КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
 Головуючий у 1-й інстанції – Малишенко Т.О.
Суддя-доповіда: Межевич М.В.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 березня 2010 року м. Київ Справа: № 2-а-84/08
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs21835210) )
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого – судді Межевича М.В., суддів Бараненка І.І. та Зайця В.С., при секретарі Кравченко Т.М., розглянувши апеляційні скарги Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області та ОСОБА_2 на апеляційне оскарження постанови Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області про визнання протиправною бездіяльності, перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та про сплату суми боргу, -
В С Т А Н О В И Л А:
У грудні 2008 року позивач звернувся до суду з позовом про визнання бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області по відношенню до перерахунку його допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, протиправною; зобов’язання Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області зробити перерахунок його допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; стягнення з Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області на його користь борг з допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 6741,82 грн. зобов'язання Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області виплачувати йому допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у відповідності з діючим законодавством України.
Постановою Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року позовні вимоги задоволено частково, а саме: визнано протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області щодо відмови позивачу в проведенні перерахунку та виплати недорахованої суми державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року; зобов’язано Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області зробити перерахунок позивачу допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року; стягнено з Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області на користь позивача різницю недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року у сумі 75,42 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області в апеляційній скарзі просить скасувати постанову суду першої інстанції, як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального права, а також просить прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовні вимог.
ОСОБА_2 в апеляційній скарзі просить скасувати постанову суду першої інстанції, як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, а також просить прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню, а постанова суду – частковому скасуванню з таких підстав.
Суд першої інстанції прийшов до висновку про задоволення позовних вимог з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року, оскільки грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трьохрічного віку позивачеві у 2007 році виплачувалась у неповному розмірі, що передбачений Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (2240-14) .
З таким висновком суду не можна погодитися в повній мірі, виходячи з наступного.
Колегією суддів встановлено, що позивач є матір’ю малолітньої дитини та отримує державну соціальну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" з врахуванням обмежень, встановлених Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) .
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Відповідно до ст. 42 цього Закону право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованим особам у формі матеріального забезпечення у період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку і частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у період цієї відпустки.
У ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік" (489-16) дію статей 41 та 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" на 2007 р. були призупинені в частині виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Вирішуючи питання про те, положення якого Закону (2240-14) підлягають застосуванню для вирішення спірних правовідносин, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст. 75 Конституції України Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні. Конституція України (254к/96-ВР) не встановлює пріоритету застосування того чи іншого закону, в тому числі залежно від предмета правового регулювання. Немає також закону України, який би регулював питання подолання колізії норм законів, що мають однакову юридичну силу.
Водночас Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини рішення від 3 жовтня 1997 року № 4-зп (v004p710-97) у справі про набуття чинності Конституцією України (254к/96-ВР) зазначив: "Конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше".
Відповідно до ч. 3 ст. 150 Конституції України рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України.
Тому, виходячи з наведених положень Конституції України (254к/96-ВР) та рішення Конституційного Суду України, а також враховуючи, що вищезазначеним Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) фактично змінено положення Закону "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (2240-14) , який діяв у часі раніше, пріоритетними в даному випадку є положення статей Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) .
Разом з тим, судовою колегією враховується, що Конституційним Судом України положення Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік" (489-16) , якими зупинено дію статей 41 та 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними).
Відповідно до п.5 резолютивної частини вказаного рішення Конституційного Суду України, воно має преюдиціальне значення для суддів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей законів, що визнані неконституційними.
Отже, визнані неконституційними положення Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік" (489-16) втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 (v0a6p710-07) . Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (107-17) ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" була виключена, проте Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року (v010p710-08) такі зміни визнані неконституційними, а тому у 2008 році позивачка отримала право на отримання допомоги відповідно до закону з 22 травня 2008 року.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що постанова Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року частково не відповідає нормам матеріального права, доводи апеляційних скарг частково спростовують висновки суду першої інстанції, викладені у зазначеній постанові, у зв'язку з чим є підстави для її скасування з постановленням нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційні скарги Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області та ОСОБА_2 задовольнити частково.
Постанову Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області щодо відмови ОСОБА_2 в проведенні перерахунку та виплати недорахованої суми державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області зробити перерахунок ОСОБА_2 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом, за період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
В задоволенні решти позовних вимог – відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом одного місяця з дня складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
М.В. Межевич
І.І. Бараненко
В.С. Заяць
Повний текст постанови виготовлений 31 березня 2010 року.
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції – Малишенко Т.О.
Суддя-доповіда: Межевич М.В.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
(вступна та резолютивна частини)
26 березня 2010 року м. Київ Справа: № 2-а-84/08
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого – судді Межевича М.В., суддів Бараненка І.І. та Зайця В.С., при секретарі Кравченко Т.М., розглянувши апеляційні скарги Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області та ОСОБА_2 на апеляційне оскарження постанови Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення м. Славутич Київської області про визнання протиправною бездіяльності, перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та про сплату суми боргу.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 201, 205, 207, 212, 254 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційні скарги Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області та ОСОБА_2 задовольнити частково.
Постанову Славутицького міського суду Київської області від 12 лютого 2009 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати протиправною бедіяльність Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області щодо відмови ОСОБА_2 в проведенні перерахунку та виплати недорахованої суми державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення Славутицької міської ради Київської області зробити перерахунок ОСОБА_2 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 43 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом, за період з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року.
В задоволенні решти позовних вимог – відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом одного місяця з дня складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
М.В. Межевич
І.І. Бараненко
В.С. Заяць