Справа № 2-а-11930/09/0570 
Головуючий у 1 інстанції: Стиран В.В.
Суддя-доповідач: Шаптала Н.К.
Донецький апеляційний адміністративний суд
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2010 року місто Донецьк
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs27318955) )
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Шаптала Н.К.
суддів апеляційного суду: Сіваченка І.В., Дяченко С.П.
при секретарі судового засідання: Асєєвій Я.В.
З участю сторін : представника позивача Міцури М.Л., представника відповідача Голобородової О.Ю.;
розглянувши апеляційну скаргу
Донецького обласного центру зайнятості
на постанову
Донецького окружного адміністративного суду
від
2 жовтня 2009 року
за позовом
Селянського (фермерського) господарства "Вікторія-1"
до
Донецького обласного центру зайнятості
про
визнання рішення нечинним, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2009 року Рішення №17 про стягнення простроченої заборгованості зі сплати страхових внесків, у тому числі донарахованих сум страхових внесків (недоїмки), пені та штрафу від 21.04.2009 року, прийнятого директором Донецького обласного центру зайнятості Козенко Т.М. про стягнення з Селянського фермерського господарства "Вікторія-1" прострочену заборгованість зі сплати страхових внесків (недоїмку) в розмірі 171,68 гривень, в тому числі донараховані страхові внески (недоїмку) в розмірі 171,68 гривень, пеню в розмірі 39,36 гривень, штраф в розмірі 9535 гривень визнати нечинним в частині стягнення пені в розмірі 39,36 гривень, штрафу в розмірі 9535 гривень.
Відповідач з постановою суду не погодився та подав апеляційну скаргу, в якій просив постанову суду першої інстанції скасувати, та винести нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Колегія суддів, заслухавши доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи за апеляційною скаргою, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а постанова суду першої інстанції – скасуванню, з відмовою в задоволенні позовних вимог позивача.
До такого висновку колегія суддів прийшла з огляду на наступне:
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Як встановлено судом першої інстанції та як вбачається з матеріалів справи Селянське (фермерське) господарство "Вікторія-1" зареєстроване Шахтарською районною держадміністрацією, про що видане свідоцтво про державну реєстрацію.
Відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) позивач є страхувальником та платником страхових внесків.
З матеріалів справи вбачається, що 19.03.2009 року Донецьким обласним центром зайнятості було проведено перевірку Селянського (фермерського) господарства "Вікторія-1" щодо правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за період з 11 березня 2004 року по 19 березня 2009 року.
За результатами перевірки було складено акт №60, відповідно до якого виявлена недоїмка зі сплати страхових внесків 171,68 гривень, донараховано страхових внесків - 171,68 гривень, за несвоєчасну (неповну) сплату страхових внесків нараховано пеню - 39,36 гривень, нараховано штраф за неповне перерахування страхових внесків в сумі 9535 гривень.
Рішенням №17 від 21.04.2009 року відповідач нарахував позивачеві прострочену заборгованість зі сплати страхових внесків (недоїмку) в розмірі 171,68 гривень, в тому числі донараховані страхові внески (недоїмку) в розмірі 171,68 гривень, пеню в розмірі 39,36 гривень, штраф в розмірі 9535 гривень та зобов'язав стягувача сплатити їх.
Стаття 38 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено, що роботодавець несе відповідальність за несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків, у тому числі страхових внесків, що сплачують застраховані особи через рахунки роботодавців.
У разі несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальниками або неповної їх сплати страхувальники сплачують суму донарахованих контролюючим органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню.
Штраф накладається у розмірі прихованої суми виплат, на які відповідно до цього Закону (1533-14) нараховуються страхові внески, а в разі повторного порушення - у трикратному розмірі зазначеної суми.
Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь її строк.
Строк давності у разі стягнення страхових внесків, пені, та фінансових санкцій, передбачених зазначеною статтею, не застосовується.
Донецький обласний центр зайнятості - робочий орган Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у своїй роботі керується Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) , який розроблений відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (16/98-ВР) і визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Статтею 3 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" встановлено, що з питань, що регулюються цим Законом (1533-14) , органи державної влади, органи місцевого самоврядування, посадові особи цих органів діють виключно на підставах, у межах та у спосіб, передбачені законодавством про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Згідно норм ст. 1 Господарського кодексу України - Кодекс визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання. Відповідно до ст. 2 ГКУ учасниками відносин у сфері господарювання поряд з суб'єктами господарювання є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.
До функцій державної служби зайнятості входить управління страхуванням на випадок безробіття, провадження збору та акумуляції страхових внесків, контроль за використанням коштів, виплата забезпечення та надання соціальних послуг.
Крім того, згідно із ст. 4 ГКУ не є предметом регулювання цього Кодексу (436-15) : адміністративні та інші відносини управління за участі суб'єктів господарювання, в яких орган державної влади або місцевого самоврядування не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, і безпосередньо не здійснює організаційно-господарських повноважень щодо суб'єкта господарювання.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що, в даних правовідносинах Донецький обласний центр зайнятості не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, а також безпосередньо не здійснює організаційно-господарських повноважень щодо суб'єкта господарювання Селянського (фермерського) господарства "Вікторія - 1", з огляду на що судова колегія приходить до висновку щодо помилкового застосування судом першої інстанції, у вказаному випадку, санкцій, передбачених ст. 250 Господарського кодексу України.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку що апеляційна скарга відповідача підлягає частковому задоволенню, а постанова суду першої інстанції – скасуванню, з відмовою в задоволенні позовних вимог позивача.
На підставі викладеного та керуючись вимогами ст. ст. 195, 202, 207 КАС України, колегія;-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Донецького обласного центру зайнятості – задовольнити частково.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 2 жовтня 2009 року щодо скасування Рішення №17 про стягнення простроченої заборгованості зі сплати страхових внесків, у тому числі донарахованих сум страхових внесків (недоїмки), пені та штрафу від 21.04.2009 року, прийнятого директором Донецького обласного центру зайнятості Козенко Т.М. про визнання нечинним вказаного рішення в частині стягнення пені у розмірі 39,36 грн., штрафу в розмірі 9535 грн. – скасувати, відмовивши позивачу в цій частині позову.
В іншій частині постанову суду залишити без змін.
постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом місяця безпосередньо до Вищого адміністративного суду України, з дня виготовлення повного тексту постанови.
Повний текст ухвали виготовлено 2 березня 2010 року.
Колегія суддів: