Головуючий у 1 інстанції - Матвєєва В.В.
Суддя-доповідач - Яманко В.Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2010 року справа №2а-1400/10/1270
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs27219529) )
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді: Яманко В. Г.
суддів: Шишова О. О.
Жаботинської С. В.
при секретарі судового засідання Балакай І. Л.
за участю представників від:
позивача Харченко О. О. – за дов. № 9-6-30/0718 від 03.03.2010 р.,
Пентела-Правдюк Н. А.- за дов. № 9-6-30/0207 від 20.01.2010 р.
відповідача не з’явилися, повідомлені належним чином,
розглянувши у відкритому судовому Державної інспекції з контролю за цінами в
засіданні апеляційну скаргу Луганській області
на постанову Луганського окружного адміністративного суду
від 26 квітня 2010 року
по адміністративній справі № 2-а-1400/10/1270 (суддя Матвєєва В.В.)
за позовом Головного управління Держкомзему
у Луганській області
до Державної інспекції з контролю за цінами в
Луганській області
про скасування рішення та припису, -
ВСТАНОВИЛА:
Головне управління Держкомзему у Луганській області звернулося до суду першої інстанції з адміністративним позовом (арк. спр. 3-5) до Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області про скасування рішення № 19 від 8 лютого 2010 року про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін в повному обсязі, скасування припису № 31 від 8 лютого 2010 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень державної дисципліни цін.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2010 року (арк. спр. 61-63) позовні вимоги були задоволені повністю шляхом скасування рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області № 19 від 8 лютого 2010 року про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін в сумі 71572 грн. 05 коп. та скасування припису Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області № 31 від 8 лютого 2010 року про виконання законних вимог щодо усунення порушень державної дисципліни цін.
В апеляційній скарзі (арк. спр. 67-68) відповідач просив скасувати постанову суду першої інстанції та постановити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідач про час, місце та дату судового розгляду був повідомлений належним чином, проте на судовий розгляд не з’явився.
Представники позивача проти апеляційної скарги заперечували та просили апеляційну скаргу відповідачів залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення позивача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, встановила наступне.
Фактичні обставини справи.
Головне управління Держкомзему у Луганській області зареєстровано як юридична особа, що підтверджено свідоцтвом про реєстрацію (арк. спр. 19, 96), Положенням (арк. спр. 6-14), включено до ЄДРПОУ за номером 21760755, що підтверджено довідкою статистики (арк. спр. 15, 95). Позивач перебуває на обліку Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську як платник податків з 5 червня 2000 року за № 140 (арк. спр. 97). Згідно рішення Ленінської МДПІ у м. Луганську № 18 від 18 вересня 2008 року (арк. спр. 98) позивача внесено до реєстру неприбуткових організацій (установ).
На підставі Плану роботи на 1 квартал 2010 року (арк. спр. 167-170) та посвідчення від 19 січня 2010 року № 27 (арк. спр. 171), в період з 20 січня 2010 року по 5 лютого 2010 року посадовими особами Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області проведено планову перевірку Головного управління Держкомзему у Луганській області з питання дотримання підрозділами Держкомзему державної дисципліни цін при наданні платних послуг за період січень-грудень 2009 року. За результатами проведеної перевірки складено акт № 27 від 5 лютого 2010 року (арк. спр. 79-86), яким визначено про необґрунтоване стягнення Головним управлінням Держкомзему у Луганській області за період з березня 2009 року по грудень 2009 року плати за проведення державної експертизи землевпорядної документації з замовників в розмірі 3 відсотки від кошторисної вартості проектно – вишукувальних робіт, але не менше 20 гривень, чим порушено вимоги статті 39 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".
На підставі акту перевірки № 27 від 5 лютого 2010 року відповідачем прийнято припис № 31 від 8 лютого 2010 року з вимогами про усунення порушень державної дисципліни цін причин та умов, що їм сприяють у місячний термін шляхом приведення вартості державної експертизи землевпорядної документації у відповідність з діючим законодавством (арк. спр. 18, 23).
8 лютого 2010 року відповідачем було прийнято рішення № 19 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін в розмірі 71 572 грн. 05 коп. (арк. спр. 17, 22)
Обґрунтування судом першої інстанції задоволення позовних вимог.
- доведеність позивачем законності підстав для отримання оплати за проведення державної експертизи землевпорядної документації за рахунок коштів замовника за період березень - грудень 2009 року,
- недоведеність відповідачем факту необґрунтованого отримання плати від замовників за проведення державної експертизи землевпорядної документації та відповідно недоведеність підстав для прийняття спірного рішення та припису.
Основні доводи апеляційної скарги.
- порушення судом першої інстанції при прийнятті спірної постанови норм матеріального права, оскільки законодавством випадки здійснення державної експертизи за рахунок коштів замовника не передбачені, внаслідок цього позивачем необґрунтовано одержана виручка за проведення державної експертизи землевпорядної документації з березня 2009 року по грудень 2009 року, тому спірні рішення та припис прийняті обґрунтовано та відповідно до норм законодавства.
Оцінка обставин справи, відповідності прийнятого судового рішення
нормам матеріального та процесуального права.
Згідно частини 1 статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджено відповідачем позивач отримував за виконання державної експертизи землевпорядної документації з замовників плату в розмірі 3 відсотки від кошторисної вартості проектно – вишукувальних робіт, але не менше 20 гривень.
Відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17 червня 2004 року № 1808-IV (далі по тексту – Закон № 1808) суб'єктами державної експертизи є замовники та виконавці. Замовниками державної експертизи є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, землевласники, землекористувачі, підприємства, установи, організації і громадяни, заінтересовані у проведенні такої експертизи, а також розробники об'єктів державної експертизи. Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону.
