї інстанції вірно зробив висновок, що Відділом Держкомзему у Марківському районі Луганської області за період з 03 лютого 2009 року по 26 січня 2010 року необгрунтовано отримано лише 880 грн., та скасування рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області № 17 від 05.02.2010 в частині вилучення необгрунтовано отриманої виручки у сумі 15110,00 грн., штрафних санкцій у сумі 30220,00 грн., а всього на суму - 45330,00 грн..
Оскільки правомірність дій позивача щодо стягнення з фізичних та юридичних осіб коштів за надання послуг "Надання земельно-кадастрової інформації", "Видача висновків щодо умов надання земельної ділянки", які повинні надаватись безкоштовно, а під час надання послуг "Оформлення проекту договорів оренди землі", "Надання інформації про грошову оцінку земельної ділянки" та "Надання довідки про правовий статус земельної ділянки" у розмірах, визначених розділом 6.1 Наказу від 15.06.2001 (z0579-01) , то припис про усунення порушень державної дисципліни цін також є неправомірним та підлягає скасуванню.
Судова колегія прийшла до висновку, що постанова суду першої інстанції відповідає вимогам матеріального та процесуального права і не може бути скасована чи змінена з підстав, що наведені в апеляційній скарзі, судом ретельно перевірено доводи сторін, дано їм вірну оцінку, постанова суду від 16 квітня 2010 року є законною і обґрунтованою, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються, підстави для скасування постановленого по справі судового рішення відсутні.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 2, 11, 21, 70, 71, 159, 160, 184, 195, 196, 198 – 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , колегія судів, -
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2010 року по справі № 2а-1241/10/1270 за позовом Відділу Держкомзему у Марківському районні Луганської області до Державної інспекції з контролю за цінами у Луганській області про скасування рішення про застосування економічних санкцій №17 від 05.02.2010 року та припису № 28 від 05.02.2010 року - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2010 року по справі № 2а-1241/10/1270 – залишити без змін.
ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня складення постанови в повному обсязі.
У повному обсязі ухвалу складено 21 липня 2010 року.
Колегія суддів:
Нікулін О.А.
Губська Л.В.
Юрко І.В.