ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
30.09.2010
N 2а-8454/10/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва колегією суддів: Пилипенко О.Є. (головуючий), Головань О.В., Донця В.А., при секретарі Ісаковій Є.К., за результатами розгляду у відкритому судовому засіданні адміністративної справи за позовом Дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" до Національної комісії регулювання електроенергетики України про визнання незаконною та скасування постанови від 29.04.2010 р. N 484 (v0484227-10) (за участю представників сторін від позивача: Бєлячкова О.В. за дов. N 2-112 від 23.06.2010 р., від відповідача: Рибачек І.В. за дов. N 44 від 26.03.2010 р.),
В С Т А Н О В И В:
Дочірня компанія "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовними вимогами до Національної комісії регулювання електроенергетики України про визнання незаконною та скасування постанови від 29.04.2010 р. N 484 (v0484227-10) "Про накладення штрафу на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу природного і нафтового газу".
Представник позивача адміністративний позов підтримав, просив вимоги задовольнити. При обґрунтуванні позовних вимог зазначає, що НКРЕ України при здійсненні Київським територіальним представництвом НКРЕ України планової перевірки додержання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) за період з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р., про що було складено відповідний акт N 30 від 23.04.2010 р., а також щодо додержання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу (z0029-10) за період з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р., про що було складено акт N 31 від 23.04.2010 р., були зроблені безпідставні та необгрунтовані висновки щодо порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" вищезазначених ліцензійних умов. На підставі вказаних актів NN 30, 31 від 23.04.2010 р. НКРЕ України було прийнято постанову N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р., згідно якої:
1) накладено штраф у розмірі 15 тис.грн. на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" за порушення пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання (z0028-10) у частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 N 247 (247-2008-п) "Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ населенням та установами і організаціями, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів";
2) ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" зобов'язано до 15 жовтня 2010 року усунути порушення:
- пункту 2.2.2 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) та пункту 2.2.3 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) в частині надання перехресних субсидій за рахунок господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами та зі зберігання природного газу;
- пункту 2.2.5 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) та розподілу (z0029-10) та пункту 2.2.6 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) та постачання (z0028-10) в частині перешкоджання належному виконанню господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу відповідно до вимог постанови НКРЕ від 11.09.2006 N 1182 (z1076-06) ;
- підпункту "б" пункту 3.9.2 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) , пункту 3.10.2 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) в частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг з транспортування та зберігання природного газу, за цільовим призначенням;
3) застережено ДК "Укртрансгаз" щодо недопущення в подальшому порушення пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання (z0028-10) в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) "Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ населенням та установами і організаціями, які фінансуються з державного та місцевого бюджетів".
В позовній заяві ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" зазначає про те, що Компанією, як ліцензіатом, дотримуються вимоги чинного законодавства України при здійсненні господарської діяльності з транспортування природного магістральними трубопроводами, зберіганні природного газу в підземних сховищах газу, постачанні природного газу за регульованим тарифом та розподілі природного газу, а висновки НКРЕ України, викладені в актах перевірки NN 30 та 31, не відповідають дійсним обставинам справи.
В процесі розгляду справи ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були надані пояснення від 01.07.2010 р. та від 19.08.2010 р., в яких в обгрунтування позовних вимог зазначається про те, що ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" при здійсненні інших, крім ліцензованих видів діяльності, дотримується вимог, встановлених НКРЕ України, також вказується про те, що НКРЕ України при здійсненні перевірки ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не було встановлено фактів неналежного виконання основних видів ліцензованої діяльності та не доведено використання грошових коштів ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не за цільовим призначенням.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечував, просив суд відмовити у задоволенні позову. В запереченнях на позовну заяву зазначає про те, що перевірка здійснювалась в порядку, передбаченому Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) , і в межах повноважень Національної комісії регулювання електроенергетики України. При здійсненні НКРЕ України перевірки господарської діяльності ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" за період з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р. були виявлені порушення позивачем ліцензійних умов, що регулюють здійснення господарської діяльності з транспортування природного магістральними трубопроводами, зберігання природного газу в підземних сховищах газу, постачання природного газу за регульованим тарифом та розподіл природного газу, що знайшло своє відображення в актах перевірки НКРЕ України NN 30 та 31 від 23.04.2010 р.
