КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
                  від 27 грудня 2006 р. N 640-р
                               Київ

               Про схвалення Концепції Комплексної
              програми облаштування та реконструкції
            державного кордону на період до 2015 року


     Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є:

     1. Схвалити  Концепцію  Комплексної  програми облаштування та
реконструкції державного  кордону  на  період  до  2015  року,  що
додається.

     Визначити Адміністрацію     Держприкордонслужби     державним
замовником Програми.

     2. Адміністрації   Держприкордонслужби   разом    з    іншими
заінтересованими  центральними органами виконавчої влади розробити
та подати у тримісячний строк Кабінетові Міністрів України  проект
Комплексної  програми  облаштування  та  реконструкції  державного
кордону на період до 2015 року.


     Прем'єр-міністр України                            В.ЯНУКОВИЧ

     Інд. 31


                                          СХВАЛЕНО
                         розпорядженням Кабінету Міністрів України
                               від 27 грудня 2006 р. N 640-р

                            КОНЦЕПЦІЯ
        Комплексної програми облаштування та реконструкції
            державного кордону на період до 2015 року


                         Загальна частина

     Активізація міжнародного   тероризму,  контрабанди  зброї  та
засобів вчинення терористичних  актів,  наркобізнесу,  нелегальної
міграції,   а   також  загроза  незаконного  розповсюдження  зброї
масового ураження та  екологічно  небезпечних  речовин  зумовлюють
необхідність удосконалення системи забезпечення безпеки державного
кордону.

     За таких умов незавершеність  договірно-правового  оформлення
державного  кордону стає однією із загроз національним інтересам і
національній безпеці.

     Перетворення західної ділянки кордону  на  спільну  з  ЄС  та
посилення  її  охорони з боку держав - членів ЄС через недостатній
рівень облаштування та технічного оснащення посилює дисбаланс  між
можливостями   України   та  держав  -  членів  ЄС  щодо  протидії
контрабанді   зброї,   засобів   вчинення   терористичних   актів,
розповсюдженню  зброї  масового ураження та екологічно небезпечних
речовин, наркотиків, а також нелегальній міграції.

     Реалізація стратегічної мети - набуття членства в ЄС і НАТО -
потребує  досягнення європейських стандартів облаштування об'єктів
прикордонної інфраструктури по всьому периметру державного кордону
та підвищення рівня його охорони.

     Мережа пунктів пропуску через державний кордон не задовольняє
повною мірою потребу держави в розвитку міжнародних  зв'язків,  не
забезпечує  швидкого  перетинання  державного  кордону  особами  і
переміщення через  нього  вантажів,  шкодить  міжнародному  іміджу
держави,   стримує  зростання  обсягів  транзитних  перевезень  її
територією,  спричиняє  значні  економічні  втрати  та  уповільнює
інтеграцію України до ЄС.

     Актуальність розроблення Комплексної програми облаштування та
реконструкції державного кордону на період до 2015  року  (далі  -
Програма)   зумовлена   необхідністю  здійснення  взаємопов'язаних
заходів,  спрямованих на облаштування та реконструкцію  державного
кордону,  підвищення  спроможності компетентних органів протидіяти
потенційним загрозам,  створення  сприятливих  умов  для  розвитку
транскордонного співробітництва,                       прискорення
соціально-економічного розвитку прикордонних регіонів.

                     Мета і завдання Програми

     Метою Програми є  підвищення  рівня  облаштування  державного
кордону  та  його технічного оснащення,  спроможності компетентних
органів  протидіяти  потенційним   загрозам,   посилення   захисту
національних   інтересів   та  протидії  протиправній  діяльності;
створення   сприятливих   умов   для   розвитку    транскордонного
співробітництва та використання транзитного потенціалу України.

     Основними завданнями Програми є:

     завершення договірно-правового оформлення державного кордону;

     удосконалення нормативно-правової бази з питань прикордонного
співробітництва;

     розвиток мережі пунктів пропуску, оптимізація їх кількості (з
урахуванням   категорії,  виду  сполучення  і  режиму  роботи)  та
вдосконалення механізму їх функціонування;

     створення умов  для  підвищення  ефективності  функціонування
національної мережі міжнародних транспортних коридорів;

     здійснення заходів   із   створення  сучасної  інфраструктури
пунктів пропуску та сервісних зон відповідно до стандартів ЄС;

     приведення процедури контролю осіб,  транспортних засобів  та
вантажів  у  пунктах пропуску через державний кордон до стандартів
ЄС;

     облаштування державного  кордону  поза  пунктами  пропуску  з
метою    забезпечення   підвищення   рівня   захисту   політичних,
економічних та інших інтересів держави, а також її суверенних прав
у  виключній  (морській)  економічній  зоні  з урахуванням досвіду
іноземних держав;

     визначення джерел  фінансування   заходів,   спрямованих   на
облаштування та реконструкцію державного кордону;

     залучення зовнішніх і внутрішніх (недержавних) інвестицій,  а
також визначення пріоритетних напрямів використання фінансової  та
технічної   допомоги   для  створення  сучасної  інфраструктури  і
підвищення рівня технічного забезпечення контрольних органів.

