ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 22а - 7543/08(11) 
Головуючий суддя у 1-ій інстанції -
Категорія - 48 Боженко Л.В.(справа №2а-30/08)
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2008 року м. Дніпропетровськ
( Додатково див. постанову Вищого адміністративного суду України (rs14762350) )
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Нагорної Л.М.(доповідач),
суддів - Стежко В.А., Суховарова А.В.
при секретарі - Хоменко О.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області
на постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18 червня 2008 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області про визнання дій неправомірними, перерахунок та стягнення заборгованості з виплат допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та стягнення моральної шкоди, -
в с т а н о в и л а :
У листопаді 2007 року позивачка звернулась до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області, в якому просила суд визнати неправомірними дії відповідача по нарахуванню і виплаті їй допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з липня 2007 року по грудень 2007 року, та одноразової допомоги при народженні дитини та щомісячної допомоги при народженні дитини, та зобов'язати відповідача призначити їй допомогу при народженні дитини у розмірі, встановленому ст. 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" у сумі кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6-ти років, встановленого на день народження її дитини у загальному розмірі - 10463,80 грн., з подальшою виплатою одноразової допомоги в сумі 4167 грн. і решту суми в розмірі 6296, 80 грн. протягом 12 місяців по 524,73 грн., щомісячно, з липня 2007 року, та зобов'язати відповідача призначити їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, встановленому ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", а також стягнути з відповідача на її користь заборгованість з виплати одноразової допомоги при народженні дитини в сумі 767 грн. та заборгованість з виплати щомісячної допомоги при народженні дитини у розмірі 598,38 грн. за період травень-жовтень 2007 року, включно, а також заборгованість з виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 1452,70 грн. та моральну шкоду у розмірі 3000 грн. і всі понесені нею судові витрати.
Постановою Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18 червня 2008 року позовні вимоги ОСОБА_1. були задоволені частково. Визнано неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області щодо нарахування, призначення і виплати ОСОБА_1. одноразової допомоги при народженні дитини і державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Зобов'язано відповідача призначити ОСОБА_1. державну допомогу при народженні дитини відповідно до ст. 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження її дитини, у розмірі 10463,80 грн., з подальшою виплатою одноразової допомоги в сумі 4167 грн. і решту суми в розмірі 6296, 80 грн. протягом 12 місяців по 524,73 грн., щомісячно, з липня 2007 року. Стягнуто з відповідача на користь позивачки суму недоотриманої одноразової державної допомоги при народженні дитини у розмірі 767,00 грн., суму недоотриманої щомісячної державної допомоги при народженні дитини за період з травня 2007 року по жовтень 2007 року, включно, у розмірі 598,38 грн. Зобов'язано відповідача призначити ОСОБА_1. допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 01 січня 2007 року у розмірах, які дорівнюють прожиткового мінімуму для дітей віком до 6-ти років, тобто з 01 липня 2007 року до 01 жовтня 2007 року - 463 грн. щомісячно, а з 01 жовтня 2007 року - 470 грн. щомісячно. Стягнуто з відповідача на користь позивачки суму недоотриманої державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з липня 2007 року по грудень 2007 року, включено, у розмірі 1452,70 грн. Стягнуто з бюджету міста Павлограда Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1. понесені по справі судові витрати в сумі 28,17 грн. В іншій частині позову було відмовлено за безпідставністю..
Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради, не погодившись із постановою суду подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду в частині стягнення сум заборгованості з виплат допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та суми судових витрат, оскільки вона суперечить нормам матеріального та процесуального права, та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1. В обґрунтування своїх вимог, апелянт за значив, що оскільки стаття Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , якою було зупинено на 2007 рік дію ст.15 Закону України "Про допомогу сім'ям з дітьми", була визнана неконституційною та втратила чинність з дня прийняття Рішення КСУ, а саме з 09 липня 2007 року, то перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та стягнення заборгованості з її виплати слід здійснювати саме з 09 липня 2007 року. Апелянт також зазначив, що всі вищезазначені виплати на користь позивачки були здійсненні відповідно до положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , який чітко визначив розмір вказаних виплат.
Постанова в частині відмови в задоволенні позовних вимог сторонами не оскаржувалась.
Заперечень на апеляційну скаргу позивачка до суду не надавала.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачка має малолітню доньку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 року народження (а.с.8), у зв'язку з чим знаходиться на обліку у відповідача та отримує виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Однак, п.14 ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" було призупинено дію статті 12, частини першої статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) .
Абзацом 3 частини 2 ст. 56 цього ж Закону було встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідач здійснював виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку згідно до вищезазначеного порядку та розмірів (а.с.14).