Порушення стосуються недотримання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) "Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ населенням та установами і організаціями, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів"; надання перехресних субсидій за рахунок господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами та зі зберігання природного газу; перешкоджання належному виконанню господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу відповідно до вимог постанови НКРЕ від 11.09.2006 р. N 1182 (z1076-06) ; використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг з транспортування та зберігання природного газу, не за цільовим призначенням.
Проаналізувавши матеріали справи, пояснення учасників судового процесу, суд приходить до наступних висновків.
Дочірня компанія "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовними вимогами до Національної комісії регулювання електроенергетики України про визнання незаконною та скасування постанови від 29.04.2010 р. N 484 (v0484227-10) "Про накладення штрафу на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу природного і нафтового газу".
Згідно ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією (254к/96-ВР) чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом (2747-15) , звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Отже, згідно з вищевикладеними нормами права, позивач має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
Згідно вимог ст. 19 Конституції України (254к/96-ВР) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Частиною 8 ст. 20 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (1775-14) передбачено, що контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов здійснює орган ліцензування в межах своїх повноважень шляхом проведення планових і позапланових перевірок.
Органом ліцензування діяльності з транспортування та зберігання природного газу є Національна комісія регулювання електроенергетики України.
НКРЕ України відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" N 877-V (877-16) та наказу НКРЕ N 150 від 22.03.2010 р. було проведено планову перевірку додержання ліцензіатом Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) , за результатами якої було складено акт N 30 від 23.04.2010 р.
Також НКРЕ України проведено планову перевірку додержання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу (z0029-10) , за результатами якої складено акт N 31 від 23.04.2010 р.
В акті N 30 НКРЕ України були встановлені порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України":
- пункту 2.2.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) та п. 2.2.5 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , а саме: ліцензіат не має права займатися іншими видами господарської діяльності, якщо вони перешкоджають або можуть перешкоджати належному виконанню ліцензованої діяльності;
- пункту 2.2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) та п. 2.2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , в частині надання перехресного субсидіювання.
В акті N 31 НКРЕ України встановлено порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України":
- пункту 2.2.6 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) та п. 2.2.5 Ліцензійних умов розподілу природного газу (z0029-10) , а саме: ліцензіат не має права займатися іншими видами господарської діяльності, якщо вони перешкоджають або можуть перешкоджати належному виконанню ліцензованої діяльності;
- п. 3.8 Ліцензійних умов з постачання (z0028-10) у частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) "Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ населенням та установами і організаціями, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів".
В акті N 31 НКРЕ України зазначає про порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) . При цьому, на стор. 27 акта N 31 НКРЕ України вказує про те, що аналіз журналів-ордерів по поточним рахункам із спеціальним режимом використання у ВАТ "Ощадбанк України" для збору коштів, що надійшли від бюджетних установ свідчить про те, що від Краматорського ЛВУМГ перерахунок коштів від бюджетних установ був лише у грудні 2009 року на загальну суму 96037,67 грн. НКРЕ України було направлено запит від 21.04.2008 р. N 30-9/154 щодо надання пояснень з цього приводу. Аналіз форми звітності 5-НКРЕ-газ (zr179-06) , інформації N 2 та інформації ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" щодо обсягів постачання та збору коштів по Кременецькому ВПРГ свідчить, що протягом 2009 року кошти від бюджетних установ надходили на рахунок в іншому банку, що є порушенням пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) .
Твердження ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", що відповідно до пункту 4 Порядку проведення розрахунків за природний газ, що затверджений постановою КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) , установи уповноваженого банку здійснюють розподіл коштів, що надійшли за попередній день від структурних підрозділів газопостачальних підприємств, населення і бюджетних установ відповідно до затверджених НКРЕ нормативів перерахування коштів, не приймається судом до уваги, оскільки не спростовує правомірний висновок НКРЕ України щодо порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) в даному випадку.
