Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
У Х В А Л А
Іменем УКРАЇНИ
04 лютого 2010 року Справа № 2а-7678/09/0470
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs27220113) )
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії
головуючий суддя Юхименко О.В.,
суддя Баранник Н.П.,
суддя Мірошниченко М.В.,
при секретарі Красота А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційну скаргу Державної інспекції з контролю за цінами
в Дніпропетровській області,
апеляційну скаргу Прокуратури Дніпропетровської області,
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду
від 02.10.2009 року
у справі № 2а-7678/09/0470
за позовом Відкритого акціонерного товариства
по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз",
вул. Володарського, 5, м. Дніпропетровськ, 49029;
до відповідача Державної інспекції з контролю за цінами
в Дніпропетровській області,
вул. Комсомольська, 56, м. Дніпропетровськ, 49600;
третя особа Дочірня компанія "Газ України"
Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України",
вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116;
за участю Прокуратури Дніпропетровської області,
пр. К. Маркса, 38, м. Дніпропетровськ, 49001;
про скасування Актів, -
встановили: Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача – Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", та за участю Прокуратури Дніпропетровської області, подано позов до Державної інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області, про
визнання протиправним та скасування Припису Державної податкової інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області від 07.05.2009р. № 449 про виконання законних вимог щодо усунення порушень державної дисципліни цін;
визнання протиправним та скасування Рішення Державної податкової інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області від 15.05.2009р. № 164 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд (суддя Олійник В.М.) своєю постановою від 02 жовтня 2009 року у справі № 2-а-7678/09/0470 позов задовольнив.
Постанова суду мотивована наступним
згідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2006 р. N 605 (605-2006-п) , із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. N 998 (998-2008-п) , граничні рівні цін на природний газ на рівні 1.152,00 грн. за 1 тис. куб. метрів встановлено з 15 листопада 2008 р.;
граничні ціни на природний газ впродовж 2009 року визначені уповноваженим на те державним органом – Національною комісією з регулювання електроенергетики; постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 р. N 1161 "Про внесення змін до пункту 1 Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (1161-2008-п) набрала чинності з 1 січня 2009 року;
витрати Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу на рівні 87,43 грн. за 1 тис. куб. метрів без урахування податку на додану вартість затверджені Наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 квітня 2008 року N 247 (v0247558-08) ;
до затвердження Міністерством промислової політики України переліку підприємств гірничо-металургійного комплексу, яке було здійснено 10.10.2008р. Наказом № 651 (v0651581-08) , питання про нарахування збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ для тих чи інших підприємств не було не вирішене в порядку, передбаченому, в тому числі, і Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 817 (817-2008-п) .
Крім того, нові граничні ціни на природний газ були застосовані і до самого Позивача, як до покупця природного газу у Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Отже, необґрунтоване одержання виручки в результаті порушення державної дисципліни цін саме Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз", як умови відповідальності, Відповідачем не доведено.
Не погоджуючись з прийнятим у справі судовим актом, у поданих апеляційних скаргах, Державна інспекція з контролю за цінами в Дніпропетровській області, Відповідач, та заступник прокурора Дніпропетровської області, вказують на порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Враховуючи, що постанова Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. N 998 (998-2008-п) офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності тільки 26.11.2008р., Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" в результаті необґрунтованого застосування підвищених тарифів на природний газ на рівні 1.152,00 грн. за 1 тис. куб. метрів з 15.11.2008р. необґрунтовано одержано виручку у розмірі 2.534.488,16 грн. (без ПДВ).
Граничну ціну на природний газ на рівні 2.020,25 грн. за 1 тис. куб. метрів було встановлено Постановами НКРЕ від 29.01.2009р. №№ 56 (v0056227-09) , 57 (v0057227-09) . Станом на 29.01.2009р. у НКРЕ не було повноважень на встановлення граничних цін на природний газ. Тільки постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2009 р. N 92 (92-2009-п) , яка офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності 18.02.2009р., було внесено зміни у дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2009 р. N 36 (36-2009-п) про встановлення повноважень. Отже, Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" в результаті необґрунтованого застосування підвищених тарифів на природний газ на рівні 2.020,25 грн. замість 1.152,00 грн. за 1 тис. куб. метрів з 01.01.2009р. по 18.02.2009р. необґрунтовано одержано виручку у розмірі 46.980.700,00 грн. (без ПДВ). Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 р. N 1161 "Про внесення змін до пункту 1 Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (1161-2008-п) в частині встановлення цільової надбавки нуль відсотків замість 12 відсотків, була опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності 13 січня 2009 року. В результаті необґрунтованого незастосування Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" 12 відсотків цільової надбавки до тарифу на природний газ у період з 01.01. по 12.01.2009р. державним бюджетом недоотримані грошові кошти в сумі 1.954.597,00 грн.