Проте, рішенням Конституційного суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 (v0a6p710-07) положення абзацу третього частини другої статті 56, та п. 14 ст. 71 були визнані неконституційним та втратили чинність.
Приймаючи до уваги той факт, що ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" про зупинення дії ст. 12, частини першої статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) , втратила чинність з 09.07.2007 року, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про неправомірність дій відповідача щодо несвоєчасного перерахунку та виплати позивачці допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі, передбаченому ст. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".
Колегія суддів погоджується з тим, що відповідач повинен був провести розрахунок недоотриманої позивачкою допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з липня 2007 року по жовтень 2007 року, та вирішити питання щодо її виплати на користь позивачки у сумі 1452 грн.70 коп., виходячи при цьому із вимог ст.. 15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) та ст..62 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , яким встановлено прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років.
Разом з тим, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо визнання неправомірними дій відповідача при нарахуванні позивачці державної допомоги при народженні дитини та зобов'язання відповідача призначити ОСОБА_1. державну допомогу при народженні дитини відповідно до ст. 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження її дитини, у розмірі 10463,80 грн., з подальшою виплатою одноразової допомоги в сумі 4167 грн. і решту суми в розмірі 6296, 80 грн. протягом 12 місяців по 524,73 грн., щомісячно, з липня 2007 року та в частині тягнення з відповідача на користь позивачки суми недоотриманої одноразової державної допомоги при народженні дитини у розмірі 767,00 грн., суми недоотриманої щомісячної державної допомоги при народженні дитини за період з травня 2007 року по жовтень 2007 року, включно, у розмірі 598,38 грн., виходячи з наступного.
Дійсно, відповідно до Рішення Конституційного суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 (v0a6p710-07) визнано такими, що є не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) \ є неконституційними \ такі положення Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) : пункту 14 статті 71 в частині зупинення на 2007 рік дії статті 12, частини першої статті 15 та пункту 3 розділу VIII "Прикінцеві положення " Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Але, відповідно до статті 56 Закону України " Про державний бюджет України на 2007 рік" встановлена допомога при народженні дитини - в розмір 8500 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово при народженні дитини в сумі 3400 гривень, решта - протягом наступних 12 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідач здійснював виплати державної допомоги при народженні дитини згідно до вищезазначеного порядку та розмірів (а.с.9). Рішенням Конституційного суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 (v0a6p710-07) положення статті 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" в цій частині не визнавались неконституційними.
Відповідно до ч.2 ст. 95 Конституції України виключно Законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
З огляду на вищевказане, та враховуючи те, що Закон України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) за часом прийнятий пізніше Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) , що він є головним, окрім Конституції України (254к/96-ВР) , фінансовим нормативним актом розподілу доходів та видатків у країні, колегія суддів вважає, що при визначенні розміру державної допомоги при народженні дитини та порядку її виплати слід керуватись саме положеннями, зазначеними абзацом 2 частини 2 статті 56 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", а не статтею 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", і тому в цій частині позовних вимог ОСОБА_1. слід відмовити.
Керуючись п.3 ч.1 ст. 198, ст. 202 КАС України, колегія суддів, -
п о с т а н о в и л а :
Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області - задовольнити частково.
Постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18 червня 2008 року в частині визнання неправомірними дій Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області щодо нарахування ОСОБА_1 державної допомоги при народженні дитини, в частині зобов"язання Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради призначити ОСОБА_1 відповідно до ст.. 12 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (2811-12) державну допомогу при народженні дитини у сумі кратній 22.6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження її дитини, у розмірі 10 463 грн. 80 коп., з подальшою виплатою одноразової допомоги в сумі 4167 грн.. і решти 6 292 грн. 80 коп. протягом 12 місяців по 524 грн. 73 коп. щомісячно, та в частині стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 суми недоотриманої одноразової державної допомоги при народженні дитини у розмірі 767 грн. та суми недоотриманої щомісячної державної допомоги при народженні дитини за період з травня 2007 року по жовтень 2007 року включно у розмірі 598 грн.38 коп. скасувати, та в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в цій частині відмовити.
Постанову Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18 червня 2008 року в частині визнання неправомірними дій Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, в частині зобов'язання Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області призначити ОСОБА_1 допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірах, які дорівнюють прожиткового мінімуму для дітей віком до 6-ти років, тобто з 01 липня 2007 року до 01 жовтня 2007 року - 463 грн. щомісячно, а з 01 жовтня 2007 року - 470 грн. щомісячно, та в частині стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 недоотриманої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з липня 2007 року по жовтень 2007 року, включно, у розмірі 1452,70 грн., та в іншій частині - залишити без змін.
Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня її складення в повному обсязі.
Повний текст постанови складено 11 листопада 2008 року.
Головуючий:
Судді:
Л.М.Нагорна
В.А.Стежко
А.В.Суховаров