В акті N 31 на стор. 27 зазначається про те, що постановою НКРЕ України від 13.07.2009 р. N 821 (v0821227-09) "Про внесення змін до постанови НКРЕ від 23.06.2009 р. N 727" рядок 32 Нормативів перерахування коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємства, відкритих в установах ВАТ "Державний ощадний банк України", що надійшли від населення, на липень 2009 року (v0727227-09) , та рядок 30 Нормативів перерахування коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання газопостачальних підприємств, відкритих в установах ВАТ "Державний ощадний банк України", що надійшли від установ і організацій, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів, на липень 2009 року (v0727227-09) , були вилучені. Тобто, з моменту набуття чинності зазначеної постанови (v0821227-09) (16 липня 2009 року) кошти, що надійшли на спеціальні рахунки із спеціальним режимом використання мали бути акумульовані до моменту встановлення нормативів перерахування коштів. Однак ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" акумулювання коштів було здійснено лише з серпня 2009 року, що є порушенням пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови НКРЕ України від 13.07.2009 р. N 821 (v0821227-09) щодо затвердженого алгоритму розподілу коштів.
Заперечення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" з цього приводу того, що постанова НКРЕ N 821 (v0821227-09) від 13.07.2009 р. була опублікована лише в серпні 2009 року, а також той факт, що акумулювання та розподіл коштів, що надійшли структурних підрозділів газопостачальних підприємств, населення і бюджетних установ відповідно до затверджених НКРЕ нормативів перерахування коштів здійснюють установи уповноважених банків, а не ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", не приймається судом до уваги, оскільки не спростовує висновки НКРЕ України щодо наявності порушення в даному випадку ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" положень пункту 3.8 Ліцензійних умов з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) в частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, та є свідченням відмови ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в задоволенні вимог до НКРЕ України про визнання незаконною та скасування постанови НКРЕ України N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р. в частині накладення штрафу у розмірі 15000 грн. за порушення п. 3.8 Ліцензійних умов з постачання (z0028-10) у частині дотримання вимог законодавства України та нормативно-технічних документів, а саме: постанови КМУ від 26.03.2008 р. N 247 (247-2008-п) "Про вдосконалення порядку розрахунків за спожитий природний газ населенням та установами і організаціями, які фінансуються з державного і місцевих бюджетів".
В частині наявності факту перехресного субсидіювання суд, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази та пояснення з цього приводу, встановив, що тарифи на провадження діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом та з розподілу природного газу розподільчими трубопроводами для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були встановлені постановою НКРЕ України від 02.06.2000 р. N 625 (v0625227-00) на наступному рівні:
- на постачання природного газу - 1,03 грн. за 1000 куб.м. (з ПДВ);
- транспортування природного газу розподільними трубопроводами для Кременецького ВПРГ - 27,24 грн. за 1000 куб.м (з ПДВ);
- транспортування природного газу розподільними трубопроводами для Краматорського ЛВУМГ - 12,24 грн. за 1000 куб.м (з ПДВ).
При цьому, вищевказана постанова НКРЕ України (v0625227-00) не затверджувала структуру тарифу.
При здійсненні ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" ліцензованої діяльності з постачання природного газу в 2009 році фактичні витрати склали 1680,0 тис.грн. Дохід від здійснення ліцензованої діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом склав в 2009 році 21,0 тис.грн., збиток - 1659 тис.грн.
Як вбачається з пояснень позивача, збитковість виникла у зв'язку з тим, що встановлені ще у 2000 році тарифи не покривають виробничі витрати через значне зростання цін на енергоресурси, матеріально-технічні ресурси, витрати на оплату праці, витрати на ремонт та інші послуги.
Отже, викладені обставини дають підстави стверджувати про відсутність порушень ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" пункту 2.2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) та пункту 2.2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , враховуючи, що ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" вживала всіх можливих заходів для недопущення порушень вказаних положень ліцензійних умов.
На підставі викладеного суд приходить до висновку про задоволення вимог ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в частині визнання незаконною та скасування постанови НКРЕ України N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р. "Про накладення штрафу на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" щодо усунення порушень п. 2.2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) та пункту 2.2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) в частині надання перехресних субсидій за рахунок господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами та зі зберігання природного газу.
В актах N 30 та N 31 НКРЕ України зазначається про те, що від провадження господарської діяльності з інших видів, крім ліцензованих видів діяльності, по яким отримано вимоги від НКРЕ України, в період з січня по грудень 2009 року ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" отримано збиток на загальну суму - 88969 тис.грн.
Розпорядженням НКРЕ України N 2-р (vr002227-09) від 15.01.2009 р. для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були встановлені вимоги щодо провадження інших, крім ліцензованих, видів діяльності.
