ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
61064, м.Харків, вул.Володарського, 46 (1 корпус)
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2010 р.
Справа №
2-а-37925/09/2070
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs18655648) )
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Сіренко О.І.
Суддів: Спаскіна О.А., Любчич Л.В.
за участю секретаря судового засідання Мельник А.О. ' Секретар '
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2009р. по справі № 2-а-37925/09/2070
за позовом Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів ' Список ' ' Текст '
до Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" ' Текст ' ' 3 особи ' ' 3 особа ' ' за участю ' ' Текст '
про стягнення адміністративно-господарської санкції та пені,
ВСТАНОВИЛА:
Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з позовом до відкритого акціонерного товариства "Балцем", в якому просило стягнути з відповідача адміністративно –господарські санкції та пеню у розмірі 667679,22 грн. Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2009 р. було задоволено клопотання відповідача замінено відповідача по справі з відкритого акціонерного товариства "Балцем" на Відкрите акціонерне товариство "Євроцемент - Україна".
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27 липня 2009 року адміністративний позов Харківського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів до Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" про стягнення адміністративно –господарських санкцій та пені задоволено. Стягнуто з Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" на користь Харківського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів адміністративно–господарську санкцію за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів в 2008 році, в розмірі 667679 грн. 22 коп. та пеню в розмірі 533 грн. 72 коп.
В апеляційній скарзі відповідач просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог Харківському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначив, що судом першої інстанції невірно застосовані норми матеріального права, неповно досліджені представлені докази і встановлені обставини справи, що призвело до неправильного вирішення справи. Суд першої інстанції не дав юридичної оцінки заходам, які відповідач здійснював для працевлаштування інвалідів. Крім того, позивачем не надано суду першої інстанції доказів, щодо відмови відповідачем у працевлаштуванні інвалідів.
Позивач заперечень на апеляційну скаргу не надав.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 195 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно звіту форми 10-ПІ у Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" середньооблікова чисельність штатних працівників в 2008 році на підприємстві становить 1946 осіб, згідно ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів в 2008 році визначена для відповідача –78 місць. Відповідно до звіту форми 10-ПІ у відповідача в 2008 році середньооблікова чисельність штатних працівників –інвалідів складала 53 особи.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем протягом 2008 року кожного місяця не було належним чином виконано свій обов’язок щодо інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на його підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштування.
Не виконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів встановлених ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" та належне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на його підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштування передбачає як наслідок застосування до нього адміністративно-господарських санкцій та пені.
Розмір середньорічної заробітної плати на підприємстві за 2008 рік становить 26685,82 грн. Таким чином, сума адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів у 2008 році, становить 667145,50 грн.
Пунктом 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно –господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. №70 (70-2007-п) , передбачено, що суми адміністративно –господарських санкцій перераховуються роботодавцями на рахунок, відкритий в органах Державного казначейства до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
За несвоєчасну сплату відповідачу було нараховано пеню у сумі 533,72 грн., так як підприємством було прострочено 2 дні сплати адміністративно-господарських санкцій (з 16.04.09р. по 17.04.09 р. включно).
На момент звернення до суду адміністративно –господарських санкцій відповідачем не сплачено.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги нормативно та документально обґрунтовані, не суперечать діючому законодавству, а тому підлягають задоволенню.
Колегія суддів не може погодитися з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.3 ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, в тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних потреб реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Положення по робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів, затверджене Постановою КМУ від 03.09.95р. №314 (314-95-п) , визначено, що робоче місце інваліда - це окреме робоче місце або ділянка виробничої площі на підприємстві (об’єднанні), в установі та організації незалежно від форм власності та господарювання, де створено необхідні умови для праці інвалідів (п.1).
Робоче місце інваліда вважається створеним, якщо воно відповідає встановленим вимогам робочого місця для інваліда відповідної нозології, атестоване спеціальною комісією підприємства за участю представників МСЕК, органів Держнаглядохоронпраці, громадських організацій інвалідів, і введено в дію шляхом працевлаштування на нього інваліда (п.3).
Згідно п.5 даного Положення (314-95-п) , підприємства розробляють заходи щодо створення робочих місць для інвалідів, включають їх до колективного договору, інформують центри зайнятості, місцеві органи соціального захисту населення та відділення Фонду соціального захисту інвалідів про створення (пристосування) робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
З аналізу положень Закону України "Про основи соціальної захищеності і інвалідів в Україні" (875-12) витікає, що підприємства зобов’язані створювати робочі місця для інвалідів, при цьому ст.18 даного Закону встановлено, що також повинні надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів.
Наказом Державного комітету статистики № 420 від 19.12.2005 р. (z1534-05) , затверджена форма статистичної звітності № 3-ПН "Звіт про наявність вакансій", яка подається підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби зайнятості.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб’єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, які спрямовані на припинення правопорушення суб’єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Таким чином, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані за порушення правил, встановлених законодавчими актами.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов’язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб’єкт господарювання за порушення господарського зобов’язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов’язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості 1 робочого місця, як передбачено ч.1 ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".
