Головуючий у 1 інстанції – Стойка В.В.
Суддя-доповідач – Ляшенко Д.В.
Україна
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
11 травня 2010 року справа № 2а-21468/09/0570
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs24579635) )
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді:
Ляшенка Д.В.
судді:
Колеснік Г.А., Ястребової Л. В.
при секретарі судового засідання:
за участю представників:
від позивача:
від відповідача:
Агейченковій К.О.
не з’явився, надане клопотання про розгляд справи за відсутністю його представника,
не з’явився, повідомлений належним чином,
розглянувши у відкритому апеляційну скаргу
судовому засіданні Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут"
Державного підприємства "Селидіввугілля"
на постанову
Донецького окружного адміністративного суду
від
12 січня 2010 року
по адміністративній справі
№ 2а-21468/09/0570
за позовом
Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля"
до
Управління Пенсійного фонду України в м. Селидове Донецької області
про
визнання дій неправомірними та недійсними рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2009 року Державне підприємство "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля" звернулось до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Селидове Донецької області "про визнання дій неправомірними та недійсними рішення".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ВП "Вуглезбут" ДП " Селидіввугілля " звернулось є страхувальником та зареєстрований платником страхових внесків та є гірничим підприємством.
Позивач посилається на те, що Законом України "Про підвищення престижності шахтарської праці" від 02.09.2008 року (345-17) № 345 були внесені зміни до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , а саме п. 14 розділу "Прикінцеві положення" викладений в такій редакції: "установити, що гірничі підприємства зобов’язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше як через 28 календарних днів з дня закінчення цього періоду".
Державне підприємство "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля" вважає, що відповідач нарахував спірними рішеннями штрафні санкції і пеню неправомірно, а тому просить суд визнати неправомірними дії відповідача щодо застосування фінансових санкцій та нарахування пені без врахування призначення платежу, визначеному платником страхових внесків у платіжних дорученнях, а також визнати недійсними рішення відповідача № 265 від 17.09.2009 р., № 307 від 29.10.2009 р., № 308 від 29.10.2009 р., № 309 від 29.10.2009 р., № 310 від 29.10.2009 р., № 311 від 29.10.2009 р., № 313 від 29.10.2009 р., № 314 від 29.10.2009 р., № 315 від 29.10.2009 р., № 316 від 29.10.2009 р., № 317 від 29.10.2009 р., № 318 від 29.10.2009 р., № 426 від 18.11.2009 р.
Постановою від 12 січня 2010 року Донецького окружного адміністративного суду у задоволенні позовних Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля" відмовлено у повному обсязі.
Позивач вважаючи, що це судове рішення ухвалено з порушенням норм процесуального і матеріального права, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду скасувати і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Позивач по справі за викликом до суду не прибув, проте надав клопотання про розгляд справи за відсутністю його представника.
Відповідач по справі про час, місце та дату судового розгляду був повідомлений належним чином, проте правом бути присутнім на судовому розгляді не скористався.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, а судове рішення таким, що підлягає залишенню без змін, з наступних підстав.
Згідно ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін, якщо визнає що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судами апеляційної та першої інстанціями встановлено, що позивач – Державне підприємство "Селидіввугілля" (ідентифікаційний код 33426253) є юридичною особою та зареєстроване 06.06.2005 року виконавчим комітетом Селидівської міської ради.
Відокремлений підрозділ "Вуглезбут "Державного підприємства "Селидіввугілля" (ідентифікаційний код 33644454) є відокремленим підрозділом позивача без права юридичної особи.
Відповідач – Управління Пенсійного фонду України в місті Селидове Донецької області, є органом виконавчої влади, який в цих правовідносинах здійснює повноваження, покладені на нього ст. 12 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 (121/2001) з наступними змінами та доповненнями.
Відповідно до приписів п. 12 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , у період до перетворення Пенсійного фонду України в неприбуткову самоврядну організацію він функціонує як центральний орган виконавчої влади на підставі норм цього Закону (крім норм, зазначених в абзаці шостому пункту 1 цього розділу) та Положення про Пенсійний фонд України (121/2001) , яке затверджує Президент України. Бюджет Пенсійного фонду України в зазначений період затверджує Кабінет Міністрів України.
Згідно зі ст. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 (121/2001) з наступними змінами та доповненнями, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, що здійснює керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та готує документи для їх виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, інших соціальних виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду України. Діяльність Пенсійного фонду України спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра праці та соціальної політики України.
Відповідно до ст. 15 Положення (121/2001) , Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві, Севастополі, та управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах.
Пунктом 5 статті 4 вказаного Положення (121/2001) зазначено, що Пенсійний фонд України відповідно до покладених на нього завдань організовує, координує та контролює роботу органів Пенсійного фонду України щодо, зокрема, забезпечення додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами законодавства про пенсійне забезпечення; забезпечення збирання та акумулювання страхових внесків, інших надходжень до бюджету Пенсійного фонду України відповідно до законодавства.
Відповідно до п. 1 ст. 14 Закону № 1058 страхувальниками, тобто платниками страхових внесків, є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону.