Пунктом 1 розпорядження N 2-р (vr002227-09) від 15.01.2009 р. для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були встановлені вимоги до діяльності санаторно-курортних закладів та роздрібної торгівлі пальним (реалізації стисненого природного газу через мережу автомобільних газонаповнювальних компресорних станцій (далі - ГНКС)), реалізації сільськогосподарської продукції (крім експортних операцій), а саме:
- ведення бухгалтерського обліку інших, крім ліцензованих, видів діяльності окремо від обліку діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами, зі зберігання природного газу, з розподілу природного і нафтового газу та з постачання природного газу за регульованим тарифом;
- при провадженні інших, крім ліцензованих, видів діяльності не допускати зловживання монопольним становищем, яке займає ліцензіат на ринку транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами, розподілу природного і нафтового газу щодо споживачів та суб'єктів господарювання на інших ринках.
Однак, в актах НКРЕ України відсутнє посилання на те, що ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були порушені вказані вимоги, встановлені розпорядженням від 15.01.2009 р. (vr002227-09) , при провадженні інших, крім ліцензованих, видів діяльності.
В зв'язку з цим, суд приймає до уваги пояснення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" з цього приводу, які спростовують вищезазначені висновки НКРЕ України, що зазначені в актах N 30 та N 31, та які полягають в наступному.
В збитковості роздрібної торгівлі пальним (реалізація стисненого природного газу через мережу АГКНС) відсутня вина в діях ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" щодо отримання збитку в сумі 88713 тис.грн. в силу того, що:
- наказом Міністерства палива та енергетики України N 627 від 11.12.2008 р. було погоджено пропозицію Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" щодо створення Дочірнього підприємства "Укравтогаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Згідно п. 2.7 та п. 2.8 цього наказу майно ДП "Укравтогаз" НАК "Нафтогаз України" формується за рахунок державного майна, що не підлягає приватизації та обліковується на балансі філії ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" - філії "Управління "Укравтогаз", і яке має бути передано за актами приймання-передачі державного майна новоствореному ДП "Укравтогаз";
- наказами Міністерства палива та енергетики України N 221 від 24.04.2009, N 52 від 08.02.2010, N 119 від 26.03.2010 були прийняті відповідні рішення щодо передачі державного майна з балансу філії ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" - "Управління "Укравтогаз" на баланс Дочірнього підприємства "Укравтогаз" НАК "Нафтогаз України";
- на сьогоднішній день ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не здійснює діяльність з реалізації стисненого природного газу через мережу АГНКС, враховуючи створення ДП "Укравтогаз" НАК "Нафтогаз України" та передачу ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" державного майна на баланс цього підприємства, яке й провадить вказаний вид діяльності.
Враховуючи, що рішення щодо створення ДП "Укравтогаз" НАК "Нафтогаз України" було прийнято ще в грудні 2008 року, а також факт тривалого процесу інвентаризації та передачі новоствореному підприємству державного майна з балансу філії ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" - "Управління "Укравтогаз" на баланс ДП "Укравтогаз" НАК "Нафтогаз України", в діях ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" відсутня вина у збитковості діяльності з реалізації стисненого природного газу через мережу АГНКС в 2009 році, оскільки ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" об'єктивно не могла не здійснювати вказаний вид діяльності в 2009 році, не зважаючи на те, що вживались заходи щодо передачі вказаного виду діяльності новоствореному підприємству в період перевірки.
Реалізація готової продукції як допоміжне виробництво провадиться для забезпечення гарячим харчуванням працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", що провадиться їдальнями всіх філій ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" (розташовані по всій території України, переважно у віддалених від населених пунктів місцях). З метою зменшення витрат використовується продукція від діяльності з виробництва та переробки продукції сільського господарства (тваринництво, рослинництво, переробка).
Відповідно до п. 8.3 Колективного договору ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" на 2009 рік, який є гарантом захисту прав та інтересів працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та є обов'язковим для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", для працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" передбачена організація громадського харчування.
Готельні послуги надаються для працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в кімнатах приїжджих, що функціонують для відряджених працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" через значну розгалуженість по території України філій ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" (розташовані по всій території України, переважно в віддалених від населених пунктів місцях). Забезпечити отримання значних доходів для компенсації витрат ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" неможливо. До того ж, в акті N 30 від 23.04.2010 р. відсутні виявлені факти надання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" готельних послуг для сторонніх споживачів.
