ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 березня 2010 р.
Справа № 2-а-126/09/2103
Категорія: 2.31.3.
Головуючий в 1 інстанції: Соловйов В.В.
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs14890684) )
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі: судді доповідача - головуючого - Шляхтицького О.І.,
суддів: Джабурія О.В., Ступакової І.Г.,
при секретарі – Кудіновій Г.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області на постанову Великолепетиського районного суду Херсонської області від 21 серпня 2009 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області, Центру по нарахуванню соціальних виплат про визнання дій неправомірними та забезпечення виплати недоотриманої допомоги, –
ВСТАНОВИЛА:
У липні 2009 року ОСОБА_1 звернулась до суду з вищевказаними позовними вимогами, мотивуючи їх тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 у неї народилася дочка ОСОБА_2. ІНФОРМАЦІЯ_1 дочка ОСОБА_3. Після народження дітей вона звернулася до УПСЗН для отримання державної допомоги при народженні дитини, а потім для призначення державної допомоги до досягнення ними трирічного віку. Відповідач при наданні їй вказаних видів допомоги керувався нормативно-правовими актами, які рішенням Конституційного суду України від 9 липня 2007 року (v0a6p710-07) визнані неконституційними та не враховував роз’яснення Конституційного Суду України в рішенні № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року (v010p710-08) . Вважає, що відповідач своїми діями грубо порушив її право на належний соціальний захист, передбачений конституцією України.
У зв’язку з чим, просила суд визнати неправомірними дії відповідача щодо нарахування та виплати їй державної допомоги при народженні дітей та забезпечити виплату відповідачем на її користь суму недоотриманої допомоги при народженні дітей, що здійснюється одноразово, у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму, та решту одноразової допомоги при народженні дитини, що підлягає виплаті протягом наступних 12 місяців за період з 2007 року по 2008 рік включно.
Постановою Великолепетиського районного суду Херсонської області від 21 серпня 2009 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволені частково.
Визнано неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації по невиплаті ОСОБА_1 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на підставі Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про зміни до деяких законодавчих актів України" (107-17) починаючи з січня 2008 року.
Зобов'язано Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації зробити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 починаючи з січня 2008 року недоотриману допомогу по догляду за дитиною у розмірі 4753,80 грн.
В решті позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
Стягнуто з Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 3 грн. 40 коп.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило його скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Заслухавши доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для її часткового задоволення.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачка, є матір'ю малолітніх дітей: ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2 народжені та ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується відповідними свідоцтвами про народження (а.с. 8,9).
Позивачка перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації по догляду за дітьми до досягнення ними 3-річного віку та отримувала відповідну допомогу у розмірах, передбачених абзацом 2 частини 2 статті 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" (107-17) від 28.12.2007р..
Із матеріалів позову вбачається, що позивачка ставить питання про протиправність дій відповідача щодо не нарахування та виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення ними трирічного віку відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" за період 2007 -2008 роки.
Відповідачем виплачено позивачці допомогу при народженні дитини одноразово в сумі 3400 грн. та призначено до виплати протягом 12 місяців. З довідки про отримання допомоги № 04-436/1-4 від 31.07.09 (а.с.18-19) вбачається, що в період з квітня по грудень місяць 2007 року включно, позивачка отримувала допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, в наступному розмірі: за квітень 2007 року 129,3 грн., травень -129,03., червень 129,03., липень –129,03., серпень –132, 64 грн., вересень –134, 45 грн., жовтень –136, 13 грн., листопад –140, 05 грн., грудень –144, 10 грн.
При нарахуванні та виплаті позивачу цього виду державної допомоги відповідач керувався ст. 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", якою передбачено, що у 2007 р. допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а також п. 14 ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", яким зупинено на 2007 р. дію ст. 12, ч. 1 ст. 15 та п. 3 розд. VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) . Відповідно до ст. 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років: з 1 січня - 434 гривні, з 1 квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470 гривень. Пунктом 14 ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом, зупинено на 2007 р. дію ст. 12, ч. 1 ст. 15 та п. 3 розд. VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) . Рішенням Конституційного Суду України N 6-рп/2007 від 09.07.2007 р. (v0a6p710-07) у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) положень статей 29, 36, ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 ст. 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , у тому числі п. 14 ст. 71 в частині зупинення на 2007 р. дії ст. 12, ч. 1 ст. 15 та п. 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Отже, відмова Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації у виплаті позиваці допомоги в період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року в розмірах, встановлених ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", є протиправною та безпідставною, а рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог у цієї частині є помилковим.
Суд апеляційної інстанції при прийнятті рішення про відмову в задоволенні позовних вимог відносно виплати допомоги за 2008 рік зазначає, що відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми" в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" (107-17) від 28.12.2007р., допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 грн. На момент прийняття рішення ця норма не визнана неконституційною. І таким чином допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за 2008 рік виплачена відповідачем відповідно до діючого законодавства, а рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог є помилковим і підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог до Центру по нарахуванню соціальних виплат, оскільки такі позовні вимоги не ґрунтуються на законі.
У зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог, відповідно до частин 1, 3 статті 94 КАС України, зменшенню підлягає і сума стягнення судових витрат . З огляду на викладене, на користь позивачки підлягає стягненню з Державного бюджету України судовий збір в сумі – 1 грн.70 коп..
Таким чином, суд першої інстанції при вирішенні справи допустив порушення норм матеріального права та висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, та таке є підставою для скасування оскаржуваного рішення та винесення нового рішення.
Керуючись ст.ст. 195, 196; п.3 ч.1 ст. 198; п.3, п.4 ч.1 ст. 202; ч.2 ст. 205; ст. 207; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, –
ПОСТАНОВИЛА
Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області – задовольнити частково, постанову Великолепетиського районного суду Херсонської області від 21 серпня 2009 року – скасувати.
Винести по справі нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області щодо невиплати ОСОБА_1 допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" для дітей віком до 6 років, з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року.
Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення Великолепетиської районної державної адміністрації Херсонської області виплатити ОСОБА_1 допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 1 грн. 70 коп.
постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена у встановленому законом порядку.
Повний текст судового рішення виготовлений 29 березня 2010 року.
Головуючий:
Суддя:
Суддя:
О.І. Шляхтицький
О.В. Джабурія
І.Г. Ступакова