В результаті застосування підвищених тарифів на природний газ на підставі наказу Міністерства палива та енергетики України від 25 квітня 2008 року N 247 "Про затвердження витрат НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу", який не пройшов державної реєстрації та не міг бути застосований, Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" у період з 01.04. по 21.08.2008р. (набрання чинності Наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2008 року N 396 (z0733-08) Про затвердження витрат НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу) необґрунтовано одержано виручку у розмірі 3.926.650,00 грн. (без ПДВ).
Просять постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2009 року у справі № 2-а-7678/09/0470 скасувати та ухвалити нове рішення. У позові відмовити.
Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз", Позивач, скаргу оспорив. В запереченнях на апеляційну скаргу вказує на те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
В засіданні, відкритому 23.12.2009р., оголошувалася перерва.
Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, процесуальним правом на участь представника в судовому засіданні не скористалась. Про дату, час та місце судового розгляду була повідомлена у встановленому порядку.
Судовий розгляд адміністративної справи здійснювався з повним фіксуванням судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу "Камертон".
Сутність спору: В період з 16.04.2009р. по 07.05.2009р. уповноваженими фахівцями Державної інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області проведена перевірка Відкритого акціонерного товариства "Дніпрогаз", код за ЄДРПОУ 20262860, з питань дотримання державної дисципліни цін при щодо правильності формування та застосування тарифів на природний газ, який реалізується Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз".
За результатами перевірки складений Акт від 07.05.2009р.
В Акті вчинено записи про необґрунтоване отримання виручки:
у розмірі 2.534.488,16 грн. (без ПДВ) внаслідок застосування вартості природного газу для промислових споживачів та бюджетних організацій 1.152,00 грн. за 1 тис. куб. метрів з 15.11.2008р., в той час як постанова Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. N 998 (998-2008-п) офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності тільки 26.11.2008р.;
у розмірі 46.980.700,00 грн. (без ПДВ) внаслідок застосування вартості природного газу для промислових споживачів та бюджетних організацій 2.020,25 грн. за 1 тис. куб. метрів з 01.01.2009р. по 18.02.2009р., керуючись постановами НКРЕ від 29.01.2009р. №№ 56 (v0056227-09) , 57 (v0057227-09) , в той час як повноваження встановлювати граничні ціни на природний газ надано НКРЕ тільки постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2009 р. N 36 (36-2009-п) , яка оприлюднена 04.02.2009р., а зміни щодо дати набрання тою чинності внесені тільки постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2009 р. N 92 (92-2009-п) , яка офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності 18.02.2009р.;
у розмірі 3.926.650,00 грн. (без ПДВ) в результаті застосування підвищених тарифів на природний газ у період з 01.04. по 21.08.2008р. на підставі наказу Міністерства палива та енергетики України від 25 квітня 2008 року N 247 (v0247558-08) "Про затвердження витрат НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу", який не пройшов державної реєстрації та не міг бути застосований.
Встановлено недоотримання державним бюджетом грошових коштів в сумі 1.954.597,00 грн. внаслідок необґрунтованого незастосування Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" 12 відсотків цільової надбавки до тарифу на природний газ у період з 01.01. по 12.01.2009р., оскільки Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 р. N 1161 "Про внесення змін до пункту 1 Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (1161-2008-п) в частині встановлення цільової надбавки нуль відсотків була опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності 13 січня 2009 року.
Крім того, вчинено запис про необґрунтоване отримання виручки в сумі 26.797,09 грн. протягом вересня 2008р. внаслідок порушення постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 817 "Про доповнення пункту 1 Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (817-2008-п) при розрахунках з підприємствами гірничо-металургійного комплексу.
На підставі Акту перевірки від 07.05.2009р. Державною інспекцією з контролю за цінами в Дніпропетровській області внесено Припис № 449 про усунення в місячний строк виявлених порушень порядку встановлення і застосування цін.
Крім того, керівником Державної інспекції з контролю за цінами 15.05.2009р. прийнято Рішення № 164 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін.
Відповідно до статті 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" від 3 грудня 1990 року N 507-XII, п. 1.3 Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від 3 грудня 2001 р. N 298/519 (z1047-01) , вилучено у Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" в доход державного бюджету 53.468.635,25 грн. суми порушення та 106.937.270,50 грн. штрафу.