Послуги житлово-комунальних господарств надаються для працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", що мешкають в будинках операторів (забезпечують виробничий процес) та в будинках, які являються власністю ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та в силу приписів Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про трубопровідний транспорт" від 06.02.2007 р. N 605-V (605-16) не можуть бути передані в комунальну власність, продані або здані в оренду.
Оздоровлення працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" за рахунок діяльності санаторно-курортних закладів передбачено Колективним договором ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" на 2009 рік, згідно п. 5.9 якого профспілкові організації філій і апарату ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та Роботодавець (ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в особі директора) забезпечують путівками (в тому числі сімейними тільки в санаторії, пансіонати, оздоровчі комплекси, на бази відпочинку, що знаходяться на балансі ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України") на відпочинок, оздоровлення та лікування на території України, а також путівками вихідного дня працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та їх дітей віком до 18 років. Вказаний вид діяльності має соціальну мету - оздоровлення та відпочинок працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" задля підвищення працездатності співробітників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", створення належних умов для праці та відпочинку.
Будівельно-монтажні роботи та послуги по ремонту провадяться власними силами філій ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" - БМУ "Укргазпромбуд", ВРТП "Укргазенергосервіс", Управлінням "СІАТ" для забезпечення виробничих програм ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" по будівництву магістральних трубопроводів, виробничих споруд, ліній зв'язку і енергопостачання та капітального ремонту, через виконання робіт лише для потреб ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" витрати неможливо компенсувати. При здійсненні перевірки НКРЕ України не було виявлено фактів виконання будівельно-монтажних робіт та надання послуг по ремонту для сторонніх споживачів.
Твердження НКРЕ України про збитковість вказаних видів діяльності не є свідченням безпосереднього впливу на належне здійснення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" ліцензованої діяльності.
Реалізація готової продукції, будівельно-монтажні роботи та послуги по ремонту, надання готельних послуг, реалізація робіт і послуг житлово-комунальних господарств ніяк не пов'язані та не мають жодного відношення до ліцензованої діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами та зі зберігання природного газу в підземних сховищах газу (далі - ПСГ) ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", враховуючи, що такі, інші види діяльності не впливають на належність здійснення ліцензованої діяльності.
Як вбачається з акта НКРЕ України N 30 від 23.04.2010 р. в період перевірки в діяльності ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не виявлено порушень, пов'язаних з небезпечною експлуатацією магістральних трубопроводів та підземних сховищ, порушенням норм безпеки, які б могли привести до аварійних ситуацій. Крім того, в акті N 30 від 23.04.2010 р. вказано, що протягом 2009 року послуги по транспортуванню та зберіганню природного газу надавались вчасно, якісно, відповідно укладеним договорам, що не суперечать чинному законодавству. В акті НКРЕ України N 31 від 23.04.2010 р. також не встановлено порушень здійснення господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом та з його розподілу.
Інші види господарської діяльності, на які вказує НКРЕ України в актах NN 30, 31, носять, в основному, соціальний характер (реалізація готової продукції, надання готельних послуг, реалізація робіт і послуг житлово-комунальних господарств), спрямовані на поліпшення, встановлення належних умов праці, захист прав та інтересів працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України". Вказані інші види господарської діяльності, по суті, є складовими частинами основних ліцензованих видів діяльності ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", які за своїм змістом мають не взаємовиключний характер, а допоміжний. Будівельно-монтажні роботи та послуги по ремонту забезпечують належну та безпечну експлуатацію газотранспортної системи України, сприяють безперебійній роботі ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" як газотранспортного підприємства та суб'єкта господарювання, який надає послуги зі зберігання природного газу в підземних сховищах газу.
Викладені обставини свідчать про те, що інші види господарської діяльності ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" ніяким чином не впливають на основну ліцензовану діяльність ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", та жодним чином не порушують п. 2.2.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) , п. 2.2.5 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , 2.2.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом (z0028-10) та п. 2.2.5 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного та нафтового газу (z0029-10) .
В зв'язку з цим підлягають задоволенню вимоги ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" щодо визнання незаконною та скасування постанови НКРЕ України N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р. "Про накладення штрафу на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в частині усунення порушень п. 2.2.5 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) та розподілу (z0029-10) та п. 2.2.6 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) та постачання (z0028-10) в частині перешкоджання належному виконанню господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу відповідно до вимог постанови НКРЕ від 11.09.2006 р. N 1182 (z1076-06) .