                    Шляхи розв'язання проблем

     Проблемні питання  вирішуватимуться  з  дотриманням  принципу
поваги    до   територіальної   цілісності   суміжних   держав   і
недоторканності  існуючих  державних  кордонів   та   необхідності
забезпечення  всебічного розвитку транскордонного співробітництва,
створення  сприятливих  умов   для   підтримання   економічних   і
культурних  зв'язків,  швидкого та зручного перетинання державного
кордону,  зокрема  учасниками  міжнародного  руху,  та  ефективної
роботи   контрольних   служб,   активізації  співробітництва  щодо
протидії протиправній діяльності;  удосконалення  системи  захисту
політичних,  економічних  та  інших інтересів країни з урахуванням
потенційних загроз.

     Проблеми розв'язуються шляхом:

     завершення делімітації  державного   кордону   та   укладення
відповідних  договорів  (угод),  проведення  демаркації державного
кордону та підготовки демаркаційних документів, продовження роботи
з    укладення    договорів    про   режим   державного   кордону,
співробітництво  та  взаємну  допомогу  з   прикордонних   питань,
розмежування   континентального   шельфу  і  виключної  (морської)
економічної зони;

     укладення угод про спрощений порядок  перетинання  державного
кордону громадянами, які проживають у прикордонних районах;

     внесення змін  до  угод  про  пункти пропуску через державний
кордон з метою уточнення їх  кількості,  характеру  перевезень  та
виду  сполучення,  а  також  утворення  нових  пунктів пропуску та
визначення режиму їх роботи;

     установлення спільного  із  суміжною  стороною   контролю   в
пунктах пропуску;

     розвитку співробітництва    з   прикордонними,   митними   та
правоохоронними органами суміжних держав;

     укладення угод  про  реадмісію  з  Російською  Федерацією  та
Республікою Білорусь, а також з іншими країнами, з яких прибувають
незаконні мігранти;

     будівництва нових і реконструкції існуючих пунктів  пропуску,
облаштування їх сервісних зон;

     забезпечення пунктів  пропуску необхідним інженерно-технічним
та  технологічним  обладнанням,  контрольних  служб  -   сучасними
засобами контролю;

     розроблення і  закупівлі  сучасних  технічних засобів охорони
державного  кордону,  що  відповідають  європейським   стандартам,
оснащення ними органів та підрозділів охорони державного кордону;

     створення і   запровадження  автоматизованих  систем  охорони
державного  кордону  та  управління,  спостереження  за  надводною
обстановкою, а також сучасних засобів зв'язку;

     формування цифрової  системи  зв'язку,  впровадження новітніх
технологій і переоснащення контрольних  служб  сучасними  засобами
зв'язку;

     впровадження в   діяльність  органів  управління,  органів  і
підрозділів  охорони  державного   кордону   та   митних   органів
автоматизованих  інформаційних систем і комплексів,  їх інтеграції
до Єдиної автоматизованої інформаційної системи  Держмитслужби  та
Інтегрованої          інформаційно-комунікаційної          системи
Держприкордонслужби, переоснащення сучасною комп'ютерною технікою,
створення мережі для передачі даних;

     впровадження сучасних  принципів і методів контролю в пунктах
пропуску через державний кордон,  скорочення кількості контрольних
служб,  організація роботи за принципом "єдиного офісу", "зеленого
коридору" тощо;

     удосконалення матеріально-технічної  бази   митних   органів,
організація  цільового  замовлення,  розроблення,  впровадження та
експлуатації необхідних  технічних  засобів  митного  контролю  та
боротьби з порушенням митних правил.

                       Очікувані результати

     Виконання Програми дасть змогу:

     завершити договірно-правове оформлення державного кордону;

     удосконалити нормативно-правову  базу  з  питань  поглиблення
прикордонного   співробітництва   та    підвищення    ефективності
діяльності пунктів пропуску;

     визначити стратегічні  пріоритети у плануванні та будівництві
нових і реконструкції існуючих пунктів пропуску;

     створити сучасну інфраструктуру пунктів пропуску, забезпечити
їх  технологічним обладнанням та технічними засобами,  запровадити
сучасні технології контролю;

     збільшити пасажиро- і вантажопотік,  а також обсяг транзитних
перевезень територією України;

     сформувати сучасну  інтегровану  систему  охорони  державного
кордону та суверенних  прав  України  в  її  виключній  (морській)
економічній   зоні,   забезпечити  підвищення  рівня  їх  захисту,
підвищити спроможність компетентних органів протидіяти потенційним
загрозам;

     створити сприятливі  умови  для  поглиблення  транскордонного
співробітництва  та  прискорення  соціально-економічного  розвитку
прикордонних районів,  зміцнення економічних і культурних зв'язків
між їх жителями.

                      Фінансове забезпечення

     Фінансове забезпечення  Програми  здійснюється   за   рахунок
коштів,  що  передбачаються  для  міністерств та інших центральних
органів  виконавчої  влади,  відповідальних  за  її  виконання,  у
державному   бюджеті  на  відповідний  рік,  а  також  за  рахунок
міжнародної фінансової і технічної допомоги та  інших  джерел,  не
заборонених законодавством.

     Обсяги фінансування  Програми  уточнюються  під час складання
проекту Державного бюджету України  на  відповідний  рік  в  межах
загальної суми витрат, передбачених для виконання Програми.