ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
61064, м.Харків, вул.Володарського, 46 (1 корпус)
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2010 р.
Справа № 2-а-43946/09/1670
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs18895293) )
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
головуючого судді - Бенедик А.П.
суддів: Кононенко З.О.
Калиновського В.А.
за участю секретаря
судового засідання Лаба О.П.
представника позивача ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду у м. Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою Кременчуцької об’єднаної державної податкової інспекції в Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.05.2009р. по справі № 2-а-43946/09/1670
за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_4
до Кременчуцької об’єднаної державної податкової інспекції в Полтавській області
про зобов'язання видати свідоцтво про сплату єдиного податку,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності ОСОБА_4, звернувся до суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області, в якому просив зобов'язати відповідача видати свідоцтво про сплату єдиного податку з 01.01.2009 року.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що маючи намір у 2009 році застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, 08.12.2008 року вона звернулась до Комсомольського відділення Кременчуцької об'єднаної державної інспекції в Полтавській області із заявою встановленої форми про право застосування спрощеної системи, обліку та звітності, у якій зазначила, що у трудових відносинах з нею перебуває п'ять осіб та обсяг виручки від реалізації продуктів (товарів, робіт, послуг) за попередній календарний 2008 рік складає 497000 грн. Листом від 03.02.2009 № 199/5/17 відповідач відмовив у видачі свідоцтва про сплату єдиного податку у 2009 році, посилаючись на ст.ст. 1, 5 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98. Просила суд зобов'язати Кременчуцьку об'єднану державну податкову інспекцію у Полтавській області видати свідоцтво про сплату єдиного податку з 01.01.2009 року.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.05.2009 року задоволено адміністративний позов фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності ОСОБА_4.
Визнано відмову Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області у видачі суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_4 свідоцтва про сплату єдиного податку протиправною.
Зобов'язано Кременчуцьку об'єднану державну податкову інспекцію у Полтавській області видати суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_4 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) свідоцтво про сплату єдиного податку з 01.01.2009 року.
Відповідач, Кременчуцька об’єднана державна податкова інспекція в Полтавській області, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.05.2009 року та прийняти нову постанову, якою відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на прийняття оскаржуваної постанови з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема: ст. 129 Конституції України, ст. ст. 7, 9 КАС України, а також на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі.
Позивач не скористався правом подання письмових заперечень на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу відповідача без задоволення.
Представник відповідача в судове засідання апеляційної інстанції не з’явився, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки не повідомив.
Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ОСОБА_4 зареєстрована як фізична особа–підприємець виконавчим комітетом Комсомольської міської ради Полтавської області 24.09.1999 року (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) (а.с. 8).
Згідно довідки Комсомольського відділення Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області від 16.05.2006 року № 52/29-138 ОСОБА_4 є платником податку та взята на податковий облік у Кременчуцькій об'єднаній державній податковій інспекції (Комсомольське відділення) 27.09.1999 року за № 1493 (а.с. 10).
Протягом 2006-2008 року ОСОБА_4 користувалась правом сплати єдиного податку (свідоцтво про сплату єдиного податку НОМЕР_2 від 01.01.2006 р., дія якого подовжена на 2007-2008 роки)
ОСОБА_4, маючи намір займатись такими видами діяльності як здавання в оренду власного нерухомого майна та управління нерухомим майном, 11.12.2008 року звернулась до Комсомольського відділення Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавської області із заявою про право застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності (у формі, встановленій Додатком 1 до Порядку видачі Свідоцтва про сплату Єдиного податку, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 29.10.1999 № 599 (z0752-99) (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 28.12.2001 № 521 (z0049-02) )). (а.с. 15).
У пункті 7 вказаної заяви ФОП ОСОБА_4 визначено обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) з початку календарного 2008 року у сумі 497000 грн.
Додатково, листом № 1/01-09 від 15.01.2009 року, ФОП ОСОБА_4 подала до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавської області пояснювальну записку щодо руху коштів по банкам: філії "Придніпровське РУ ВТ "Банку Фінанси та Кредит", АКІБ "УкрСиббанк" та АБ "Полтава - банк" (а.с.17).