В акті НКРЕ України N 30 від 23.04.2010 р. вказується про порушення ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" пункту 3.9.2 "б" Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) та пункту 3.10.2 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) щодо використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг, за цільовим призначенням.
Згідно п. 5.1.2 статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" Компанія має право, в тому числі, використовувати власні кошти для розвитку і розширення своєї діяльності.
Розділ 6 статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" передбачає, що чистий прибуток (дохід) Компанії визначається шляхом вирахування з доходу, отриманого від виробничо-підприємницької діяльності, всіх витрат ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України". Використання чистого прибутку (доходу) здійснюється відповідно до статуту та діючого законодавства України.
Аналіз змісту положень чинного законодавства України та статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" дає підстави стверджувати про те, що у ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" відсутні зобов'язання по цілеспрямованому розподілу чистого прибутку (доходу), такий прибуток ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" використовує на власний розсуд, спрямовуючи його на розвиток і розширення діяльності ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України".
Постановою НКРЕ України N 984 (v0984227-02) від 04.09.2002 р. було затверджено Методику розрахунку тарифів на послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами. Пунктом 4.4 вказаної Методики (v0984227-02) передбачені елементи, що входять до складу виробничих витрат, до яких відносяться, в тому числі, оплата робіт, виконаних сторонніми організаціями за господарськими договорами (юридичні, аудиторські, нотаріальні послуги, обслуговування техзасобів управління), оплата робіт (послуг) консультаційного та інформаційного характеру, пов'язані із забезпеченням транспортування газу, представницькі витрати.
Отже, використання грошових коштів на юридичні, аудиторські, нотаріальні послуги, оплату робіт (послуг) консультаційного та інформаційного характеру є складовою частиною витрат на здійснення основної ліцензійної діяльності, в результаті якої Компанія отримує прибуток як різницю між доходом та витратами до складу яких входять, в тому числі, витрати на юридичні, аудиторські, нотаріальні послуги, оплату робіт (послуг) консультаційного та інформаційного характеру.
В 2009 році для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" діяли тарифи на транспортування природного газу магістральними трубопроводами, встановлені постановою НКРЕ України N 935 (v0935227-08) від 07.08.2008 р. "Про затвердження тарифів на транспортування та постачання природного газу".
Згідно п. 2 вказаної постанови (v0935227-08) розрахунковий середній тариф на транспортування природного газу магістральними трубопроводами для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" затверджено в розмірі 40,70 грн. за 1 тис.куб.м. без урахування ПДВ. Для споживачів, власні газопроводи яких безпосередньо підключені до магістральних газопроводів, тариф в 2009 році згідно п. 4 постанови НКРЕ України від 07.08.2008 р. (v0935227-08) складав 92,3 грн. за 1 тис.куб.м без урахування ПДВ.
ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" при наданні документів до НКРЕ України для встановлення тарифів на транспортування природного газу магістральними трубопроводами, які були затверджені постановою N 935 (v0935227-08) від 07.08.2008 р., надавала, в тому числі, розрахунок тарифу на транспортування природного газу магістральними трубопроводами по ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" на 2008 рік разом з листом N 6000/35-005 від 30.05.2008 р. В розрахунку тарифу в розділі "Матеріальні витрати" міститься рядок "інші витрати", запланована сума яких в 2008 році складала 402667,3 тис.грн. До складу таких "інших витрат" згідно розшифровки входять, в тому числі, юридичні та нотаріальні послуги в сумі 1250 тис.грн., аудиторські послуги в розмірі 1125 тис.грн., консультаційно-інформаційні послуги, що становлять 4391 тис.грн.
Отже, викладені обставини свідчать про те, що витрати на юридичні, нотаріальні, аудиторські, консультаційно-інформаційні послуги враховувались при розрахунку тарифу на транспортування природного газу магістральними трубопроводами для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", що був встановлений, в тому числі, на 2009 рік постановою НКРЕ України N 935 (v0935227-08) від 07.08.2008. Крім того, сума вказаних витрат, яка врахована при затвердженні тарифу на транспортування природного газу магістральними трубопроводами для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", що діяв в 2009 році, перевищує суму договорів на юридичні послуги, що діяли в 2009 році.
Тобто, судом встановлено, що використання грошових коштів на юридичні, аудиторські, нотаріальні послуги, оплату робіт (послуг) консультаційного та інформаційного характеру є цільовим використанням грошових коштів для забезпечення здійснення основної ліцензійної діяльності, в розумінні п. 3.9.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , п. 3.10.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) , результатом якої є отримання Компанією прибутку.
