ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2008 року м. Львів
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України (rs12336645) )
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого-судді - Яворського І.О.,
суддів - Носа С.П., Богаченка С.І.,
при секретарі судового засідання - Петлеваній Н.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за апеляційними скаргами Державного казначейства України та Міністерства фінансів України
на постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 17 січня 2008 року у справі № 2-а-26/08
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства фінансів України, Державного казначейства України, Міністерства праці та соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації
про стягнення разової грошової допомоги, -
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Міністерства фінансів України, Державного казначейства України, Міністерства праці та соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації, просив стягнути з відповідачів на його користь суму невиплаченої разової щорічної грошової допомоги за 2004-2007 роки в розмірі 5022,25 грн.
Постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 17 січня 2008 року позов задоволено частково: стягнуто з Державного бюджету України через Державне казначейство України та Міністерство фінансів України в користь ОСОБА_2 недоплачену щорічну разову грошову допомогу за 2004 та 2007 рік в сумі 2112,55 грн.
Постанову в апеляційному порядку оскаржили відповідачі - Державне казначейство України та Міністерство фінансів України, вважають її незаконною та необґрунтованою, прийнятою з порушенням норм матеріального права. Державне казначейство України просить постанову скасувати та ухвалити нову, якою відмовити в позові до Державного казначейства України, з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Міністерство фінансів України просить постанову скасувати та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позову, з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення обставин справи, правильність їх юридичної оцінки, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Частиною 5 ст. ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено щорічно до 5 травня виплачувати учасникам бойових дій - 5 мінімальних пенсії за віком.
Згідно з ст. 44 Закону України "Про державний бюджет України на 2004 рік" щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій встановлена у розмірі 120 грн.
Ст. 34 Закону України "Про державний бюджет України на 2005 рік" щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій встановлена у розмірі 250 грн.
Ст. 30 Закону України "Про державний бюджет України на 2006 рік" щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій встановлена у розмірі 250 грн.
Ст. 29 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій встановлена у розмірі 280 грн.
Даними нормами були внесені зміни, зокрема, до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
В силу ст. 95 Конституції України виключно Законом України про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Згідно п. 37 ст. 2 Бюджетного кодексу України, субвенції - між бюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному тим органом, який прийняв рішення про надання субвенцій. Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2004 року № 177 (177-2004-п) "Про забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" встановлено, що Міністерство фінансів і Державне казначейство забезпечує щороку до 10 квітня виділення коштів Міністерству праці та соціальної політики для виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) , у розмірах, установлених Законом України Про Державний бюджет на відповідний рік, і для подальшого перерахування їх місцевим органам праці та соціального захисту.
Положення ст. 44 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік", втратили чинність на підставі Рішення Конституційного Суду N 20-рп/2004 від 01.12.2004 (v020p710-04) року. Однак дане рішення прийняте в кінці року, що унеможливлює нарахування та виплату вказаної вище грошової допомоги в розмірах встановлених Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) .
Положення ст. 34 Закону України "Про державний бюджет України на 2005 рік" та ст. 30 Закону України "Про державний бюджет України на 2006 рік" як на час виникнення спірних правовідносин, так і на даний час є чинними, не визнавались у встановленому порядку неконституційними, тому є обов'язковими для виконання.
Положення ст. 29 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" втратило чинність на підставі Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року (v0a6p710-07) № 6-рп. Отже, позивач має право на отримання недоплаченої частини щорічної разової грошової допомоги як учасник бойових дій за 2007 рік в розмірі 1770,30 грн.
Наведене підтверджується практикою Європейського Суду з прав людини, зокрема, як зазначив Європейського Суду з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява №63134/00, в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними (п. 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.
Саме, приймаючи Закони України про Державні бюджети України на відповідні роки держава, в особі Верховної Ради, в межах повноважень передбачених ст. 95 Конституції України, визначає видатки на загальносуспільні потреби, розмір та їх цільове спрямування. Одночасно, прийняття Верховною Радою законів про Державний бюджет України не залежить від дій, волевиявлення відповідних Управлінь праці та соціального захисту населення, Міністерства фінансів України та Державного казначейства України, тобто органів, які є виконавцями вказаних законів і прийняття яких знаходиться поза межами їх повноважень.
Разом з тим, колегія суддів враховує, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.2004 року № 177 (177-2004-п) "Про забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) Міністерство фінансів і Державне казначейство забезпечує щороку до 10 квітня виділення коштів Міністерству праці та соціальної політики для виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (3551-12) , у розмірах, установлених Законом України Про Державний бюджет на відповідний рік, і для подальшого перерахування їх місцевим органам праці та соціального захисту. Отже, згідно з даною нормою, виплату допомоги здійснюють місцеві органи праці та соціального захисту, тому слід зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області здійснити позивачу дану виплату.
Отже, суд першої інстанції не правильно вирішив справу по суті і помилково застосував норми матеріального права щодо стягнення вказаних коштів з Державного бюджету України через Міністерство фінансів України та Державне казначейство України, тому це є підставою для скасування оскаржуваної постанови.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 195, 196, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ст.ст. 207, 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційні скарги Державного казначейства України та Міністерства фінансів України задовольнити частково.
Постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 17 січня 2008 року у справі № 2-а-26/08 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства фінансів України, Державного казначейства України, Міністерства праці та соціальної політики України, Управління праці та соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації про стягнення разової грошової допомоги скасувати та прийняти нову постанову, якою зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1 невиплачену частину разової щорічної грошової допомоги учаснику бойових дій за 2007 рік в розмірі 1770,30 грн.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня набрання нею законної сили.
Суддя-доповідач
Суддя
Суддя
І.О.Яворський
С.П. Нос
С.І. Богаченко