Листом від 03.02.2009 року № 199/5/17 Комсомольським відділенням Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області позивачу відмовлено у видачі свідоцтва про сплату єдиного податку з посиланням на те, що обсяг виручки від проведення підприємницької діяльності позивача у 2008 року становив 730666,80 грн., тобто перевищив граничний рівень встановлений п. 1 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 (727/98) .
Також встановлено, що рішенням 9 сесії 4 скликання Кобеляцької міської ради Полтавської області № 24 від 13.06.2003 року, ФОП ОСОБА_4 передано у короткострокове користування на умовах оренди земельну ділянку (міську ринкову площу) площею 0,3235 га Кобеляцького ринку для надання послуг ринку та передано повноваження по справлянню ринкового збору та міській ринковій площі та збору за видачу дозволу на розміщення об'єкту торгівлі на площі Перемоги та вулицях Огія та Полтавській (а.с. 41).
Рішенням 16 сесії 24 скликання Кобеляцької міської ради Полтавської області від 30.07.2004 року ФОП ОСОБА_4 передано повноваження по справлянню збору за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі на місці, відведеному для торгівлі, - площі Перемоги, та зобов'язано ФОП ОСОБА_4 справляти збір відповідно до вимог положення про збір за видачу дозволу на розміщення об'єкту торгівлі та сфери послуг в місті Кобеляки (а.с. 42).
Рішенням 15 сесії 5 скликання Кобеляцької міської ради Полтавської області від 10.10.2008 року ФОП ОСОБА_4 передано повноваження по справлянню ринкового збору на Кобеляцькому ринку, по справлянню збору за видачу дозволу на розміщення об'єкта торгівлі у місцях, відведених для торгівлі в м. Кобеляки та зобов’язано ФОП ОСОБА_4 справляти ринковий збір та збір за видачу дозволу на розміщення об’єкта торгівлі відповідно до вимог Положення про механізм справляння та порядок сплати ринкового збору в м. Кобеляки та Положення про механізм справляння та порядок сплати збору за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі та сфери послуг в м. Кобеляки (а.с. 43).
Згідно податкових розрахунків ринкового збору за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі за січень-грудень 2008 року, ФОП ОСОБА_4, як уповноваженою рішенням органу місцевого самоврядування особою, утримано збір на суму 112221,86 грн.
Згідно податкових розрахунків ринкового збору за січень-грудень 2008 року, поданих до податкового органу, ФОП ОСОБА_4 утримано ринкового збору на суму 176084,20 грн.
Отже, кошти місцевих зборів, які утримані ОСОБА_4, як уповноваженою рішенням органу місцевого самоврядування особою, в січні-грудні 2008 року та перераховані до місцевого бюджету, становлять 288306,06 грн.
Кошти утриманих ФОП ОСОБА_4 зборів в сумі 283271,67 грн. перераховані останньою до місцевого бюджету міста Кобеляки, що підтверджується банківськими виписками.
Колегія суддів зазначає, що зазначені кошти утриманих зборів пройшли у 2008 році транзитом через рахунки, відкриті ОСОБА_4 у банківських установах.
Різниця між задекларованою сумою отриманих зборів та перерахованих до бюджету коштів перерахована ФОП ОСОБА_4 до місцевого бюджету у січні 2009 року (до 20 числа місяця, наступного за звітним).
Пунктом 1 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 (727/98) встановлено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується для таких суб'єктів малого підприємництва: фізичних осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і у трудових відносинах з якими, включаючи членів їх сімей, протягом року перебуває не більше 10 осіб та обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 500 тис. гривень; юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень. Середньооблікова чисельність працюючих для суб'єктів малого підприємництва визначається за методикою, затвердженою органами статистики, з урахуванням усіх його працівників, у тому числі тих, що працюють за договорами та за сумісництвом, а також працівників представництв, філіалів, відділень та інших відособлених підрозділів. Виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг). Суб'єкти підприємницької діяльності - юридичні особи, які перейшли на спрощену систему оподаткування за єдиним податком, не мають права застосовувати інший спосіб розрахунків за відвантажену продукцію крім готівкового та безготівкового розрахунків коштами. У разі здійснення операції з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації цих фондів, та їх залишковою вартістю на момент продажу.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного та обґрунтованого висновку про те, що ринковий збір та збір за видачу дозволів на розміщення об'єктів торгівлі, що утримані та перераховані ФОП ОСОБА_4 до місцевого бюджету, не є виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у розумінні п. 1 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 (727/98) .