Водночас судом встановлено, що згідно з умовами колективного договору Компанії, для забезпечення додаткового соціального захисту працівників після виходу на пенсію уклала договір добровільного страхування життя та додаткової пенсії із ВАТ СК "Блакитний поліс" від 22.08.2002 р. N 11-1010. Страховим випадком за цим договором є:
- досягнення застрахованою особою певного віку;
- смерть застрахованої особи;
- тимчасова втрата працездатності застрахованою особою внаслідок нещасного випадку;
- стійка втрата працездатності (встановлення групи інвалідності) застрахованою особою внаслідок нещасного випадку.
З початку 2009 року на рахунок ВАТ СК "Блакитний поліс" перераховано 14071 тис.грн., враховуючи заборгованість 2008 року.
Відповідно до статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" Компанія створена з метою забезпечення безперебійного транспортування природного газу, ефективного функціонування та розвитку газового комплексу, більш повного задоволення потреб промислових і побутових споживачів у сировині та паливно-енергетичних ресурсах і одержання прибутку.
Згідно договору добровільного страхування життя та додаткової пенсії від 22.08.2002 р. N 11-1010 між ВАТ СК "Блакитний поліс" та ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" вигодонабувачем за страховим випадком є не ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", а фізична особа - працівник.
Таким чином, предметом договору добровільного страхування життя та додаткової пенсії від 22.08.2002 р. N 11-1010 між ВАТ СК "Блакитний поліс" та ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" є захист майнових інтересів третіх осіб, а не ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України".
Отже, договір добровільного страхування життя та додаткової пенсії від 22.08.2002 р. N 11-1010 між ВАТ СК "Блакитний поліс" та ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не є тим видом страхування, обов'язковість якого для ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" передбачена нормами законодавства України та колективним договором ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" на 2009 рік, як обов'язкова соціальна гарантія працівників ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України".
Суд дійшов висновку, що субсидіювання фізичних осіб на виконання умов договору добровільного страхування життя та додаткової пенсії від 22.08.2002 р. N 11-1010 між ВАТ СК "Блакитний поліс" та ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", в порушення положень статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" не пов'язано зі статутною діяльністю ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" і є свідченням нецільового використання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" коштів, сплачених на виконання умов договору від 22.08.2002 р. N 11-1010, укладеного із ВАТ СК "Блакитний поліс".
В зв'язку з цим суд не вбачає достатньо правових підстав для задоволення позовних вимог ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в частині визнання незаконною та скасування постанови НКРЕ України N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р. стосовно усунення порушень пп. "б" п. 3.9.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами (z0026-10) , п. 3.10.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із зберігання природного газу (z0025-10) в частині використання коштів, отриманих за рахунок надання послуг з транспортування та зберігання природного газу, за цільовим призначенням.
Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції (254к/96-ВР) та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Частиною 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є частково обґрунтованими та відповідно такими, що підлягають задоволенню частково.
Частиною 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) передбачається, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 17, 94, 158, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , Окружний адміністративний суд міста Києва
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконним та скасувати пункт 2 постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України N 484 (v0484227-10) від 29.04.2010 р. "Про накладення штрафу на ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" в частині зобов'язання ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" до 15 жовтня 2010 року усунути порушення:
- пункту 2.2.2 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) та пункту 2.2.3 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) в частині надання перехресних субсидій за рахунок господарської діяльності з транспортування природного та нафтового газу магістральними трубопроводами та зі зберігання природного газу;
- пункту 2.2.5 Ліцензійних умов з транспортування (z0026-10) та розподілу (z0029-10) та пункту 2.2.6 Ліцензійних умов із зберігання (z0025-10) та постачання (z0028-10) в частині перешкоджання належному виконанню господарської діяльності з транспортування, зберігання, постачання та розподілу відповідно до вимог постанови НКРЕ від 11.09.06 N 1182 (z1076-06) .
3. Судові витрати у сумі 1 грн. 70 коп. присудити на користь Дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" за рахунок Державного бюджету України.
4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом (2747-15) , якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскаржена в порядку ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) .
Головуючий, суддя
Судді:
О.Є.Пилипенко
О.В.Головань
В.А.Донець