Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" березня 2010 р.
справа № 2а-4312/08
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs31810284) )
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Добродняк І.Ю
суддів: Бишевської Н.А. Коршуна А.О.
при секретарі судового засідання: Мациборко Т.І.
за участю представників:
позивача: - Казанцева В. Л., дов. № 2-10 від 11.01.10
відповідача: - Донатарова В. М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську
апеляційну скаргу Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2008 року
у справі № 2а-4312/08
за позовом Нікопольської об’єднаної державної податкової інспекції
до Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради
про стягнення заборгованості,-
ВСТАНОВИЛА :
Нікопольська об’єднана державна податкова інспекція звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про стягнення з Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради штрафних санкцій до державного бюджету у сумі 13835,34 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що плановою ревізією КРУ в Дніпропетровській області щодо перевірки господарської діяльності централізованої бухгалтерії Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради за період з 01.01.04 по 30.06.07 встановлений факт перевищення ліміту залишку готівки в касі Нікопольської стоматологічної поліклиніки на загальну суму 6917,67 грн., що є порушенням п.5.1 Положення № 637 (z0040-05) про ведення касових операцій у національній валюті в Україні. Відповідно до п.2 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.95 № 436/95 (436/95) на підставі матеріалів проведеної перевірки і подання державної контрольно-ревізійної служби позивачем прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0001822330/0/35499 від 29.08.07 на суму 13835,34 грн., які в добровільному порядку Відділом охорони здоров’я Нікопольської міської ради не сплачені.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.11.08 у справі адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради штрафні санкції у сумі 13835,34 грн.
Не погодившись із постановою суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати та винести нову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову, посилаючись на те, що судом неповно з’ясовані обставини, які мають значення для справи. Відповідач зазначає, що п.5.1. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні КУОЗ "Міська стоматологічна поліклініка" не порушував, а також дотримувався п.5.10 зазначеного Положення. Операції з обліку готівкових розрахунків в КУОЗ "Нікопольська міська стоматологічна поліклініка"здійснювалися за допомогою касового апарату і відображалися в "Книзі обліку розрахункових операцій РРО". Кошти, які надходили до каси установи після інкасації відображались в касовій книзі як надходження наступного дня, у зв'язку з тим, що установа працює у дві зміни з 8.00 до 14.00 та з 14.00 до 20.00, а інкасація згідно договору проводилась з 13.00 до 14.00.
Крім того, відповідачем порушений п.6.2.4. Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) , оскільки корінець рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій позивач вручив не юридичній особі - відділу охорони здоров'я, а централізованій бухгалтерії.
Представник відповідача в судовому засідання підтримує доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Представник відповідача проти задоволення апеляційної скарги заперечує, в поданих суду письмових запереченнях позивач посилається на те, що в апеляційній скарзі відповідач сам підтверджує факт несвоєчасного відображення касиром в касовій книзі операцій одержання готівки, що є порушенням п.4.3 Положення № 637 (z0040-05) . Посилання відповідача на неможливість своєчасного здавання готівкової виручки у зв'язку з умовами договору про інкасацію є необгрунтованими, оскільки, відповідач мав право укласти зазначений договір з урахуванням вимог Положення № 637 (z0040-05) , крім того, Положення № 637 (z0040-05) не містить такого виключення з загальних правил строків здавання підприємством готівкової виручки, як час інкасації.
Також є неправильним посилання відповідача на порушення процедури вручення рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0001822330/0/35499 від 29.08.07. Застосовані штрафні (фінансові) санкції не є сумами податкового зобов'язання платника податків і посилання відповідача на норми Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) є безпідставними. Означене рішення згідно Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 253 від 21.06.01 (z0567-01) , вручено заступнику головного бухгалтера Відділу охорони здоров'я Нікопольської міської ради 29.08.07.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, Відділ охорони здоров’я Нікопольського міськвиконкому відповідно до Статуту, затвердженого у виконавчому комітеті Нікопольської міської ради 14.11.95, є самостійною установою, юридичною особою, види фінансово-господарської діяльності якої визначені в розділі 2 Статуту (а.с.9).
Відділ охорони здоров’я здійснює керівництво підлеглих йому лікувальних закладів і несе відповідальність за медичне обслуговування населення (п.1.4 Статуту).
Діяльність Відділу охорони здоров’я направлена, зокрема, на організацію медичного обслуговування, забезпечення медичних установ медикаментами і обладнанням.
Відповідно до вказаного Статуту Відділ охорони здоров’я розробляє та надає для затвердження проекти планів витрат на медобслуговування, складає плани фінансування, формує і подає замовлення на підставі пропозицій медустанов.
Фінансування міського відділу охорони здоров’я здійснюється з бюджетних асигнувань і власних коштів. Облік матеріальних цінностей ведеться в центральзованій бухгалтерії міського відділу охорони здоров’я.
На виконання п.2.1 плану контрольно-ревізійної роботи КРУ в Дніпропетровській області на ІІІ квартал 2007 року, фахівцями відділу контролю у сфері охорони здоров’я контрольно-ревізійного управління в Дніпропетровській області проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності централізованої бухгалтерії відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради за період з 01.01.04 по 30.06.07, за результатами якої складений акт № 04070231/2303 від 03.08.07 (а.с.12).