Визнання протиправними та скасування Припису Державної податкової інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області від 07.05.2009р. № 449 та Рішення Державної податкової інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області від 15.05.2009р. № 164 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін було предметом судового позову.
Колегія суддів, заслухавши представників Сторін та Прокурора, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженої постанови, знаходить апеляційні скаргу Державної інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області та прокуратури Дніпропетровської області такими, що не підлягають задоволенню.
Щодо необґрунтованого отримання виручки у розмірі 2.534.488,16 грн.
Відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2006 р. N 605 "Деякі питання діяльності Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (605-2006-п) , із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року N 998 (998-2008-п) , встановлено з 15 листопада 2008р. граничні рівні цін на природний газ для '…' промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання без урахування податку на додану вартість, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на його транспортування, розподіл і постачання та витрат на його реалізацію Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" на рівні 1152 гривні за 1 тис. куб. метрів.
За позицією заявника апеляційної скарги, про що зазначено вище, Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз", в порушення вимог статті 58 Конституції України, статті 55 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" від 16 травня 2008 року N 279-VI, необґрунтовано застосована вартість природного газу у розмірі 1.152,00 грн. за 1 тис. куб. метрів саме з 15.11.2008р., в той час як постанова Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008р. N 998 (998-2008-п) офіційно опублікована в газеті "Урядовий кур’єр" та набрала чинності тільки 26.11.2008р.
Згідно до Рішення Конституційного суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року N 1-рп/99 (v001p710-99) положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
Це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом'якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Як зазначено вище, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2006 р. N 605 (605-2006-п) , із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року N 998 (998-2008-п) , граничні рівні цін на природний газ встановлено з 15 листопада 2008р.
Щодо необґрунтованого отримання виручки у розмірі у розмірі 46.980.700,00 грн. Постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2009 року № 36 (36-2009-п) (із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2009 року № 92 (92-2009-п) , були внесені зміни до постанови КМ України № 1548 від 25.12.1996 року (1548-96-п) , згідно з якими НКРЕ України були надані повноваження з 01 січня 2009 року встановлювати граничні рівні цін на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, промислових споживачів та інших суб’єктів господарювання за погодженням з Мінекономіки. Враховуючи вищезазначені повноваження НКРЕ щодо встановлення граничних рівнів цін на природний газ для споживачів, які були надані Кабінетом Міністрів України НКРЕ, починаючи з 01 січня 2009 року, НКРЕ постановами від 19.02.2009 року №№ 194 (v0194227-09) , 195 (v0195227-09) були затверджені граничні рівні цін на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, промислових споживачів та інших суб’єктів господарювання на 2009 календарний рік.
При цьому, згідно з абзацом другим пункту 13 Положення про Національну комісію регулювання електроенергетики України, затвердженого Указом Президента України від 21 квітня 1998 року № 335 (335/98) , рішення Комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, які здійснюють діяльність на оптовому ринку електроенергії, ринках газу, нафти та нафтопродуктів.
У зв’язку з цим, постанови НКРЕ України №№ 194 (v0194227-09) , 195 від 19.02.2009 року (v0195227-09) були прийняті в межах повноважень НКРЕ та є обов’язковими для виконання Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз".
Самі постанови НКРЕ України №№ 194 (v0194227-09) , 195 від 19.02.2009 року (v0195227-09) в своїй текстовій частині містили посилання на застосування граничного рівня ціни на природний газ впродовж 2009 року.
Зазначена позиція підтверджується також листами Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" № 8/2.1. – 368-1734 від 03.04.2009 року, Національної комісії регулювання електроенергетики України № 2750/24/17-09 від 23.04.2009 року, Міністерства юстиції України № 8712-0-33-09-20/1 від 10.07.2009 року, копії яких є в матеріалах справи.
Крім того, за змістом Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від 3 грудня 2001 р. N 298/519 (z1047-01) , підставою для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін, пункт 1.4 Інструкції, є одержання суб'єктами господарювання необґрунтованої виручки в результаті порушення ними чинного в періоді, що перевіряється, порядку встановлення та застосування цін і тарифів, які регулюються уповноваженими органами відповідно до вимог законодавства.
Позивач, що підтверджено матеріалами справи, закуповував природний газ для його подальшої реалізації у ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за двома договорами: за договором поставки природного газу № 06/08-171 від 25.03.2008 р. (далі – Договір 1) та за договором поставки природного газу № 06/08-396 від 26.03.2008 р. (далі – Договір 2).