Ст. 20 Закону встановлено обов'язок підприємств (об'єднань), установ і організацій, крім тих, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, незалежно від форм власності і господарювання, де середньооблікова кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим частиною першою ст. 19 Закону, щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце не зайняте інвалідом.
Пунктом 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007р. № 70 (70-2007-п) встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій перераховуються роботодавцями на рахунок, відкритий в органах Державного казначейства до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулось порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Відповідно до Порядку нарахування пені та її сплати ( далі по тексту –Порядок), затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 № 223 (z0552-07) , затвердженого в Міністерстві юстиції України 30.05.2007 за № 552/13819, (далі - Порядок), пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (875-12) , за кожний календарний день прострочення виконання зобов'язання (п.п. 2.2).
Відповідно до п.п. 3.1 Порядку, порушення термінів сплати адміністративно -господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведених у постановах Правління Національного банку України), що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
В розумінні цих норм підприємство зобов’язано на протязі всього року здійснювати заходи, направлені на працевлаштування інвалідів.
На виконання своїх обов'язків на протязі 2008 року підприємство вживало необхідні заходи для виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Наказом № 568-8 від 21 квітня 2008 року в штатний розклад було додатково введено 41 штатну одиницю для працевлаштування осіб, що мають робочу групу інвалідності.
Протягом 2008 року підприємством регулярно інформувало Балаклійський районний центр зайнятості про наявність на підприємстві вакансій для працевлаштування інвалідів.
Листом Балаклійського районного центру зайнятості від 15 липня 2008 року № 1507 підприємству надано пропозицію розглянути професійний склад працівників які перебувають на обліку в службі зайнятості, згідно наданого додатку.
15 серпня 2008 року підприємством на адресу Балаклійського районного центру зайнятості, листом № 152/БЦ-3084/8 була направлена відповідь, в якій повідомлялась кількість наявних вакансій для працевлаштування інвалідів, а також прохання направляти осіб, які мають робочу групу інвалідності, безпосередньо до відділу обліку та праці з персоналом підприємства. Крім того підприємством було направлено бланк оголошення про необхідність працевлаштування осіб, які мають робочу групу інвалідності, з прохання розмістити його на інформаційному стенді Балаклійського районного центру зайнятості.
2008 року підприємство неодноразово (листами № 152/БЦ-2086/8 від 30.05.2008 року, № 15/БЦ-2678/8 від 16.07.2008 року, № 152/БЦ-2769/8 від 23.07.2008 року) зверталось до громадської організації інвалідів, багатодітних родин, родин дітей інвалідів Балаклійського району з проханням надати списки осіб, що мають робочу групу інвалідності та з проханням направляти інвалідів для наступного працевлаштування.
Згідно отриманого списку, підприємством, у вересні 2008 року, були відправлені листи-запрошення (35 запрошень, копії яких додані до матеріалів справи) для можливого працевлаштування на підприємстві інвалідам, які мешкають у м. Балаклія та Балаклійському районі.
Протягом 2008 року підприємство регулярно розміщувало в районній інформаційній газеті "Вісті Балаклійщіни" (19 номерів) та інформаційно-рекламній газеті "Сім днів" (19 номерів) оголошення з запрошенням на роботу осіб, що мають робочу групу інвалідності. На місцевій телерадіокомпанії "Оріана" були здійснені оголошення про можливість працевлаштування на нашому підприємстві осіб, що мають робочу групу інвалідності.
Протягом 2008 року на підприємство самостійно звернулись та були працевлаштовані 36 осіб, що мають робочу групу інвалідності. Крім того, в 2008 році 14 працівників підприємства отримали групу інвалідності, зазначені особи продовжують працювати на підприємстві. Отже станом на 31 грудня 2008 року на підприємстві працювало 58 осіб, що мають робочу групу інвалідності.
Довідкою від 29 липня 2009 року № 1702 Балаклійським районним центром зайнятості підтверджено інформацію стосовно надання на протязі 2008 року ВАТ "Євроцемент - Україна" звітів про наявність вільних робочих місць для інвалідів по формі № 3-ПН, а також про направлення на підприємство для працевлаштування 13 осіб, що мають робочу групу інвалідності, з яких працевлаштований був лише 1 інвалід, решта інвалідів самостійно відмовилися працювати на запропонованих посадах за власним бажанням або за станом здоров'я.
Крім того, позивачем до матеріалів справи не надано жодних доказів про відмову в працевлаштуванні осіб, що мають робочу групу інвалідності з боку відповідача.
Отже, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції через порушення ним норм матеріального права, які призвели до ухвалення неправильного рішення, підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" задовольнити.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2009р. по справі № 2-а-37925/09/2070 скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Відкритого акціонерного товариства "Євроцемент - Україна" про стягнення адміністративно-господарської санкції та пені по справі № 2-а-37925/09/2070 - відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом місяця з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
(підпис)
Сіренко О.І.
Судді
(підпис)
(підпис)
Спаскін О.А.
Любчич Л.В.
ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ:
Спаскін О.А.
Повний текст постанови виготовлений 01.02.2010 р.