За Положенням (арк. спр. 6-14) Головне управління Держкомзему у Луганській області є територіальним органом Держкомзему, одним з завдань якого є проведення у межах компетенції, визначеної Держкомземом, державної експертизи проектів з питань землеустрою, ведення державного земельного кадастру, охорони земель, реформування земельних відносин, а також техніко-економічних обґрунтувань таких проектів. При цьому, згідно пункту 7 Положення Головне управління здійснює свої повноваження безпосередньо та через підлеглі територіальні управління (відділи).
Таким чином, колегія суддів не приймає посилання скаржника на відсутність у відповідача повноважень на здійснення державної експертизи з земельних питань.
Згідно статті 8 Закону № 1808 державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах. За частинами 1, 4 статті 10 Закону № 1808 вибіркова державна експертиза проводиться за ініціативою спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи щодо об'єктів, які не підлягають обов'язковій експертизі. Вибіркова державна експертиза проводиться безоплатно, а в разі отримання негативного висновку - за кошти розробників об'єктів державної експертизи. За статтею 11 Закону № 1808 добровільна державна експертиза проводиться за ініціативою замовника або розробника об'єкта експертизи щодо об'єктів, які не підлягають обов'язковій державній експертизі. Крім того, за ініціативою замовника може бути проведена повторна та додаткова експертиза. Статтею 28 Закону № 1808 визначено у випадках проведення вищенаведених видів експертизи обов'язки замовників державної експертизи, зокрема щодо оплати виконаних експертних робіт.
Згідно пункту 1 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 року № 1619 (1619-2000-п) (далі по тексту - Порядок) цей Порядок визначає основні вимоги щодо виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг державними органами земельних ресурсів, бюджетними установами та організаціями, які належать до сфери їх управління, на платній основі.
Згідно пункту 2 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг (1619-2000-п) здійснюється на платній основі відповідно до поданих заяв та укладених договорів. Пунктом 5 Порядку (1619-2000-п) встановлено, що державні органи земельних ресурсів можуть виконувати та надавати на платній основі послуги з проведення державної землевпорядної експертизи.
В пункті 6 Порядку (1619-2000-п) передбачено, що виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами. При цьому розмір оплати цих робіт і послуг не повинен перевищувати реальної вартості їх підготовки.
Відповідно до пункту 1.1 Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої Наказом Держкомзему від 3 грудня 2004 року № 391 (z1618-04) (далі по тексту - Методика) ця Методика (z1618-04) визначає організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері. За пунктом 1.4 дія Методики (z1618-04) поширюється на виконавців та замовників державної експертизи, а також на розробників землевпорядної документації. За пунктом 1.6 Методики фінансування проведення державної експертизи забезпечується її замовником відповідно до закону.
В межах підготовчої стадії проведення державної експертизи відповідно до підпункту 3.3.1 пункту 3.3 Методики (z1618-04) здійснюється приймання землевпорядної документації, перевірка її складу, а також реєстрація об'єктів державної експертизи. Згідно підпункту 3.3.4 пункту 3.3 Методики виконавець державної експертизи відповідно до клопотання (заяви) із відповідною візою керівника експертного підрозділу заповнює рахунок на оплату робіт за проведення експертизи та передає його для оплати замовнику експертизи.
Відповідно до пункту 1, 2 Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених наказом Держкомзему, Мінфіну, Міністерства економіки України від 15 червня 2001 року № 97/298/124, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 липня 2001 р. за N 579/5770 (z0579-01) , розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг застосовуються державними органами земельних ресурсів та рекомендовані для застосування підприємствами, організаціями, проектними інститутами, вишукувальними експедиціями, госпрозрахунковими групами та іншими підприємницькими структурами незалежно від форм власності та відомчої належності на всій території України. Виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг, вартість яких не встановлено, здійснюється за цінами, визначеними договорами. Розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг використовуються при визначенні вартості робіт з виготовлення проектної і вишукувальної продукції та надання послуг у відповідності до діючих в Україні нормативно-правових та технічних актів.
Статтею 39 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" встановлено, що державна експертиза здійснюється за рахунок коштів замовника державної експертизи у випадках, визначених законом. Розмір плати за проведення державної експертизи встановлюється в розмірі 3 відсотки від кошторисної вартості проектно-вишукувальних робіт, але не може бути менше 20 гривень. Тобто, розмір плати передбачений прямою нормою закону, яку було дотримано Головним управлінням Держкомзему у Луганській області.
Розділом 8 Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг встановлено, що комплекс робіт включає: ознайомлення з документацією; визначення відповідності документації нормативно-правовій базі виконання даного виду робіт; підготовку та оформлення висновку. Вартість виконання експертизи всіх видів земельно-кадастрових та земельно-оцінних робіт установлюється в розмірі 3 % від загальної вартості даного виду робіт, але не менше 20 грн.
Таким чином, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про дотримання позивачем порядку та розміру стягнення плати за проведення державної експертизи землевпорядної документації з замовників.
З врахуванням викладеного, колегія суддів дійшла до висновку, що постанова суду першої інстанції прийнята відповідно до вимог матеріального права, тому залишається без змін, а апеляційна скарга відповідача - без задоволення з викладених в даній ухвалі підстав.
Керуючись статтями 24, 69, 71, 160, 167, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами в Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2010 року по адміністративній справі № 2а-1400/10/1270 - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2010 року по адміністративній справі № 2а-1400/10/1270 - залишити без змін.
На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України відкласти з дня закінчення судового розгляду справи на строк п’ять днів складання судового рішення у повному обсязі.
Вступна та резолютивна частини ухвали складені, підписані колегією суддів у нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 13 липня 2010 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня складення в повному обсязі.
Ухвала складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 14 липня 2010 року.
Головуючий:
Судді:
В.Г.Яманко
О.О.Шишов
С.В.Жаботинська