До Договору 1 додатковою угодою № 3 від 26.11.2008 р. було внесено зміни, згідно з якими саме з 15.11.2008 р. для ВАТ "Дніпрогаз" змінилася закупівельна ціна на природний газ, на підставі ПКМУ № 998 (998-2008-п) .
Відповідно до пункту 3 Додаткової угоди № 3 від 26.11.2008 року до Договору поставки природного газу № 06/08-171 від 25.03.2008 року саме з 15.11.2008 року пункт 5.1. Договору було викладено в редакції, у відповідності до якої ціна за 1000 куб. м. газу становила 1.152,00 грн. без врахування ПДВ, витрат на реалізацію природного газу НАК "Нафтогаз України", збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу.
До Договору 2 додатковою угодою № 7 від 26.11.2008 р. було внесено зміни, згідно з якими саме з 15.11.2008 р. для ВАТ "Дніпрогаз" змінилася закупівельна ціна на природний газ, який у подальшому реалізовувався промисловим підприємствам, через зміну граничної ціни на природний газ на підставі Постанови КМУ № 998 (998-2008-п) . Відповідно до пункту 3 Додаткової угоди № 7 від 26.11.2008 року до Договору поставки природного газу № 06/08-396 від 26.03.2008 року саме з 15.11.2008 року пункт 5.1. Договору було викладено в редакції, у відповідності до якої ціна за 1000 куб. м. газу становила 1.152,00 грн. без врахування ПДВ, витрат на реалізацію природного газу НАК "Нафтогаз України", збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ, тарифів на транспортування, розподіл і постачання газу.
Отже, Позивач отримував природний газ від постачальника (ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України") за ціною, встановленою Постановою № 988.
У 2009 році Позивач закуповує природний газ для його подальшої реалізації промисловим споживачам у ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором поставки природного газу № 06/09-22 від 30.01.2009 р (далі – Договір - 3).
Пунктом 5.1. Договору 3 передбачено, що ціна природного газу з 01 січня 2009 року за 1000 (одну тисячу) куб. м. становить 2.020,25 гривень.
Також Позивач у 2009 році закуповує природний газ для його подальшої реалізації установам і організаціям, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів у ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за договором поставки природного газу № 06/09-2326 від 31.12.2008 року (далі – Договір 4).
Відповідно до пункту 2 Додаткової угоди № 1 від 30.01.2009 року до Договору поставки природного газу № 06/08-2326 від 31.12.2008 року саме з 01.01.2009 року пункт 5.1. Договору було викладено в редакції у відповідності до якої ціна за 1000 куб. м. газу становила 2.020,25 грн. без врахування ПДВ, збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу.
Позивач в період з 01.01.2009 року по 28.02.2009 року отримував природний газ від постачальника (ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України") за ціною, встановленою Постановами НКРЕ №№ 194 (v0194227-09) , 195 від 19.02.2009 року (v0195227-09) .
(Копії Актів приймання-передачі природного газу є в матеріалах справи).
При цьому, алгоритм розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки зі спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств, затверджено постановою НКРЕ від 25 грудня 2008 р. N 1529.
Отже, підстав для висновку про необґрунтоване отримання виручки (доходу) в наведених вище розмірах саме Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" немає.
Щодо необґрунтованого отримання виручки у розмірі у розмірі 3.926.650,00 грн.
За позицією заявників апеляційної скарги, про що зазначено вище, Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" застосувались підвищені тарифи на природний газ на підставі наказу Міністерства палива та енергетики України від 25 квітня 2008 року N 247 (v0247558-08) "Про затвердження витрат НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу", який не пройшов державної реєстрації та не міг бути застосований.
Положеннями Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" № 493/92 від 03.10.1992 року (493/92) передбачено обов’язковість державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. Нормативно-правові акти, зазначені в статті 1 цього Указу, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації. Якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.
Пунктом 9 Постанови Кабінету Міністрів України № 605 від 29.04.2006 року (605-2006-п) "Деякі питання діяльності НАК "Нафтогаз України", у редакції що діяла з 01 січня 2008 року, передбачено, що витрати Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу затверджуються Міністерством палива та енергетики за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством економіки України.
На виконання цієї Постанови Наказом Міністерства палива та енергетики № 247 від 25.04.2008 року (v0247558-08) було затверджено суму витрат Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на рівні 87,43 грн. за 1000 куб. метрів без врахування ПДВ.
За прямою вказівкою пункту 3 Наказу № 247 від 25.04.2008 року (v0247558-08) , зазначений наказ набирає чинності з 01.05.2008 року.
Відповідно до Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 731 від 28 грудня 1992 року (731-92-п) державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.