Згідно банківських довідок, надходження на відкриті в банківських установах ОСОБА_4 рахунки у 2008 році склали 730667,32 грн. (без врахування надходжень у грудні 2007 р. на рахунок № 26006010402980 у філії "Придніпровське РУ" ВАТ "Банк "Фінанси та Кредит").
Крім того, згідно з довідкою, виданою філією "Придніпровське РУ "ВАТ "Банк "Фінанси та Кредит", сума власних заощаджень ОСОБА_4 на рахунках філії становила 38714,90 грн.
Згідно з п. 4 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 (727/98) , спрощена система оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватися поряд з діючою системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, на вибір суб'єкта малого підприємництва. Форма та порядок видачі свідоцтва про право сплати єдиного податку встановлюються Державною податковою адміністрацією України і є єдиними на всій території України. Для переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкт малого підприємництва подає письмову заяву до органу державної податкової служби за місцем державної реєстрації. Суб'єкт малого підприємництва - юридична особа обов'язково зазначає, яку ставку єдиного податку ним обрано. Заява подається не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного звітного (податкового) періоду (кварталу) за умови сплати всіх установлених податків та обов'язкових платежів за попередній звітний (податковий) період. Рішення про перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності може бути прийняте не більше одного разу за календарний рік. Орган державної податкової служби зобов'язаний протягом десяти робочих днів видати безоплатно свідоцтво про право сплати єдиного податку або надати письмову мотивовану відмову. Відмову від застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності і повернення до раніше встановленої системи оподаткування суб'єкти малого підприємництва можуть здійснювати з початку наступного звітного (податкового) періоду (кварталу) у разі подання відповідної заяви до органів державної податкової служби не пізніше ніж за 15 днів до закінчення попереднього звітного (податкового) періоду (кварталу). Форма книги обліку доходів та витрат, що підлягають оподаткуванню відповідно до цього Указу (727/98) , і порядок її ведення суб'єктами малого підприємництва, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються Державною податковою адміністрацією України. За результатами господарської діяльності за звітний (податковий) період (квартал) суб'єкти малого підприємництва - юридичні особи подають до органу державної податкової служби до 20 числа місяця, що наступає за звітним (податковим) періодом, розрахунки про сплату єдиного податку, акцизного збору і, в разі обрання ними єдиного податку за ставкою 6 відсотків, розрахунок про сплату податку на додану вартість, а також платіжні доручення на сплату єдиного податку за звітний період з позначкою банку про зарахування коштів. Суб'єкт малого підприємництва - юридична особа зобов'язана вести книгу обліку доходів та витрат і касову книгу.
Як свідчить книга обліку № 505/4 доходів і витрат, розпочата 08.04.2005 року та закінчена 23.04.2009 року, ФОП ОСОБА_4 станом у 2008 році на 31.12.2008 року отримано валового доходу в загальній сумі 498340,50 грн.(а.с. 40).
Представник відповідача у судовому засіданні суду першої інстанції не заперечував той факт, що податковими органами здійснювались перевірки книги обліку доходів і витрат ФОП ОСОБА_4 та порушення у її веденні не виявлено.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд може вийти за межі позовних вимог в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Виходячи з суті позову та порушеного права позивача, з метою повного захисту прав та інтересів позивача суд першої інстанції правомірно вийшов за межі позовних вимог на підставі ч.2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України та визнав протиправною відмову Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полтавській області у видачі суб'єкту підприємницької діяльності - фізичній особі ОСОБА_4 свідоцтва про сплату єдиного податку.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 160, 195, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. ст. 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Кременчуцької об’єднаної державної податкової інспекції в Полтавській області залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 19.05.2009р. по справі № 2-а-43946/09/1670 за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 до Кременчуцької об’єднаної державної податкової інспекції в Полтавській області про зобов'язання видати свідоцтво про сплату єдиного податку залишити без змін.
Ухвала набирає чинності з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом місяця з дня складання ухвали у повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
' підпис '
Бенедик А.П.
Судді
' підпис '
' підпис '
Калиновський В.А.
Кононенко З.О.
' Список '
' Текст '
Повний текст ухвали виготовлений 01.02.2010 р.