Як зазначено в акті перевірки Централізованою бухгалтерією Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради обслуговуються комунальні установи охорони здоров’я:
дитяча міська лікарня;
Нікопольська психоневрологічна лікарня;
Нікопольський пологовий будинок;
Нікопольська стоматологічна поліклініка;
Нікопольська станція швидкої медичної допомоги.
Означені лікувальні установи є комунальними медичними закладами, які утримуються за рахунок коштів міського бюджету і здійснюють свою діяльність згідно із Статутами, затвердженими розпорядженням Нікопольської міської ради, мають ліцензії на медичну практику.
Лікувальні установи підпорядковані управлінню охорони здоров’я Дніпропетровської облдержадміністрації.
Ревізією касових операцій встановлено, що операції з обліку готівкових розрахунків в Нікопольській стоматологічній поліклініці здійснюються за допомогою касового апарату і відображаються в "Книзі обліку розрахункових операцій РРО".
В порушення вимог п. 4.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.04 № 637 (z0040-05) , касиром Нікопольської стоматологічної поліклініки невірно виводились залишки готівки в касовій книзі на кінець та на початок наступного робочого дня. Шляхом звірки фіскальних чеків в книзі РРО та щоденних звітів касира по касовій книзі встановлено, що сума залишку готівки по фіскальному чеку не фіксується в касовій книзі. Кошти, які надходили до каси установи після інкасації, відображались у касовій книзі як надходження наступного дня.
Встановлено, що в порушення п.5.1 зазначеного вище Положення мали місце факти перевищення ліміту залишку готівки в касі КУОЗ "Нікопольська стоматологічна поліклініка"за період з 01.04.06 по 30.04.07 на загальну суму відповідно до складеного під час ревізії розрахунку 6917,67 грн. (а.с.16).
Порушень у веденні касових операцій у касі центральзованої бухгалтерії відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради не встановлено.
Відповідно до абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.95 № 436/95 (436/95) у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами –громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб’єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повність або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним Банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, а саме: за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах –у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Відповідно до п.2 вказаного Указу Президента України штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.
Виходячи з наведених правових норм, на підставі даних акту ревізії № 04070231/2303 від 03.08.07 позивачем - Нікопольською об’єднаною державною податковою інспекцією прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0001822330/0/35499 від 29.08.07, відповідно до якого до Централізованої бухгалтерії відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради застосовано штрафну санкцію в розмірі 13835,34 грн.
Як вбачається з наявної в матеріалах справи копії корінця рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, означене вище рішення отримано заступником головного бухгалтера Централізованої бухгалтерії відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради –Мороз Н.О. 28.08.07 (а.с.18).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем правомірно, виходячи з виявлених під час проведеної контрольно-ревізійним управлінням в Дніпропетровській області ревізії порушень, прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0001822330/0/35499 від 29.08.07 на суму 13835,34 грн.; сума штрафу в добровільному порядку відповідачем не сплачена.
Колегія суддів, виходячи з фактичних обставин справи, вважає такий висновок суду помиковим.
Судом першої інстанції не прийнято до уваги, що Нікопольська стоматологічна поліклініка, в касі якої встановлені зазначені вище порушення Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.04 № 637 (z0040-05) , є самостійною установою, юридичною особою.
Відповідно до затвердженого рішенням Нікопольської міської ради від 13.11.02 Статуту комунальна установа охорони здоров’я "Нікопольська міська стоматологічна поліклініка"має самостійний баланс, бюджетні та інші рахунки в установах банків.
Основною метою діяльності поліклініки є забезпечення оптимальних умов для надання кваліфікованої лікувально-профалактичної допомоги населенню міста.
Майно поліклініки є комунальною власністю територіальної громади міста Нікополя, належить їй на праві оперативного управління.
Головний бухгалтер поліклініки здійснює оперативний бухгалтерський облік, веде статистичну звітність.
30.08.00 Нікопольською стоматологічною поліклінікою з Акціонерно-комерційним банком соціального розвитку "Укрсоцбанк"укладений договір № 10 на збирання грошовї виручки.
З огляду на викладені факти саме зазначена установа і повинна нести відповідальність у разі порушення нею Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, і є особою, на яку відповідно до Указу Президента України від 12.06.95 № 436/95 (436/95) накладаються штрафні санкції за порушення норм з регулювання обігу готівки.
Колегія суддів вважає неправомірним застосування позивачем штрафних санкцій до Централізованої бухгалтерії відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради за виявлені актом ревізії № 04070231/2303 від 03.08.07 факти перевищення ліміту залишку готівки в касі КУОЗ "Нікопольська стоматологічна поліклініка", внаслідок чого позовні вимоги про стягнення з Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради суми штрафних санкцій 13835,34 грн. є неправомірними.
Суд першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення не повно і не всебічно з’ясував усі обставини у справі, зробив помилкові висновки, які не відповідають фактичним обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття рішення, яке не є законним та обґрунтованим.
За таких обставин колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, постанову суду першої інстанції скасувати, у задоволенні позовних вимог відмовити.
Керуючись ст.ст. 198, 202, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА :
Апеляційну скаргу Відділу охорони здоров’я Нікопольської міської ради задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.11.08 у справі № 2а-4312/08 скасувати.
В задоволенні позову Нікопольської об’єднаної державної податкової інспекції відмовити.
постанова набирає чинності з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця.
Головуючий:
І. Ю. Добродняк
Судді:
Н. А. Бишевська
А. О. Коршун