Аналіз змісту Наказу Міністерства палива та енергетики України № 247 від 25 квітня 2008 року (v0247558-08) дозволяє Позивачу стверджувати, що зазначений Наказ був прийнятий на виконання пункту 9 Постанови КМ України № 605 від 29 квітня 2006 року (605-2006-п) і ним був затверджений розмір витрат НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу, що мала включатися до складу ціни природного газу. Отже, сфера застосування Наказу Міністерства палива та енергетики України № 247 від 25 квітня 2008 року (v0247558-08) мала відношення лише до сфери управління Міністерства палива та енергетики України, тобто даний Наказ не мав міжвідомчого характеру.
Таким чином, необхідність реєстрації в Міністерстві юстиції України Наказу Міністерства палива та енергетики України № 247 від 25 квітня 2008 року (v0247558-08) не передбачена положеннями чинного законодавства України, і, як наслідок, відсутність реєстрації зазначеного вище Наказу в Міністерстві юстиції України не впливала на його чинність або нечинність.
Крім того, ВАТ "Дніпрогаз" у 2008 році закуповувало природний газ для його подальшої реалізації бюджетним установам та промисловим споживачам у ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" за двома договорами: за договором поставки природного газу № 06/08-171 від 25.03.2008 р. (далі – Договір 1) та за договором поставки природного газу № 06/08-396 від 26.03.2008 р. (далі – Договір 2).
До Договору 1 додатковою угодою № 1 від 05.05.2008 р. було внесено зміни, згідно з якими з 01.05.2008 р. для ВАТ "Дніпрогаз" змінилася закупівельна ціна на природний газ, який у подальшому реалізовувався бюджетним установам через запровадження до структури ціни на природний газ витрат згідно до Наказу № 247 (v0247558-08) .
До Договору 2 додатковою угодою № 2 від 25.04.2008 р. було внесено було внесено зміни, згідно з якими з 01.05.2008 р. для ВАТ "Дніпрогаз" змінилася закупівельна ціна на природний газ, який у подальшому реалізовувався промисловим споживачам через запровадження до структури ціни на природний газ витрат згідно до Наказу № 247 (v0247558-08) .
Тобто, Позивач в період з 01.05.2008 року по 21.08.2008 року отримував природний газ від постачальника (ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України") за ціною, до складу якої було включено витрати НАК "Нафтогаз України" на реалізацію природного газу в розмірі встановленому Наказом № 247 (v0247558-08) . Вигоди, через запровадження з 01.05.2008 р. до структури ціни на природний газ Витрат, для себе ВАТ "Дніпрогаз" не отримав.
Витрати ВАТ "Дніпрогаз" мало перераховувати ДК "Газ України" в структурі плати за поставлений природний газ для подальшої реалізації бюджетним установам.
Відносно недоотримання державним бюджетом грошових коштів в сумі 1.954.597,00 грн. внаслідок необґрунтованого незастосування Відкритим акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" 12 відсотків цільової надбавки до тарифу на природний газ у період з 01.01. по 12.01.2009р.
Зазначене порушення не стало наслідком а ні вилучення у Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Дніпрогаз" в доход державного бюджету суми порушення, а ні застосування штрафу, що підтверджено представниками Сторін в судовому засіданні. Отже, не оцінюється апеляційним судом при ухваленні судового рішення.
Щодо необґрунтованого отримання виручки в сумі 26.797,09 грн. протягом вересня 2008р. внаслідок порушення постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2008р. N 817 (817-2008-п) .
З огляду на приписи статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Апеляційні скарги Державної інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області, та заступника прокурора Дніпропетровської області, не містять аргументів чи вимог відносно виявленого в ході перевірки необґрунтованого отримання виручки в сумі 26.797,09 грн. протягом вересня 2008р. внаслідок порушення постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 817 "Про доповнення пункту 1 Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ" (817-2008-п) при розрахунках з підприємствами гірничо-металургійного комплексу. Як і доводів щодо неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права в цій частині.
В межах апеляційної скарги підстави для скасування або зміни постанови суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. 195, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 Кодексу Адміністративного судочинства України, Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, –
У Х В А Л И В
Апеляційні скарги Державної інспекції з контролю за цінами в Дніпропетровській області та Прокуратури Дніпропетровської області залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2009р. у справі № 2а-7678/09/0470 – без змін.
ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Касаційна скарга подається протягом одного місяця з дня складення судового рішення у повному обсязі.
Ухвалу складено у повному обсязі 09.02.2010р.
Головуючий суддя
Суддя
Суддя
О.В.Юхименко
Н.П.Баранник
М.В.Мірошниченко