ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 червня 2010 р.
Справа № 2-а-10256/09/2170
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs14836830) )
Категорія: 2.22
Головуючий в 1 інстанції: Хом'якова В.В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді –
Яковлева Ю.В.
судді –
Запорожана Д.В.
судді –
Шеметенко Л.П.
при секретарі –
Святошенко К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2009 року по адміністративній справі за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія" "Херсонобленерго" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені,
встановила:
Позивач Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом про стягнення з відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Херсонобленерго" (відповідач) 874614 грн. 80 коп. штрафних санкцій та 10495 грн. 50 коп. пені за несвоєчасну сплату штрафних санкцій за період 16.04.09 року по 15.05.09 року.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, пояснив, що проти позову заперечує та просить суд відмовити у його задоволенні з підстав того, що обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обв'язком підбирати інвалідів на створені робочі місця, такий обов'язок покладається на органи працевлаштування.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 31.08.2009 року Херсонському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів в задоволенні позову було відмовлено.
В апеляційній скарзі Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, посилаючись на порушення судом 1-ї інстанції норм матеріального та процесуального права, просить вищезазначену постанову суду скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.
Заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом 1-ї інстанції було встановлено, що відповідач протягом 2008 року щомісячно звітував до Херсонського міського центру зайнятості про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів, в тому числі по підрозділам товариства в районах. Подання відповідних звітів до центру зайнятості є належним підтвердженням наявності на підприємстві створеного та введеного в дію місця для працевлаштування інваліда. Процедуру подання інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів центру зайнятості визначено Порядком подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування. Цим Порядком передбачено, що інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом, а також звітують Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування).
Згідно зі статтею 8 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", державне управління в галузі забезпечення соціальної захищеності інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, Міністерством охорони здоров'я України та органами місцевого самоврядування. Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 року № 1434 (1434-2002-п) , Фонд соціального захисту інвалідів є урядовим органом державного управління, здійснює контроль за своєчасним перерахуванням сум штрафних санкцій, що надходять від підприємств, установ і організацій за недодержання ними нормативів робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів. Пунктом 11 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року № 1767 (1767-2001-п) , передбачено, що у разі несплати підприємствами, установами організаціями, які не забезпечують нормативу робочих місць, штрафних санкцій в установлений термін відділення Фонду соціального захисту інвалідів вживають заходів щодо їх стягнення в судовому порядку.
Частиною 2 статті 4 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" передбачено, що держава створює правові, економічні, політичні, соціально-побутові та соціально-психологічні умови для задоволення потреб інвалідів у відновленні здоров'я, матеріальному забезпеченню, посильній трудовій та громадській діяльності. Згідно частини 6 статті 20 вказаного Закону, фінансування заходів щодо соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної та професійної реабілітації інвалідів, надання позик на створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, забезпечення інвалідів технічними реабілітаційними засобами, оплата навчання та перекваліфікація здійснюється Фондом України, соціального захисту інвалідів. Згідно з частиною першою статті 19 того ж Закону, для роботодавців установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів", підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Згідно із ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи і організації, фізичні особи, які використовують працю інвалідів, зобов'язані виділяти та створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством. Відповідно до ст. 18, 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації зобов'язані надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів. Рішення про визнання інваліда безробітним і взяття його на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань. Отже, законодавство України обов'язок з працевлаштування інвалідів покладає на орган державної влади з питань праці та соціальної політики, органи місцевого самоврядування, громадські організації інвалідів, але цьому мають передувати певні дії підприємств, установ і організацій зі створення робочих місць для інвалідів та з відповідного інформування зазначених органів з метою працевлаштування інвалідів. Згідно пунктом 1.2 затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 6 липня 1998 р. № 244 (z0464-98) Інструкції щодо заповнення державної статистичної звітності за формами № 3-ПН "Звіт про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) та потребу в працівниках" і № 4-ГШ "Звіт про вивільнення працівників" підприємства, установи і організації незалежно від форм власності і господарювання та відомчої підпорядкованості, щомісячно в повному обсязі подають державній службі зайнятості інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) за формою № 3-ПН "Звіт про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) та потребу в працівниках".
На думку колегії суддів відповідач здійснив всі залежні від нього заходи для недопущення правопорушення.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно та в достатньому обсязі встановив обставини справи і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права. Доводи, наведені в апеляційній скарзі колегія суддів вважає несуттєвими та такими, що правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ч. 1 ст. 195, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 та п. 1 ч. 1 ст. 205 КАС України, колегія суддів –
ухвалила:
Апеляційну скаргу Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів –залишити без задоволення.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2009 року по адміністративній справі за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до відкритого акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Херсонобленерго" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені –залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, однак може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного Суду України протягом одного місяця з дня набрання нею законної сили.
Головуючий:
Ю.В. Яковлев
Суддя:
Д.В. Запорожан
Суддя:
Л.П. Шеметенко