Правовідносини, що склалися між сторонами, регулюються Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) . Цим Законом визначається порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків та стягнення заборгованості по внескам.
У відповідності з п. 6 ч. 2 ст. 17 Закону № 1058, страхувальник зобов'язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески. Страхувальник зобов'язаний сплачувати страхові внески не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення відповідного базового періоду, за який вони нараховані (ч. 6 ст. 20 Закону № 1058).
Згідно зі ст. 106 Закону № 1058 у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені ст. 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених ч. 3 ст. 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю зі сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
За рахунок сум, які надходять від страхувальника або від державної виконавчої служби відповідно до ч. 5 ст. 106 Закону № 1058, у випадках коли страхувальник має несплачену недоїмку, пеню та фінансові санкції та здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються в рахунок уплати недоїмки, пені і фінансових санкцій.
19.11.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 426, яким було застосовано штраф в розмірі 50 % від суми боргу в сумі 84,48 грн. та нараховано пеню в сумі 189,16 грн. за період з 02.03.2009 р. по 30.10.2009 р.
20.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 318, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 1946,64 грн. та нараховано пеню в сумі 5091,16 грн. за період з 21.07.2008 р. по 30.04.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 317, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 1488 грн. та нараховано пеню в сумі 4096,81 грн. за період з 20.08.2008 р. по 28.05.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 316, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 00,00 грн. та нараховано пеню в сумі 19,13 грн. за період з 12.09.2008 р. по 28.05.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 315, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 1717,42 грн. та нараховано пеню в сумі 4596,01 грн. за період з 29.09.2008 р. по 26.06.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 314, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 85,46 грн. та нараховано пеню в сумі 139,70 грн. за період з 28.10.2008 р. по 30.04.2009 р.
29.19.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 313, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 32,04 грн. та нараховано пеню в сумі 32,04 грн. за період з 07.11.2008 р. по 30.04.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 311, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 00,00 грн. та нараховано пеню в сумі 35,16 грн. за період з
04.12.2008 р. по 26.06.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 310, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 95,12 та нараховано пеню в сумі 170,26 грн. за період з 29.12.2008 р. по 26.06.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 309, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 00,00 грн. та нараховано пеню в сумі 91,85 грн. за період з
06.01.2009 р. по 30.07.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 308, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 82,97 грн. та нараховано пеню в сумі 162,12 грн. за період з 28.01.2009 р. по 25.08.2009 р.
29.10.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих органом Пенсійного фонду № 307, яким було застосовано штраф в розмірі 10 % від суми боргу в сумі 00,00 грн. та нараховано пеню в сумі 157,63 грн. за період з 28.01.2009 р. по 29.09.2009 р.
17.09.2009 року відповідачем прийняте рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі
донарахованих органом Пенсійного фонду № 265, яким було застосовано штраф в розмірі 50 % від суми боргу в сумі 19589,45 грн.
Згідно з п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальників такі фінансові санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі:
1) 10 відсотків своєчасно несплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 30 календарних днів включно;
2) 20 відсотків своєчасно несплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 90 календарних днів включно;
3) 50 відсотків своєчасно несплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати понад 90 календарних днів.
Одночасно на суми своєчасно несплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені, передбаченої ч. ч. 9, 10 ст. 106 Закону № 1058, починається з першого календарного дня, що настає за днем настання строку відповідного платежу, до дня його фактичної сплати страхувальником.
Про нарахування пені та накладання штрафів, передбачених ч. ч. 9, 10 ст. 106 Закону №1058, посадові особи виконавчих органів пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику.
Судом встановлено та позивачем не спростовано, що він своєчасно не сплачував суми страхових внесків і за затримку строку сплати до нього було застосовано фінансові санкції та нараховано пеню.
Відповідно до пунктів 1, 2 ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою повноваження надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевикладене, відповідачем правомірно було зараховано грошові кошти позивача, які були призначені в рахунок сплати поточних сум страхових внесків, в рахунок сплати несплаченої недоїмки зі сплати страхових внесків, пені та фінансових санкцій, що в свою чергу призвело до винесення спірних рішень про нарахування позивачу фінансових санкцій та пені.
Таким чином, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо правомірності оскаржуваного рішення, а тому судом правильно відмовлено у задоволенні позовних вимог Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля".
Тобто суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, керуючись ст. 195- 196, ст. 199, ст. 200, ст. 205, ст. 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля" на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 12 січня 2010 року у справі № 2а-21468/09/0570 за позовом Державного підприємства "Селидіввугілля" в особі відокремленого підрозділу "Вуглезбут" Державного підприємства "Селидіввугілля" до Управління Пенсійного фонду України в м. Селидове Донецької області "про визнання дій неправомірними та недійсними рішення" – залишити без задоволення, а постанову суду без змін.
Вступна та резолютивна частини ухвали складені, підписані колегією суддів у нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 11 травня 2010 року.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Ухвала складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 17 травня 2010 року.
Колегія суддів: /підписи/
Д.В.Ляшенко
Г.А.Колеснік
Л.В.Ястребова
З оригіналом згідно:
Суддя: Д.В.Ляшенко